De Aussies zijn misschien niet bekend vanwege een lange traditie met supercars, maar als het aan de heren en dames van Joss ligt komt daar snel verandering in. De auto is al in ontwikkeling sinds 2004, maar het was eigenlijk heel lang doodstil in Kangarooland. Er is echter weer wat rumoer rond deze supercar dus tijd voor een update.
Dit is dus de Joss JP1. Een supercar in wording met specs om je vingers bij af te likken. De JP1 wordt een achterwiel aangedreven auto die middels een zesbak en een speciaal uitlaatsysteem meer dan 500 pk op het wegdek tovert vanuit een Europese aluminium V8. Gokje: men heeft goed gekeken naar de helden van Pagani en gaan voor een fijne V8 van AMG. De heren van Joss zijn van plan een chassis te bouwen van composietmateriaal en een met Kevlar verstevigde carbon body waardoor de testwagen, voorzien van een Porsche transmissie en een antieke 6.8 liter V8 zo’n 940 kilo weegt. Streven is echter een gewicht van 800 kilogram rijklaar inclusief alle vloeistoffen wat zou resulteren in zeer prettige prestatiecijfers. De haalbaarheid van dat gewicht lijkt me persoonlijk twijfelachtig, maar het zou wel resulteren in zeer prettige prestatiecijfers en een betere pk/gewichtsverhouding dan de McLaren F1 dus laten we hopen dat het waar is.
De heren van Joss willen een sprint naar 100 kilometer per uur binnen drie seconden kunnen afleggen en binnen 11 seconden een kwart mijl af kunnen leggen. De topsnelheid moet uitkomen op een slordige 340 kilometer per uur. Voor stopkracht is ook gezorgd met aan de voorzijde remmen met 6 zuigers en achter met 4 zuigers per schijf, die schuilgaan achter 18 inch lichtmetaal. Al dat moois mag in Australië dan 500.000 Australische dollars gaan kosten, wat op dit moment neerkomt op een slordige 345.650 euro. Dat is uiteraard exclusief belastingen en importkosten. Wij zeggen: laat maar komen. Het wordt er zo langzamerhand wel eens tijd voor!
wim zegt
Die neus… Ford GT?
Geert Schoots zegt
-edit: check, danku-
Merry zegt
Nice maar 800 KG is wel wat ja…uhmm onmogelijk?
En Bruce McLaren was een Aussie dus heeeel erg indirect is de Mclaren een Aussie wagen.
Geert Schoots zegt
Mocht je de Jan-Peter 1 willen bestellen vergeet dan niet het stuur aan de goede kant te vragen… :-)
Joshua zegt
Moet ook beetje aan een blauwe Peugeot 406 denken gekruist met een Ford GT neus :P, haha, of ben ik de enige?
Pallas zegt
@Joshua: 406? nee zie ik niet. Mischien ben je idd de enige.
Maarten SLR zegt
Hij zit al in Forza Motorsport 3…
lambo4all zegt
het is lijkt wel een noble m600
captain zegt
het is lijkt wel een nissan r390gt1
koos zegt
Waar komt die 800 kg vandaan? Op de eigen website van Joss wordt bij de “production vehicle technical data” ook 940 kg vermeld.
jorden zegt
* wordt moe van vergelijkingsmongolen *
on-topic
Het gewicht is haalbaar maar, er komt dan een prijskaartje die de ferrari’s en lambo’s gaat overstijgen en
op dat niveau kwam je pagani al tegen…
leuk maar een beetje kansloos dit project.
Nemo zegt
@koos: MOeilijk he, lezen. Er staat dat de TESTwagen, met een transmissie van Porsche en een antieke V8, 940 kilo weegt. Ik denk dat een AMG-V8 lichter is dan de genoemde antieke V8. Het STREEFgewicht is 800 kilo. Grootste winst zit dus in de V8 vermoedelijk.
*ZUCHT* waarom lezen mensen nou nooit een heel artikel?
On Topic: temidden tussen de Koenigsegg’s, Pagani’s Lamborghini’s, vind ik deze er een beetje timide uitzien. Ben benieuwd hoever dit project komt.
Citrofiel zegt
Dit zou dus een echte rijdersauto moeten worden. Beetje Noble-achtig. Klein, geen bijzonder uiterlijk, voor de echte liefhebber. Misschien lukt het…
laatste man zegt
ik vind vooral dat hij er nu al gedateerd uit ziet! Het is te zien dat dit een ontwerp uit 2004 is.
P@trick zegt
@Merry : Bruce McLaren geboren te Auckland, Nieuw Zeeland
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bruce_McLaren ;-)
Tonnie zegt
Nice specs en gaaf design :D