In de optiek van Jos Verstappen had de FIA nog wat goed te maken met Max. En dat deden ze dus ook.
Gisteren beleefden we met z’n allen een spraakmakend einde aan een spraakmakend seizoen, zacht uitgedrukt. We hebben Netflix helemaal niet nodig om sensatie te creëren. De Formule 1 creëert zelf al sensatie genoeg. Niet in de laatste plaats door bepaalde discutabele beslissingen van de FIA.
In de afgelopen races was er al controverse na controverse. Dat was in de laatste race niet anders. Er waren twee sleutelmomenten. Eerst was daar de inhaalactie van Max, waarna Lewis ongestraft een sluiproute mocht nemen. En dan was er de beslissing om nog één ronde te racen. De beslissing die Max de titel bezorgde.
De eerste beslissing was duidelijk in het voordeel van Lewis, de tweede duidelijk in het voordeel van Max. Als je het zo bekijkt is het wel weer eerlijk. Iedereen die klaarstond om te roepen dat de FIA door Mercedes gesponsord wordt kon zijn opmerkingen in ieder geval weer inslikken.
Volgens Jos Verstappen was er een verband tussen de twee beslissingen van de FIA. De eerste beslissing kon echt niet, volgens Jos. “Als Max buiten de baan komt, krijgt hij vijf seconden of moet hij de eerste plek teruggeven. Bij een ander gebeurt er niets.” Omdat de FIA Max hiermee had benadeeld, denkt Jos dat ze hem gematst hebben met de laatste ronde. “Ik denk dat ze daarom die beslissing hebben genomen om later nog te gaan rijden.” Hij voegt er nog aan toe: “Dat denk ik echt.”
Volgens de interpretatie van Jos Verstappen was de laatste kans die Max kreeg dus een ‘cadeautje’ van de FIA ter compensatie van de eerdere beslissing. Óf Michael Masi wilde gewoon voorkomen dat het seizoen met een frustrerende anticlimax achter de safety car zou eindigen. Dat kan ook.
Via: Racingnews365
boriske zegt
Allemaal vijgen na Pasen , de beste piloot heeft gewonnen en de beste constructeur ook.
baardmijt zegt
@boriske: Wat een heerlijke uitdrukking, kende ‘m niet, dank voor deze bijdrage aan mijn taalverrijking! Net wat minder frustrerend ook dan mosterd na de maaltijd, zo’n vijgje smaakt op een ander moment alsnog. Top.
rolov zegt
@boriske: precies . Max heeft alles uit een slechtere auto gehaald .
mashell zegt
Hmm. In de eerste seizoenshelft was de Red Bull toch duidelijk de betere auto,
johan3050 zegt
3 punten:
1) Het zou ondraaglijk oneerlijk geweest zijn mocht Max geen wereldkampioen geworden zijn gelet op de klapband en de 2 aanslagen van Hamilton en Bottas en met al die punten erbij was hij al lang wereldkampioen!
2) de reactie van Mercedes en Hamilton is heel klein en zielig; als CEO van het bedrijf zou ik die rasidioot van toto terugfluiten om imagoschade te vermijden
3) dit is het eerste seizoen in 8 jaar dat Hamilton een tegenstrever heeft die in een bijna even goede wagen rijdt en wat blijkt: de huilebalk verliest.
tompiloot zegt
@johan3050: vergeet niet dat de CEO zelf ook al dreigde met stappen naar het sport tribunaal ;)
chrisc zegt
@johan3050: de Red Bull is toch echt een betere auto… Maar volgens mij vergeet je 2016, Rosberg kampioen?
pomoek zegt
De Verstappens eigen neiging om de eigen ruiten in te gooien komt wederom boven.
Edge zegt
Gelukkig heeft Jos geen enkele officiële positie en is zijn mening net zo irrelevant als die van jou of mij in de grand scheme of things.
Flutterbi zegt
Inderdaad. Wat bezielt hem om dit zeggen. Gooi nog wat olie op het vuur.
kareljansen zegt
@Flutterbi: Waarom? Dit is toch hoe elke scheidsrechter in welke sport dan ook altijd werkt (of zou moeten werken).?
Bastiaan Williams zegt
Dus als Max kadootjes krijgt is het ok maar bij ieder ander dan staat Jos de baviaan op de berg te schreeuwen dat alles oneerlijk is. Ergste nog is dat hij op deze manier ook de prestaties van zijn eigen zoon naar beneden haalt. Zonder kadootjes van de FIFA had hij volgens Jos niet kunnen winnen?
rolov zegt
@Bastiaan Williams: van een kadootje van de fifa had Max niks aan gehad . Misschien kluivert die er ook was?
kareljansen zegt
@Bastiaan Williams: Heb je het stuk gelezen? Er staat toch nergens dat hij een kado heeft gekregen? Dit is gewoon de beslissingen tegen elkaar afwegen .
linkador zegt
Wellicht omdat 5 rondes voor het einde de kijkcijfers in elkaar zakte van doorstoken elende, dat het van redde wat er nog te redden viel was.
Dit ter zijde, Max heeft bijgedragen om van een onmogelijk wagen een winnende te maken. Dat is van Schumi-Ferrari niveau.
Er zijn er die van dag 1 met een top wagen rijden en nooit iets in een zeepkist hebben bewezen. Als Russel niet te veel gesaboteerd wordt, kan het volgend jaar een Vettel / Leclerc toestand bij Toto worden.
thestino zegt
@linkador: Waar heb jij inzage kunnen doen mbt de kijkcijfers?
toniominestrone zegt
Ik denk dat de discutabele beslissingen welke nadelig voor Max hebben uitgepakt wel degelijk in het achterhoofd van Masi hebben meegespeeld, hetzelfde mechanische zie bij een voetbalwedstrijd ook terug, scheids ziet een overtreding binnen de 16 over het hoofd en geeft later in de wedstrijd voor een onbenullige overtreding alsnog een pingel.
fapfap zegt
Natuurlijk laten ze de race niet achter de safty car uitrijden. Een kadootje voor Max was het pas nadat Mercedes Lewis’ banden niet hadden gewisseld, dat was hun eigen keuze en hun eigen schuld.
toniominestrone zegt
@fapfap: er zijn anders legio wedstrijden achter de safety car geëindigd.
basman147 zegt
En na de laatste race die zo is geeindigd hebben de teambazen besloten dat dat niet goed is voor de sport en dat de wedstrijdleiding dat dient te vermijden. Bij dit overleg zal ook Toto of een andere vertegenwoordiger van Mercedes aanwezig zijn geweest dus hadden ze van te voren kunnen bedenken dat Michael Masi de race niet onder de SC zou laten eindigen.
dolledries zegt
@toniominestrone: maar na spa dit jaar is besloten dit niet meer te doen. Alle teams mee ingestemd
dijan zegt
Eerste keer dat Jos zonder oranje bril heeft gezien en gehoord wat er aan de hand was .Dit kan nog wel eens een staartje krijgen .Nee,slim is anders .
560pk zegt
Ross Brawn, sportief directeur van de F1, heeft zojuist gezegd dat Toto Wolff Micheal Masi onredelijk onder druk zette tijdens de laatste 5 ronden. Probeer jij maar een afgewogen beslissing te maken, onder immense tijdsdruk (de race was immers bijna afgelopen), Horner die in je koptelefoon zit te pleiten, en Wolff die half schreeuwend hetzelfde doet. Je hoorde het aan Masi‘s reactie op de smeekbede van Horner om de 5 achterliggers er tussenuit te halen: „laat me nou even, we zijn er mee bezig“. Brawn gaat dus radiocontact tussen teambazen en wedstrijdleiding verbieden, en geeft Wolff een veeg uit de pan.
elemento zegt
Simpel: formule 1 is een bedrijf. Als het inderdaad achter safetycar zou eindigen had formule 1 echt imago probleem. Nu hebben ze voor elkaar gekregen om laatste ronde teamte laten uitvechten… dit is zelfs fia van droomde. Volgend jaar meer kijkers. Meer geld. Alles draait tenslotte geld.
chrisvis zegt
@elemento: volgend jaar meer kijkers??? Misschien een aantal nieuwe kijkers die uit benieuwdheid een paar races gaan kijken. Kan ook zomaar andersom zijn. Heb er zelf 23 jaar voor thuis gebleven en zelfs op de vakanties in het buitenland geen enkel race gemist, gaat nu zeker het geval niet meer zijn. Zal zeker de enige niet zijn die zich vanaf nu tevreden stelt met een samenvatting achteraf. Heb jaren de discutabele beslissingen van de Fia geslikt ten voordele van Ferrari maar wat we dit seizoen te zien krijgen tartte al verbeelding (zowel voor beide partijen)…vroeg of laat komt zo iets altijd terug in je gezicht als organisatie.