Jullie gaan wennen aan betalen voor abonnementen voor opties. Ha!
Opties op auto’s is iets dat mensen heel erg bezighoudt. Mensen zijn op zoek naar auto’s die ‘full options’ zijn. Hoe meer opties, hoe beter! Althans, dat is de consensus. Ondergetekende heeft een andere mening en geeft de voorkeur aan het liefst kale auto’s, maar dan wel met een leuke motor.
Met name de Duitse premium automerken en Audi hebben dit tot een kunst verheven. Het aantal mogelijke opties is bijna eindeloos. Zeker als je nog met een apart Exclusive of Individual-label aan de slag gaat. In sommige gevallen wordt een auto er twee keer zo duur van.
BMW
Bij BMW gaan ze nog een stapje verder, want daar mag je namelijk op maandbasis betalen voor opties als stoelverwarming. Wat? Je koopt een auto met stoelverwarming en dan moet je BMW betalen om de stoelverwarming daadwerkelijk te gebruiken.
Toen BMW het aankondigde, was de wereld te klein. Een schande! Je koopt eerst een heel erg dure auto en vervolgens moet je een abonnement gaan afsluiten om daadwerkelijk te genieten van de luxe die al in de auto zit. We hebben het namelijk over simpele software-activitatie. BMW reageerde er snel op dat het een ‘after sales’-service is. Maar toch, het wringt.
De bedrading, verwarmingselementen, het bedieningsmenu eracht: alles zit al in jouw auto. Je moet alleen extra betalen om er gebruik van te kunnen maken, tenzij je het af-fabriek bestelt (dan is het altijd te gebruiken).
Wennen aan abonnementen
Je zou denken dat BMW van de publieke opinie geschrokken is en dat ze hun strategie iets bijstellen. Maar niets is minder waar! Sterker nog, BMW denkt dat mensen er aan moeten wennen en de ophef vanzelf zal gaan weg-ebben, aldus Torsten Julich in gesprek met Bloomberg.
BMW-klanten zijn minder statisch dan ooit en hoeven niet altijd gebruik te maken van de opties. Ze zullen gaan wennen aan de abonnementen en ze gewoon gaan betalen. Dat komt BMW wel goed uit, want ze schatten in dat ze er 5 miljard per jaar mee gaan verdienen. Tja, voor 5 miljard is een beetje online roering geen probleem.
Op zich is het wel lef hebben. Zeker voor de occasionkoper. Zoals bekend zijn de Duitse premiummerken niet het toppunt van betrouwbaarheid. Met name die elektrische gadgets gaan vaak niet een autoleven mee.
Dus als je dan je abonnement opnieuw afsluit, moet je maar hopen dat het ook nog eens werkt. Anders staan ze bij de garage maar wat graag klaar om het te repareren in ruil voor een flinke factuur.
Positief
Is er ook een positieve noot? Ja, dat is er natuurlijk. We houden het even bij stoelverwarming van BMW. Die optie kost 18 pond per maand of 150 pond per jaar. Je kunt er echter ook voor kiezen om het voor altijd te activeren: dan is het 350 pond.
Daarbij kan het natuurlijk voorkomen dat je je ideale auto hebt gevonden, maar dat ‘ie (bijvoorbeeld) net alleen stoelverwarming mist. Dan weet je nu dat je het altijd nog kan activeren.
Wat vind jij van dit hele gedoe? Vind je het ook je reinste geldklopperij? Of zijn we allemaal liberaal en mag BMW gewoon geld verdienen? En is het stiekem wel handig dat je bij je occasion bedpaalde opties nog kunt activeren? We horen het graag, laat het weten in de comments!
Meer lezen? Welke van deze zes generaties M5 is jouw favoriet?
Robert zegt
Ik voorzie gouden tijden voor mensen die goed overweg kunnen met een laptop, een OBD2 poort en de benodigde software. Het eigendomsrecht op een auto kan dit volgens mij in ieder geval in Nederland niet door een dealer organisatie laten tegenhouden.
Daarbij is zo’n auto met uitgeschakelde opties op termijn natuurlijk geen drol waard op de occasion markt.
karhengst zegt
Ik ga er eerlijk gezegd van uit dat BMW dus die opties pas activeert nadat je succesvol bent ingelogd met je BMW account. Niet ingelogd, geen functies behalve de kale uitrusting. Dat dergelijke functies tot op heden zo geactiveerd konden worden is BMW natuurlijk ook wel bekend.
Johanneke zegt
Er zullen altijd mensen zijn die root toegang kunnen verkrijgen em custom software erop gaan draaien. En dan vink je gewoon alles aan.
Edge zegt
Dat maakt geen bal uit. Een handige techneut hoeft alleen maar een patch te schrijven waardoor de auto denkt dat je een betalende klant bent die met de juiste servers verbonden is. En dat zal 100% ook gaan gebeuren. Dan kun je over een jaar ofzo een stekkertje voor je OBD2 poort bestellen waardoor de auto denkt dat alles geactiveerd is. Stekkertje eruit als je naar de dealer gaat en niemand die ooit weet dat jouw auto ‘illegaal’ BMW-opties heeft gebruikt.
En aangezien vrijwel alle moderne BMW’s waar deze opties op beschikbaar komen op dezelfde software werken, kun je het stekkertje mooi meenemen naar je volgende BMW.
gregorius zegt
En als gevolg zal BMW een hoop occasions niet meer zien voor beurten; want ja, de BMW garage zal dat checken en weer uit zetten.
Dus wat doe je dan; een onafhankelijke garage vinden met iemand die jaren aan BMWs heeft gewerkt maar BMW zelf ook irritant vindt.
Weg onderhouds klanten voor je dealers; want DAAR wordt pas op verdiend.
Gelukkig werken de designers ook goed mee om ons geen BMW’s meer te laten kopen.
Neuf-Trois zegt
Helemaal eens!
In sommige EU landen (zelf invullen welke) is het nu al de praktijk om een zo kaal mogelijke versie te bestellen om de opties vervolgens hier bij elkaar te laten jatten.
Dus aangename bijkomstigheid van deze obd2 oplossing is dat ‘onze’ bmw’s voortaan een stuk minder vaak gestript zullen gaan worden als men daar de opties ook gewoon clandestien kan activeren.
rwdftw zegt
Ik ga je iets vertellen wat je misschien niet wist. Alleen een ICE auto heeft verplicht een OBD2 stekker. Een BEV hoeft dat volgens de regels niet te hebben. Je gaat dan ook geen Model 3 vinden met een OBD2 poort.
Als ze allemaal weer mogen doen wat ze willen dan gaat BMW uiteraard iets ontwikkelen waardoor alleen de BMW garage je zou kunnen helpen.
dawwg zegt
Geen ODB2 port; maar volgens mij heeft alleen Tesla ze niet omdat die 100% over-the-wire geïmplementeerd heeft; toch zijn ook Tesla’s al 2x ge-root-hackt geweest. Maakt niet uit wat voor ’n interface de fabrikanten gebruiken, uiteindelijk lekt er genoeg info dat researchers/hackers het open breken. En CAN-bussen zijn zo gebruikelijk in de auto-technologie dat we daar vermoedelijk nog wel een tijdje aan vast zitten en dat is allang bekend territorium bij hackers. Combineer dat met Buffer Overflows uit oude software stacks en hackers kunnen nog makkelijk minstens 10+ jaar hun gang gaan voordat het echt dichtgetimmerd zit …
Breinstein zegt
Als het software matig is, dan zal de wereld van hacks en bypassess wel groot worden voor de Autowereld.
Wolflow zegt
Met die grilles van BMW tegenwoordig is er toch geen haar op mijn hoofd meer die er nog een aan zou willen kruisen
porker zegt
Tegen de tijd dat je er een wil heb je waarschijnlijk geen haar meer op je hoofd. Schijnt dat veel bejaarden nieuwe BMW’s kopen :)
Breinstein zegt
*hacks
rwdftw zegt
You’ll own nothing and be happy….
We gaan naar een wereld vol microtransacties. Straks vraag je je af waar die 1000 euro die je had heen is gegaan. We zijn zover dat je het verdienmodel bent geworden.
lithiumion zegt
Dus dan betaal je een periodiek bedrag voor een optie. Als het vervolgens, op z’n Duits, stuk gaat, electronisch dan, moet je lappen omdat weer te laten repareren? Waar is dat abonnementbedrag dan voor bedoelt? Alleen voor ‘activeren’?
iphonistvongates zegt
Wanneer er geen keuze meer is tussen de rode of blauwe pil, vervalt de keuze optie. Het heet dan gewoon dwang of opgedrongen. Ik voorspel een hele nieuwe jailbreak scene voor de automotive industrie wanneer het abbo verdienmodel breed wordt uitgerold. Persoonlijk vind ik het een pure verspilling van grondstoffen en techniek.
seatleon zegt
Ik vind het gedeelte waarin BMW aanbiedt om de optie voor altijd te activeren, waarbij je dus feitelijk de optie achteraf aanschaft, wel een meerwaarde hebben. Dan heeft de verkoper zijn goedkope(re) auto en jij kan die auto vervolgens naar wens upgraden. Dat maakt het zoeken naar occasion wel makkelijker. Zelf zou ik geen opties huren, maar dat moet ieder voor zich weten.
Dit is trouwens niet nieuw. Bij Petrolheads vertelde Carlo Brantsen dat hij zijn 740i had voorzien van een stuurwiel met stuurwielverwarming. Je hoefde dan alleen het stuur te wisselen. De bedrading en dergelijke bleken in elke auto te zitten. Als ik het daarmee vergelijk vind ik de nieuwe koers van een (digitaal) schakelaartje omzetten wel een mooie stap vooruit.
berlinetta zegt
Maar als je het dus niet wil hebben, zeul je de hele zooi wel de hele tijd mee. Wat je niet wil hebben, zou er gewoon ook niet in moeten zitten.
seatleon zegt
Mijn punt is dat dit van alle tijden is. Als je vroeger een DS bestelde zonder toerenteller, dan kreeg je een auto waarbij er een plaatje voor de toerenteller geplakt was. Dat was namelijk goedkoper dan een dashboard ontwikkelen, bouwen en integreren in het fabricageproces. De kans is dus groot dat we nu al rondrijden met een bult techniek die niet gebruikt kan worden. Dan heb ik liever de optie het alsnog te activeren.
ukbob zegt
Even rekenen:
Ik lease m’n bmw 4 jaar.
Voor die periode is t goedkoper om stoelverwarming te kopen dan per maand te betalen..
geen Issue dus!
Zou wel graag zien dat ze dit ook gaan doen voor start-stop, rijbaan signalering en nog paar kleine fratsen. Die staan namelijk standaard uit dus heb nu eigenlijk elke maand nog een paar euro tegoed van BMW ;)
karhengst zegt
Maar hoeveel maanden in het jaar gebruik jij de optie? Ik gok hooguit van December t/m Maart. En dan is het dus over vier jaar gezien goedkoper de optie in abonnementsvorm te nemen.
In mijn geval loopt het contract slechts 3 jaar, dat zou de keuze dus nog makkelijker maken.
En dat is dus precies waar ik op in zou zetten als ik BMW was. Zorg er voor dat de eerste berijder de optie niet wil kopen. Mocht de tweede eigenaar de optie wel willen, heb je eerst x-keer het maandbedrag gevangen en krijg je daar bovenop nog de nieuwprijs.
Johanneke zegt
Als de grote van de nieren een optie wordt kan ik er aan wennen.
mc96 zegt
Begrijp al die ophef niet. Bepaalde opties kon je al lang naderhand bijkopen (prijzen zijn het zelfde als de optie af fabriek bestellen volgens mij). Nu kun je dat naast in een keer onbeperkt ook voor een beperke periode bijkopen. Gewoon een (voor de meeste klanten niet erg interessante) extra mogelijkheid.
trolle zegt
De Duitse premiummerken en Audi, hah geniaal
Rudy zegt
Wat als je een lifetime stuurverwarming hebt en de auto verkoop. Vervalt de optie dan en kan de nieuwe koper hem weer aanschaffen?
Ik zie ze er voor in staat….
Aan de andere kant: stoel (en stuur) verwarming gebruik je 3 maanden per jaar. Het soms aanzetten is onder de streep misschien wel goedkoper. Het blijft gewoon een slechte ontwikkeling imo.
techniekmeneer zegt
Echt niet.
Brol zegt
Hoe vaak ik constateer dat ik een reeks opties eigenlijk helemaal niet gebruik, of zo zeldzaam dat ik ze beter niet genomen had. Lanewarning bvb, uiterst irritant. En nog enkele andere. Nu zou ik die opties een tijdje kunnen huren en dan schrappen . Yeah ! Goed voor mij.
gregorius zegt
Op mn Mercedes betaal ik jaarlijks voor het online gebeuren via de app. Locator, remote lock, status, dat soort onzin.
Ok, het kost geld; dat snap ik, want die servers moeten ook betaalt worden en er is toch een connectie tussen de auto en een netwerk en dat kost ook geld.
Maar toen mn sleutel in een tas achterin zat en mn vrouw de kofferbak dichtdrukte met het knopje dat ook afsluit en de auto het gewoon deed….. was ik toch erg blij dat ik met mn telefoon kon openen.
Maar stoelverwarming per maand betalen… wat ene onzin. Een stoel + bedrading bouwen kost toch gewon meer dan eenzelfde stoel zonder die onzin?
karhengst zegt
Voor die duizenden Euro’s die dat systeem oorspronkelijk heeft gekost is het een gotspe dat ze na 3 jaar al functies deactiveren die van je wagen een premium mobiel maken.
Geen wonder dat men nooit haast heeft gemaakt met CarPlay. Speaking of which, het zal me niks verbazen als ze daarvoor ook een maandelijks bedrag durven te vragen.
vodgen zegt
Ik moet, nu mijn Z4 net 3 jaar oud is geworden, ook gaan betalen voor van alles en nog wat.
Ik heb Connected Drive Professional. Maar na 3 jaar stoppen de kaartupdates.
Ook RTTI stopt. De My BMW app stopt met informatie geven. En zo nog wat meer.
Wil ik activeren wat ik het meest nodig heb dan kost me het Connected Booster pakket met RTTI 99 euro + 89 euro voor de kaartupdates. Totaal 188 euro en dat ieder jaar! En terwijl mijn Z4 in de winterstalling staat loopt het abonnement gewoon door. Jammer maar helaas voor BMW. Dat ga ik niet betalen. Dan maar geen kaartupdates en RTTI enz. Ik wacht op de eerste hack software ;-)
grandmasterb zegt
Vreemd genoeg kon je vorig jaar bij BMW dat hele pakket kopen voor ca. 120 euro, mijn navigatie-abonnement op mijn 5 jaar oude BMW liep af op 30 juli j.l., dus ik heb voor ik op vakantie nog even de meest recente kaart gedownload en niet verlengd, ik ga geen ca. 70 euro extra betalen (navigatie +connected booster). Ik gebruik het meestal alleen op vakantie, dan is het vaak bruikbaarder dan mijn TomTom. .
Ik hoop dat ze volgend jaar wel zo verstandig zijn om dat hele pakket aan te bieden voor een schappelijker prijs.
mijosu zegt
Ik denk dat we gewoon BMW moeten cancellen. Als in de grote mensen wereld iemand iets zegt of doet wat de goegemeente niet aanstaat wordt die ook gecancelled.
alcantara zegt
Als ik het zo lees in de reacties dus eigenlijk wel een mooie ontwikkeling, je koopt de schraalste versie voor minder geld en laat die vervolgens unlocken voor een paar tientjes zodat je full-option rijdt.
harmj zegt
BWW gaat wennen aan het verkopen van minder auto’s…
bmw1m zegt
Wat ik mij afvraag
Stel: je least de auto kaal zakelijk en vervolgens vink je alle opties aan, hoe zit dat dan met de bij telling ?
Wat is de catelogus waarde ? Hoe wordt zoiets dan bepaald ?
flow82 zegt
Heel eerlijk, ik ben wel een beetje klaar met abonnementen in het algemeen. Voor een krant of sportclub snap ik het wel, maar auto’s? Iedere keer een paar tientjes hier, een paar tientjes daar. En alles bij elkaar betaal je je helemaal scheel aan allerlei zaken. Auto koop je m.i. met alle opties die de eerste eigenaar heeft besteld. Geen ongein met abonnementen enz.
z4coupe30si zegt
Dit dus! Langzaamaan zeg ik alles op.
Heb het woke Netflix wel gezien, helemaal als Better Call Saul afgelopen is. Spotify al opgezegd, net als mijn (sim-only)GSM abonnement.
Voelt wel fijn.
grandmasterb zegt
Bij leaseauto’s is dat heel normaal
auto62 zegt
Gewoon met zijn allen afspreken in europa om een jaartje geen BMW te kopen. Kijken hoe snel ze zullen inbinden.
Richmond zegt
Let maar op dat BMW gewoon de eerste is en de rest snel volgt.
kniesoor zegt
Ze kunnen die abonnementsmeuk in München daar steken waar de zon niet schijnt. Idioterie 😠
wimbers zegt
Feitelijk koop je dus een auto, en lease je het gebruiksrecht van opties.
Dat wordt ingewikkeld. Als dit de norm wordt heb ik mijn laatste auto gekocht en wordt de toekomst alleen nog leasen en mijn Klassieker zo lang mogelijk doorrijden. Desnoods over een jaar of 10 elektrisch maken, maar dit soort bedrijfs modellen gaan bij mij niet werken.
BMW heeft door dat het bouwen van 1 draad oom en alle onderdelen goedkoper is dan alle unieke opties apart. En weet er een mooi verhaal van te maken met een abonnement op alles, maar als dat zo is pak dan door net als Volvo en geef me gewoon een abonnement op de hele auto. Als ik het dan beu ben zeg ik het op. En daarmee halen ze het hele idee achter een auto hebben onderuit.