Ja, het staat er echt. Koekoek!
Statistieken zijn iets moois: iemand die wil aantonen dat (plug-in) elektrische auto’s de Nederlandse staat bakken met geld kosten aan misgelopen belastinginkomsten en andere doorgeslagen subsidienonsens kan dat doen door een berekeningetje aan BPM- en bijtellingsderving te maken.
Hiertegenover staat dat iemand die beweert dat EV’s de Nederlandse economie juist superveel opleveren, dat ook eenvoudig kan ‘aantonen’. Gewoon een kwestie van je parameters wijzigen.
In het vorige week aangehaalde rapport ‘Verzilvering verdienpotentieel Elektrisch Vervoer in Nederland’ (PDF), worden we doodgegooid met grafiekjes en tabelletjes over de sector Elektrisch Vervoer en alle kleine onderdelen ervan.
De economische omvang van de sector is, met de afzet, flink gegroeid; niet alleen hebben EV’s componenten nodig, maar ook laadinfrastructuur; een business waarin ook werkgelegenheid wordt gemaakt. So far, so good, en we hebben volgens de berekening €120 miljoen aan toegevoegde waarde in de pocket:
Wie graag een beetje selectief met cijfers omgaat concludeert dat de waarde voor de economie per elektrische auto ruim 11.000 euro bedraagt: 340 miljoen euro bruto toegevoegde waarde in de jaren 2008 t/m 2013 tegenover 30.000 verkochte EV’s. Zo lusten wij er nog eentje.
43.000 MIA- en Vamil-aanvragen
Laten we de verdienkant even vaarwel zeggen, en kijken naar de subsidiekant. Met MIA en VAMIL-regelingen waren ondernemers in staat voor een appel en een ei een dikke dure Tesla Model S te rijden. Tesla ving de centjes, echter is het op termijn niet de ondernemer, maar de Nederlandse staat (en dus de belastingbetaler) die de grootste hap betaalt. In totaal gaat het alleen in 2013 om € 1,875 miljard (dat is 1.875.000.000 euro) aan investeringen, verdeeld over 43.000 aanvragen. Hiervan ging 1,35 miljard naar elektrische en plug-in hybride personenauto’s (Tesla, Ampera, Fisker), de rest naar ‘zeer zuinige auto’s’ (CT200h, Prius) en oplaadpunten.
Subsidie-infuus
We laten de WBSO-subsidies (twv 24 miljoen in 2013), de gesubsidieerde banen in de EV-branche, en de Energie Investeringsaftrek (EIA) verder even buiten beschouwing. Daarnaast zijn er natuurlijk de bijtellingsverliezen, die Eric Wiebes slapeloze nachten bezorgen, en het geld harder uit de staatskas laten lekken dan olie uit een Nigeriaanse Shell-pijpleiding. Maar deze bedragen zijn (hoewel groot) wat moeilijker hard te kwantificeren. Het geschatte bedrag van een half miljard euro komt echter meermalen terug.
We willen de pH-waarde van dit artikel echter niet tot het niveau ‘accuzuur’ laten dalen: er komen zeker banen bij door de elektrificering van het wagenpark. Een tastbaar voorbeeld is de geplande uitbreiding van Tesla met een tweede vestiging in Tilburg, hoewel we vermoeden dat dat meer met de centrale ligging en het gunstige belastingklimaat te maken heeft dan met de Hollandse EV-vriendelijkheid.
Hoedtik richting de roze broeders van GeenStijl voor het aanleveren van de term ‘juichaapjes’.
Foto: Tesla Model S, autojunk.nl
advandermeer zegt
Laten we het eens zijn dat beide partijen selectief met de cijfers omgaan.
marikoelolo zegt
Wat het opbrengt hangen ze wel aan de grote klok, maar wat het de overheid (lees: belastingbetalende burger) kost, verdwijnt zo als gewoonlijk in de doofpot.
styns zegt
Langleve mijn 6 in lijn.
lincoln zegt
Tesla zit onder tussen gewoon helemaal graties en voor nakkes met een sociale werkplaats in NL ..
en dan nog met de afspraak/belofte dat er zoveel units per jaar afgenomen gaan worden ..
de NL overheid moet die grafbakken nu zelfs gaan verplichten om aan hun aantallen te komen ..
ja hoor .. we zetten NL op de kaart ..
reactief zegt
@lincoln: En jij hebt een bron voor je uitspraken? Of blaf je maar gewoon wat onzin?
Ontopic: €1,357 miljard op 30.000 EV’s is toch’gemiddeld € 45.000,- per auto. Dat is leuk een auto kopen voor de gene die ervan profiteren!
Donstil zegt
Wat een simpele wielen onder die tesla zeg. Zonde.
potver7 zegt
@Donstil: Ja hallo, ’t is een gratis auto, dan ga je toch geen geld investeren in nog lelijkere wielen?
Hubert zegt
@potver7:
Zowiezo zielig om voor veel geld een auto te kopen en daar bovenop nog eens extra betalen voor een setje velgen.
Dis zitten er toch standaard al op?
jippie zegt
Zo werkt het toch met statistisch onderzoek? Je bedenkt eerst de gewenste uitkomst van het onderzoek en dan bouw je daar omheen de (suggestieve) vragen. Feit blijft: in elk ander Europees land waar die elektrieke auto’s niet zo debiel gesubsidieerd worden als in Nederland kom je er bijna geen een tegen. Je kan van Noord naar Zuid Duitsland rijden zonder dat je uberhaupt ook maar een Outlander Phev tegenkomt. En als je er een tegen komt dan is het Nederlander.
potver7 zegt
Als ze nou heel eerlijk zijn, doen ze hetzelfde sommetje voor auto’s die worden aangedreven door verbrandingsmotoren. Inclusief onderhoud, brandstof en belastingen (die konden ze bij EV’s weglaten omdat die niet betaald werden over de onderzoeksperiode)
w0o0dy zegt
Onderbouwing van de zogenaamde kosten van electro auto’s die dr belastingbetaler mag ophoesten rammelen nog harder dan een 30 jaar oude w123 diesel… Ronduit lachwekkend. Nice going Autoblog
gregorius zegt
Heeft iemand een mooi makkelijk voorbeeld voor me over in hoeveel subsidie je krijgt om een Tesla te kopen/leasen?
Of zijn de voordelen al weer weg?
amg65 zegt
@gregorius: Netto 3600 euro voordeel. Verder 4% bijtelling.
gregorius zegt
@amg65: dat valt allemaal wel mee op een auto van een ton dus…
amg65 zegt
@gregorius: En natuurlijk nog geen wegenbelasting tot en met 2015 (?).
RutgerK zegt
Met EV kan je ook indirect ‘verdienen’ als overheid en samenleving. Hoe groter het aandeel elektrische voertuigen hoe sneller infrastructuurprojecten kunnen worden begonnen en hoe makkelijker de grenzen voor luchtvervuiling haalbaar zijn. Nu zijn hele grote projecten aan infrastructuur prijzig vanwege maatregelen die getroffen moeten worden. Er komt meer bouwgrond beschikbaar omdat vervuilingsgrenzen meer naar de wegen zelf opgeschoven kunnen worden. Er zijn in de randstad gebieden die nu niet bebouwd mogen worden vanwege de uitstoot. Die grond kan weer een economische waarde gaan krijgen.
lincoln zegt
@RutgerK:
LOL .. je weet nog niet dat 1+1 altijd 2 = ..
joejojo2012 zegt
@RutgerK: Jij hebt wel inlevingsvermogen voor de wel heel lange termijn!! ;)
Wat betreft die luchtvervuiling: Het is al aangetoond dat, ondanks dat NL wellicht minder luchtvervuiling creëert, dat de schoorstenen van landen om ons heen wel vrolijk kuchlucht blijven uitstoten. De wind komt van het westen en smerige lucht komt vanuit UK, Wind komt van het oosten en kuchlucht komt uit Duitsland….kun je wel blijven meten, maar dan meet je nog steeds smerige lucht.
Ontopic: Het is gewoon een business, al dat groene gedoe. Ik blijf erbij dat de blaadjes aan de bomen nog steeds net zo groen zijn als pak em beet zure-regen-20-jaar-geleden.
(kuchtlucht – niet te verwarren met k**lucht ;) )
super zegt
Als die EVs in de VS werden gebouwd liep NL dus 11,000E per auto mis, dat EVs per saldo ms geld kosten doet daar niets aan af. (Overugens kosten alle autos geld) In die zin klopt het dus gewoon en is het weer een artikel van het niveau “hoera ik kan geenstijl nadoen”
norge zegt
Hebben jullie mazzel, hier kosten ze alleen maar..
sulobb zegt
@norge: ‘daar’ zijn brandstof, belastingen en verzekeringen goedkoper! Niet?
norge zegt
@sulobb: Geen belasting en goedkoper stroom en geen tol, gratis veerboten en over de busbaan rijden…..Kost alleen maar.
Esprit_de_Flandre zegt
Goochelen met cijfertjes, altijd leuk.
Houden ze ook rekening met de jobs die verloren gaan bij de concurrentie? Wie een Tesla koopt, koopt namelijk geen BMW of Mercedes, en de groei in elektromotorproductie zal uiteindelijk vuilemotorfabrieken neerhalen.
Kapitalisme is creatie en destructie, en cijfertjes zijn bullshit…