De Donald Duck van deze week vertoont een sterk staaltje schoolplein marketing door een advertentie voor de vernieuwde Scenic te plaatsen die de doelgroep van het blaadje volgens mij niet zonder meer kan betalen. Op zich ben ik wel benieuwd naar de gedachtengang achter deze advertentie. Moeten kinderen hun invloed op de autokeuze van de familie uitoefenen? Worden ze alvast geïndoctrineerd voor wanneer ze wel kapitaalkrachtig genoeg zijn? Moet de Scenic het hipste merk van het schoolplein worden?
Of is het een poging om publiciteit te genereren op kwalitatieve autowebsites en zo alsnog een miljoenenpubliek te bereiken? Damn, dan zijn we er toch ingestonken…
Op zich is dit niet de eerste keer dat Donald Duck zich leent voor volwassenenmarketing acties. Ze zetten een paar jaar geleden alle kindertjes als headhunters aan de slag voor nieuw personeel voor een IT bedrijf. Ook dat was toen een ‘ludieke actie‘ via het vrolijke weekblad.
Hoedanook is het geen op zich staande actie want ook via Nickelodeon probeert Renault de nietsvermoedende kindertjes e-mail adressen te ontfrutselen via een tamme kleurplatenactie om ze daarna èn hun ouders suf te spammen over de Scenic.
Ik had mijn buurjongetje al zover dat AMG rulezzz! en AMG the best!, maar tegen een media-offensief via stripblaadjes kan ik niet op.
Met dank aan Klaas voor de tip en de scan.
Chroombumper zegt
Vreselijk, mijn zoontje zat het ding dit weekend uitgebreid te bestuderen. Meteen in de prullenbak gegooid en hem een Classic Cars in handen gedrukt.
Pizza zegt
Jaw, kreeg de Donald Duck ook binnen en was verbaasd, mja, CAARE!!?!?!?!
anzwoin zegt
:| niet eerlijk !! nu probeert renault klanten te halen door de kleintjes aan het zeuren te krijgn bij pa en ma :p PAPA!!! ik wil die auto met die olifant !!
Rick dos zegt
Ach ja, een Donald Duck auto in een Donald Duck comic book………ik zie de connectie wel hoor! ;)
Robin zegt
uhhh misschien dat ze over 15 jaar van die 2e handjes afkomen?
slk55 amg zegt
mijn dochtertje (7) liet me dit ook al zien, ik snap echt niet wat hier het nut van is, maar gelukkig vond mijn dochtertje de scenic niet eens mooi.
Marnix zegt
Voila ze hebben al bereikt wat ze wouden. Het lief kindje heeft de wagen al aan iedere papa getoond (met volle trots). En toch zullen jullie in het achterhoofd voor even gedacht hebben: “Hmmm zou zo een wagen niets voor ons zijn?”. De eene zal het antwoord al wat sneller weten als de andere ;)
KVK zegt
@ R. dos : lol! Exactly my thoughts! :)
Ach, wees blij dat ze geen reclame voor Tampax ofzo erin gestoken hebben, had je dat nog mogen gaan uitleggen… ;)
Mr. R zegt
Het verbaast me eigenlijk helemaal niets. Kinderen hebben gewoon opvallend veel invloed op de aankopen die ouders doen.
Vroeger, toen ik nog een écht klein jochie was en al van elke auto het merk wist… was ik ook gek op de eerste Scenic. Tuurlijk hing er geen Renault- maar Porsche-poster in m’n kamertje, maar ik zag ook wel dat we met het gezin niet in een Porsche zouden passen. De Laguna was prima, maar ik vond dat m’n vader maar een Scenic moest kopen. Die vliegtuigtafeltjes achterin, de hoge zit, die losse stoelen, de ruimte voor op vakantie! Dat is wat een kind prachtig vindt! Mijn vader moest gewoon een Scenic kopen van mij, dan kon tenminste alles mee op vakantie en zaten m’n zusje en ik echt lekker achterin.
Die Scenic is er trouwens nooit gekomen. Achteraf ook niet eens zo erg eigenlijk. Maar ik begrijp nog goed dat ik zie Scenic zo tof vond; wie had er verder vliegtuigtafeltjes en opbergruimte onder de vloer? Het was net een speelhoek met al die leuke vakjes, bakjes en klepjes.
Heel slim dus van Renault: laat kinderen aan Papa vertellen dat ie een Scenic moet kopen. Daar kan ie nog best wel eens gevoelig voor zijn, ook al was mijn papa dat niet. ;)
Armada zegt
Hoe groot is het percentage dat op advies van zijn/haar kind een auto koopt nou eenmaal
autoblogger zegt
Opel heeft ook eens iets vergelijkbaars gedaan met de Zafira (de wat?)
Een gemiddeld nummer van gezinsblad (!) Donald Duck bereikt 2,2 miljoen Nederlanders (6+). Bijna tweederde (64%; 1,4 miljoen) van de lezers is 18 jaar of ouder.
Bron: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20060630_lezertjes_van_donald_duck_kunnen_opel_zafira_winnen/
Coolcase zegt
En wie zouden die DD allemaal lezen? En als ik hier zo eens wat reacties lees zitten daar behoorlijk wat volwassenen tussen. Hij zit vrijwel standaard in de leesmap. En als je dan toch weer eens bij de kapper zit, waarom dan geen Donald Duck? :-D
Chroombumper zegt
Coolcase: betrapt!
Wekelijks sinds 1966 …
Wouter zegt
“Ik had mijn buurjongetje al zover dat AMG rulezzz! en AMG the best!” (mist een werkwoord trouwens).
Dat is nog niks: mijn twee katers herkennen het geluid van parkerende auto’s. Horen ze de BMW diesel van mijn vrouw, dan lopen ze vast naar de voordeur om mijn vrouw op te wachten. :-)
Sander zegt
Ik vind het een slimme reclame van ze.. het werkt uitermate goed zo te zien. In de DD al volle aandacht en dan ook nog eens op site’s zoals deze! Goed bedacht.
Cuore sportivo zegt
ik ga er direct eentje halen … woeps ik heb nog geen kinderen
HAS zegt
donald duck lijkt me niet het type blad dat zoiets zou flikken maar denk ook dat t niet zo lekker gaat met t donald duck weekblad dan 5 jaar terug dus wat doen ze ze laten zich verleiden door zulke advertenties te laten plaatsen in hun weekblad tjah donald duck krijgt er immers goed geld voor en renault gebruikt dan van die hey papa kijk een auto marketing wat op zich best slim is
ik durf te wedden dat 5 jaar terug je dit soort reclames niet in dat blad kon vinden
Klaas zegt
@HAS: nee, vijf jaar terug had je IT bedrijven die personeel probeerde te werven via de DD.
Altea Sportrider zegt
Ben zelf, ook als kind, nooit een fan geweest van DD. Ik las PEP, dat was pas cool in the seventies!!
Maar Autoblogger heeft gelijk, er zijn heel wat geestelijk achtergebleven volwassenen die nog elke week DD lezen en daar is het m.i. Renault om te doen. Op zich niks mis mee, natuurlijk.
Het wordt pas ergerlijk wanneer bedrijven pseudo-kindgerichte reclame gaan gebruiken om achter mailadressen te komen en die vervolgens volplakken met spam in de hoop dat de ouders worden bereikt.
HAS zegt
thnx klaas
je had dus dan 5 jaar geleden van die hey papa kijk een baan advertenties lolz :)
Koen zegt
Als communicatiestudent vind ik het spijtig dat de auteur zo vrijzinnig spreekt over doelgroepen en indoctrinatie, waarbij veel aannames worden genoemd, zonder enige bewijslast.