Het zou zo maar kunnen: een Duitse auto is niet altijd een Duitse auto, dan. Maar was dat nu wel het geval?
Het is grappig dat we nog altijd een automerk linken aan een specifiek land. Natuurlijk, een BMW 2 Serie Coupé, Audi TT, Mercedes-Benz GLS en Porsche Cayenne zijn geweldige Duitse auto’s, maar geen een daarvan loopt er daadwerkelijk van de band.
Vaak kiezen fabrikanten de locatie van de fabrieken waar het het meest logisch is. Dat kan zijn waar de afzet het hoogst is, zoals bij bovenstaande Mercedes-Benz. De grote SUV’s (GLE en GLS) worden in Tuscaloosa, Alabama in elkaar geschroefd. Ook BMW bouwt dikke SUVs in de VS, de X5, X6 en X7 worden in Spartanburg, Virginia gebouwd.
Combinatie van duurzaamheid en protectionisme
Maar dat kunnen er een hoop meer worden middels de Inflation Reduction Act. Deze heeft twee doelen. Amerika moet er namelijk als producerend land bovenop geholpen worden. Detroit is geen schim meer van at het ooit was. Daarnaast moet het wagenpark in de VS heel erg snel verduurzamen. Dat combineert de Club van Sleepy Joe met elkaar.
Amerikanen kunnen namelijk 7.000 korting krijgen op een auto. Daar gelden maar twee voorwaarden voor. Of althans, er zijn twee enorme voorwaarden die een groot effect gaan hebben. Ten eerste: de auto moet elektrisch zijn. Er zijn nog genoeg gebieden in de VS waar een laadpaal nauwelijks te vinden is. Ten tweede, de auto moet in de VS gebouwd zijn. Daarmee lijkt de VS geluisterd te hebben naar Union Sundown van Bob Dylan. Eindelijk moeten dingen weer uit de VS komen.
Jouw Duitse auto ook uit de VS?
Dit gaat de Duitse autoindustrie heel erg hard raken, is de consensus. De VS is namelijk de grootste exportmarkt voor de Duitse automerken. Hierdoor zijn ze eigenlijk wel genoodzaakt om nog meer auto’s in de VS te gaan bouwen. Het is niet alleen slecht nieuws voor de Duitse automerken, maar voornamelijk voor de toeleveranciers. Die moeten straks allemaal wat anders gaan doen. Tegelijkertijd kan de EV autoindustrie gaan floreren in de VS.
Dat komt goed uit voor Volkswagen. Er komt een nieuw merk bij in de portfolio: Scout, dat zich gaat bezighouden met grote elektrische SUV’s en pick-ups. Ook andere merken zullen nu wel beter nadenken over waar de auto’s te bouwen. Ene E. Musk uit Fremont lacht de billen uit zijn boxers, want Tesla bouwt al jaren elektrische auto’s in de VS.
Met dank @steeph voor de tip!
Meer lezen? Dit zijn de 6 meest iconische Amerikaanse auto’s uit films en series!
Hubert zegt
Zoiets zouden ze hier in Europa ook moeten doen.
Gewoon spullen made in Europe promoten en alle zooi uit Azie flink belasten, of ze komen het maar hier produceren.
steephh zegt
Dat is ook de reden van: https://www.autoblog.nl/nieuws/breek-iedere-europeaan-gaat-extra-betalen-voor-co2-uitstoot-3429418
“Die volgende heet CBAM, wat staat voor Carbon Border Adjustment Mechanism. Onder dit systeem gaat de EU CO2 belastingen heffen op producten die van buiten de EU komen. Met dit protectionisme worden de ‘eigen’ bedrijven beschermd tegen concurrentie uit landen waar een grammetje CO2 meer of minder niet uitmaakt. Zeg maar, de rest van de wereld dus.”
DeWitteCondor zegt
Dit was gisteren ook op het 8 uur journaal. Er werd een voorbeeld van een batterijenfabriek gegeven. In de EU zou de bouw daarvan 385 miljoen euro kosten. In de VS 150 miljoen. Die fabrikant is dus vertrokken. Je kan veel over de Amerikanen zeggen maar hier slaan ze wel spijkers met koppen mee.
mashell zegt
Hoezo moeten de leveranciers wat anders gaan? Heel veel anders dan een ander adreslabel op een container zal het niet zijn.
DeWitteCondor zegt
Ik denk omdat de toeleveranciers ook in de VS moeten produceren wil de autoproducent voor de ‘ made in America’ kadootjes in aanmerking komen. Verschepen van buiten de VS naar de producent in de VS werkt dus niet. Anders is het ook wel makkelijker te omzeilen. Dan produceer je gewoon alles hier en stop je er in de VS alleen nog een paar schroeven in.
HzR zegt
Heel veel leveranciers voor de US fabrieken zitten in Mexico. Die moeten dan misschien gaan verhuizen.
Dutchdriftking zegt
Dit is toch al jaren een trend? American made is iets wat onder andere door de oranje voorganger van Joe ook al flink gepromoot werd. Dit is overigens ook een mogelijke reden van de op handen zijnde de ondergang van onder andere Harley Davidson, en waarschijnlijk nog wel meer Amerikaanse producten. American made is voor de producent nu eenmaal erg duur.
mashell zegt
Heb ooit in de VS een ansichtkaart van de Grand Canyon gekocht. Die was gedrukt in China…
Betwijfel of produceren in de VS duurder is dan produceren in Europa. Wij hebben een (degelijk) sociaal systeem, hogere belastingen en strengere milieu eisen.
pomoek zegt
Tja. Dit raakt natuurlijk vooral de EU. En je kan je natuurlijk afvragen of het slim is van de VS om een handelsoorlog te starten met haar belangrijkste vrienden al het gaat om duurzaamheid en democratie. Het enige wat je als EU kan doen is vergelijkbare maatregels gaan instellen. Het verschil tussen de VS en de EU is alleen dat, uiteraard op een paar uitzonderingen na, we in Europa een redelijk goed functionerend openbaar vervoer hebben. Fors inzetten op elektrificatie van het wagenpark gaat ten koste van de verduurzaming van onze energie in zijn algemeenheid. Het is slimmer om ons geld in te zetten op het gasloos maken van onze woningen en industrie. Dat levert per saldo een grotere CO2 uitstoot reductie op. In de VS is dit, wellicht, anders.
De afgelopen jaren is duidelijk dat het vertrouwen op landen als Rusland (energie) en China als de producent van bijna alles met flink wat nadelen komt. Het is daarom niet verkeerd om te proberen meer lokaal te produceren, of die productie over te hevelen naar landen met minder imperialistische ambities. Dit zal ongetwijfeld gepaard gaan met hogere prijzen voor, nu ja, bijna alles. De vraag is in hoeverre de consument bereid is om die hogere prijzen te betalen.
mashell zegt
Hèh wat zeg je nou? De VS gedragen zich bijzonder agressief, zij leveren als een gek wapens aan Oekraïne wat die zinloze oorlog verlengt en daarmee de posities van Rusland en Europa verzwakt. Wie heeft de Nordstream gesaboteerd? De Amerikanen aarzelen nooit om haar vrienden en bondgenoten een hak te zetten.
Ik denk overigens niet dat gasloos maken van woningen een slimmere zet is dan elektrisch maken van het wegverkeer. De rendementen van het verbranden van benzine en diesel zijn dramatisch slecht, die van olie en elektriciteit juist heel goed. Gas de minst vervuilende fossiele brandstof, die zou je als laatste willen uitfaseren.
basman147 zegt
De enige die de zinloze oorlog in Oekraine verlengd is Vladimir Putin. Hij kan dit op ieder moment stoppen door zijn troepen terug te trekken achter de grenzen van het door Rusland mede-ondertekende Boedapest-akkoord, verdachten van oorlogs-misdaden uit te leveren aan Oekraine en onderhandelingen te starten over herstel-betalingen.
De VS en de EU leveren slechts wapens aan een land dat zichzelf en haar internationaal erkende grenzen wil verdedigen. Hierdoor wordt een signaal afgegeven aan andere geschifte totaal-malloten dat zij niet moeten denken dat zij door middel van geweld hun grenzen kunnen wijzigen, omdat de EU en de VS toch niet zullen ingrijpen omdat de prijzen een beetje zullen stijgen.
Op het moment dat we dit idd toestaan kan je er namelijk op wachten dat om de paar jaar de volgende dictator hetzelfde gaat proberen.
mashell zegt
We leverden ook geen wapens aan Irak of Afghanistan toen de Amerikanen daar ongevraagd binnenvielen met een verzonnen claim. Wat we nu doen is gewoon hypocriet.
We hebben Rusland sancties opgelegd, dat is de straf voor de illegale invasie. Wapens leveren is het vuur verder opstoken.
Elke dag dat wij wapens leveren aan Oekraïne duurt die oorlog langer en elke avond staat Mark Rutte langer aan de wasbak om het bloed van onnodig gestorven Oekraïense burgers en soldaten als ook Russische soldaten van zijn handen te wassen.
Is de soevereiniteit van een land dat 30 jaar lang verzuimd heeft zich bij een bondgenootschap aan te sluiten al deze ellende zowel daar als hier wel waard? Zouden de Oekraïners onder Russische heerschappij niet beter af zijn? Vragen die niet gesteld worden omdat onze leiders zich door Amerikaanse haviken hebben laten verleiden tot een oorlog verlengende strategie waar alleen de Amerikanen beter van worden.
Een land is maar een abstract concept, het gaat om vrijheid en kwaliteit van leven, soms gaat dat beter onder de vlag van een ander land. De mensen op Hawaii zijn ook hun onafhankelijkheid verloren door dat wat eigenlijk gewoon een Amerikaanse invasie- en bevolkingsvervangingsstrategie was, maar ze werden er beter van en dus vinden ze het prima. Ik vind dat we meer naar het grote plaatje moeten kijken en minder in dooddoeners over patriotisme en democratisch gekozen dictatoren moeten kletsen.
monsieurleloure zegt
@Mashell.
Jij bent af.
Denken dat een land een abstract iets is en leven onder een russisch regime njet erg is, droom lekker verder.
Ik snap die Oekrainers wel nu jij nog.
basman147 zegt
Oekraïne heeft eenmaal in een referendum (waarbiij ook in de Krim en de Donbass een meerderheid voor onafhankelijkheid was) en 2 maal met een volksopstand aangegeven dat ze niet bij Rusland willen horen. Hoe duidelijk wil je het hebben? En nee, de zogenaamde referendums van dit jaar tellen niet, daar werd een meerderheid behaald met methodes waar Noord Korea zich nog voor zou schamen.
En ja, op het Amerikaanse verleden is een boel commentaar te geven, maar het is ook nog geen 80 jaar geleden dat ze best wel belangrijk waren in het verslaan van de Nazi’s, dus een beetje krediet hebben ze daarvoor nog wel bij mij.
pomoek zegt
Mee eens dat het een zinloze oorlog is. P^tin begon deze oorlog enkel om zijn machtspositie binnen Rusland veilig te stellen. Oekraïne wil niet bij Rusland horen. Dat hebben ze meerdere malen heel duidelijk gemaakt. Zij voelen zich Europees. De VS en Europa helpen de Oekraïne om onafhankelijk te blijven. Goed dat de VS dit doet. Er is veel op de VS af te dingen. Maar niet altijd en zeker niet nu. Ik heb liever een handelsoorlog met de VS dan een Rus in mijn keuken.
Het is goedkoper, en simpeler, om de CO2 te reduceren door woningen van het gas te halen. Mee eens wat de rendementen betreft van de ice’s. De kosten per “gewonnen” kg CO2 zijn echter hoger dan wanneer je woningen verduurzaamd. Het is zeker goed om het wagenpark te verduurzamen. Mede omdat we dan minder afhankelijk zijn van landen als Rusland en Saudi Arabië.
petroldrinker zegt
Niet, ik pot momenteel zo goed als alles op, ik vertik het om al die verhoogde prijzen te betalen, al helemaal als ze prijzen verhogen onder de noemer millieu etc
steephh zegt
@petroldrinker
Oppotten? Jij zal net als iedereen toch ook extra voor je boodschappen moeten betalen, net als voor je energie (gas en elektriciteit)?
petroldrinker zegt
Kunnen we als europa nog veel van leren, ze zij in eu alleen maar bezig om iedereen armer te maken met alle bans op russische olie en gas als makkelijk voorbeeld, stelletje idioten
Aon zegt
Dat ruwe. ranzige zullen we kwijtraken denk ik. Een ouwe uit het ouw beiere is niet als een chinese muur. Ik weet niet hoe het bouwkwaliteit is in duitsland vergeleken met een uit Azie.
erce zegt
Om terug te komen op de titel van dit bericht: Mijn BMW iX3 is in China gebouwd. Dit is overigens mijn tiende BMW en ik durf te stellen dat dit de best in elkaar geschroefde BMW is die ik tot nu toe hebt gehad.