Een jonge gezinsauto met weinig kilometers voor 15 mille. Dat klinkt eenvoudig, maar wat is de beste keuze?
Natuurlijk, wij van Autoblog houden van hele dikke en snelle auto’s. En ook in de Autoblog Advies-rubriek willen een aanvraag voor een open sportwagen of trackdayspeeltje graag de revue laten passeren. Het is echter ook leuk om uit te zoeken wat nu een verstandige auto is waar mensen daadwerkelijk mee moet leven.
Daar ging het bij de aanvraag van Laurens om. Hij is namelijk op zoek naar een auto voor zijn vrouw. Zij rijdt op dit moment in zo’n kekke Fiat Panda TwinAir in de Lounge-uitvoering. Dat is een perfecte auto voor erbij. Er komt een kleine aan (het wordt een jongen!), dus is het tijd voor een grotere en vooral ruimere auto.
Jonge gezinsauto met weinig kilometers
Laurens zocht zich suf, maar komt er niet helemaal uit. Ze hebben dan ook een bijzonder eisenpakket. Of nou ja, bijzonder, het is eigenlijk best logisch. Ze willen een auto die niet meer dan 80.000 km op de klok heeft staan. Oh, en de auto moet niet ouder zijn dan 9 jaar. Verder nog eisen? Ja, liever geen Franse auto. Zelf dacht Laurens aan een Skoda Fabia Combi, maar dat kan toch niet de enige gegadigde zijn? Kortom, kunnen wij Laurens helpen? Maar natuurlijk!
De wensen en eisen voor een jonge gezinsauto kun je hieronder bekijken:
Huidige / vorige auto’s: | Fiat Panda 0.9 TwinAir Lounge (mijn vrouw waar het om draait.) |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | € 15.000 (dit is incl. Inruil eigen auto) |
Jaarkilometrage: | Max. 15.000 |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Huidige auto te klein |
Gezinssamenstelling: | 2 volwassenen, 1 baby, 1 kleine hond |
Voorkeursmerken / modellen: | Skoda Fabia Combi (vanaf 2016) |
No-go merken / modellen: | Alles wat Frans is |
Opel Meriva 1.4T Design Edition (B)
€ 13.999
2015
75.000 km
Wat is het?
De ideale jonge gezinsauto voor het jonge gezin: Opel Meriva! Het is in feite een Corsa, maar dan suffer. Althans, die vlieger gaat op voor de eerste generatie. De tweede is een hele stap beter. Sterker nog, de auto deelt meer techniek met de Astra en Insignia dan de Corsa. Het is strikt een vijfzitter, maar wel een heel erg praktische. De achterdeuren openen namelijk de verkeerde kant op. Ja, dat was destijds een dingetje om ons bij de crossover vandaan te houden.
Hoe rijdt zo’ n Opel Meriva?
Goed, maar je moet het echt los zien van de Opel Corsa. De Meriva is een behoorlijk zware auto, maar vergeet niet dat ‘ie ruimer en praktischer is dan een Astra (ook al geen lichtgewicht natuurlijk). De 1.4 motor is in dit geval goed voor 140 pk, dus in principe heb je qua prestaties echt niets te klagen. Dit zijn relatief vlotte auto’s voor het segment. Ook lekker, die 140 pk versie heeft een zesbak. Voor het type auto is de Meriva absoluut niet sportief, maar wel stabiel, relatief verfijnd en comfortabel.
Kosten
- Verbruik: 1 op 12,81
- Brandstofkosten: € 194
- Gewicht: 1.320 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 60
- Verzekering: € 50
- Kosten per maand: € 304
Onderhoudsprognose:
Gunstig! Dit zijn goed gebouwde auto’s als je de diesel vermijd. Die hadden nog namelijk weleens wat issues, die bijna allemaal te maken hebben om de auto zo schoon mogelijk te maken. Onderhoud is prima te doen en onderdelen zijn goed te vinden.
Afschrijvingsprognose:
Je gaat hier uiteraard op afschrijven, want dit zullen nooit gewilde verzamelaarsauto’s worden. Maar het voordeel is dat je niet de complete 15 mille hoeft stuk te slaan. Na een jaar of drie heb je hier wel de helft op afgeschreven, maar dan heb je alsnog een auto die nog en tijdje meegaat. Dus dan geldt het oude adagium: zolang je niet gaat inruilen, heb je geen afschrijving.
Skoda Fabia Combi 1.0 TSI Style (NJ)
€ 14.725
2018
15.000 km
Wat is het?
Een hele degelijke, verstandige en vrij tijdloze jonge gezinsauto. Deze generatie Skoda Fabia staat in tegenstelling tot de vorige generatie op een even oud platform als de Ibiza en Polo. In tegnstelling tot die twee kun je de Fabia als Combi krijgen. En weet je, dat is eigenlijk het beste van twee werelden. Qua kosten is het een B-segment auto, maar qua ruimte kan de auto meekomen met C-segment auto’s. Die achterbak is echt lekker ruim. En niemand koopt een Fabia vanwege het sexy lijnenspel, maar deze ziet er gewoon prima uit.
Hoe rijdt zo’n Skoda Fabia?
Een beetje zoals ‘ie eruit ziet. Heel erg degelijk. Qua comfort is het eigenlijk best goed voor elkaar, alhoewel de Fabia niet zo rotsvast is als een Polo of A1. De motor is eveneens niet spannend, maar onderin heb je bruikbaar koppel en het vermogen is ook adequaat. Om lekker mee te stoeien op een B-weg is het niet de leukste auto, maar hey, daar koop je zo’n gezinsauto ook niet voor. Kortom, voor zijn segment een dikke voldoende.
Kosten
- Verbruik: 1 op 17,01
- Brandstofkosten: € 146
- Gewicht: 1.052 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 44
- Verzekering: € 45
- Kosten per maand: € 235
Onderhoudsprognose:
De meeste TSI-issues zijn hier niet aan de orde. Sterker nog, dit zijn best wel betrouwbare auto’s. In de JD Power tevredenheidsonderzoeken komt de Fabia van deze generatie er bovengemiddeld goed vanaf. Waar je wel op moet letten zijn de lange onderhoudsintervallen. Wij raden aan om die iets in te korten van 25.000 naar 10.000 km. Dat geldt voor eigenlijk alle moderne auto’s. De kans bestaat dat de vorige eigenaar dat niet heeft gedaan, dus probeer een exemplaar met niet al te veel kilometers te vinden.
Afschrijvingsprognose:
Uiteraard ga je afschrijven op zo’n auto als je kilometers maakt. Wel is het goed om te weten dat deze auto een trouwe achterban heeft. De combinatie van ruimte en beperkte kosten is voor veel Nederlanders erg interessant. Desalniettemin schrijf je alsnog gewoon de helft af in 3 jaar tijd. Kortom, lekker lang doorrijden. Met jullie eisen krijg je bijna altijd een frisse auto, dus als je ‘m fris houdt en goed onderhoudt, kun je zo’n Fabia altijd goed slijten.
Kia Cee’d T-GDI DynamicLine (JD)
€ 13.400
2017
75.000 km
Wat is het?
Met de Meriva en Fabia heb je twee auto’s die tegen het C-segment aanschurken op hun eigen manier. Maar waarom dan niet gewoon een C-segment auto doen? Een van de meest verstandige keuzes die je kunt maken is een Kia Cee’d. Deze JD-generatie is gewoon goed. We kunnen weinig redenen bedenken waar deze auto in uitblinkt, behalve betrouwbaarheid. Nee, het knappe is dat er eigenlijk geen nadelen aankleven. Dit is gewoon een prima C-segment vijfdeurs hatchback. Vroeger waren dit soort auto’s de perfecte gezinsauto voor iedereen. Als tweede auto is dit echt meer dan prima.
Hoe rijdt zo’n Kia Cee’d?
Ja, eigenlijk best goed hoor. Natuurlijk is het niet zo sportief en strak als een Ford Focus en heb je niet het degelijke gevoel van een Golf. Maar het zit er niet ver vanaf. Het is als eten bij Van der Valk. Als je kijkt naar wat het kost, is het gewoon goed. De motor is even een twijfelgevalletje. Eigenlijk rijdt zo’n T-GDI fijner dan de 1.6 GDI, die je ook tegenkomt in het budget. Op papier heeft de atmosferische 1.6 meer vermogen, maar dankzij het hogere koppel van de T-GDI (dat ook nog eens eerder vrijkomt), heb je het idee dat deze tragere Cee’d toch vlotter is.
Kosten
- Verbruik: 1 op 15,50
- Brandstofkosten: € 160
- Gewicht: 1.179 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 52
- Verzekering: € 50
- Kosten per maand: € 262
Onderhoudsprognose:
Ja, lekker laag! Het is een Kia! Er is weinig dat serieuze aandacht behoeft. De banden zul je in veel gevallen moeten vervangen, want de standaard Kumho’s zijn van het type ‘slijt niet’. Ze maken wel een kabaal en een setje modern rubber doet wonderen. Verder zijn het vooral afwerkingsmissers. Een dingetje waar je wel op moet letten: stuurt ‘ie goed? Het is elektrische stuurbekrachtiging en soms werkt deze niet naar behoren. Dat kan soms een nieuw stuurhuis betekenen.
Afschrijvingsprognose:
Aziatische auto’s schrijven in het begin vrij hard af. Met dit budget kiezen mensen veelal voor iets Europees en/of iets met een premium badge. Maar laat je niet afschrikken daardoor, want vaak zijn Aziatische auto’s in het tweede deel van hun leven ‘ineens’ gewilder. Daar is een eenvoudige verklaring voor: ze blijven lang heel en dat is wat occasion-kopers willen.
YOLO: Nissan Juke Nismo RS (YF15)
€ 14.900
2015
65.000 km
Wat is het?
Een auto met een ‘Nismo’ én een RS-badge. Veel mooier wordt het niet hoor. Maar denk die Nismo-nonsens even weg, want daar heeft het weinig mee te maken. Deze snelle Nissan Juke is in feite een B-segment crossover met de aandrijflijn van een Renault Clio R.S.. Je kunt twee smaakjes krijgen. Een variant met voorwielaandrijving en een handbak of eentje met vierwielaandrijving en een automaat. Onze tip: de voorwielaandrijver. Die is niet sneller op de 0-100 km/u sprint, maar voelt wel sneller aan vanwege een lager gewicht en minder vermogensverliezen in de aandrijflijn.
Hoe rijdt zo’n Nissan Juke Nismo RS?
Ja, echt best wel weinig. Zeker die voorwielaandrijvers voelen echt vlot aan. Een Golf GTI ga je niet zoek rijden, maar je komt prima mee. Het onderstel is een tikkeltje te straf en niet heel erg verfijnd, maar dat past wel bij het old-school-karakter van deze Nissan. De remmen van deze Nissan zijn goed op hun taak berekend en de besturing is niet eens slecht: vrij precies en zelfs met een beetje gevoel. Wel moet je even wennen aan de hoge zit, dat past niet echt bij zo’n auto.
Kosten
- Verbruik: 1 op 11,63
- Brandstofkosten: € 214
- Gewicht: 1.242 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 52
- Verzekering: € 55
- Kosten per maand: € 321
Onderhoudsprognose:
Voor zijn soort niet eens zo slecht. De remmen zijn goed, maar slijten wel vrij snel, zowel de schijven als blokjes. Check even of de auto een terugroepactie heeft gehad voor de turboslang, die kan nog weleens losschieten. Hetzelfde geldt voor de lekkage bij de brandstofsensor. Verder eigenlijk niets bijzonders. Waar we je wel op wijzen, en daarom is het een Yolo, dit is op zich een serieus sportief bommetje. Dus de genoemde remschijven zijn duurder dan die van bovenstaande Fabia. En om die dikke velgen zitten dure banden. Het is allemaal niet heel erg schokkend, maar de onderhoudskosten kunnen zo wel iets duurder uitvallen.
Afschrijvingsprognose:
Om heel eerlijk te zijn hebben we geen flauw idee. We hebben het idee dat dit type auto net eventjes te specifiek is en een liefhebber zoeken kan soms wat langer duren. We verwachten dat je hier relatief veel op afschrijft, maar je mag ons zeker het tegendeel bewijzen!
Conclusie jonge gezinsauto met niet te veel kilometers
Je hebt je huiswerk goed gedaan, Laurens! De Fabia is een prima auto voor wat je zoekt (een jonge gezinsauto met niet te veel kilometers). Gezien het geringe prijsverschil zouden wij echter opteren voor de Kia Cee’d. In alle opzichten is die auto net even wat volwassener en erg betrouwbaar. Het ding smoelt zelfs goed.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto!
kniesoor zegt
Een Meriva ? Laurens + vrouw worden toch geen grootouders ? 😁
rollingstoned zegt
Idem voor de Juke. Zie je ook alleen bejaarden in rijden. De Juke is trouwens een raar samenraapsel van allerhande designelementen en vreemde verhoudingen. Ding oogt vanuit geen enkele hoek goed…
Johanneke zegt
Ken iemand met zo’n fabia. Had laatst wel de EGR klep kapot, maar ben niet zeker over de motor, kan ook een 1.2 zijn. Sneu geld maar voor de rest is ie er heel tevreden over. Qua afschrijving zullen ze ook wel meevallen denk ik.
pa045 zegt
Onderhoudsprognose Fabia (VAG): Indien je de auto 2,5 keer vaker op onderhoud stuurt dan wat de fabrikant voorschrijft, is dit best een betrouwbare auto. Dit is toch lachen! Zij komt notabene uit een mega betrouwbare en weinig onderhoud benodigde Fiat Panda. Dat wordt janken!
silenro zegt
Alles is relatief. Mijn vrouw rijd een Fiat 500 (zelfde basis als de door jou geroemde Panda) en als er één auto is waar we toch heel geregeld mee naar de garage moeten is het de Fiat wel. Als ik zie wat die auto de afgelopen jaren al gekost heeft dan rijd ik met mijn BMW X3 en daarvoor de 330D goedkoper (zeker per kilometer).
Maar ja, het is dan wel een hele leuke auto om te zien ;)
pa045 zegt
Dan zou ik langzaam aan eens van garage switchen. Dit kan natuurlijk niet! Een BMW is een klap duurder en gevoeliger voor onderhoud vergeleken met een basic auto als een 500. De garage of de monteur doet iets fout hier.
alassad zegt
Dit schreeuwt natuurlijk om een Clio station. Maar goed, als het niet Frans mag zijn zou je ook nog naar Fiat Tipo oid kunnen kijken.
Flutterbear zegt
Tegenwoordig vind ik maar weinig Frans aan Renault, zeker de Clio heeft meer Aziatische trekjes. Bij Frans denk ik meer aan uit de keuken van PSA (Citroën, DS, Peugeot).
HFdude80 zegt
Niet verwacht dat de dag ooit zou komen dat een KIA een AB advies zou winnen.
tenaci zegt
Ik zou een nette Auris Hybrid nemen. Lekker ruime station, oerdegelijk, zuinig en ziet er een stuk beter uit dan zo’n droeve Fabia of Meriva. In een bejaardenauto rijden kan altijd nog.
Johanneke zegt
Auris hybrid heeft 1 ding: een chip die oa groot licht regelt kan doorbranden. Collega van mij heeft dat nu. Resultaat: geen apk meer, maand auto kwijt, 1200 euro ofzo. Dus even goed uitzoeken of het al gebeurt is of een versie is waar dit gefixt is.
tenaci zegt
Oeh, das lullig. Heb er 5 jaar een gehad. Gelukkig nooit last van gehad.
Turbo S zegt
De yolo want de rest is te saai.
hanse1one zegt
FIAT 500X ??
https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/fiat-500x-1-4-turbo-multiair-lounge-benzine-grijs-b6dfc334-f9d1-45e5-8e6f-3a6ca04cf7d4?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
Verkoopprijs: € 12.980,-
Kilometerstand: 67.000 km
Bouwjaar: 06/2015
kniesoor zegt
Prrrima suggestie ! 👌
dree16v zegt
+1! Goede optie zeg ik!
shicomm zegt
In de huidige markt is het budget wel erg dun voor het eisen pakket..
Helemaal omdat we de inruil van de panda moeten meerekenen…
Dat word schrapen..
Die skoda lijkt een goeie kandidaat maar kijk ook zeker naar war het kost om ‘m op de straat te houden..
VAG onderhoud kan akelig veel kosten , icm je afschrijving is dat iets om serieus rekening mee te houden.
De opel is voor de situatie en het budget zo gek nog niet maar of je er echt blij van word…
Ik vind ‘m van binnen ook niet zo ruim als dat ik ‘m van buiten inschatte ; kan een dealbreaker zijn.
De kia lijkt mij echt de beste keuze.
Ziet er best leuk uit , schrijft lekker weinig af en is niet te duur om op de weg te houden.
Kies een ‘gedurft’ kleurtje en je hebt een winnaar ;)
net10 zegt
Een Fiat Tipo lijkt mij de meest voor de hand liggende optie.
De Kia Ceed en zuster model Hyundai I30 lijken mij ook prima opties.
Jammer dat de Renault Clio Estate niet mag, (want Frans).
Dit is de concurent van de Skoda Fabia en scoort in alle onderzoeken hoger op betrouwbaarheid.
jlvanleeuwen zegt
Dit dilemma heb ik dus ook gehad, precies deze! Uiteindelijk voor een Ford bmax gegaan, wat mij betreft ziet deze er goed uit voor het type auto. Heb toevallig ook in de meriva gereden en heb hem naar een slinger bocht direct terug gebracht, waarom? Ik schrok enorm van het hoge gewicht. De bmax is het super lekker qua rijden, hij is redelijk vlot, ruim, super praktisch het zal je niet verbazen, dit stuurt gewoon lekker voor het type auto. Hij heeft vertrouwen en zekerheid wat voor een gezin toch wel belangrijk is dat het een gevoel van veiligheid geeft. Heb ik hier nog tips? Probeer een 125 pk te pakken, in de bergen met vakantie is het net wel net niet.
Johanneke zegt
Met 1.0 ecoboom? Indien je die hebt, hou de riem goed in de gaten. Loopt mee in de olie.
oo0ch zegt
Uit eigen ervaring: neem die fabia, een zee aan ruimte, lekker zuinig, en overal te parkeren. Wel even goed zoeken, die met het ruitjes patroon op de stoel (“Style” uitrustingsniveau) maakt het gelijk veel verzorgder. Wij hadden een 1.0 Mpi, met 1:19: volwassen technologie, wat er niet op zit, kan ook niet stuk!
vaakbenjetebang zegt
Als je naar de droefenis kijkt die je voor die 15k in dit segment van de markt op de kop kunt tikken, zou ik nog eens heel goed nadenken of die Panda als tweede auto toch niet voldoet… of je moet er echt heel erg op gebrand zijn om die 15k om te zetten in extra afschrijving en running costs.
Andreivierfunf zegt
Wij hebben voor 17k onze eerste gezinsauto gekocht: een Volvo S80 2.5T met 105.000 op de klok. Alles past perfect en we hebben comfort op de lange ritten. Komende zomer gaan we naar Italië op vakantie met onze – nu nog – 5 weken oude baby. Dat komt helemaal goed.
Kies dus geen kleine auto, maar kijk in het D-segment of een station uit het C-segment. Of als je net als ik om comfort en relatieve luxe geeft: een E-segmenter.
Johanneke zegt
Ik een 2006 nissan primera 2.0. 6bak, multilink, achteruitrij camera, cruise control. Ding is spuuglelijk, maarja, 2250 euro, toen 800 kwijt geweest aan een paar mankementen. Nu is de auto volgens mijn garage in topstaat. Gekocht met 114k op de teller.
Niemand wil zo’n lelijk ding, maar rijdt echt top. En luxer dan de ID3 die ik af en toe rij voor mijn werk.
Flutterbear zegt
Groter is altijd wel lekker maar loopt ook snel op de in maandelijks lasten. Wij hebben nog een maatje groter met een S Max met dezelfde(?) 2.5 liter. Kinderen zijn er helemaal gek op.
Andreivierfunf zegt
Vooralsnog zijn alleen de tankkkosten hoger dan verwacht. Ik verwachtte een gemiddeld verbruik van 1 op 12 maar in werkelijkheid (veel filerijden naar werk en wat stadsverkeer) zit ik nu bijna op 1 op 8. Begin deze maand een grote beurt gedaan, kostte me 397€. Viel dus ook enorm mee.
Het is volgens mij niet zozeer dat groter meer kost, maar dat ‘we’ gewoon jaren ontiegelijk weinig hebben betaald voor opgewaardeerde stadsauto’s met schraapmotoren en rukcomfort. Je moet het ook kunnen betalen uiteindelijk, maar ik heb toch echt de indruk dat ook hierin het adagium ‘voor een dubbeltje op de eerste rang’ bovenaan de wensenlijstje staat van mensen die een gezinsauto moeten kopen.
Mijn ouders hebben jaren een S-Klasse als gezinsauto gebruikt, want met twee volwassen kinderen en autovakanties waar meer dan 10k in 4 weken werd gereden is er niets anders wat volstaat. Een jonggebruikte S400 van de W221 generatie toen. Het is natuurlijk absurd om een S-Klasse met dakkoffer te zien, maar op en gegeven moment moet men ook gewoon de portemonnee maar gaan trekken als je ruimte nodig hebt. En of dat dat dus een S-Max is zoals die van jou, of een S-Klasse maakt niet uit.
Die 2.5T is inderdaad een Volvoblok, de B5254T6 om precies te zijn. In mijn S80 zit de B5254T10. Fijne blokken zijn die 5-cilinders!
Roskampies zegt
Had zo een Opel Meriva niet een easteregg in het interieur verwerkt. Een haai ood in dashboard kast of sleutel bakje?
thjvanvlerken zegt
Ik heb net een octavia scout uit 2019 gekocht. Wel 125.000 op de teller en met maar de 150 pk diesel. Ik ga dus meemaken hoe een skoda is, maar op papier zou ik voor de fabia gaan.
Robert zegt
Honda Jazz. En dan het liefst met 1.5 i-VTEC. En met een beetje mazzel koop je nog een hybride ook, voor wat extra pk’s en een wat gunstiger verbruik. Als je ‘praktisch’ zou moeten vertalen naar het Japans, klinkt dat waarschijnlijk als ‘Jazz’.
techniekmeneer zegt
Suzuki Vitara of Suzuki S-cross.
Johanneke zegt
Crossovers zijn voor bejaarden.
mc96 zegt
De Opel’s van deze jaren zijn veel te zwaar. Daardoor zijn ze ook te duur is maandelijkse kosten. De Kia is wat mij betreft de beste optie. Beetje valsspelen, maar misschien zou een Dacia Logan ook wel iets zijn.
b088y zegt
Een 225XE premium selection uit Duitsland?
Ben je wel 20k kwijt, ik snap dat 5K op z’n budget veel geld is, maar:
Je rijd paar jaar jonger 3-4
2 jaar garantie
5 jaar gratis onderhoud
Stuk zuiniger
JelmerS zegt
Mini countryman of clubman, de vrouw wil daarna nooit meer inruilen = geen afschrijving
Melvinkorrels zegt
BMW 3 serie touring?
Heerlijke rijders auto’s, genoeg ruimte, en als je even zoekt kan je ook een betrouwbare vinden.
Vanaf 2013 en nieuwer kan je ze makkelijk krijgen voor 15k.
Anders Volvo V60?
Degelijk, veilig en Volvo is altijd een goede keuze.