De performance van je auto verbeteren kan je letterlijk je leven kosten zonder dat je ermee rijdt. Dat blijkt uit het onderzoek dat de politie uitvoerde naar de dood van twee jongeren.
Vorig jaar december werd een Ford Fiesta ST (rijtest) langs de kant van de weg gevonden in Chelmsford (Engeland), met daarin de levenloze lichamen van Tom Putt (20) en Nikki Willis (23). De twee hadden samen in de auto gezeten op 5 december afgelopen jaar, waarbij buren de motor hoorden draaien om 4:30 in de ochtend. Om 10:30 werd alarm geslagen, maar toen was het laat. De jongeren waren overleden en de politie stelde een onderzoek in.
De Ford Fiesta ST was niet meer helemaal standaard, want Tom was een enthousiaste sleutelaar. Tuning is populair op de Fiesta ST, zeker in het Verenigd Koninkrijk. De uitkomst van het sleutelwerk van Tom was echter even fataal als bizar: door een gat in het uitlaatsysteem en het verwijderen van de katalysator kwamen er enorme hoeveelheden ongefilterde uitlaatgassen vrij onder de motorkap. Doordat Tom zijn auto ook had voorzien van extra koelsleuven in de motorkap, verlieten deze gassen de motorruimte bovenlangs, waarna ze door de aanzuigopeningen voor de ventilatie (die onder de ruitenwissers zit) weer naar binnen werden gezogen en in de auto terecht kwamen. Daar werden de jongeren vergiftigd door koolmonoxide, uit de onderzoeken bleek dat de waarden in de auto ongeveer 1000 keer hoger zijn geweest dan wat veilig is voor een mens.
Extra bizar feit is dat Tom volgens de politie van Essex niet een onervaren prutser was, hij was al ruim een jaar in de leer bij Ford als technicus.
Met dank aan Vincent voor de tip, foto via Instagram Tom Putt.
Henk_he zegt
Erg sneu dat 2 jonge mensen zo moeten sterven, maar je ruikt die uitlaatgassen in je auto toch???
bazzelijn zegt
@Henk_he: Koolmonoxide is een sluipmoordenaar. Tegen de tijd dat je iets in de gaten krijgt ben je eigenlijk al te laat.
baklava zegt
@henk_he: Als het 1000x de dodelijke dosis is, denk ik dat je binnen 5 sec. al knock out bent, dus dan heb je niet zo veel tijd om het te ruiken.
max038 zegt
@baklava: Koolmonoxide is sowieso al geurloos, inderdaad een sluipmoordenaar.
florisje zegt
@Henk_he: Niet te vergeten dat koolstofmonoxide geurloos is.
Gulli zegt
@florisje: @baklava @bazzelijn Koolmonoxide is idd geurloos, maar er komt wel meer uit de uitlaat dan dat alleen. Lijkt me idd dat je dat ook wel moet ruiken.
florisje zegt
@gulli: Da’s waar, maar omdat koolstofmonoxide een lagere dichtheid heeft dan lucht, wil het altijd naar boven. Als je dus een lek onder in de auto hebt kan het zijn dat de alleen de koolstofmonoxide naar boven gaat.
defl8 zegt
@gulli: Je moet ook maar de link kunnen leggen met een gas dat je binnen een paar minuten onder zeil brengt. Elke sleutelaar zal wel eens wat benzine ruiken en er verder niet op letten (want druk met ander probleem etc.). Je ziet vaak dat het meerdere personen zijn die getroffen worden, dat geeft ook al aan hoe snel het gaat, de redding had immers een slinger aan de deurhendel kunnen zijn.
MrShifra zegt
@henk_he: Elk gas is geur- en kleurloos!
2wheeler zegt
@MrShifra: Moet je mijn gas eens ruiken op een brakke zondagochtend…
stihl zegt
@MrShifra: uh nee? Dat is simpelweg niet waar.
granlusso zegt
@stihl: Jawel, in ieder geval voor de meeste gassen. Vaak voegt men geur toe aan gassen, zodat men het kan detecteren, wat het werken met gassen veel veiliger maakt.
stihl zegt
@granlusso: MrShifra zegt elke gas – ik zeg dat dat niet waar is. Ga dan niet bijdehand lopen doen. Tuurlijk doet men dat voor diverse gassen. Daarmee zijn nog niet alle gassen geur en kleurloos..scheikunde lessen iemand?
lordvipah zegt
Ooit eens jaren geleden deze gezien, geeft mooi weer wat er precies gebeurd.
Je bent het gewoon niet bewust.
https://www.youtube.com/watch?v=kxSZg2tFX_U
henkp1 zegt
Koolmonoxide is reukloos. In de tijd van de kolenkachels en slechte gasgeisers zijn er duizenden mensen in hun huizen, meestal in hun slaap, overleden door dat gas.
nasty zegt
Ben ik de enige die niet begrijpt dat er een “gat in het uitlaatsysteem” zit? Duizenden euro’s gespendeerd in de wagen en een “gat” kost ze het leven?
• rotte pakking lijkt me te vroeg voor een fiesta st
• screamerpipe is mogelijk?
robert110 zegt
@nasty: Mogelijkheden genoeg.
Misschien niet goed vast gedraaid. Of een sensor vergeten.
oxymoron zegt
@nasty: De Engelse tekst spreekt van een “gap between the engine and the exhaust”. Een kier dus, of anders gezegd een niet goed op de motor aansluitende uitlaat. Kapotte pakking of niet voldoende aangedraaid.
banaan7 zegt
Wat is het nut van een gat in het uitlaatsysteem? Kan iemand mij dat toevallig uitleggen?
fapfap zegt
@banaan7: Het gas uit het uitlaatsysteem te laten ontsnappen.
serialchiller zegt
@banaan7: heb je vroeger nooit een brommer gehad? Even een gaatje boren in je uitlaat en je gaat qua geluid van 2,5pk naar 15pk!
CasperH zegt
@banaan7: ja! Dan kunnen de gassen eruit. Zit op elke uitlaat, standaard.
In dit geval gaat het overigens om een tweede gat, waarvan ik je niet precies kan vertellen waar en waarom het er zat omdat de bron daar wat onduidelijk over is.
pinut187 zegt
Wellicht een bewuste actie van Tom?
CasperH zegt
@pinut187: jij denkt echt dat meneer het gepland heeft nadat je hebt gelezen hoe bizar de samenloop van omstandigheden was?
berlinetta zegt
@pinut187: Jij denkt dat Tom zelfmoord wilde plegen en in het harnas wilde sterven en daarbij ook zijn vriend wilde meesleuren in de dood?
Jochempie zegt
@berlinetta: Vriendin..
W115 zegt
Tja een katalysator zit er niet voor niks
allesmetturbo zegt
Daarom altijd blijven rijden, een auto is niet om mee stil te staan.
jack_abarth zegt
Blij dat mijn auto een luchtkwaliteitssensor heeft, die gaat vanzelf op circuleren indien het niet goed is.
Dan nog een stukje offtopic:
Wel ironisch dat Ford ooit 2 reclames heeft gehad in de UK die later van de buis moesten omdat ze te grof waren.
https://www.youtube.com/watch?v=vFc4jP2synE
en
https://www.youtube.com/watch?v=IK-iiwVBxPU
schoeneke zegt
@jack_abarth: Vind ik leuk, die reclames dan.
futse zegt
@jack_abarth: zit die sensor niet vooraan de auto (buitenkant dus). Dacht dat ik dat ooit eens op een cursus gehoord had. Nu ja, kan kog altijd verschillen per merk en model natuurlijk
jack_abarth zegt
@futse:
Nope, linksonder de voorruit. Het is overigens een kwaaltje bij Volvo dat die krengen eenvoudig kapot gaan en zo’n rotding kost al gauw € 180,-.
reistje zegt
Ze deden tenminste wat hun lief was!!!
dutchiehd zegt
Dat is absurd, maar hoe kwam dat in de motorruimte vrij dan? Lekke uitlaat? Of open wastegate?
Fun fact: iets dat levenloos is heeft nooit een leven gehad, je kunt het dus geen levenloze lichamen noemen.
defl8 zegt
@dutchiehd:
Je naam doet je taalgevoel geen eer aan. “absurd” (belachelijk), “fun fact” en werkeloos betekent toch ook niet dat je nooit werk hebt gehad. Machteloos, vreugdeloos, futloos.
Het lichaam bevatte geen leven meer: levenloos.
jack_abarth zegt
@defl8:
Dit is toch anders wat mij tijdens biologie is aangeleerd: “Een levend wezen noem je een organisme. Een organisme dat geen levensverschijnselen meer vertoont is dood. Iets dat nooit heeft geleefd noem je levenloos.”
dutchiehd zegt
@jack_abarth: precies dus wat ze mij ook bij biologie uitgelegd hebben..
Jochempie zegt
@dutchiehd: Mij ook.. Levenloos heeft nooit geleefd
dutchiehd zegt
@defl8: typ “levenloos” eens voor de grap in op Google, ze hebben mij echt niet voor de gek proberen te houden bij biologie.
defl8 zegt
@dutchiehd: vandale.nl geef ik voorrang een zoekmachine die om vreemde redenen ook niet de eerste resultaten van http://www.encyclo.nl/begrip/Levenloos kiest maar de Wiki definitie. Van Dale zegt:
Betekenis ‘ levenloos ‘ : le·ven·loos (bijvoeglijk naamwoord) 1niet levend
In de biologie betekent het misschien iets anders, maar in de financiële wereld is een ‘bank’ ook geen zitmeubel.
dutchiehd zegt
@defl8: Maar bij de biologie had het betrekking op mensen, dieren, planten en andere organismen, in dit geval is een ‘levenloos lichaam’ dus niet juist.
flik2punt0 zegt
Zo das ook wel echt even een relatief klein foutje met hele grote gevolgen
Jochempie zegt
Volgens the Sun zat er inderdaad geen gat in de uitlaat, maar een “gap” tussen het blok en de uitlaat:
https://www.thesun.co.uk/news/3140301/essex-couple-dead-car-poisonous-fumes-after-vehicle-modification/
Lekkende pakking dus.
Onehp zegt
Tragisch!
Een serieuze opmerking. Ik vind het jammer dat ’tuners’ de katalysator er nog steeds helemaal uithalen (en dan terugsteken voor de keuring). Luchtvervuiling is wel degelijk een probleem in vele woongebieden en een katalysator maakt een enorm verschil. Zoals dit voorbeeld aanhaalt, doe het indien niet voor anderen, dan voor je eigen gezondheid, diegene die het meeste van de giftige uitlaatgassen gaat inademen is uiteindelijk de eigenaar zelf. Ben je jong denk je er niet aan dat bv. kanker is een van de meest voorkomende ziekten is, maar waarom onnodig risico nemen? Zeker in combinatie met andere risicofactoren (roken, werken met chemicalien etc) wordt bv de kans op kanker erg hoog.
Nu zou je zeggen dat je veel meer vermogen hebt zonder katalysator, maar dat is tegenwoordig nauwelijks waar, je kunt racecats kopen die volledig aan de normen voldoen en dus én een erg lage weerstand hebben en mooi schoon zijn. Maar ze kosten wel wat, dan is mijn opinie, ga je geld geven om je auto te ‘verbeteren’, doe het dan op een deftige manier…
(ik besef dat niet allen zullen luisteren, maar als er maar één geval als dit of kanker door wat getyp op mijn pc kan voorkomen kan worden…)
Jochempie zegt
@onehp: Zwaar met je eens
defl8 zegt
@onehp: Ernstig met je eens! De laatste dagen is het ook weer treurig wat ik zag bij SBS Undercover (AdBlue uitzetten) en hier bij het EGR artikel (EGR uitzetten). Om nog maar niet te spreken wat 10% van de wijk de rest aandoet met houtkachels (meer fijnstof dan een vrachtwagen op 5 meter van je slaapkamerraam).
Bas Fransen zegt
Heftig…
mrrallycross zegt
Jammer van deze liefhebber.