De vader van Verstappen heeft veel vertrouwen in de nieuwe krachtbron uit Japan.
Het was een interessant seizoen voor Max Verstappen. Gisteravond werd ook in het programma Peptalk op Ziggo Sport teruggeblikt op het afgelopen seizoen, met onder meer Jos Verstappen, die via een videoverbinding aanwezig was. Pas in het tweede helft van het 2018-seizoen deed Max mee met ‘de grote jongens’ en Jos verwacht dat zijn zoon volgend jaar er vanaf het begin al staat.
Jos zou in de wandelgangen hebben gehoord dat men zeer enthousiast is over de nieuwe Honda-motor. Waar Red Bull met de Renault-motor in het begin van het seizoen vaak nog moest zoeken naar de juiste balans, denkt Jos dat Max met de nieuwe motor vanaf Australië al mee kan strijden voor de winst.
Het afgelopen seizoen moest Max telkens een tandje bij zetten om te kunnen winnen van Hamilton en de rest. Jos geef toe dat de auto van Hamilton veel sneller was en dat Max meer risico moest nemen om op het podium te kunnen komen. De vader van Max stelt dat zijn zoon de races op een andere manier benadert in vergelijking met het begin van het seizoen. Hij gebruikt meer zijn verstand en probeert minder risico te nemen, aldus vader Verstappen. Het afgelopen seizoen kende veel hoogtepunten voor de Nederlander, met Amerika, Mexico, Brazilië en natuurlijk Oostenrijk.
Aan de punten is duidelijk te zien dat Max in het tweede gedeelte van 2018 een stuk beter presteerde. Verstappen wist na de zomerstop 144 punten binnen te harken. Alleen Hamilton heeft met 195 punten na de zomerstop meer punten gescoord dan de Red Bull-rijder.
Foto: Max en Jos in Barcelona, een jaar geleden via Instagram
gove zegt
akelige bakkes het die kerel
rijnounsdoor zegt
@gove: we kunnen niet allemaal zo waanzinnig knap lekker en intelligent als jou zijn gove!
gove zegt
@rijnounsdoor: ;) thanks
smultie zegt
@gove: ’t blijven natuurlijk kampertjes, hè
garp zegt
@gove: uw Nederlands klinkt alsof uw spiegelbeeld een blijk van inteelt weergeeft, die de afbeelding van de heren Verstappen ver overtreft.
pa045 zegt
@gove: trieste reactie..
Boomer zegt
@gove: Welke van de twee bedoel je?
gove zegt
@airc: idd beide
mistermini zegt
@gove: inderdaad geen kandidaat voor een kalender
rollingstoned zegt
@gove: beide heren hebben alleen 10x meer succes in hun leven gehad, dan jij ooit nog zult hebben vermoed ik zo…
gove zegt
@rollingstoned: zal meevallen, plus ik tuig m’n kinders niet af als iets niet lukt
rijnounsdoor zegt
Pas als Max in Melbourne 2019 in de top 2 staat geloof ik het ook!
cossiekiller zegt
DE taakstraf voor Max: kampioen worden in 2019.
Denk dat iedereen zich daar wel in zou kunnen vinden…
Boomer zegt
@cossiekiller: Nee dank je
berlinetta zegt
@airc: Wat heb jij toch tegen Verstappen?
Boomer zegt
@berlinetta: Dat heb ik wel eens uitgelegd. Ik noem dat de ‘vervoetballing’van de F1 in nederland. Vroeger, voor Max kon je op normaal niveau een gesprek voeren met iemand die ook interesse had in de F1. Tegenwoordig zit er dan altijd een of andere Max verstappen fanboy in de buurt die er iets van denkt te weten. Verschrikkelijk. Ik kijk uit naar de dag dat de F1 weer terug komt in de handen van die liefhebbers dus ik hoop dat Max er snel mee kapt.
berlinetta zegt
@airc: Dus je hebt niks tegen Max zelf, maar tegen alle fans die hij met zich mee heeft gebracht.
dondeboer zegt
@airc: als er geen nieuwe fans bijkomen, dan sterft een sport een langzame dood. Ooit was er een geduldige F1-fan die jóuw ondeskundige gezwets heeft aan moeten horen. Het is toch mooi dat er een nieuwe generatie liefhebbers is.
str8six zegt
@airc: dat heeft te maken met de “fans” en niet met Max. Ik begrijp helemaal wat je zegt maar dat zegt meer over het NL volk dan over Max. Oranje schapen.
cloverleaf zegt
@airc: zeur toch niet zo. Goeie gesprekken over F1 kun je nog steeds hebben. Ik vind het persoonlijk juist veel leuker dat Max goed meedoet. Mn vriendin kijkt nu ook mee en hij zorgt toch voor aardig wat vuurwerk. Volgend jaar Leclerc in een goeie wagen wordt ook leuk. #staypositive
wif1 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
viezefreddyw zegt
@airc: Maar daar kan Verstappen toch niets aan doen? Ik neem aan dat geniet van de sport zelf, dat doe ik ook. Ook zonder dat knaapje keek ik er naar, elk weekend. Maar hij is wel een van de coureurs die reuring brengt in de sport. Ik neem aan dat jij van zijn goede sportieve acties op de baan ook kan genieten, puur als liefhebber zijnde.
Verder ben ik het wel onwijs met je eens. Je hebt het ook mooi verwoord, de vervoetballing van de Formule 1 in dit land. Ik stoor me daar ook mateloos aan, die zogenaamde F1-kenners. En dat zijn ze dan sinds 15 mei 2016. Maar Verstappen kan je moeilijk de schuld geven daarvan. Eerder het volk van dit land die altijd meelift op successen van Nederlandse sporters. Op de zaterdagavond kijkt er niemand naar vrouwenvoetbal, maar tijdens het EK dat ze wonnen waren ze ineens allemaal supporter en was het land in rep en roer. Maar wie is de schuldige dan? De kijker of de sporter? Wat mij betreft de kijker.
Boomer zegt
@viezefreddyw: Misschien heb je gelijk. Misschien moet ik me er niet tegen verzetten want het levert weinig op inderdaad.
Aan de andere kant moet ik ook eerlijk bekennen dat ik in Max veel aspecten zie die ik ook zag bij ene M. Schumacher. En hoewel ik eindeloos respect hebt voor Schumacher ben ik nooit fan van hem geweest. De reden: het is een teringleijer. Ik vind je een hufter als je wint ten koste van anderen. (Mol vond dat afgelopen weekend blijkbaar een pré ik zie het als teken van zwakte) Die eigenschap heeft Max ook. Dat heeft hij de laatste twee races aangetoond, maar ook in veel races ervoor. Hij heeft niet voor niets de bijnaam crashstappen in het buitenland.
Ik hem meer respect voor mensen die hard en fair racen zonder contact te maken. Max kan dat niet. Tenminste, ik heb het nog niet gezien.
viezefreddyw zegt
@airc: Fair enough. Ik heb ook vaak gezeken op dit forum op BMW dat ze in mijn ogen lelijke auto’s aan het bouwen zijn tegenwoordig. Op een gegeven moment is het eentonig en dan krijg je dat te horen van de mede-AB’ers. Volkomen logisch ook, het is namelijk schijtirritant als iemand steeds dezelfde onzin uitkraamt. Daar ben ik me wel van bewust. BMW luistert toch niet naar wat ik te zeggen heb over het merk, dus waarom zou ik doorgaan? Niet vervelend bedoelt, maar zo is het ook met jouw mening over Verstappen en co. Het helpt je toch niet verder…
En wat betreft zijn bijnaam Crashtappen in het buitenland. Hij heeft fouten gemaakt, zeer zeker. Maar het gaat wel een beetje ver om hem zo te noemen. Aan de andere kant, ik zou liever ‘Crashtappen’ genoemd willen worden dan ‘Wingman’ zoals ene Bottas. Als fan van de sport is Bottas mij een doorn in het oog. Met hem in een auto gebeurt er gewoon helemaal niets wat ook maar een beetje spannend is. Met Verstappen wel, en ik denk dat de sport meer van dat soort rijders nodig heeft dan Bottas-achtige rijders.
Hard en fair racen kan hij ook wel, ook jij hebt dat wel eens gezien. Pas op dat je niet blind wordt door de mening die je over hem gevormd hebt. Zijn slechte acties moeten niet altijd zijn goede acties overschaduwen. Ik krijg het idee dat je dat wel doet.
koen0373 zegt
@airc: Ik vind Bottas aardig en Ocon een teringleijer. En toch snap ik niet waarom Mercedes volgend jaar die teringleijer niet naast Hamilton laat starten i.p.v. Bottas. Sport is niet om vriendjes te maken. Dat doe je maar in de kroeg of via Tinder.
evdw zegt
@airc: Rijders als Max zorgen er juist voor dat er weer eens wat gebeurt in de sport, dat het weer leeft en soms beeft. Max rijdt altijd tegen het randje aan en soms erover, heerlijk dat soort rijders. En ik vind Max zijn stijl niet een typische teringlijer. Smerige trucjes of dealtjes zijn aan Max niet besteed, hij wil gewoon maar 1 ding en dat is winnen, maar wel altijd fair in mijn ogen.
In jouw ideale F1 wereld is het hard rondjes rijden achter elkaar aan met weinig inhaalacties want ja, dat zou wel eens een touche op kunnen leveren. Dat is je goed recht maar wel wat saai in mijn ogen.
berlinetta zegt
@airc: Heb je op zich wel gelijk in, maar wat niet is kan nog komen. Max is nog jong en heeft ook nog wat te leren. Dat komt wel goed. Daarnaast zorgt het wel voor spektakel. Zoals Freddy ook al zegt; sinds hij meedoet, is het een stuk leuker om te kijken.
Boomer zegt
@berlinetta: en iedereen hierboven. Ik zal me onthouden van Verstappen commentaar omdat ik jullie argumenten steekhoudend vindt. Het gaat om het racen en hoewel zijn stijl mij nog steeds niet aanstaat snap ik wel dat hij daar reuring mee brengt. Dus wat dat betreft kan ik wel mee in die gedachtengang. Maar spektakel in niet hetzelfde als tegen anderen aanrijden. Want anders zou Grosjean ook spektakel brengen.
viezefreddyw zegt
@airc: Je hoeft natuurlijk geen fan van hem te zijn. Het zit hem wat mij betreft meer in het gezever tegen hem en dan voornamelijk omdat het herhaaldelijk is. Zo ook met mijn gezever tegen BMW, dat werd ook vervelend. Het gezever tegen VAG is ook vervelend en daarop de herhaaldelijke verdediging van Dijan ook. We weten het nu wel…
e90320d208pk zegt
@airc: Heeft hij je vriendinnetje afgepakt ofzo? Of je vriendje?
viezefreddyw zegt
Gaan we weer. Al jaren roepen ze aan de kant van Red Bull dat het jaar er op echt beter gaat. Op momenten als dit zou het in mijn optiek verstandig zijn om een beetje te dimmen en je terug te trekken om vervolgens in het nieuwe jaar te presteren. Overal hoor en lees je dat Verstappen volgend jaar mee gaat doen om de titel en dat Red Bull competitiever is dan ooit. Gewoon niet doen joh. Zeker niet na 5 magere jaren.
str8six zegt
@viezefreddyw: Dat Max mee gaat doen om de titel het volgende seizoen horen we al sinds het moment dat ie bij RB rijdt. Ben het helemaal eens met je. Dimmen en pas big-mouthen als ze in Australie die prachtige fruitschaal in ontvangst mogen nemen op de hoogste trede.
Dutchdriftking zegt
@viezefreddyw: Klopt, de beker moet leeg. Nog 2 jaar ellende, en dan 7 goede jaren!
gregorius zegt
@viezefreddyw: ze hebben iig 1 record te pakken. Nog nooit werd er door een niet top-2 team zo snel na de laatste GP gezegd dat ze volgend jaar meedoen om de eindwinst.
En bij de eerste tests in, wat zal t zijn, Barcalona, zitten ze er weer 1 seconde vanaf… Dus volgend jaar zijn ze weer het 3e team, alleen met een krachtbron met wat extra kinderziektes.
Wouter zegt
@viezefreddyw: Daar heb je helemaal gelijk in. Als ze door waren gaan met Renault dan waren de kansen potentieel groter, ze streden nu echt mee vooraan.
Met de Honda motor wordt het (weer) afwachten, maar zo waanzinnig goed deden ze dir seizoen ook weer niet. Bovendien is een winnende motor van Honda er één uit het gulden tijdperk. Leuk, maar niet heel erg relevant meer.
viezefreddyw zegt
@wouter: Het zou zomaar kunnen dat Ricciardo gewoon de beste keuze heeft gemaakt. Maar goed, wij zien de ontwikkelingen niet van dichtbij maar gevoelsmatig ligt Honda met zijn krachtbron nog te ver achter.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Ik betwijfel of Ricciardo de beste keuze heeft gemaakt. Ik zie Renault niet zo snel meedoen met de top, maar ik moet wel toegeven dat dat voornamelijk onderbuikgevoelens zijn. Ik vind het gat met Red Bull alleen al erg groot, laat staan met Ferrari en Mercedes.
Design_Driven zegt
@viezefreddyw: Alleen als Renault ook plots een heel goede auto neer zet. Dat betwijfel ik. Maar dat de Honda motor gelijk mee gaat doen voor de beker lijkt me ook erg sterk.
Stefje zegt
@viezefreddyw: gevoelsmatig? De cijfers laten zien dat het chassis van de Red Bull het beste van het veld is en dat de Honda motoren maar een paar PK achter lopen op die van Ferrari. Als je die twee goed combineert moet je mee kunnen doen om de knikkers. De reden dat het dit jaar mis ging lag aan de betrouwbaarheid van de Renaultmotor en wat pech/fouten van Max. Max had 5 races moeten winnen dit seizoen. Als hij zijn momentum van dit seizoen meeneemt en de motor heel blijft en de eerste paar races goed weet te scoren kan hij daadwerkelijk een gooi naar de titel doen. Daarnaast is Hamilton echt niet zo ongenaakbaar als iedereen denkt. Met name Vettel heeft Hamilton in het zadel geholpen om kampioen te worden.
berlinetta zegt
@stefje: Zelfs al was de Renault-motor wel betrouwbaar, dan weet ik nog niet of Red Bull echt had kunnen meedoen voor de titel. Ze kwamen dan alsnog snelheid tekort op veel circuits. We kunnen er voor volgend jaar volgens mij alleen vanuit gaan dat Mercedes en Ferrari de twee beste teams zijn. Wat Red Bull betreft is het gewoon nog even afwachten hoe het zal lopen met de nieuwe motor.
chrisvis zegt
@stefje: dat red Bull al jaren het beste chassis heeft is algemeen geweten. Dat zogenaamde lijstje met het aantal pk’s per motor vind ik nogal relatief. De laatste races toonde aan dat ze bij Honda nog steeds in de buurt van Renault zitten wat betreft topsnelheid. Ook de betrouwbaarheid laat nog steeds te wensen over zoals Max kon zien vanop de eerste rij. Wereldkampioen gaan ze bij red Bull niet worden met Honda. Een occasioneel succesje zie ik echter wel gebeuren.
rollingstoned zegt
@viezefreddyw: ik zie Renault niet zo snel even met een beter chassis én motor op de proppen komen.
Buiten dat hebben zowel Renault als Ricciardo al losgelaten dat ze in 2019 sowieso nog niet meedoen om de knikkers…
Edge zegt
@viezefreddyw: Ik geef het je alvast op een briefje: als Red Bull in 2019 weer niet om de titel meedoet, lezen we na Abu Dhabi wederom berichten dat het in 2020 anders gaat zijn. Vandaag stond er ook weer een stukje van Helmut Marko op de website van AMuS. Die roeptoetert hetzelfde als Jos in dit artikel. Maar zo werkt dat nou eenmaal daar. Marko is het type manager dat de druk er vol op zet bij zijn team, ongeacht of het realistisch is, en Jos is net zo’n figuur.
mashell zegt
@viezefreddyw: natuurlijk wel. Red Bull stapt over naar Honda omdat het goedkoper is, ze willen ook graag de andere sponsoren behouden en zelfs nieuwe aantrekken. Dan kan je nadat de Max/RBR/Renault combinatie het steeds beter is gaan doen niet anders roepen dan het volgend jaar echt heus allemaal nog weer beter wordt.
pomoek zegt
Wel een geweldige wethouder Tjolk Hekking foto dit….
panam1 zegt
Hoogmoed komt voor de val – en ja ik ben een Max fan – maar dit soort dingen vooraf roepen heeft nooit gewerkt
potver7 zegt
Zei hij een jaar geleden niet ongeveer precies hetzelfde?
Dickie zegt
Als Mercedes de boel op orde heeft en Hamilton weer goed zijn best doet, dan zie ik Verstappen volgend jaar nog geen kampioen worden sorry.
dieselkameel zegt
#ontslajackplooij
str8six zegt
@dieselkameel: +1. Heerlijk, zo’n “stil” maar noodzakelijk protest.
Foramen zegt
En dan door prestatie drang weer je eerste zes races verkloten.
Ik moet het nog zien of ze die Honda competitief gaan krijgen, zo slecht was die Renault niet, wijzen gaat altijd veel te makkelijk bij Red Bull.
kempenaer zegt
Eerst even afwachten. Verstappen heeft in ieder geval een ijzersterk seizoen gereden. Hopelijk levert Honda een competitieve krachtbron af.