Jos the Boss heeft er zoetjesaan tabak van dat zoonlief niet echt meedoet om de knikkers.
Met de zomerstop om de hoek durven we voorzichtig te concluderen dat Red Bull Racing dit seizoen nou eenmaal achter de feiten aanloopt. Het blijft samen met Ferrari en Mercedes één van de drie topteams, maar daar is eigenlijk alles wel mee gezegd. Los van de vraag of het nou aan het chassis of aan de aandrijflijn ligt.
Aan de coureurs ligt het in elk geval niet, en dan doelen we op (chauvinisme!) Max in het bijzonder. Max kan echter geen kant op (als hij dat zou willen), want Red Bull Racing heeft een waterdicht contract met de jonge raceknaap. De afkoopsom bedraagt als we Helmut Marko mogen geloven zo’n 500 miljard euro, dus we hoeven niet echt op een overstap naar Mercedes of Ferrari te rekenen.
Jos begint de druk op Red Bull echter op te voeren. Het wordt volgens de oud-coureur lastig als de renstal binnen afzienbare een winnaar van een auto aflevert. Max wil immers kampioen worden en maakt daar op dit moment weinig kans op:
“Max wil wereldkampioen worden en hij zal er alles aan doen om dat voor elkaar te krijgen. Op dit moment heeft hij die kans helaas niet en daarom zal hij dit seizoen gebruiken om sterker te worden. Voor volgend seizoen hebben we uiteraard grotere doelen.
We willen volgend seizoen gaan winnen. Als dat niet gebeurt, zal de situatie een stuk ingewikkelder gaan worden. Hij doet alles goed op dit moment en zit goed in zijn vel. Hij wil alleen heel graag winnen. Je ziet dat hij nu teleurgesteld is omdat hij niet kan winnen. Hij heeft dat niet eerder meegemaakt”
Het lijkt erop dat Jos een speldenprikkie uitdeelt richting de renstal van zoon Max. Misschien terecht, maar gezien het waterdichte contract van Max vragen we ons af of het zin heeft.
MaartenD zegt
Denk dat ze bij Red Bull echt wakker liggen van deze uitspraak van Jos “grindbakkie-losse handjes” Verstappen…
awesome zegt
@maarten020: dr Helmut Marko heeft nog maar 1 goed oog, dus beter kijkt hij uit (Haha) voor Jos.
Jochen zegt
@maarten020: ja, want de man met de meeste invloed op max is … jos
w0o0dy zegt
@maarten020: goh jij ook weer onder je steen vandaan? Ga maar weer gauw terug. Je teksten zijn alleen maar zielig gezeur van een gefrustreerd mannetje.
MaartenD zegt
@w0o0dy: rustaaaagh woody, denk aan je bloeddruk!
marc94 zegt
Die denken alleen maar “daar heb je die ouwe gek weer die nooit wat gepresteert heeft enzich komt bemoeien.”
Niet dat ik het daar helemaal mee eens ben maar kan me voorstellen dat t zo gaat.
porker zegt
@marc94: uit de 94 in je naam mag ik concluderen dat het je geboortejaar is? Jos heeft prachtige dingen laten zien in die tijd. Races die live moet meemaken en niet in statistieken achteraf moet lezen. Ik neem het je niet kwalijk, je moest erbij zijn zeg maar ;-)
marc94 zegt
@porker: daarom verwijs ik naar mijn zin dat ik het er niet mee eens ben, maar naar red bull maatstaven… ik weet dat hij mooie dingen heeft laten zien hoor, maar naar de maatstaven van Helmut… denk van niet.
Orichy zegt
@marc94: Kennis heb je niet, zo blijkt. Jos Verstappen is in 1994 derde geworden, in zijn 6e Formule 1-race en dat ook nog eens in Hongarije, als invaller voor JJ Lehto. Dit was het debuutjaar van Jos.
Daarnaast kunnen Jos en Marko het prima vinden, als sparringspartners. Beide hebben veel lijntjes binnen de autosport. Dat kan heel goed samen gaan en beide maken er dankbaar gebruik van.
Als je elkaar nodig hebt, kun je maar beter goed met elkaar communiceren. Dit verhaal gaat niet over de mening van Jos, maar over het feit, dat Max moet wennen aan het niet kunnen winnen en daar wordt hij alleen maar sterker van en dat vind Jos ook.
Hier een gelijkwaardig interview met zijn uitspraken; https://youtu.be/XV_xf9Hlawk .
rikus zegt
@marc94: Dat zouden ze ook over meneer Marko kunnen zeggen.
marc94 zegt
@rikus: ja klopt. Maar de baas is de baas. Als je mijn baas op mijn werkplek zet gaat het ook fout.
viezefreddyw zegt
Jos moet niet zo zeuren. Komt vanzelf goed met zoon Max en team Red Bull.
baardmijt zegt
@viezefreddyw: Zou best goed kunnen komen, maar zeker is dat het niet vanzelf zal gaan. Verder: eens. ;-)
retetikker zegt
Bij een klantenteam is het sowieso al moeilijker om mee te doen om de knikkers.
Als je ziet hoe het Renault fabrieksteam langzaam maar zeker beter wordt en hoe moeilijk het is om een andere motor te vinden/ontwikkelen, moet ons Max oppassen dat hij niet te lang bij Red Bull blijft plakken…
RuVi zegt
@retetikker: red Bull werd 4 jaar op rij kampioen als klantenteam
jelmer03 zegt
@rudyv: toen zat renault niet in de F1
stefanvts16v zegt
@jelmer03: Renault leverde al die jaren de motor aan Red Bull.
jelmer03 zegt
@stefanvts16v: maar dan kregen ze niet de beste motor. Dan krijg je de klantenmotor
stefanvts16v zegt
@jelmer03: Ah vandaar dat ze 4 jaar achtereen kampioen werden met die Renault motor…!
Breinstein zegt
@stefanvts16v: je snapt er niet veel van he? In de tijd dat RB kampioen werd bestond er geen Renault fabrieksteam, dus alle aandacht ging naar RB. Nu is die er wel dus ligt prio 1 niet meer bij RB en dat gaan ze merken ook, is het nu niet dan wel op korte termijn.
rob205gti zegt
@breinstein: Helemaal mee eens! Het is voor veel mensen lastig te begrijpen dat Renault VEEL meer belang heeft bij goede prestaties van hun team, dan wat knaken te vangen van RBR. Bericht aan Max Verstappen: Wegwezen daar!
HZW zegt
Dit weekend in Hongarije zou er weer een waslijst upgrade op de auto komen, dus ben benieuwd.
tomleeuw zegt
Tuurlijk Jos, hierdoor vinden ze nu opeens wel 1 seconde per ronde en zijn ze ook gestopt met klaverjassen bij Red Bull. Zucht….
willeme zegt
Ze hebben met hun volle verstand getekend bij Red Bull. Daardoor kon Max al heel vroeg in een auto terecht (Toro Rosso) en werd ie ook nog eens gepromoveerd naar Red Bull. Stond niet in zijn contract, heeft Max wel gekregen. En Max heeft laten zien dat hij het stoeltje meer dan waard is.
Nu is het geduld hebben. Die RB13 zo snel mogelijk laten zijn. Doet Max nu ook. Nu hopen dat de auto sneller wordt, anders wachten totdat het contract is uitgediend. Of hopen dat Mercedes of Ferrari de afkoopsom willen betalen.
Kortom, Max komt er wel. Het verbaast mij niets dat het zolang duurt voordat Ferrari en Mercedes hun tweede rijder voor langere tijd gaan vastleffen. Die wachten op een jonge coureur waar ze een team omheen kunnen bouwen. Een coureur die met gemak nog 5 seizoenen mee kan draaien. Stoffel, Carlos of Max. Lijkt Max de ideale kandidaat voor.
moveyourmind zegt
Ik heb met Max te doen…
Hoe zijn vader doet doet me denken aan toen ik voor het eerst naar de peuterspeelzaal ging en mijn moeder buiten voor het raam stond te janken en te snotteren, net op het moment dat ik heel stoer nieuwe vrienden aan het maken was… Ik heb me nog nooit zo kapot geschaamd…
tvklarenbosch zegt
@moveyourmind: knap dat je dat nog weet! En heb je zelf kinderen?
mrcabdrivert zegt
@moveyourmind: als papa Jos net zo dacht als dat jij nu doet dan reed Max nog met een ouwe kart in Genk ipv Red Bull.
Rick-dos zegt
Jos spreekt toch geen onzin hier? Natuurlijk doet RBR er alles aan om een snellere auto te leveren maar sinds 2014 doen ze maar in de marges mee. Voor nu accepteren ze de situatie maar in 2018 moet RBR en Renault toch echt gaan leveren. Het heeft voor Max geen zin om in die auto te blijven als er geen vooruitgang is.
Het is niks persoonlijks it’s just business. De andere kant op geldt precies hetzelfde. Als Max niet zou presteren dan hadden ze ook afscheid van ‘m genomen.
por100 zegt
@rick-dos: enige nuttige comment hier
willeme zegt
@Rick-dos: waarom moeten ze in 2018 gaan leveren? Red Bull doet al lange tijd mee in de hoogste regionen. Ze zijn dit jaar nummer 3. Af en toe zelfs 2. Maar duidelijk ver voor de rest.
Fernando Alonso is een dermate goede coureur dat hij de afgelopen 15 jaar wereldkampioen had kunnen worden. Is niet gebeurd: verkeerde team. Voor Max geldt hetzelfde. Op topniveau kunnen de kleine verschillen groot uitpakken.
Hij kan de kuierlatten pakken en naar Mercedes of Ferrari gaan. Blijkt de RB14 of RB15 veel te snel te zijn. Je moet daarmee ook het geluk hebben dat alles op de juiste plaats valt.
acizane80 zegt
@willeme: groot gelijk, blijft natuurlijk het feit dat mercedes over het algemeen wel tussen de te kloppen teams zit. Dus de kans om succes te boeken bij mercedes is nu eenmaal groter. Maar dan moet je ook de mogelijkheid hebben om die zit aangeboden te krijgen.
viezefreddyw zegt
@acizane80: Ferrari zit toch ook over het algemeen tussen de te kloppen teams? Bakken er al jaren niets van. De laatste constructeurstitel dateert alweer van 2008, de laatste coureurstitel alweer van 2007.
Wat ik er mee wil zeggen is dat zowel Mercedes als Ferrari EN Red Bull allemaal kampioenteams zijn. Je hebt gewoon dat beetje geluk nodig dat juist jouw team net even wat beter zijn huiswerk heeft gedaan en zo de snellere auto heeft.
Rick-dos zegt
@willeme: Maar ze zijn tot nu toe ook duidelijk ver van de twee andere topteams. Ze zitten op dit moment tussen top en middenveld. Het is de vraag hoe lang dat zo blijft want FI en Renault beginnen zich toch wel nadrukkelijk in dat gat te manifesteren. Gezien de kwalificaties van de laatste paar races begint ook McLaren een beetje op stoom te komen.
Maar wil je kampioen worden wat het doel is van Max dan moet je wel de juiste auto hebben. En waarom niet 2018 om te bekijken en in te schatten waar het heengaat met RBR? Ik denk juist dat hij in de ideale situatie zit.
De komende jaren hoef je geen grote veranderingen op het gebied van reglementen te verwachten dus er gaat een moment komen dat je ziet dat de teams naar elkaar toe groeien of dat de status quo zo blijft.
Schat in dat 2017 een catch up jaar is voor RBR en Renault en dat 2018 het gat in ieder geval kleiner moet zijn dan nu het geval is. Als je in 2018 ook nog wat races wint op eigen kracht dan zou ik zeker wel bijtekenen voor 2019. Zie je nog steeds een groot gat dan zal ik toch eens bij Ferrari en Merc gaan kijken.
Alonso is een voorbeeld van een pechvogel maar kijk naar Hamilton die van een topteam als McLaren overstapte naar een middelmatig presterende Mercedes team. Had hij toen gedacht ik zit in een topteam en blijf lekker zitten waar ik zit dan had hij nu niet op drie wereldtitels gestaan.
Dus het is altijd een gok maar een beetje slimme persoon kan een gecalculeerde gok wagen.
mashell zegt
Wie moet overstappen om kampioen te kunnen worden, die is gewoon niet goed genoeg. Een echte kampioen bouwt een team op. De stappen ergens in als het slecht gaat en gaan weg als ze kampioen zijn. Schumacher, Hamilton, Rosberg, Vettel. Het In dat rijtje moet Max komen. Dus ophouden met zeuren en jammeren en racen!