De overheid steekt belastinggeld in de autofabriek van Lightyear die een auto maakt met zonnepanelen.
Overal zijn tekorten en het leven is knetterduur. Lastenverlichting is (nog) niet aan de orde. Toch heeft de overheid een potje gevonden om te investeren in een autofabriek. Goed nieuws dus voor het bedrijf Lightyear dat een auto maakt dat kan rijden op zonnepanelen. Zij willen deze auto als eerste fabrikant massaal produceren en daarvoor is poen nodig. Het bedrijf is voortgekomen uit de TU-Eindhoven en is een van bekendste start-ups van ons land. Het bestaat sinds 2016 en sindsdien timmert het hard aan de weg.
We hebben er hier natuurlijk ook vaker aandacht aan besteed.
Belastinggeld naar autofabriek van Lightyear
Het is natuurlijk ook in theorie een geweldige technologie. Om de techniek werkbaar en produceerbaar te maken is geld nodig. Daarom is er een nieuwe investeringsronde. Het bedrijf haalt in deze ronde 81 miljoen euro op. Dit geld wordt opgebracht door uiteenlopende partijen. Eén van deze partijen is de provincie Noord-Brabant maar ook het nationale investeringsfonds Invest-NL. Hoeveel zij investeren en wat zij ervoor terugkrijgen, dat is niet openbaar gemaakt.
De start-up heeft een personenauto ontwikkeld met een elektrisch zonnedak. De auto moet geen stadskarretje worden, maar een heuse gezinsauto. Het dak maakt het mogelijk dat het voertuig zichzelf kan opladen. Er zijn inmiddels 150 van deze auto’s gemaakt volgens Lightyear zelf. Nu zijn ze naar eigen zeggen klaar voor het grotere werk. Eind dit jaar zou begonnen moeten worden in Finland met de productie van de eerste duizend serieproductie auto’s
Massaproductie
Het opgehaalde geld zal ingezet worden om de auto verder te ontwikkelen en klaar te maken voor massaproductie. Het bedrijf heeft nu al 500 werknemers en zal hierdoor nog meer werkgelegenheid bieden. De toekomstige auto, als de massaproductie lukt, gaat ongeveer 30.000,- euro kosten. Let op, dit is een vanaf prijs en we weten allemaal hoe dit werkt. Vermoedelijk zal de prijs nog stijgen. Zeker als je kijkt hoe duur de huidige auto is, die kost namelijk 250k.
Er is dus werk aan winkel om de auto betaalbaar te krijgen. De eerste klanten staan overigens al in de startblokken. Iedereen ziet de potentie van een (echte) duurzame auto. Lightyear heeft al afspraken gemaakt met MyWheels en Leaseplan. Deze twee bedrijven zijn van plan om in totaal 10.000 voertuigen af te nemen.
Het idee is briljant, maar we zijn benieuwd hoeveel investeringsrondes er nog moeten volgen voordat jij er eentje kunt kopen. Tot die tijd graag wel je provinciale opcenten blijven betalen maandelijks voor jouw vervuilende auto. En doorr!
Robert zegt
Onze overheid heeft niets geleerd van o.a het scheepsbouwerdebacle, de HSL en de derivatencrisis in de woningbouw? Dit zijn investering in de categorie ‘durfkapitaal’ waar menig bank z’n vingers niet snel aan zal branden. Als ik de verkoopprijzen van die Lightyear One zie, dan kan ik alleen maar denken : “het zoveelste speeltje voor de happy few, gefinancierd door uw en mijn gemeenschapsgeld.”
kniesoor zegt
Dat er gemeenschapsgeld in een commercieel project wordt geïnvesteerd hoeft an sich geen probleem te zijn. Onder voorwaarde, dat het gebaseerd is op een goed onderbouwd businessmodel. Geen idee of daar in het geval van Lightyear sprake van is. Vaak is de mate waarin commerciële investeerders bereid zijn er geld in te steken een aardige indicatie van hoe levensvatbaar een project is. Als een project alleen middels overheidsfinanciering aan de gang gebracht/gehouden kan worden, is het de vraag of er toekomst in zit.
svdv zegt
Lekker populistisch stukje weer.. ik heb liever dat ze investeren in innovatieve Nederlandse bedrijven ipv in megavervuilers zoals tata steel..
Directeur zegt
Waar denk je dat de deuren van je auto vandaan komt? Tata steel levert een enorme berg aan Nederlandse arbeidplekken, anders dan lightyear met wat kantoorpersoneel.
dare2think zegt
Als je kijkt naar de 33 miljard die Volkswagen aan elektrische mobiliteit spendeert, dan is 81 miljoen peanuts. Toch kan Volkswagen waarschijnlijk geen Lightyear maken. Zitten gewoonweg te vast in bestaande structuren en ways of working. Een reden te meer om als overheid een beetje geld te blijven stoppen in dit product van Nederlandse bodem.
mashell zegt
Technisch kan Volkswagen prima een Lightyear maken en veel beter ook nog. “Probleem” is alleen dat er een hele hiërarchie is van mensen die als taak hebben te zeggen “Nee, er is geen business case”. Vroeger had je Piëch die zelf wel eens een gek of briljant idee had en die door niemand kon worden tegengesproken. Daarom was er de wel XL1.
Voor Nederland kan deze lightyear wel interessant zijn. Het is een proof of concept en als het lukt om net als Tesla een kleiner betaalbaar model te maken dan heeft het zowaar toekomst. Investeren door het staatsfonds (met de idiote Engelse naam) is dan ook niet zo vreemd.
mashell zegt
Overigens is het bijzondere aan de Lightyear niet die zonnepanelen in het dak maar het bijzonder lage verbruik en dat de wagen op een Citroën CX lijkt natuurlijk.
tenaci zegt
Inderdaad de efficiëntie. Niemand stelt vragen bij de efficiëntie (zeg maar het verbruik) van elektrische auto’s. Maar dit heeft Lightyear verdomd goed voor elkaar. Als elektrisch rijden minder energie verbruikt gaat de energietransitie sneller. Een elektrische Hummer helpt daar niet bij en is in feite nog steeds zo’n stompzinnig ding als dat de eerste civiele versie op diesel ook was.
fanboy zegt
@tenaci: Ik vind de efficientie soort van “tegenvallen”. Hij is efficient en sowieso 10x beter dan alle SUVs. Echter, veel beter zo’n platte Hyundai Ioniq uit 2017 is het ook niet. Tja, die heeft dan weer geen zonnepanelen, maar deze auto slaagt er ook niet in om volledig direct op zonnepanelen te rijden en heeft alsnog een aardige accu erin.
Opzich, nu ook stroom flink duurder wordt, realiseert men zich dat misschien wat meer.
Want als je dan nog een beetje mee wil doorrijden wordt het verschil in efficientie helemaal duidelijk.
tenaci zegt
83wH/km vs 153wH/km (Ioniq) is nog wel een fors verschil hoor. Maar terecht. Die Ioniq is rete-efficiënt, zeker voor de prijs waarvoor je ze kocht.
gregorius zegt
Ik ben 100% voor innovatie; maar dit een combinatie product wat nergens op slaat.
Op hun EIGEN website, hebben ze het over afstanden (na 1 uur laden) in km/h. Niemand die hun eigen website naleest? (lightyear 0 specs).
Maar goed, het USP van deze auto is dat hij 5m2 aan zonnepanelen heeft. Ze zeggen zelf dat je in Zuid Spanje, tot 70 km per dag (lente en zomer) aan zonnen-km’s kan rijden.
Maar dan moet je dat ding dus wel buiten, schoon, in een goede hoek, in de zon hebben staan.
Hoeveel km is dat in Nederland in de winter? Op een regenachtige dag? 10? 20? 30?
Is dit bedrijf verder goed in auto’s bouwen? Of in elektrische aandrijving realiseren? Het veilig maken van een auto? Of batterij-technology?
Doen ze uberhaupt aan technology ontwikkeling om de opbrengst van een zonnepaneel (per meter) te verhogen?
Ik ben 100% voor een industrie die in Europa zonnepanelen maakt en ook beter maakt en ook met het limiteren van het gebruik van materialen die alleen uit mijnen buiten Europa gehaald kunnen worden.
En laten we die dingen bouwen en uitrollen en op elk huis in Europa zetten.
Maar om in plaats daarvan te investeren in het zetten van zonnepanelen op auto’s; waar een hoop geld zal gaan naar het inkopen van technologie om een auto te bouwen (en dus minder naar de zonnepanelen) en met als resultaat dat je een auto hebt waarbij 50-90% van de gereden kms (van het netwerk van die auto’s), uit extern opgewekte energie zal komen.
sabrerator zegt
Het aangeven van een laadsnelheid in kilometer per uur is gebruikelijk. Het geeft aan hoeveel kilometer je weer kan rijden na 1 uur laden.
tenaci zegt
Je relaas raakt kant nog wal. De zonnepanelen zijn feitelijk bijzaak. De efficiëntie van de Lightyear is ongeëvenaard. De Lightyear Zero gebruikt 83 wH per kilometer. Vergelijk dat eens met de zo bejubelde Porsche Taycan die 173 wH per km verbruikt. De Lightyear haalt met een 75kwH batterij bijna 800 km. Dat haalt geen enkele EV. Als je de Lightyear slechts ziet als die auto met zonnepanelen dan misken je de jaren aan ontwikkeling en innovatie van een van Nederlands meest veel belovende startups.
waterisnat zegt
Gelukkig weten de bureacraten heel goed waar andermans geld in te investeren is. Beter zelfs dan durfkapitalisten die hun eigen geld inzetten. Unieke eigenschap van een bureacraat. Hij/zij/het weet beter hoe andermans geld is uit te geven dan een persoon die z’n eigen geld uitgeeft. Worden ze vast op geselecteerd. Zit ook helemaal geen deugroofmodel voor eigen gewin achter bij de bureaucraten. Nooit. Wat een fijn systeem toch. Jippie.
scalvaro zegt
Ik snap de negatieve, populistische teneur van het stukje en van sommige reacties niet. Het is een mooi NL initiatief dat door de markt wordt omarmd (o.a. SHV investeert, Leaseplan e.a. nemen af). Als NL Invest daar geld in steekt lijkt me dat een goede zaak. Ook al flopt de auto, er is wel een hoop geleerd op het gebied van autotechniek, zonne energie en batterij techniek. Kennis die in NL weer verder ingezet kan worden.
Bovendien wordt het niet betaald met provinciale opcenten. BOM en LIOF hebben eigen exploitatie en draaien goed. LIOF heeft bijv. veel geld verdiend met verkoop Libertel. Dit geld wordt weer gebruikt om innovatieve industrieën op gang te helpen. Prima dus.
barendbotje zegt
Hier in Eindhoven hangt er nogal een negatieve lucht aan lightyear met een hele goede reden. Het is uiteindelijk gewoon een luchtkasteel dat op subsidie rust, dat is ook hetgeen wat ex-werknemers van lightyear zeggen, ze kunnen het goed met woorden verkopen maar dan houdt het ook op. De lightyear waar vorig jaar met koningsdag in gereden werd over de HTC stond te lurken aan een diesel aggregaat en kon nog niet eens 10km volledige rijden op eigen kracht.
tenaci zegt
Dat was dan ook nog een proto. De Lightyear Zero rijdt bijna 800 km op een 75kwH batterij. Verbruikt 87wh per kilometer. Ongeëvenaarde efficiëntie die geen enkele EV op dit moment haalt.
fanboy zegt
@tenaci: Ik heb er ook een praktijkfilmpje van gezien die daadwerkelijk ergens in Spanje reed geloof ik. Was lekker zuinig, maar de daar gehaalde praktijkcijfers met rustig rijden haal je ook met een Ioniq.
Accu-techniek zal lightyear weinig aan innovatie kunnen doen ten opzichte van de grote jongens. De elektromotor wellicht nog iets, maar die zijn al hartstikke efficient.
Het is alleen luchtweerstand waar ze echt relevant zijn, en daarvan weten we ook alweer heel veel. Platte vorm (Prius / Ioniq) en dichte gril etc.
florisje zegt
Ja hoor er gaat ook weer eens wat geld naar een startupje, vergelijk het eens met subsidies die decennia lang verstrekt worden aan bedrijven wiens doel het is om ten koste van ons en onze leefomgeving zo veel mogelijk geld binnen te harken. Doe me een lol.
rulefollower zegt
Weer een gevalletje van OPM.