In geen enkel ander land ter wereld worden er zoveel auto’s in elkaar geschroefd als in China. Het land is niet alleen de grootste autoproducent, maar er worden daar ook veruit de meeste auto’s verkocht. Veel Chinese autobouwers bouwen vooral voor de lokale markt, maar ze mikken hun pijlen ook al een tijdje en in toenemende mate op westerse markten.
In China zelf is men doorgaans niet al te kritisch als het gaat om kwaliteit en veiligheid, vandaar dat auto’s van Chinese merken niet met name bekend staan om de degelijkheid. Chinese auto’s zijn vooral goedkoop. Ongeveer hetzelfde geldt voor veel auto’s uit India.
Uit een marktonderzoek is gebleken dat 38 procent van de autokopers in de Verenigde Staten open staat voor een auto van een Chinees merk en de aanschaf van een Chinese auto serieus zou overwegen. Voor auto’s uit India is dit 30 procent. Wordt de vraag echter aan jongere Amerikanen gesteld, dan zou een meerderheid van 52 procent een auto uit China overwegen en 41 procent zou een auto uit India overwegen. Bij de Amerikaanse ouderen liggen deze percentages respectievelijk op 29 en 22 procent.
Dat is op zich geen verkeerd vooruitzicht voor de Chinese en Indiase autobouwers, want de Verenigde Staten is een enorme afzetmarkt. Hoe staan wij hier in Nederland en België tegenover de Chinese en Indiase merken?
bullgod76 zegt
Tja, bouwkwaliteit vergelijkbaar met wat ze in Amerika ook gewend zijn, maar dan voor een veel lager prijs. Dan is de keus inderdaad snel gemaakt.
Maar dat zal hier in Europa echt nooit lukken, zelfs een Dacia heeft nog een betere prijs/kwaliteit verhouding.
baasbas zegt
Dat jongeren meer geneigd zijn om een Chinese auto aan te schaffen is wat mij betreft nogal een open deur. Jongeren hebben minder te besteden dus de factor prijs weegt zwaarder. Nogal logisch.
Overigens zou ik eerder een gebruikte auto kopen dan een nieuwe Chinese…
Dennis zegt
@baasbas: Je spreekt jezelf een klein beetje tegen als het gaat om de open deur. Jongeren hebben inderdaad minder te besteden, maar dat hoeft niet automatisch te betekenen dat ze daardoor niet voor kwaliteit kiezen. Zoals je zelf zegt, kunnen ze immers ook voor een kwalitatieve gebruikte auto kiezen. Ik vind het dus niet zo’n open deur.
baasbas zegt
@dennis: We hebben het over gemiddelden. En als voor een groep aanschafprijs zwaar weegt, ja, dan zullen auto’s die vooral op prijs concurreren procentueel meer in de belangstelling staan. Geen verrassing.
Dat een ander deel van dezelfde groep kiest voor gebruikt ipv nieuw, tsja, dat is eigenlijk dezelfde afweging. Gebruikte auto’s concurreren eigenlijk ook op prijs als je het zo ziet.
Maar dan zie ik de tegenstelling nog niet echt?
Jochempie zegt
Ik zou het wel overwegen, mits de prijs er ook naar is. Een Audi A8-formaat bolide voor bijvoorbeeld 20.000 euro is op zich wel een aantrekkelijke aanbieding.
Jesper zegt
@Jochempie: Zoiets bestaat allang. Men noemt het: een Pheaton van een jaar oud
Jochempie zegt
@Jesper: :)
RickB zegt
Als het een Joint Venture is met een Europees merk: Ja!
Maar een merk als BYD of Great-Wall: Nee!
Carreza zegt
Voor die poll: maak daar eens “Nederland en België” van ;)
Dennis zegt
@Carreza:
Sorry, je hebt helemaal gelijk. Jullie horen er natuurlijk ook gewoon bij. :oops: ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Logisch, deze jongeren hebben waarschijnlijk een Iphone, een Xbox, Nike’s, Jeans en noem het maar op, aaaaaallemaal made in China! Ik denk dat de jeugd minder bang is voor verandering, dus minder bang voor China…
MAB zegt
die ouderen daar zijn veel verstandiger zoals het hoort:P
kaasboerin zegt
Rijd duits en zal dat hoogstwaarschijnlijk ook altijd blijven doen, niet dat ik wat heb tegen Chinese automobielen. Toch snap ik de Amerikanen niet, ze hebben zelf Camaro’s met 420 pk voor 35k dollar, maar dan toch nóg goedkoper willen rijden. ‘T stikt daar van de Priussen, bah. Wat ik wel weet is dat GM op dit moment goed bezig is met z’n nieuwe Hybrides in Amerika.
bempi zegt
Logisch gevolg. De jongeren kampen steeds meer met schulden die ze worden opgedrongen door de overheid ( studie ) en merken die wekelijks met een ander product op de proppen komen, waardoor de verleiding erg groot is om alles maar te blijven kopen. Het wordt ze dan onmogelijk gemaakt om grote investeringen te doen.
Daarbij komt het feit dat auto’s van dat soort landen voldoen aan de kwaliteiten en maatstaven conform de regels die het land zelf hanteert betreft verkoop en productie van auto’s.
Een derde rol zal uiteindelijk het financiële plaatje zijn. Goedkoop en degelijkheid zullen de voorkeur krijgen en dat is iets wat deze landen bieden met hun merken.
dennisr zegt
Tja ik heb ‘zeker niet’ gestemd, gewoon omdat er zoveel keus is wat mij meer aan spreekt, ik zou dan gaan voor een degelijk gebruikte auto :)
bempi zegt
@dennisr:
Dat kan ook een optie zijn, alleen weet ik niet of jij zal slagen voor nabij de € 8000 voor het type wat jouw meer aanspreekt, dan een nieuw auto van een van deze landen + full option. Zij zijn namelijk goed in het maken van modellen tegen zeer lage tarieven. :D
dennisr zegt
@bempi: Ik persoonlijk zou wel slagen :D om maar even snel een voorbeeldje te geven: http://link.marktplaats.nl/469469000?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=45193
en ik zal de laatste zijn die de Chinezen en indianen? xD
afkraakt maar ik ben misschien toch wel een beetje een logo mannetje :P
reality2030 zegt
Ik denk jongeren in VS hebben betere toekomst vision dan jongeren in europa vooral in Nederland wordt altijd gebombaardeerd van alleen maar negatief berichten uit India…Ik ben recent in India geweest, laste 15 jaar India is heel erg veranderd door groei van Indiase economie heeft aantal noodleidende bedrijven in het westen gered, voorbeel : Corus ( Nederlandse Hoogovens) en Jaguar Land Rover deze bedrijven doen nu erg goed… Dus kwaliteit van Indiase management werkt overall…
135i zegt
Als die auto’s nou eens wat veiliger werden zou ik het nog wel kunnen overwegen…
Griffin zegt
Termen als “overwegen” en “staan open voor”… dat wil niet zeggen dat ze die Chinese dingen ook daadwerkelijk gaan kopen. Het kan best zijn dat het overgrote merendeel van de onderzochte groep nog nooit een Chinees of Indiaas vehikel van dichtbij gezien heeft, laat staan er ooit mee gereden.
mrdjm zegt
Ik heb ja gestemd, maar alleen als de veiligheid en kwaliteit in orde is.
Dat is nu veelal nog niet op niveaus. Ze zijn echter hard op weg!
Overigens denk ik dat de Indiase auto’s al een stuk beter zijn. De Alto en diens tweeling zijn hier bijvoorbeeld te koop en ontwikkeld aldaar…
RazorHead zegt
nu nog niet, misschien binnen een paar jaar wel
Lan_Evo zegt
Ik ben ook niet bang voor verandering en ook geen badgefapper, dus ik heb ja gestemd. Vergeet niet dat Japanners en Koreanen zo’n beetje de eerste 10 jaar ook geen goede auto’s maakten en tegenwoordig zijn ze iedereen zo’n beetje voorbij op het gebied van kwaliteit. Zou er ook op dit moment geen kopen, maar over 15 jaar, wie weet.
niels940 zegt
@Lan_Evo: Inderdaad. Toyota is een van de grootste fabrikanten van de wereld en niet omdat ze enkel binnen Japan ,miljoenen auto’s verkopen… Veel mensen vergeten dat ze er 30 jaar heel hard aan gewerkt hebben voet aan de grond te krijgen in Europa en de USA. Toyota, en haar submerken Lexus en Scion, heeft nu zo’n 70 modellen in productie wereld wijd.
De Koreanen hebben in 15 jaar tijd een serieus marktaandeel kunnen genereren. Ze produceren nu kwalitatief hoogwaardige modellen met een duidelijke identiteit.
Bijna iedere Europesche of Amerikaanse autofabrikant monteerd overigens onderdelen made-in-China. Met de kwaliteit zit het een stuk beter dan vele mensen denken.
Bovendien komen ze nog maar net kijken op de internationale automarkt. Beide landen hebben merken die internationaler zijn dan je denkt. Zo heeft Tata een designstudio in Coventy. Ik ben er zelf onlangs geweest en kan in alle eerlijkheid zeggen dat de kwaliteit echt niet onderdoet voor Europese studios.
Geef zowel de merken uit China als uit India een jaar of 10 of 15 voor ontwikkeling van engineering en brand identity, en voor het het weet zijn het serieuze spelers.
nokia zegt
Hoogtijd om de verzekerings premies aan te pakken denk ik zo. IPV naar nieuw waarde naar netto nieuw waarde gedeeld door euro ncap keer % passieve veiligheid punten.
Laatste bestaat nog niet word hoogtijd dat auto’s daar in apart worden gewaardeerd.
1 Onderstel
2 stuurgedrag (directheid communicatie etc)
3 type aandrijving + type carrosserie (4WD, Q2, fwd, rwd) (kan verschillen per merk/type hoe goed ze scoren een bluf suf en suf scoren per definitie slechter dan een goede coupe of sedan)
4 ESP in combo met 3 (een rwd zonder esp haalt dus weinig punten een 4wd of een fwd met dif en esp veel punten. (ik vind RWD best leuk maar fijt is bij 99% van de wegmisbruikers is het geen + punt maar – helemaal als het nat en glad is op de wegen)
5 ABS, EBD, Brake assist
1 = max 30 punten 2 = max 20 punten 3 = max 20 punten 4 = max 15 punten 1 = max 15 punten
100 – score is percentage premie.
Zo en dan het eind resultaat er is geen hond die met z’n premie in een goedkoop flut Chineesje wil rijden.
Uitkering bij afsluiten verzekering.
3 jaar aanschafprijs, 4 90% 5 80% 6 70% 7 en ouder vervang waarde + 20%
Korting
1 Rijtraining hoofd bestuurder en tweede bestuurder eens in de 10 jaar vaker meer korting.
2 rij ervaring jaren afhankelijk van herhalingslessen theorie (laten we wel wezen mensen die al 40 jaar + rijden kennen de regels niet en jonge macho’s kennen ze maar passen ze niet toe). En km’s per jaar ken er zat die al lang rijden maar te weinig en angst hazen zijn.
Rijbewijs ontnemen als je niet kunt parkeren of straatje keren eerste test van het examen als dat al niet lukt blijf dan met je fikken er vanaf. Een motor rijder slaagt ook niet als hij de regels goed kent maar ieder 100 op zijn plaat gaat om dat hij/zij geen voertuig beheersing heeft. Het is een rijvaardigheids bewijs niet alleen ik ken de wet goed bewijs daar haal je eerst je theorie al voor. Het gaat om voertuig beheersing + toepassen van de theorie in de praktijk. Laten we wel wezen je staat op 4 wielen dus omvallen, lukt al niet (normaal gebruik) dus op z’n minst moet je hem/haar netjes weg kunnen zetten.
O wat wordt het dan lekker rustig op de weg als we dit met terugwerkende kracht gaan toe passen.
mout zegt
@nokia: Klinkt helemaal zo gek nog niet.
Al weet je nooit of en hoe een verzekeraar wel de premie berekent.
MJB zegt
Ik zou het best overwegen, mits zo’n auto bij diverse (Europese) tests goed bevonden wordt en de auto zelf mij aanspreekt. Ik ga een automerk niet vermijden puur om het land van herkomst, da’s onzin.
norge zegt
Ach als je de gemiddelde Amerikaan vraagt waar India of China ligt weten ze het antwoord niet of denken dat het in New York ligt. Dus zo gek zijn die resultaten niet.
Northwestern zegt
Nog liever een Dacia.
slicknick zegt
Het kan me werkelijk geen hol schelen waar een auto vandaan komt. Als het maar mooi is, degelijk in elkaar zit en een gunstige prijs/kwaliteit-verhouding heeft.
mout zegt
De Landwind CV9 is voor mij een serieuze optie.