De chique coupé mag naar een nieuwe eigenaar. Wat komt er voor in de plaats?
Programmamaker en televisiepresentator Jort Kelder gaat scheiden van zijn prachtige Jaguar E-Type uit 1971. Deze Series 3 is al bijna 10 jaar in het bezit van de AVRO/TROS-man en de Jaaag is met zijn 5.3-liter V12 een vaak geziene gast in onder meer zijn programma’s.
Kelder is geen persoon die snel van wagenpark wisselt. Al sinds 2007 heeft de 54-jarige presentator een Maserati Spyder Cambiocorsa in zijn bezit. Tot op de dag van vandaag is de Italiaan te vinden in zijn garage. Twee jaar later, in 2009, werd de E-Type aangeschaft. De 2+2 komt uit de VS en werd in 1993 naar Nederland geïmporteerd. Het is een wat comfortabeler exemplaar met onder meer airconditioning en stuurbekrachtiging. De Jaguar heeft 61.044 mijl gelopen en staat te koop bij Classic Cars in Hilversum.
Met het afscheid van de E-Type ontstaat er een plaats in de garage, al heeft de televisieman naast de Maserati nog andere auto’s in zijn bezit. In 2013 kocht Kelder een elektrische Smart voor ritjes in voornamelijk stedelijk gebied. Daarnaast staat er een Alfa Romeo 2000 GTV uit 1972 in de garage van de presentator. Deze klassieker is nu bijna twee jaar onderdeel van het wagenpark van de man achter het programma Hoe heurt het eigenlijk? Een ander speeltje van de heer Kelder is een Land Rover Series 2A uit 1969.
Tegenover Autoblog laat Kelder weten dat de liefde voor de E-Type nog geen verleden tijd is. Integendeel, de man met de bretels is zoekende naar een vroege E-Type Series 1 met de 3.8-liter zescilinder. De V12 is toch een wat zware Gran Turismo, meer gericht op de Amerikaanse markt, aldus de presentator. Tevens zegt Kelder al lang zoekende te zijn naar een pre-war avontuur, maar dat valt nog niet mee. Een Riley of een Alvis heeft de voorkeur. De historie van de auto moet wel bekend zijn. Helaas is de markt zeer krap. Een Riley Special is vaak een replica of een moderne interpretatie. Een Ulster is helemaal zeldzaam en mocht je er één vinden dan zijn ze ‘krankjorum duur’, aldus de beste man. De zoektocht naar een goede vervanger van de V12 E-Type zal dus nog wel even duren..
harrie zegt
Goede keuze, de Series 1 is zoveel mooier
dappers zegt
@harrie: ook verre van in dezelfde prijscategorie
dutchneon zegt
@harrie: Is ook gewoon een slimme zet, op de top verkopen… de volgende crisis komt er al aan 1-2 of misschien wel 4 jaar, zorg maar dat je naast het reserve geld voor de kapotte wasmachine, een paar centen achter de hand hebt om leuk spul te bemachtigen ;)
dwfc zegt
@dutchneon: dat zou wel eens best kunnen, maar niet voor alle oldtimers …
Het is een beetje zoals bij vastgoed, slechte locaties dalen harder dan toplacties.
karhengst zegt
De prijs is waarschijnlijk weinig gekelderd.
Design_Driven zegt
@karhengst: I see what you did there…wink wink.
renegade zegt
@karhengst: ben benieuwd wat er nog meer staat in Jorts Kelder 8-)
karhengst zegt
@renegade: Daar valt vast ergens een quote over te vinden. :P
suzikubelona zegt
Een beetje off-topic. Jort Kelder over het accu lease contract van zijn electrische Smart, die hij inmiddels niet meer heeft. https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/radar-checkt-jort-kelder-en-zijn-e-accu-leasecontract/
flatsix010 zegt
Ik heb geen idee, maar voor hoeveel gaan deze E-types gemiddeld?
jules713 zegt
@flatsix010: vgm héél moeilijk te zeggen. Er zijn nog enorm veel van die dingen – op een klassiekerbeurs struikel je erover – en dan zijn er nog zo veel verschillende uitvoeringen, types en motoriseringen. Het loopt enorm uiteen – dus zelfs al mocht je een gemiddelde voor je neus hebben, dan is dat alsnog niet echt een representatief getal. Maar de meest begeerlijke exemplaren gaan natuurlijk voor een bedrag met vijf nullen.
clk63bs zegt
@flatsix010: autoscout staan er een aantal tussen de 50K/90K serie3
classico75 zegt
Hij mag altijd mij Serie 1 proberen te kopen…maar nee ik verkoop hem niet ;-)
rikus zegt
@classico75: Waarom zou hij het dan proberen?
rovadepo zegt
@rikus: ff laten weten dat hij er een heeft.. zo heurt het dus niet.. wel een mooi bezit
gregorius zegt
Tja, hoe heurt t nou Jort. Hij komt er ook achter dat de Series 1 en 1.5 een stuk mooier zijn. Beetje laat, maar hij snapt nu ook hoe t heurt.
rufctr01 zegt
Een E type Series I is gewoon de mooiste auto ooit gemaakt!
gebruikersnaam3 zegt
@rufctr01: Mwha… ik deel die mening niet, zeker niet deze met die lelijke US spec verlichting
hiostu zegt
@gebruikersnaam3: Dit is ook een Serie 3 en geen Serie 1 ;). Jort is nog op zoek naar een Serie 1 zoals je ook in het artikel kunt lezen.
jupke zegt
@rufctr01: niet helemaal :Aston Martin db4 en austin healey 3000 zijn mooier of minstens net zo mooi!
tazmania zegt
Echte liefhebber, die Jort. Hij weet hoe het heurt.
ghost zegt
Heeft (hij) Georgina hier ook nog in gereden?
kle500 zegt
@ghost: Dan liet ik me nog liever door een beer opvreten, Lauren Verster daarintegen..
ghost zegt
@kle500: sja ook leuk!
appeltaartislekker zegt
Mooi speeltje.
eklasse zegt
Als jochie vond ik zo’n Bburago Jaguar E-type 1:18 altijd maar een vreemd ding.. maar nu: wat een schitterende auto!
Knap dat je zoiets kunt verkopen!
emping zegt
@eklasse: ik vind het nog steeds een vreemd ding.
classico75 zegt
In het echt is het totaal niet vreemd maar wel schitterend mooi en wat een geluid !
cloverleaf zegt
Deze dame heeft het langer volgehouden dan Georgina V.
Deze dame zou ik dan ook wel willen berijden. Prachtig exemplaar. Ziet er bijzonder goed uit voor haar leeftijd!
emping zegt
@cloverleaf: georgina zou ik ook wel willen berijden.
JanJansen zegt
Verder heeft hij nog een Landrover Defender 90 waarmee hij mij wel eens bijna heeft aangereden op Terschelling. Best brakke remmen op dat ding, lag niet aan het reactievermogen van Kelder zelf.
casanova zegt
Series 1 helemaal niet zo moeilijk te vinden, Voila:
http://www.gallery-aaldering.com/collection/jaguar-e-type-3-8-series-1-coupe-matching-numbers-nl/
bischero zegt
@casanova: dat is toch pure p0rn0 op wielen