De nep-uitlaten van Audi kon echt, kreeg Audi te horen. Gelukkig doen ze er wat aan!
Wij autoliefhebbers zijn op zich niet zo heel erg moeilijk. Als Alfa Romeo gewoon elk jaar een achterwielaangedreven sedan met Busso-motor levert, zijn wij blij. Het enige dat we doen is zeuren dat het altijd hetzelfde is. Kijk maar naar Aston Martin, dat 15 jaar lang de mooiste auto’s ter wereld bouwde. De laatste 10 jaar daarvan was er kritiek dat het teveel op elkaar leek…
Maar dat is gewoon kritiek, geen haat. Zoals we altijd zeggen bij Autoblog: “lelijkheid mag, mits het een functie heeft”. Dus een Multipla is juist briljant: lelijk, maar er zit logica achter. De varkensneus van BMW dient geen enkel nut dan alleen aan te geven dat het een nieuw product is. Dat zal dus sneller verouderen.
Maar wat de liefhebbers, puristen en fanboys echt haten, is als iets nep is. Nep-luchtinlaten of ‘C63‘-badges op een auto met een 2.0 motor. Maar wat nog het allerergst is: nep-uitlaten. Bij sommige auto’s zie je een soort chroomstrip die iets van een uitlaat-uiteinde suggereren, als een soort sok in de onderbroek. Je ziet het niet, maar het lijkt erop.
Nep-uitlaten Audi
Nee, wij doelen echt op de échte nep-uitlaten. Diverse Audi’s zijn worden daarom heel erg gehaat. Althans, men haat de uitlaten. Het gaat om de Audi SQ5 en de S-modellen met dieselmotor. Goed nieuws: die nep-uitlaten gaan verdwijnen! Dat komt omdat jullie massaal geklaagd hebben (en de klanten waarschijnlijk ook). Dat meldt een woordvoerder van Audi aan het Britse Auto Express.
Voor ons is de SQ5 nog enigszins te billijken, daar de vorm iets afwijkt en de strip doorloopt in de bumper naar de andere zijde. Zie dat dan maar als vier sokken in de onderbroeken.
De Audi S6 (bijvoorbeeld) is een complete Kips die uit de gulp hangt, om in die puberale analogie te spreken. De Audi S6 heeft gewoon vier uitlaat-pijpen die nep zijn. Dat zie je direct:
Opvolgers
Maar de opvolger van de Audi S4 en Audi S5, verwarrend genoeg Audi S5 genaamd, heeft weer ‘hete’ uitlaten. De woordvoerder verklaart dat Audi dit besloten heeft naar aanleiding van de feedback van klanten.
Of aspirant-klanten, wellicht. Er was ook niet echt een reden voor om met die nep-uitlaten in de weer te gaan. Vroeger hadden Audi’s gewoon de uitlaat weggewerkt onder de bumper, later werden ze zichtbaar
De Audi Q5, A7 (opvolger van de A6) en Q7 staan op stapel en die zullen ook een S-versie krijgen. In alle gevallen lijkt het erop dat die ook teruggrijpen naar échte uitlaten.
Een andere reden om te grijpen naar zichtbare uitlaten, is wellicht om duidelijker te maken wanneer je een Audi met plofmotor (oneven nummers) of Audi met elektromotor (even nummers) van doen hebt.
Saillant detail, het is nog niet helemaal duidelijk of de Audi A8 nu een opvolger met benzine- of elektromotor krijgt. Als Audi de duurzame overstap nog één generatie uitstelt, zal de grote limousine zich als Audi A9 identificeren.
Zijn we dan klaar met zeuren? Welnee! Wellicht om te jennen, zien we het vlaggetje van de S-modellen nu ook op de A-modellen. Alsof BMW een ///M-logo op een niet-M plakt. Kan niet.
Via: Auto Express
Dutchdriftking zegt
Het was dan ook wel héél sneu. Net als die strips in de bumpers die ons aan uitlaten moeten denken. Niet alleen bij de SQ5, de gemiddelde Golf 8 heeft er ook last van, net als diverse Mercedes modellen. Overigens vind ik 4 ‘echte’ uitlaten op een Golf R, Audi S3 of A45 ook een beetje sneu.
Johanneke zegt
Ik ben er ook geen fan van, 4 pijpen op een 4 pitter, terwijl een 1000pk supra het schijnbaar met 1 pijpie af kan. Maar goed, ze zijn in ieder geval nog echt.
Persoonlijk vind ik 1 pijp links, 1 pijp rechts, niet te gek, gewoon subtiel, het allermooist. Zoiets bijvoorbeeld, bij de laatste echt mooie BMW:
https://www.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/bmw-3-series-coupe-21.jpg
Trojan zegt
Inderdaad en ik vind dat een dubbele uitlaat nog steeds wel alleen voorbehouden zou moeten zijn aan de wat meer potente uitvoeringen. Het was mooi toen BMW daar nog echt principes in had. Bij de BMW’s uit het tijdperk van je foto hadden alle 4 cilinders alleen uitlaatjes links en pas vanaf de 6 cilinders kreeg je de uitlaten links en rechts; dan zag je meteen dat je met een dikke uitvoering te maken had. Nu krijg je op je 316i en je 220i active-tourer al de uitlaten zoals op de foto en zegt het helemaal niks meer.
b00st zegt
Ook niet helemaal. De E9x 325d was een 6-cil diesel met een dubbele uitlaat aan de linkerkant. Alle modellen daar onder hadden een enkele uitlaat dacht ik.
Trojan zegt
Da’s waar, ging om benzine inderdaad.
Jurgen zegt
Het ergste is dat BMW nu ook de M light versies met de B motoren te voorzien van 4 pijpen, was tot voor kort voorbehouden aan de echte M versies met de S motoren, voorbeeld de X1 M35 en M135
Dutchdriftking zegt
Mijn idee: https://www.autoblog.nl/spot/2024/03/alfa-romeo-159-2-0-jtdm
julian06 zegt
Waar zijn mijn credits voor de foto’s van de S63? ;)
julian06 zegt
Autocorrectie maakt van S6 S63 ;)
Johanneke zegt
In de winter ziet het er ook zo zielig uit. Enorme stortkokers die uitlaten voor moeten stellen links en rechts op de auto, en dan zie je linksonder de bumper een beetje room wegkomen. Mercedes en Seat hadden er ook een handje van, met plastic pijpjes van een paar cm diep. En soms zie je zelfs een Peugeot rijden met bizarre kokers. Best beschamend.
Sowieso hebben veel crossovers tegenwoordig neppe uitlaten, neppe skidplates, neppe diffusers. En schijnbaar verkoopt dat op je opel mokka 1.2
Allison Burgers zegt
Die room komt vast van de boterzachte aandrijflijn.
okdoei zegt
-edit: wij ook! –
marh zegt
Bij Porsche mag je €3000,- extra aftikken voor 4 echte sportpijpen.
mashell zegt
Zo jammer. Ik vind dat uitlaatgestaar maar raar en dus fantastisch dat fabrikanten nep uitlaten monteren om de niet scherp ziende uitlaatstaarders te plezieren en de veel te nauwkeurig starende figuren te jennen.
cjdg zegt
-edit: dank u! –
Verder ben ik dolgelukkig dat Audi afstapt van die achterlijke nep uitlaten.
ffw88 zegt
-edit: dankjewel! Is aangepast! –
e38ossie zegt
De uitlaten van een BMW Z8 al eens goed bekeken?
Gulli zegt
Los van het feit dat ik het een hele mooie update vind in de A4-A5 lijn, moet ik wel toegeven dat sinds ik de comment van een van de andere reaguurders heb gelezen niet meer kan ont-zien dat de achterkant een beetje op een Peugeot lijkt :D
watchhok zegt
Mijn c63s estate heeft ook nepuitlaten..
racerx zegt
Met jou heb ik dus geen medelijden 😂
Trojan zegt
Ik vind het al geen gezicht als je van die grote, rechthoekige stortkokers links en rechts ziet, met daarin een klein, rond pijpje wat dan de werkelijke uitlaat is. Als je daar achter rijdt ziet dat er al behoorlijk koddig uit. Wat Audi presteert met die totale nep-uitlaten vind ik lachwekkend slecht. Bizar dat dat daar serieus door de ballotage-commissie is gekomen.
madmarky zegt
“Alsof BMW een ///M-logo op een niet-M plakt. Kan niet. ”
*proest*
Nee het kan inderdaad niet, maar na die M135 van twee weken terug hou ik er maar over op.
Andreivierfunf zegt
We moeten terug naar duidelijkheid:
1 pijpje = normaal model
2 pijpjes aan 1 kant = sneller model
1 pijpje links, 1 pijpje rechts = snel model
2 pijpjes links, 2 pijpjes rechts = minimaal V8/ of een jaren negentig foute porno Mercedes
mashell zegt
En waar is dat precies goed voor?
Jurgen zegt
Ik ben best blij met 2 links/ 2 rechts, is maar een 6 cilinder, maar toch🆗