Waar o waar zou het gesprek over gegaan zijn…
Wellicht over de explosieve geruchten die afgelopen week de kop opstaken dat Mercedes Max zou willen contracteren naast Hamilton in 2019? Dat is in ieder geval wel wat F1i.com denkt.
Na de zoveelste uitvalbeurt voor Max afgelopen weekend in Spa draait de geruchtenmolen weer op volle toeren. Het maakt niet uit hoe vaak Helmut Marko herhaalt dat Max onder contract staat voor 2018 en in principe ook voor 2019, Max is zo’n hot property in de F1 momenteel dat velen denken dat zijn contract een beperkte houdbaarheidsdatum heeft.
Ook Max’ management is naar verluidt die mening toegedaan, want zij zouden Red Bull al aan het bewerken zijn om een clausule in Max’ contract aan te passen. Hoe betrouwbaar deze berichtgeving is weten we niet, maar momenteel zou Max een clausule in zijn contract hebben waardoor hij na 2018 weg mag als Red Bull er niet in slaagt als derde of beter te finishen in het WK voor constructeurs. Gezien de huidige krachtsverhoudingen in de F1 is dat scenario echter onwaarschijnlijk. De managers van Max willen de clausule graag aanpassen zodat een vertrek van Max mogelijk is als Max zélf niet als derde of beter finisht in het WK van 2018.
Gezien de waarde die Red Bull hecht aan Max Emilian kunnen we ons echter niet direct voorstellen waarom het team hiermee zou instemmen, als daar verder niks tegenover staat (zoals bijvoorbeeld een nog langer verblijf bij het team als die top-3 wel lukt). De energieblikkenfabrikant heeft Max immers al aan de haak en binnengeangeld. Het interessante is alleen dat Max de (grote) interesse van andere teams lijkt in te kunnen zetten als drukmiddel om te heronderhandelen over gemaakte afspraken. Waarschijnlijk moeten we de uitspraken van zowel Max als Jos na de Belgische Grand Prix met de strekking dat het ‘zo niet lang meer door kan gaan’, alsmede het feit dat Jos nu weer is gaan babbelen met Toto Wolff ook in dat licht zien.
Maar goed, waar Wolff het spelletje wel mee wil spelen, moet die andere Oostenrijkse honcho van Mercedes niks hebben van deze gang van zaken. Niki Lauda heeft een duidelijke mening over de hele kwestie:
All the rumours are nonsense. The fact is that Verstappen has a contract with Red Bull until the end of 2019. Until 2020 there can be no change for him. He has to be there for another two years. Until then, so much can happen that it makes no sense for me to even talk about this topic.
Waarvan akte.
UPDATE: Sky Duitsland heeft Toto gevraagd naar zijn gesprek met Jos. De Oostenrijker ontkent dat de ontmoeting iets te maken had met Max en dat de twee gewoon gezellig een kopje koffie gedronken hebben.
viezefreddyw zegt
Toto wilde weten of dat nou lekker was, zo’n lekker donkere meid van in de 20. “Ja”, zei Jos. “Dat is zeker lekker. Maar het kost wel geld. Maar je weet wat ze zeggen hè? Once you go black, you never go back.”
Waarvan akte.
MaartenD zegt
@viezefreddyw: dat doorgeleefde Braziliaanse vrouwtje is twintiger, met een beetje geluk ergens in de 30
wif1 zegt
@maarten020: Beetje als jouw vrouwtje dus..
cthijs zegt
@viezefreddyw: bij zo n donkere huid zie je de blauwe plekken niet
willeme zegt
Wat is er nu eigenlijk mis met voorlopig bij Red Bull blijven? Ik vind het wel een sympathiek team. Ook in staat geweest om vier keer wereldkampioen te worden. Ferrari is een emotionele rollercoaster waar alleen een robot als Schumacher echt wat mee kon (ok, en Kimi ook een beetje). Mercedes is vooralsnog dominant, maar dit jaar is het al een stuk minder.
Daarbij heeft Red Bull de jonge Nederlander al jarenlang begeleid en bijzonder vroeg geholpen aan een F1 zitje. Iets meer dan een jaar later zit je bij een topteam. Dan ga je toch niet je dank uiten door na een matig seizoen meteen weg te gaan? Deal with it: F1 is een mechanische sport. Dingen kunnen kapot gaan. Je wint samen en je verliest samen.
Kortom, helemaal niets mis mee. Gewoon lekker blijven. Die serieuze snuiters van Mercedes wordt je ook niet blij van. Elk weekend een functioneringsgesprek met Lauda en Toto lijkt mij minder gezellig dan met Horner en Markko. Oh, en Hamilton blijft de komende paar jaar gewoon de nummer 1 coureur in dat team.
kle500 zegt
@willeme: bah nuance op het internet. Hoe durf je!
duderuud zegt
@willeme: Het is volgens mij heel simpel. Max wil kampioen worden en dat kan je alleen maar worden bij het snelste team. En dat is (voorlopig) niet Red Bull
berlinetta zegt
@duderuud: Maar in de toekomst is dat ook niet meer Mercedes.
vtechlover zegt
@duderuud: en wat nou als mercedes hun dominantie kwijt zijn in 2019, krijgen we dan weer dezelfde soap serie als nu? Max moet redbull dankbaar zijn dat ze miljoenen geïnvesteerd hebben in hem..
willeme zegt
@duderuud: Al die coureurs op de grid willen kampioen worden. Bij Red Bull heeft hij de meeste kans, denk ik. Daar heeft hij namelijk een zitje. Bij Mercedes moet hij wachten tot Zijne Koninklijke Hoogheid Hamilton met pensioen gaat. Kan nog wel een paar jaar duren. Bij Ferrari moet hij wachten totdat Babyfoon MC Vettel ontslag neemt. Kan ook nog wel een paar jaar duren.
Alle andere teams zijn minder dan Red Bull. In potentie zijn Renault en McLaren twee teams om rekening mee te houden. Ik denk dat Verstappen echt wel goed op zijn plaats is. De strijd om het kampioenschap komt vast nog wel een keertje. Hij is pas 19.
spykerboy zegt
@willeme: ja, hij is nog jong, daarom juist dat ie nu zn kampioenschappen wilt winnen, dan ga je de record boeken in, als ie op zn 24 zijn eerste pakt niet meer…
pomoek zegt
@willeme: Mee eens. Ik kan me ook nog voorstellen dat het voor MB wel interessant is om een beetje te stoken bij andere teams. Zij hebben er in ieder geval zelf geen last van en Valteri gaat er waarschijnlijk alleen maar harder van rijden. Daarnaast: Ze hebben al een prima rijders duo. Verstappen hebben ze echt niet nodig.
neleev zegt
@willeme: Amen to that! RBR is een team dat een minder seizoen beleefd. Barcelona werd ook wel eens 3e en het Nederlands elftal nu laatste. 4 jaar geleden een van de beste ter wereld. Meteen paniekvoetbal spelen en een werkgever die alle vertrouwen heeft en op je ingezet heeft aan de kant zetten is gewoon fout.
Rick-dos zegt
@willeme: Er is niks mis om bij RBR te blijven als ze maar wel progressie maken en eindelijk eens een keer aansluiting vinden met Merc en Ferrari. Helaas is RBR heel erg afhankelijk van een derde partij om die stap te kunnen maken. Bij Merc en Ferrari heb je dat probleem niet.
Als hij de overstap maakt naar Ferrari of Merc kan het ook goed zijn voor zijn ontwikkeling. Hij moet zich dan bewijzen tegen de absolute wereldtop en kan tegelijk ook veel van ze leren.
Laten we eerlijk zijn Ricciardo is al gezien door Max. Het is dat hij zoveel pech heeft anders stond hij boven Ricciardo in het kampioenschap. Hij verslaat ‘m in ieder geval al in de kwalificaties terwijl Ricciardo bekend staat als een “kwalificatie beest”.
HZW zegt
Zo als het er nu naar uit ziet, gaat McLaren in 2018 met Renault motoren rijden.
De Honda’s zouden dan naar Torro Rosso verhuizen, Red Bull kijkt dan in 2018 de kat uit de boom hoe dat gaat.
Als Honda grote stappen maakt kan er in 2019 ook Honda motoren in de Red Bull’s gehangen worden.
En dan zou er een kans kunnen zijn dat je om het rijders wereldkampioen kan meedoen.
Als Honda volgend jaar een betrouwbare competitie motor levert kan Torro Rosso zomaar sneller zijn dan Red Bull met een matige Renault motor.
Rice09 zegt
Waarom zou Mercedes Verstappen willen hebben voor tientallen miljoenen als ze momenteel al de beste coureur van het veld hebben? En Hamilton heeft aangegeven dat ie nog wel een paar jaartjes bij Mercedes wilt blijven en Verstappen zal geen tweede viool willen spelen. Aangezien Hamilton mede dankzij zijn ervaring nog een stapje beter is dan Verstappen zal Verstappen dat wel moeten gaan doen als die naar Mercedes gaat. Bovendien heeft Mercedes een top talent in opleiding bij Force India die hoogstwaarschijnlijk binnen een paar jaar in de Mercedes zal gaan rijden.
Ja Verstappen is goed maar is niet het enige jonge talent in de F1. Ocon is net zo’n groot talent en heeft steun van Mercedes. Leclerc die in zijn debuutjaar in de F2 alles en iedereen zoek rijdt en na zijn eerste testdag in de Ferrari bijna dezelfde tijden wist te rijden als Vettel is ook een mega talent in wording en heeft de steun van Ferrari. Verstappen en met name het team rondom hem (en de Nederlandse media) gedraagt zich iets te arrogant en doet ons geloven alsof ieder team Verstappen maar al te graag wilt hebben en daarom wel even met miljoenen gaan smijten. Ze vergeten even dat zowel Ferrari als Mercedes al tot 2020 / 2021 een top coureur hebben en beide een groot talent in eigen huis in opleiding hebben. Bovendien hanteren beide teams een principe van 1e en 2e coureur.
Ik ga het helemaal grappig vinden als Verstappen uiteindelijk weg gaat bij Red Bull vanwege tegenvallende prestaties en dan Red Bull dat jaar daarop kampioen wordt.
lippie zegt
@Rice09: Amen!
Wel moedig van je om Verstappen zo te relativeren op AB
550maranello zegt
@Rice09: Verstappen kwam al een komeet en krijgt dit seizoen te maken met erg veel tegenslag. Als hij hier sterker uit komt is hij rijp voor Mercedes of Ferrari. Aan zijn houding op en naast het circuit vandaag was te zien dat ie nog wat te leren heeft. Te gulzig gewoon in de race en later te sacherijnig voor de tv. Ik ben echt een groot fan van hem maar in dat opzicht kan hij nog een hoop leren van zijn teammaat.
Je merkt terecht op dat er nog een paar staan te trappelen aan de poort, maar die moeten dit ook nog allemaal ondergaan. Hoe goed ze ook zijn.
E34M5Touring zegt
Jos gepolst voor rentree in de F1.
futse zegt
@E34M5Touring: dat zal niet zonder slag of stoot gaan ;-)
Joost zegt
Wat een gedoe allemaal!!
Ik gun Max echt de hele wereld, maar als een clausule in zijn contract hem niet aanstaat, had hij het niet moeten tekenen. Of de wijziging die hij nu wil, toen al moeten voorstellen.
Dus als hij weg wil moet hij 2018 verprutsen of een ander team moet een transferbedrag op tafel leggen
Nerekop zegt
Wat een ouwe wijven clubje lijkt het soms op internet. Snapt niemand dat je in de F1 ook gewoon wat met elkaar kunt babbelen? Wanneer Van Persie de hand schud van Didier Deschamps na een interland wil dat toch ook niet zeggen dat hij zich laat naturaliseren tot Fransman en voor L’Equipe aan de gang gaat.
Niets te zien, doorlopen.
jaapiyo zegt
@nerekop: zei je nou dat van Persie zijn voetbalcarrière beëindigt en voor een sportkrant gaat werken? HEET! BREEK!
Nerekop zegt
@jaapiyo: ow dju! Dat is die krant idd! Ik wist wel dat ik weg moest blijven van voetbal metaforen. Niet mijn ’tak van sport’. Ze heten Les Blues toch?
Goed gezien! ?
steelfighter zegt
Die Rosberg was eigenlijk wel heel goed hè….
subzero079 zegt
Max heeft alles in zich om meervoudig kampioen te worden in zijn carrière, dat zal voor iedere F1 watcher als een paal boven water staan. Het enige wat hem hiervan kan weerhouden zijn slecht management in de vorm van heethoofd Jos en het ongeduld van Max zelf. Ik hoop dat er in zijn entourage genoeg verstandige mensen zijn die Max kunnen uitleggen dat hij geduldig moet zijn, en dat geldt zowel in de race als qua carrièreplanning.
tarquesh zegt
Komt tijd komt raad. Een Duits gezegde dat wel opgaat bij de F1.
Een voorbeeldje uit het verleden is dat M Schumacher begon bij Benneton en eindigde als 5 keer wereldkampioen. Zo’n gelijke cariëre zit er voor Max ook in. Succes