
Dat betekent dat deze jonge Golf op aardgas niet duur in aanschaf zal zijn.
Het is een keuze waar elke occasionkoper mee te maken krijgt. Wat vind je belangrijker: veel kilometers of een hoge leeftijd? Als je een jonge auto wenst, ben je vaak duurder uit en als de auto weinig gelopen heeft eveneens. Dus je moet of naar een (nog) oudere auto kijken. Een andere mogelijkheid is om een auto met een hoge kilometerstand te kiezen.
In dit geval een extreem hoge kilometerstand. Het gaat om een jonge Golf op aardgas. In principe is het niet een bijzondere automobiel. De Golf VII is een zeer puike wagen die bovengemiddeld prettig rijdt voor zijn klasse. Het is een van de weinige auto’s die leverbaar geweest met enorm veel aandrijflijnen: benzine, plug-in hybride, diesel, elektrische en dus ook op aardgas.

Jonge Golf op aardgas
Misschien vraag je je af: blijft dat wel heel? Jawel. Dit exemplaar in elk geval wel. Het gaat om een Golf Variant 1.4 TGI met DSG-automaat. De auto komt uit de tweede maand van 2017. Intussen staat de klok op: 482.000 km. 482.000!!! Dat is omgerekend 101.473 km per jaar. Dus 8.456 kilometer per maand of 1.951 kilometer per week. Dus iemand werkte 200 kilometer van zijn woonplaats, waarschijnlijk.
Ondanks dat de jonge Golf op aardgas er vrij eenvoudig uitziet, zit het meeste er wel op. Een automaat, groot navigatiesysteem, adaptieve cruise control, climate control en, eh, dat was het wel.
CNG
Maar wat heb je meer nodig? Gewoon een puike motor, toch? Onder de kap ligt namelijk een 1.4 TGI motor die speciaal door Volkswagen is aangepast voor het gebruik op CNG.
Deze levert in dit geval 110 dolenthousiaste pk’s en 200 boomontwortelende Newtonmeters. Van 0-100 km/u sprinten doet ‘ie in 11,5 flitsende seconden en de topsnelheid is een nauwelijks te bevatten 195 km/u. Wat denk jij? Zou jij dit aandurven? Of ging je toch op zoek naar een oudere Golf station met minder kilometers? Laat het weten, in de comments!
Interesse? Check de advertentie van de Golf TGI met monsterkilometerstand hier!
In tegenstelling dat Duitsland en België zijn hier niet veel aardgas tankstations. Dan beter een auto op LPG zit je ook niet met keuring van de gastanks elke x jaar.
@kadett83 Ik vind het meevallen, OrangeGas heeft in Nederland 176 locaties waar je CNG kunt tanken. Maar het hangt wel af van waar je woont of werkt, in bepaalde regio’s is de dekking beperkt.
Ik zou het sommetje anders doen, namelijk 4×12+7=55 maanden.
482000/55=8763km/maand. Gek genoeg kom je dan met 22 werkdagen/maand wel ook op die 400km/dag uit.
Ik zou nooit een auto kopen met zoveel kilometers.
Nou, 400km per dag op de snelweg is mogelijk minder slijtage dan een oud vrouwtje die 3km naar de supermarkt rijdt, na een half uurtje koffie met gillende koppeling en 5000 rpm het parkeervak uit vlamt, over verkeersdrempels heen klapt en na 5x steken met 1 wiel op de stoep gefileparkeerd voor het huis tot stilstand komt.
Ik heb bij wijze van spreke liever een auto met 160k kilometer van 4 jaar oud dan een 10 jaar oude auto met 40k kilometer.
@rogerzz: dat klinkt allemaal leuk, maar iedereen koopt liever die golf met 20k kmvan dat oude vrouwtje na 4 jaar boodschappen doen dan die golf met 500k km snelwegkilometers…
Ik zal nooit maar dan ook nooit op zoek gaan naar een Golf.
@willeme Binnenkort te koop in Estland
Ik zou er niet zo bang voor zijn zolang hij maar volgens het boekje om de 30.000 verse olie heeft gehad want van de 480 dkm heeft ie er zeker 400 dkm met warme motor gereden terwijl een auto met 100 dkm die hooguit 10 km per enkele reis rijd de motor nooit op temperatuur komt en dus veel meer slijtage gevoelig is
Ben wel benieuwd of de eerste/originele DSG koppeling en mechatronic er nog in zitten.. Op zich zijn stilstand en veel koudestarts slecht voor een auto. Alleen maar korte afstanden zijn ook funest voor moderne direct ingespoten motoren. Als er met beleid mee is gereden en niet op onderhoud is bezuinigd is 500k km’s niet eens heel erg. Temeer daar cng ook een schonere verbranding geeft.
Maar doorgaans is in de pricing van dit soort auto’s het terugdraaien van de teller en dan weer verkopen in Bulgarije of zo al verdisconteerd waardoor ze niet zo interessant zijn, het prijsverschil is vaak te klein vergeleken met een exemplaar dat maar 250k gelopen heeft..
@variomatic De mechatronic is vast wel een keer stuk gegaan bij die DQ200. De koppelingsplaten ook wel denk ik, tenzij ie alleen maar snelweg kilometers heeft gemaakt en nooit in de file heeft gestaan.
Bij een TSI met de DQ200 komt het wel eens voor dat ze om de 30 a 50dkm nieuwe platen eronder moeten zetten, maar die maken dan best veel kilometers in de stad.
@Ot92: in tegenstelling tot zijn Golf VII TSI broeders met 0CW/DQ200, is de TGI uitgerust met een 0D9/DQ250 :-)
@wetdualclutch Weet je dat wel zeker? Het lijkt mij namelijk onwaarschijnlijk om zo’n sterke bak onder een auto met minder vermogen dan zijn 1.4 TSI 140/150pk broer te plaatsen.
Ik ben nu aan het kijken naar die auto’s. Er staat overal DSG7 en/of DQ200 bij.
@Ot92: ik denk dat er ergens kortsluiting zit bij mij… Zie ze nu ook alleen met dsg7.. toch is er iets met de TGI dat afwijkt van de TSI… Ik duik er nog eens in :-)
In mijn T4 zit na 495400 km nog steeds de eerste koppeling, vliegwiel, versnellingsbak,motor, cardans,wiellagers en zo kan ik nog lang doorgaan en jullie maar denken dat VW rommel is, vergeet het, het is het mannetje aan het stuur die al dan niet weet hoe mekaniek werkt
@wimof: druklager gaat vanzelf een keer stuk toch
Bedoelde de wiellagers.
@wimof: Ja een T4 de goeie oude VAG tijd.
(t)ja de ancient times.
Komt nooit meer terug, vrees ik.
Over duurzaam gesproken.
Als ik een golf wil zoeken, ga ik wel naar het strand.
De keuze is reuze
Aardgas is leuk maar vooral dat die motoren dus ook op biogas kunnen lopen. Dat is soms een stuk praktischere manier om minder uutstoot te bereiken.
Bijvoorbeeld bij een Sprinter is het praktischer dan hun elektrische versie. Daarvan zie je ze te koop ook met over de 4 ton. Maar betrouwbaarheid is wellicht niet hetzelfde als andere versies.
Kan leuke basis zijn voor camper, met een wat grotere benzine tank erbij als backup. Biogas is best goed beschikbaar in het buitenland.
@fanboy: als gezinsauto heb ik sinds kort een V70 op aardgas. Een beetje met de milieugedachte dat ik dichtbij huis biogas kan tanken. Een vrij prima oplossing om met een gebruikte auto de uitstoot te verminderen.
Met aardgas is milieuwinst zeer gering. Maar met Biogas is de winst er zeker wel.
Ik heb zelf een elektrische auto en zonnepanelen.
Maar de camper elektrisch maken is een heel duur verhaal, en dat voor paar weken per jaar. Dan is biogas praktischer. Maarja, of het een goed idee is, zo’n sprinter met aardige kilometerstand op gas?
Eigenlijk een geweldig idee. Een grote sprinter op biogas.
Voor de beperkte km’s die je doet is er voldoende biogas beschikbaar.
En je kan ook je kookplaat en verwarming ermee stoken :).
Voor mij graag de langste sprinter met een 300l gastank in een phev uitvoering.
Achterin een laadruim voor m’n Gs en wat fietsen. Voorin een dubbele cabine en tussenin een leef en slaapruimte die je naar achter uit kan breiden wanneer de motor en fietsen er uit zijn.
En op het dak wat pv paneeltjes om de elektronica alive te houden.
Jep ik zie het zitten.
Binnenkort te koop in apeldoorn of bij jetcars. Bj 2018 met 180k op de klok
Rijp voor de sloop.
Prima auto om nog ergens op de aardbol als taxi in te zetten. Ik zou niet weten wat je er anders nog mee moet. Wel een prestatie zoveel kms in zo’n saai hok. Het leven is toch veelste kort om je tijd de verdoen in zo’n saai hok…
Zou de NAP-Check Logisch zijn?
Mijn Toyota FJ40 uit 72 heeft er bijna 2.5miljoen km op staan!
Nog steeds originele motor en bak.