De Amerikaanse publieke opinie tenoverstaan van tweewielers is er de laatste tijd niet veel beter op geworden, maar dat weerhoudt de nieuwe generatie er niet van vaker de fiets te pakken.
De VS is een autonatie pur sang. Dit heeft voor een deel te maken met de uitgestrektheid van het land, maar het ligt ook ingesloten in de cultuur: een fiets is maar een raar ding, het OV gebruik je alleen als je arm bent, en voor de echt lange afstanden heb je het vliegtuig. Toch zijn in de stedelijke gebieden de fietspaden in opkomst, en geniet deze lichaamsbeweging de voorkeur boven stilstaan in je koekblik, zo meldt de Financial Times.
Is dit een reden voor autofabrikanten om zich zorgen te maken? Wellicht niet direct: jongeren kopen bijna geen nieuwe auto’s, ondanks pogingen van de autoindustrie op hun behoeften in te spelen. Aan de andere kant: autobezit neemt in de VS af, en er wordt elk jaar minder kilometers gemaakt (9,314 mijl in 2004, 8.494 mijl in 2011). Bovendien: de jonge generatie blijft niet jong, het zijn de klanten van morgen.
Bovenstaande betekent niet dat er direct een bom onder de autoindustrie wordt gelegd, de Amerikaanse verkopen vertonen ook dit jaar nog een flink stijgende lijn (met sowieso meer verkopen dan in heel Europa), en in de vele afgelegen gebieden is een auto eigenlijk het enige vervoersmiddel. Bovendien: niet elke grote stad laat zich zo gemakkelijk aan fietsers onderwerpen. Probeer in een stad als Houston maar eens de fiets te pakken, dat kan je vergeten.
Italiaanse toestanden verwachten we dus niet zo snel, maar een beetje meer fietsen zou sommige Amerikanen geen kwaad doen. Maar zou het kunnen dat de auto er minder een statussymbool wordt?
4x4wheels zegt
Het betaalbare autorijden zou voor mij dan ook de enige reden zijn om Amerika boven Nederland te verkiezen
luuktb zegt
@4x4wheels: Nou het belasting klimaat vind ik anders ook niet verkeerd .
w211 zegt
daar geloof ik geen bal van.
diehard zegt
Je kon er beter van maken: ”maar dat weerhoudt de nieuwe generatie –,tot 16 jaar,– er niet van vaker de fiets te pakken.”
rob68 zegt
Fietsers zijn egoisten, past wel bij die yanks.
rovalo zegt
“Vaker” is natuurlijk een relatief begrip. Ik ben afgelopen jaar in New York, Chicago, LA, San Francisco en Las Vegas geweest en kan je vertellen dat de enige fietsers toeristen, fietskoeriers en YUPs zijn.
memyselfandi zegt
@rovalo: hi, sinds augustus heb je fietsdelen in Chicago en ik kan je vertellen dat het zeer succesvol is. Het wordt door veel locals ook gebruikt. En ik als werkende ’toerist’ gebruikte het van hotel naar office. Werkt perfect met heel veel locaties. Zoals ook al eerder in andere steden. Wellicht wat meer adrenaline dan in Nederland maar prima te doen.
Alfarobert zegt
Jullie snappen het niet geloof ik.Ze fietsen naar de parkeerplek waar hun dikke V8 staat.Daar gooien ze de fiets achterin de auto.
Djerno zegt
-=edit: (nogal) offtopic=-
mopar zegt
@Djerno: Dat is idd een nogal bescheiden mening, houd je het wel bij het topic?
Djerno zegt
@mopar: uiteraard, mijn excuses indien mijn opmerking misplaats was.
krizus zegt
In de VS worden überhaupt geen kilometers gemaakt.
vondeyck zegt
Dit is toch niet zo vreemd? Je ziet steeds meer dat mensen gaan wonen waar ze werken. In Europa betekent dat dat de fiets een simpel, relatief snel vervoersmiddel is, ik kan me goed voorstellen dat die trend een beetje doorzet naar Amerika. Mensen die in suburbs wonen of verder buiten de stad zullen altijd de auto blijven pakken (of OV als ze geen auto kunnen betalen) maar verder zie ik geen reden om in een stad niet te fietsen. Júist in steden als New York of Phoenix zou ik ervoor kiezen om met de fiets te gaan omdat je dan een stuk mobieler bent dan met de auto. Als je geen geld hebt voor een motor of auto en geen geld wílt besteden aan OV is de fiets een prima alternatief.
stephano zegt
Ik heb laatst iets vergelijkbaars gelezen op Bloomberg of in de Wallstreet journal (weet niet meer zeker welke), en wat voor de automarkt in de toekomst zorgen baad, is dat doordat minder jongeren auto’s rijden, jongeren auto’s ook minder interessant gaan vinden, en een luxe auto ook niet langer als een statussymbool zien.
Dat is voor de auto industrie zorgwekkend, want deze mentaliteitsverandering zou kunnen betekenen dat, zelfs al trekt de economie aan, dat de jongeren van onze generatie, over vijf a tien jaar, nog steeds kleinere, goedkopere auto’s zullen kopen, zelfs al kunnen ze beter betalen.
Capibaro zegt
Niet voor niets groeien platformen als Snappcar zo snel. Gebruik wordt belangrijker dan bezit, ook bij auto’s. Ook de NL jeugd ziet de auto veel minder als een statussymbool en hebben minder behoefte aan een rijbewijs