Goed nieuws als al dat moderne spul je niks doet en je een klassieker begeert: gemiddeld genomen worden klassiekers eindelijk niet meer duurder. Helaas zijn er wel uitzonderingen.
Ja, je bent een dino net als ondergetekende en dat moderne spul, daar heb je eigenlijk niet zoveel mee. Nou ja, een Porsche 911 GT3 die mag wel voor de deur, maar die is net wat te duur. Dan maar op zoek naar iets ouds en leuks dat iets betaalbaarder is. Maar oh gruwel! Ook de prijzen van het oude spul rezen de afgelopen jaren de pan uit. Had je eindelijk een loonsverhoging gescoord, was je object van affectie opeens verdubbeld in vraagprijs. Balen.
Optater
Gelukkig voor degenen die tot nu toe misgrepen en helaas voor degenen die in de afgelopen jaren hebben toegeslagen, lijkt een (voorlopige?) piek nu achter ons te liggen. Hoewel door inflatie alles duurder wordt, worden klassiekers volgens de kenners van Hagerty juist wat goedkoper. Een Jaaaaaaaag E-Type coupé van de eerste serie met de 3.8 onder de kap, is ten opzichte van twee jaar geleden (gemiddeld) in prijs gedaald van 89.575 tot 72.250 Ekkerponden. Op een Aston Martin DB6 had je nog veel meer afgeschreven. In dezelfde periode daalde de marktwaarde van zo’n chique Aston van 344.000 tot 190.500 Pond. Dan heb je het toch over een flinke financiële optater.
Geen nieuwe kopers voor klassiekers
Bovenstaande zijn slechts twee voorbeelden, doch volgens Hagerty, zijn deze een symptoom van wat er met de hele markt gebeurt. John Mayhead van Hagerty wijt het aan het ‘iedereen die er een wil, heeft er een’-principe:
Collectable cars such as E-Types and DBs are seeing their prices either slip or stagnate because those people who always wanted to buy one have probably done so and paid the highest prices, while those who’d like to buy one cannot yet afford to.
Hagerty, more than you can afford, pal
Harde realiteit
Maar ja in simpele termen die een econoom begrijpt: er zijn momenteel dus gewoon geen kopers (greater fools?) te vinden die nóg meer wil betalen dan de vorige eigenaar heeft neergelegd. Mayhead geeft toe:
People who had an emotional connection with these sorts of cars and who sustained interest in them are, to put it bluntly, dying out. The emerging generation of buyers doesn’t value them as highly.
Hagerty, hoopt zelf nog lang te leven
Uitzonderingen bevestigen de regel
Waarvan akte. Deze Lion King achtige circle of life, betekent dat als je een jonge echte oude ziel bent, gouden tijden aanbreken om eindelijk jouw stokoude klassieker te kopen voor weinig. Maar er is ook een keerzijde. Omdat nu generatie X (geboren tussen 1965 en 1980) de grootverdieners in de wereld zijn die hun droomauto van vroeger kopen, zit spul uit de jaren ’80 en jaren ’90, tegen de algemene trend van de markt in, juist in de lift. De Porsche 964 bijvoorbeeld, is in de afgelopen twee jaar toch weer twintig procent gestegen in waarde. Een iets minder geijkte maar alsnog gave Renault 5 GT Turbo, steeg zelfs met 93 procent in waarde, aldus Hagerty.
Millennials
Natuurlijk is voor ons benzinehoofden het veel belangrijker om een auto te rijden die gaaf is dan om naar getalletjes te kijken. Maar het is toch altijd prettig als je de volgende rib uit je lijf voor onderhoud kan goedpraten voor jezelf, door je wijs te maken dat je auto niet afschrijft of zelfs meer geld waard wordt. Doch de tijden dat alle klassiekers duurder werden, lijken nu echter dus even voorbij. Ga jij vast een verzameling Porsche’s 996 en 997 aanleggen voor het moment dat Millennials 50 jaar oud zijn? Laat het weten, in de comments!
Robert zegt
Als ik de prijzen van (bijna) youngtimers bekijk, zijn de prijzen toch wel zorgwekkend hoger geworden. Sterker nog, ze schrijven de laatste 2 jaar nauwelijks tot niets af. En dat straalt weer uit op de ‘jongere’ oldtimers (25-30 jaar oud). Modellen die je 2 jaar geleden voor bedragen van tussen de 4 en 10 mille kon vinden z doen nu gemakkelijk het dubbele.
kniesoor zegt
Als rentes gaan/blijven stijgen zal een aantal eigenaren van (semi)klassiekers hun oto’s te gelde gaan maken ten faveure van het ophogen van hun bankrekening. Als eerste zullen oto’s uit het midden en lagere segment in prijs gaan zakken. Alleen het echt dure spul zal vanwege zeldzaamheid misschien ook op langere termijn enigszins buiten schot blijven.
Van Winteren zegt
Ik hou mijn 997 maar. Toen ik hem kocht was ik van plan om hem 5 jaar te houden en dan in te ruilen voor een nieuwere. Inmiddels heb ik hem al 10 jaar en al die tijd geen aanleiding gezien hem in te ruilen.
frederik zegt
@boxster997: Terecht, een 991 is misschien wel comfortabeler en sneller, maar niet leuker.
powerblue zegt
5 jaar geleden heb ik mijn Volvo 1800S op het hoogtepunt kunnen verkopen. Nu zijn ze behoorlijk in prijs gedaald. De doelgroep die the Saint nog op tv zag, is nu te oud om in-en-uit te kunnen stappen. De “jongeren” hebben veel minder ervoor over. Leuke jaren 80/90 auto’s zullen vooralsnog wel in waarde stijgen of stabiel blijven.
coupedriver zegt
P1800’s die dalen?! Waar heb je dat dan gemerkt, ze lijken steeds duurder en duurder te worden…
simon83 zegt
@powerblue: in 2012 een harde en mooie p1800 gekocht voor 6k en ontzettend veel spijt van dat ik die auto direct heb verkocht. Maar ja als je alles van te voren weet…
paulds65 zegt
Precies, daarom al een 987 en 997 staan ;-)
sabrerator zegt
Ergens ook logisch. Mensen van zeg rond de 50 (zoals ik) kopen auto’s uit hun jeugd of iets erna. Dus zo’n beetje jaren ‘70, ‘80 en ‘90.
De generatie die de decennia ervoor kocht, omdat die uit hun jeugd kwamen, verminderd.
Daarom zijn “gewone” vooroorlogse auto’s ook zo goedkoop.
Een leuke Austin of Opel uit de jaren ‘30 heb je rond de €10.000 of iets meer.
Maar ze zijn lastig om mee te rijden, want dubbelclutchen, voor-en naontsteking regelen en niet sneller dan 80km/h. Dus geen hond wil ze meer.
sabrerator zegt
Persoonlijk zou ik niet direct iets wille ouder dan de jaren ‘60, en dan nog heel beperkt. Een Jaguar MK2 vind ik mooi, maar veel ander spul uit die tijd word ik niet warm van.
Als ik nog eens een klassieke Jaaag koop, zal dat eerder een X300 / 308 zijn, of een eerste generatie XK8.
Mijn klassieker nu is een MGF uit 2001. Iets ouders als een MGB is leuk, maar beperkt bruikbaar. Met de F heb ik in het eerste jaar 12.500km gereden.
petroldrinker zegt
Tja, merk het al met autos eind jaren 90 en begin 2000-er jaren, die stijgen al behoorlijk rap in tempo…. helaas maar waar, de tijden dat je bijvoorbeeld een Ferrari 360 Modena voor 50K kon oppikken (of minder) zijn al lang verleden tijd helaas.