En als je al een eerste auto hebt gehad, is het ook gewoon een leuk ding om te hebben. Als tweede, derde, vierde of 176ste auto…
We richten ons heel even tot de jonge Autobloglezer die wellicht nog niet helemaal heeft bepaald welke auto nou zijn/haar/het eerste auto moet worden. Stop maar met zoeken, wij hebben hem namelijk gevonden. Gewoon in Nederland.
Want je bent geen echte petrolhead als je nooit een Alfa Romeo hebt gehad en dat kan je maar beter snel hebben gedaan dan. Dus als eerste auto. En dan is er eigenlijk geen andere keuze dan een Alfa Romeo 33. En die staat gewoon op Marktplaats voor je!
Koop je perfecte eerste auto. Of tweede. Of derde
Het betreft een Alfa 33 van de faceliftgeneratie. Dus met de andere koplampjes en achterlichtjes. De purist zal er misschien van gruwelen, ondergetekende vindt deze eigenlijk mooier dan het origineel.
Dat komt waarschijnlijk omdat hij er zelf ook zo een heeft gehad. Niet de 1.4, zoals deze, maar een 1.5. Geweldig wagentje was dat. Starten met de sleutel in de linkerhand, de heerlijke roffel van de de 4-cilinder boxer en een flink gevoel van snelheid.
Een gevoel van snelheid inderdaad, want hoe hard hij werkelijk ging weet ik niet. De teller was kapot. En dat gold op het laatst ook voor de remmen, die stopten er middenin de Schipholtunnel mee. Gelukkig remt een auto ook af als je hem in een lagere versnelling ramt… En bij een Alfa heet dat ‘Italiaanse passie’ en dat is dus niet erg.
Voor de Alfa 33 die jij als eerste auto kunt kopen geldt dit allemaal niet. Die is namelijk in goede staat. Net een nieuwe APK, zonder opmerkingen, nieuwe uitlaat, nieuwe distributie, accu, vloermatten, nieuwe verlichting achter, nieuwe knipperlichten voor en nieuwe gasveren.
Hij komt uit 1994 en heeft 122.000 kilometer op de teller. De 1.4 levert 88 pk en daarmee kom je prima met het verkeer mee. De prijs? Een redelijke 3400 euro.
Wij roepen dus in koor: KOOP DAN!!!
erwingrunn zegt
Was mijn 2e auto, een rode 33 Imola. Heeft me in al die jaren nooit laten staan overigens. Heerlijke auto.
Eerste auto overigens was een Fiat 127 (aka het kleine rode monster).
Robert zegt
@erwingrunn: mocht je je jeugd willen herbeleven, MP laat ook nog een ander exemplaar zien, met dezelfde 1.4 boxer, een rode Imola, en vrijwel nieuw, met slechts 33 dkm(!) op de teller. Deze moet dan ook wel het dubbele opbrengen:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/alfa-romeo/m1944941635-alfa-romeo-alfa-33-1-4-ie-1994-rood
erwingrunn zegt
Mooi stukje nostalgie, ziet er inderdaad nog goed uit en erg lage kilometerstand.
tenaci zegt
I get you @nicolasr, geef mij ook maar de facelift!
roadster zegt
Mijn eerste auto was een zilvergrijze, pre facelift. Had voortdurend kuren, maar ik ben er toch altijd mee thuis gekomen. Maar het was dan ook niet bepaald een goed onderhouden exemplaar. Als hij er zin in had, reed het wel leuk.
baserati zegt
Ik had die als m’n 2de auto. Een antraciet 17.IE Sw , verlaagd, gele Koni’s , Starchip, Supersprint uitlaat, 15” Ronal’s, Recaro Stoelen, Lederen Nardi stuurtje, KN filter … wat een heerlijk autootje was dat …
Daarna een 75 3.0v6
kniesoor zegt
Eerste oto van mn toenmalige maatje. Ook in deze kleur. Wel een 1.7 16-klepper met 137 peekaa. Mede dankzij het lage gewicht een behoorlijk snel apparaat.
Richmond zegt
Eens met dat de facelift versie mooier is. Maar niet verklein woorden gebruikt aub
Pieterkonijn zegt
Dit was ook mijn eerste auto 23 jaar geleden een 1.7 16v met een echte madeno pijp eronder. 5 jaar heel veel plezier van gehad veel achterstevoren gestaan maar toch nooit echt problemen mee gehad.
Peter zegt
Heb er ook 1 gehad antraciet grijs. 17Q4. Wat een heerlijke race auto. Sebring uitlaat. Spaghetti spruitstuk. Heerlijke auto.
bobje zegt
Een collega had er één. Je zat op de stoelen ipv erin. Echt snel was ie ook niet. Geef mij maar een Alfetta, Guilietta of 75.
rollingstoned zegt
Leuke auto. Mijn eerste was een rode 33 1.5.
alfaman zegt
Heb er ook een aantal gehad maar grappig genoeg met dezelfde uitvoering als deze in de Schipholtunnel bijna de klapper van de eeuw gemaakt. Met 130 km/h brak de doorgeroeste (verwacht je niet bij een Alfa) veerschotel door zodat de rechter wielkuip ineens op het rechtervoorwiel lag, op de rechterbaan vlak naast de wand. Dat ik hem uit de muur heb gehouden was een godswonder, op het vluchtstrookje wachten net na de tunnel (richting A’dam) was ook een belevenis.
alfagtv6 zegt
Leuk! Was mijn eerste auto 16 jaar geleden. Een rode 1.4 imola met houten momo stuurtje en 15 inch Momo velgen. Super als eerste auto. Nog altijd spijt dat ik die toen weggedaan heb.
Gulli zegt
Een vriend van me had er een, de 1.7ie zestienklepper, daar ging tijdens het rijden de koppeling (of eerder de drukgroep) van stuk. De meneer van de ANWB heeft hem toen geleerd om te rev-matchen en gewoon de pook tegen de versnelling aan te drukken tot hij erin schoot, zo kwam hij toch nog thuis.
Daarna kocht hij een 75, je weet wel, achterwielaangedreven en een transaxle. Nou die versnellingsbak was wel erg trans want die viel er ineens onder vandaan. Als in; die lag op straat en de rest van de auto stuiterde er overheen.
Toen heeft hij nog een 147 overwogen maar zijn vriendin heeft hem toch kunnen overhalen om niet meer voor een Alfa te gaan :D
vierkoloms zegt
In 1998 kocht ik een 1990 facelift groene 1,3 met dubbele dell’orto carburateur. Puur op emotie gekocht.
Open K&N filters, alleen een Remus einddemper en niet vooruit te branden. Maar dat geluid…
De buren waren niet blij als ik hem startte, het kreng draaide namelijk amper stationair bij een koude start.Nu noem ik dat charme. Onder garantie nieuwe synchromeshringen gekregen op de tweede versnelling. Bleek wel een kwaaltje te zijn.
Ik denk er nog met weemoed aan terug.
Los van het synchroon stellen van de carbs geen gekke dingen gehad. Helaas toen ik hem verkocht had de eigenaar na 4 weken een pook die op de grond lag. Die heeft hem toen weggedaan.
Ik had hem terug moeten kopen, puur uit emotie.
William zegt
Ziet er zeker leuk uit maar ook een zeer onveilige auto. Zeker voor iemand met weinig tot geen rijervaring is zo’n onveilig ding een vorm van Russisch roulette.
polpol33 zegt
Mijn 2 auto ooit in 1996. Groene 1.3. Heel veel plezier van gehad. In mijn herinnering geen problemen mee gehad.
dawwg zegt
Tja; heerlijke gevoelsauto met karakter, maar al die Fiat onderdelen maakte de betrouwbaarheid er niet beter op. Ik herinner me vooral het wegroesten van en de falende remdrukgroep; dat scheen een veel voorkomend issue te zijn boven de 100K kms.
pa045 zegt
Hele leuke auto’s. Drie stuks gehad. Een 1.5ti met oud interieur. Een 1.7qv (1e facelift) en een 1.7ie SW (laatste model). Allemaal flink op de donder gehad en geen problemen.
Als ik al die reacties hier lees over veligheid (welke auto van de jaren 80 was veilig?), betrouwbaarheid en ervaringen, denk ik: onderhoud!! Daar begint het mee.
Bij bepaalde duitse auto’s vinden ze het onderhoud om krukaslagers te vervangen (dit zie ik keer als een noodgedwongen revisie i.p.v. onderhoud). Bij zo een Alfa moet je soms ook eens wat vervangen. Ja. Net als bij je VW.
alfahart zegt
Mijn eerste auto was bijna zo’n zelfde 33. Een zwarte Imola uit 1994. Fantastische kar! In 2000 gekocht voor minder dat deze nu moet kosten!