Niet alleen voor Verstappen junior waren de druiven zuur afgelopen zondag in Singapore. Ook senior baalde na de startcrash als een stekker.
Hoe de GP van Singapore voor Max Verstappen eindigde moge intussen bekend zijn. De Nederlander werd als een hambo gevangen tussen twee Ferrari-broodjes en dus zat zijn race er al binnen een paar honderd meter op. Die van de Ferrari’s overigens ook, maar daar scoort Max geen punten, bekers of champagne mee.
Jos deed gisteren z’n verhaal in het programma Peptalk op Ziggo Sport en de ex-coureur had hoge verwachtingen van z’n zoon/pupil. Sterker nog: Jos was ervan overtuigd dat Max een goede kans maakte op de overwinning, maar dat liep even anders. Dit is hoe senior de startcrash beleefde:
“Je denkt dan: ‘alweer’. Vooral voor Max vind ik het heel sneu. Als je goed naar de beelden kijkt zie je dat hij een normale start heeft, zelfs iets beter dan die van Vettel. Kimi was waanzinnig weg en je ziet hem aankomen. Daarna zie je hoeveel Vettel naar links komt en naar Max toe gaat. Uiteindelijk gaat Kimi nog een klein beetje naar rechts en wordt Max gesandwicht.”
Volgens pa deed Max helemaal niks verkeerd en ligt de schuld in plaats daarvan bij Vettel. Eigenlijk denkt vrijwel iedereen er zo over, behalve de boys van Ferrari dan. Na de crash heeft Jos met Max gesproken op z’n kamertje en vervolgens is senior met een biertje voor de buis gaan zitten om de race te kijken.
Na Singapore reist het circus af naar Maleisië, waar voorlopig voor de laatste maal een F1-race wordt verreden. Ook hier is de kans op regen aanwezig, waardoor de kansen van Max automatisch iets toenemen. Bovendien heeft Jos vast nog een paar mooie tips voor ‘m, want de ex-coureur reed hier in 2001 een fabelachtige regenrace met de Arrows. Zelfs Michael Schumacher had moeite om de Limburger voorbij te komen, wat de Duitser in de persconferentie na de race benadrukte.
snorrewietskie zegt
LoL, Josje moet nu toch ook wel weten dat Max de traditie van grindbaksnuffelen voort wil zetten.
koen0373 zegt
@snorrewietskie: ik lig echt helemaal dubbel. Wat een onwaarschijnlijk topmop! Zelf bedacht?
snorrewietskie zegt
@koen0373: Hmm. ‘T was niet echt grappig bedoeld ofzo. Maar als jij er mee kunt lachen kan Jos er misschien ook de humor van inzien.
dawwg zegt
@snorrewietskie: Ik denk het niet; de beste / tot nu bijna enige kans op een overwinning van het hele seizoen na 300m getorpedeerd door een Duitser met een nog veel korter lontje dan Jos zelf; ik denk niet dat de Verstappens daar de humor van inzien totdat Max meervouding wereldkampioen is :)
stephane8200 zegt
@snorrewietskie: volgens mij haalt hij de grindbak meestal niet eens.
Erik zegt
@snorrewietskie: alleen vervelend dat er (nagenoeg) geen grindbakken meer zijn tegenwoordig.
Dutchdriftking zegt
@snorrewietskie: Met een grindbak was Kimi op tijd gestopt en had Max een nog grotere kans op een overwinning gehad!
viezefreddyw zegt
Het was goed mogelijk geweest inderdaad en stiekem had ik er ook een beetje hoop op. Na de crash verwachtte ik dat Ricciardo de race zou winnen, maar het viel me tegen hoe ver hij uiteindelijk achterbleef met Hamilton.
Dan maar in Maleisië lekker stunten. Had Red Bull vorig jaar ook een mooi 1-2’tje.
Gulli zegt
@viezefreddyw: ik snap vooral niet hoe Mercedes in de kwalificatie zo ver achter bleef en nu ineens weer dik uitliep op de rest.
Gulli zegt
Mercedes/Hamilton
viezefreddyw zegt
@gulli: Ja, ik dus ook niet. Normaal gesproken rijden ze iedereen helemaal zoek bij een kwalificatie.
Zou het niet deels te maken hebben met de regenval? Hamilton kan natuurlijk ook ontzettend goed een potje sturen in de regen. Dat hebben we vorig jaar in Brazilië en dit jaar tijdens de kwalificatie in Italië wel gezien.
str8six zegt
@viezefreddyw: idd, de (regen)skills van Lewis. Ben geen fan hem maar tering, wat kan die gast sturen zeg!
560pk zegt
@viezefreddyw: toen de baan al behoorlijk droog was, na de 2e safetycar, reed Hamilton nog steeds met gemak weg van Ricciardo. Dat hij niet veel verder dan 2,5 seconden wegreed, kwam doordat hij toen een teamorder kreeg om het veld compact te houden, zodat Ricciardo bij een eventuele 3e safetycar geen window zou hebben om nieuwe banden te halen. Kortom, hij controleerde de race volledig. En dat is inderdaad vreemd als je dat naast de training/kwalificatie resultaten legt.
bassx zegt
@viezefreddyw: Komt ook omdat de regen het rubber uit de baan haalt en de baan “gereset” werd. Terwijl de baan vanaf vrijdag steeds verder werd ingerubberd, met de nodige andere evenementen dat weekend, werd de Mercedessen steeds langzamer in verhouding. M.a.w. ook al droogde de baan op, de baan was nog steeds glad en daarom kon Ricciardo ook toen het opdroogde geen grote stappen naar de Hamilton maken.
quincy zegt
@gulli: Alhoewel Lewis en Bottas duidelijk moeite hadden in de kwalificatie, hadden ze wel alleen Red Bull en Ferrari voor zich. De crash en de regen heeft denk ik de tactiek van voornamelijk Red Bull, maar ook Mercedes veranderd. Lewis is in de regen natuurlijk belachelijk goed en je merkte dat de top 3 coureurs alles hebben gereden voor het finishen. Telkens als Bottas aanzette, pareerde Ricciardo die laptime om een gat te houden. En hetzelfde tussen Ricciardo en Hamilton. Ik denk dat RB tegen Ricciardo heeft gezegd zo min mogelijk risico’s te nemen en de auto op 2 te finishen. Niet onverstandig als je kijkt naar het constructeurskampioenschap. Hier scoorde Force India met 2 auto’s punten en RB met 1. Dat gebeurt nu natuurlijk al aantal races lang dat RB constructeurs punten alleen van RIC komen. Het ga lijkt groot, maar kan bij constructeurs snel oplopen door de dubbele punten. Ik denk dat Singapore en Ricciardo pure damage controle van de situatie was. Alles op veilig en zorgen voor die punten.
rednasnamsob zegt
@viezefreddyw: Ricciardo bleek ook problemen te hebben met de auto. Vandaar dat gat…
quincy zegt
@rednasnamsob: aha… Dat heb ik nog nergens gelezen. Ik kan er ook niets over vinden op mijn bronnen, kan je jouw bron delen? Ben wel benieuwd wat hij dan had (schade door 1ste bocht misschien of technische problemen). Thanks!
rednasnamsob zegt
@quincy: Probleem met de versnellingsbak aldus Horner: https://www.foxsports.com.au/motorsport/formula-one/f1-daniel-ricciardo-battled-gearbox-problem-on-the-way-to-second-in-singapore-grand-prix/news-story/ef2d8596599bb170bea74078f94119bd
quincy zegt
@rednasnamsob: Nogmaals dank :-D
sportstand zegt
@viezefreddyw: Dat kwam doordat hij veel versnellingsbakolie verloor in het begin en de bak en de oliedruk niet meer in orde waren: https://www.formula1.com/en/latest/features/2017/9/what-the-teams-said—race-day-in-singapore.html
sportstand zegt
@sportstand: De rest was eerder, ik ga maar eens koffie halen
ikschrijfookoverautos zegt
@viezefreddyw: Er waren meerdere problemen. Ten eerste moest Daniel inhouden omdat het ernaar uitzag dat de (als ik het mij goed herinner) versnellingsbak er bijna aanging. Daarnaast had RB de wagen afgesteld op een droog circuit voor de zondag. Hun long-runs op vrijdag waren praktisch de beste van het veld, dus waren de omstandigheden gunstig geweest, had hij een aardige kans gehad op de winst.
Door de regen, en daarmee het wegvagen van het rubber, werd de baan weer gladder, waardoor hun afstelling (i.c.m. de technische problemen) hun niet verder bracht dan P2. Erg teleurstellend, voor zowel de RB jongens als de titelkansen voor Ferrari. Of Vettel nu de schuldige is of niet, feit blijft dat het nu stukken lastiger voor hem wordt om Ferrari weer eens een prijs te bezorgen. Het enige sprankje hoop dat ik mezelf voorhoud is de historische context, waaruit blijkt dat hij al eerder twee titels pakte met een grotere achterstand—in 2010 & 2012.
Edge zegt
Het viel mij op dat Jos bij Peptalk ook zei dat hij weet waar ze heen kunnen, en daarna pas aanvulde “en waar we kunnen blijven”. De manier waarop hij dat zei doet het lijken alsof Max allang een contractvoorstel van Mercedes in zijn inbox heeft.
rednasnamsob zegt
@edge: dat zou dan inhouden dat Hamilton de handdoek in de ring gooit na dit seizoen? Ik zie dat op één of ander manier niet gebeuren…
gwnbmw zegt
@rednasnamsob: ik zie dat makkelijk gebeuren. hamilton heeft alles gewonnen wat er te winnen valt, is nu alleen maar bezig om de laatste records van schumacher te breken. hij weet zelf ook dat, als ie dit jaar kampioen wordt, hij er nooit nog 4 achter kan plakken om echt elk record op zn naam te hebben staan.
ik denk dat hij zeer tevreden zal zijn met 4 (net zoveel als vettel) iets rond de 63 overwinningen, een enorme lading aan poles, enz.
dit jaar in spa was voor het eerst dat ik lewis echt blij heb gezien, zelfs na een kampioenschap winnen is ie niet meer zo extreem blij. komt omdat ie er serieus voor moest vechten, met vettel continu in zn spiegels. ik denk dat de lol er voor hem wel een beetje af is.
rednasnamsob zegt
@gwnbmw: is ook een gevoel van mij hoor, niet gebaseerd op enige vorm van kennis ?
Edge zegt
@gwnbmw: Toch, als er iemand van de huidige grid het in zich heeft om het record van Schumacher af te pakken en op 92 of meer te komen is het Hamilton wel. Hij zit in het juiste team en kan qua leeftijd ook nog wel een jaar of 5-6 mee. Als Mercedes ongeveer zo sterk blijft als ze nu zijn, is het niet onmogelijk dat hij in tussen nu en 2022 nog 32 races of meer wint.
Loek zegt
@rednasnamsob: misschien nu fulltime genieten van een Project One in de pijplijn zit vindt hij het wel een goed idee.
rednasnamsob zegt
@720s: dan nog laat RedBull Max niet gaan denk ik. Ook niet voor 100 miljoen.
berlinetta zegt
@rednasnamsob: Ik zie Hamilton eigenlijk nog wel naar Ferrari gaan ooit. Hij heeft altijd gezegd dat het een droom is om voor dat team te rijden en misschien dat hij het als een laatste uitdaging ziet voordat hij met pensioen gaat.
rednasnamsob zegt
@berlinetta: maar dat gaat dan sowieso niet in 2018 gebeuren. Ferrari heeft zijn line-up al compleet
desjonnies zegt
Ik wil hierbij Max Verstappen een grot compliment maken hoe hij na de crash niet reageerde op die Finse pizzabakker.
Je staat al stijf van de adrenaline bij de start en zeker als 19 jarige waarbij de adrenaline productie 120% in orde is had ik het me meer dan kunnen voorstellen dat hij die onbeschofte pizza bezorger een knal met zijn integraalhelm had gegeven .
In plaats daarvan liep MV zonder helm volledig naakt qua gelaat strak terug naar de pits, geen enkele emotie tonend dat hij eraf was geketst door een paar gekkies die niet in straat waren om in een split second de discipline en zelfbeheersing konden opbrengen om verder te kijken dan hun Italiaanse pinokkio neuzen lang waren.
En alleen die actie, dat loopje dat langer duurde dan de deelname van Max aan deze Grand Prix, dat alleen maakt deze 19 jarige een Held.
viezefreddyw zegt
@desjonnies: Iemand die het snapt.
stephane8200 zegt
@desjonnies: hij krijgt de prijs voor meest fatsoenlijke en volwassen rijder. De meest professionele ook misschien zelfs. Of de meest bewonderenswaardige en gerespecteerde rijder. Iedereen zet hem op een voetstuk en bewondert hem.
Alleen krijgt hij daarvoor geen punten en daar draait het om. De Duitsers winnen het WK en Nederland speelt het mooiste voetbal maar geen prijs.
Punten tellen. De rest is bijzaak. Voorlopig heeft zijn teamgenoot meer dan dubbele aantal punten en staat hij bovenaan de middenmoot. Pech of niet, bottom line maakt dat niet uit voor de stand aan het eind van het seizoen en ergens doet hij dan toch iets niet goed. Daar moet toch verandering in komen.
willeme zegt
@stephane8200: Het is een mechanische sport. Dus pech en ongelukken horen erbij. Elke race bestaat die mogelijkheid. Ik denk dat de gemiddelde teambaas ook wel kijkt op welke plaats iemand is uitgevallen. Altijd voor Ricciardo. Ook in de kwalificaties is Max ietsjes sneller.
stephane8200 zegt
@willeme: ik denk dat sponsoren en teambazen Max straks bekijken als iemand met een ‘smet’ op zijn imago. Als je puur neutraal naar zijn prestaties kijkt heeft hij relatief weinig gepresteerd. Ik onderken zijn rijtalent maar ik hoop voor hem dat hij er nog wat mee kan bereiken. Managers kijken meestal niet heel lang naar zaken om te beslissen.
Het is niet dat ik hem probeer af te fakkelen. Het is meer een reality check.
2wheeler zegt
@stephane8200: ik denk alleen dat niemand die er toe doet in F1 land “neutraal” naar welke coureur dan ook kijkt. Je weet met welke risico’s ze te maken hebben, dus neem je dat ook in ogenschouw bij je beoordeling dunkt me.
stephane8200 zegt
@2wheeler: volgens mij haal je wat dingen door elkaar.
Teambazen kijken naar de balans geld/talent/resultaat. Volgens mij heeft Max geen geld, wel talent en weinig resultaat.
Hallo Jumbo Frits van Eerd heeft niet genoeg geld en bovendien geeft hij het zelf liever uit aan racen. Voor Exact geldt hetzelfde. Die moeten dat ook niet eens willen als Benelux softwaretoko.
Sponsoren kijken naar publiciteit. En dan het liefst iemand die er een beetje uitspringt zonder te veel negatief op te vallen en die het meest aansprekend is internationaal.
Onze Limburgse Belg haalt het dan niet bij bijvoorbeeld Hamilton omdat hij gewoon charisma mist. Schumacher en Senna waren ook geen adonissen maar ze hadden beiden een leiderscharisma omdat ze dat ook waren.
Max moet gewoon de mentaliteit van een loser kwijt raken en geen slachtoffer meer spelen. Ik zeg: dump zijn vader als coach want die is geen leider. Loyaliteit is ook voor watjes.
willeme zegt
@stephane8200: In principe heb je volkomen gelijk. Er is denk ik één enkele uitzondering. ALs je exceptioneel goed bent. Dan maakt het niets uit. Ook al ben je een chagrijnige zak aardappelen, als jij de kampioenschappen aan elkaar rijgt maken de ‘marketable skills’ niet zoveel uit. Gaat het om twee coureurs die ongeveer even goed zijn, dan zal het inderdaad uit kunnen maken.
Persoonlijk denk ik dat Max dat talent heeft. Op dit moment heeft hij ongekend veel pech. Vergeet niet dat hij vorig jaar zeer geregeld op het podium stond en een overwinning heeft geboekt. Hij is sneller dan zijn teammaat en als hij uitvalt, is dat wel vanaf een goede positie. Vooralsnog lijkt het een buitencategorie coureur te zijn. Laatste troef van Max is zijn leeftijd. Hij is nog geen eens 20 jaar oud en is nu al aan zijn 3e seizoen bezig.
Dat is denk ik ook de reden dat de andere teams hun tweede rijder telkens voor 1 jaar laten bijtekenen.
Ik moet wel zeggen dat Ricciardo het zeer goed doet (terwijl de auto iets minder goed lijkt dan vorig jaar).
stephane8200 zegt
@willeme: ook jouw punten zijn valide, met name voor zijn leeftijd en talent. De vraag is nu in hoeverre hij de rest kan beïnvloeden om wel de wereldkampioen te worden die iedereen (hier) verwacht.
Mocht hij bij Mercedes tekenen bijvoorbeeld dan hoop ik dat ze dan hun auto goed voor elkaar hebben zodat hij dan niet nog een seizoen daar gaat verliezen. Zul je net zien dat Ferrari en RB dat seizoen hun auto’s mega-goed voor elkaar hebben en hij alsnog niet kan aanhaken.
bassx zegt
@willeme: Horner bepaald niet wie er een stoeltje krijgt binnen zijn team dat bepaald de sponsor.
lekkaah zegt
@desjonnies: We hebben wel ‘ns anders gezien van Verstappen jr., dus idd – kudos hiervoor
berlinetta zegt
@desjonnies: Mooi gezegd!
p993 zegt
Vooral voor max vind hij het jammer. Blijkbaar denkt hij dat velen het ook zo jammer voor Jos vinden…