Het wachten is voorbij.
In de loop van het jaar van zijn zeventigste verjaardag heeft Porsche niet één, maar zelfs twee studiemodellen van de 911 Speedster tentoongesteld. Hoezeer beide auto’s ook gereed leken om in productie genomen te worden, iedere keer bleef het merk beweren dat de officiële straatversie nog onthuld moest worden. Vandaag, of liever gezegd vannacht, trekt Porsche in New York de doeken van de haarfijne tweezitter.
Het mag geen verrassing heten dat de Duitse sportwagenfabrikant de Speedster uitgerekend in de Verenigde Staten van zijn doeken wordt ontdaan, aangezien het land de bakermat is van dit specifieke model. Aan het begin van de jaren ’50 werd het eerste model met de Speedster-filosofie, de 356 1500 America Roadster, daar op de markt gebracht. Mede daardoor zal Porsche de nieuwe 911 Speedster in een gelimiteerde oplage van 1.948 stuks bouwen – het is een verwijzing naar het jaar dat de 356 werd geïntroduceerd.
De nieuwe 911 Speedster is uiteraard vele malen spectaculairder en gecompliceerder dan die eerste 356. Porsche heeft de auto een vierliter zescilinder gegeven, die goed is voor 510 pk en 470 Nm. Net als de krachtbron in de GT3 en de GT3 RS draait hij maximaal 9.000 toeren. Dankzij speciaal voor de Speedster ontworpen gasklephuizen, die we mogen vergelijken met de exemplaren in de GT3 R, reageert hij nog sneller wanneer het gaspedaal wordt ingetrapt. In de ideale situatie snelt hij in precies vier seconden naar de 100 km/u. Zijn topsnelheid is 309 km/u. Niet onbelangrijk: Porsche heeft aan de liefhebber gedacht en heeft op de optielijst ook de handgeschakelde zesbak geplaatst.
Hoewel Porsche veelal vrij sportieve auto’s maakt, heeft het voor de Speedster besloten het niveau iets op te schroeven. Waar Porsche het project vorige keer op het bord van Exclusive schoof, geeft het de taak ditmaal aan de Motorsport-afdeling: een primeur. Een van de zaken waarop Porsche Motorsport de aandacht heeft gericht is het drukken van gewicht. Door extra lichte onderdelen te gebruiken – stukken als de bagageklep, de spatborden en de motorkap zijn van een speciaal composietmateriaal gemaakt – kan Porsche de nieuwe 911 Speedster met een gewicht van 1.465 kg op straat zetten. Daarnaast heeft hij een van de 911 GT3 (rijtest) afgeleid chassis en maakt ook de welbekende meesturende achteras zijn opwachting.
Zoals verwacht heeft de nieuwe 911 Speedster achterop twee fraaie streamliners die recht achter de hoofden van de inzittenden te vinden zijn. Binnenin vinden we een reeks logo’s en stiksels die u eraan doen herinneren dat het hier inderdaad om de Speedster gaat. In de zomer van dit jaar komt de auto naar Nederland. Prijzen volgen spoedig.
Update: Naast de 911 Speedster lanceert Porsche ook de 911 Speedster Heritage Edition. Deze wijkt op details af van de ‘gewone’ 911 Speedster. De wijzigingen zijn geheel cosmetisch. De Heritage Edition is GT Zilver metallic met een witte voorbumper. Aan de zijkant heb je een rond vlak waar je een racenummer naar keuze kunt invullen. Ook krijg je stickers met P O R S C H E opschrift. Ook bij deze Speedster krijg je een horloge.
intimrasiert zegt
Gave bak! Ook zonder torpedospiegels.
jaapiyo zegt
@intimrasiert: als ik TechArt was zou ik daar ff een paar replicas van maken. Kunnen ze denk ik wel een paar 100 stuks van verkopen.
trbn zegt
@intimrasiert: Maar mét toch nicer!
T16 zegt
Porsche 991 Speedster Limited Edition/New Car/Sept 2019
375.000 €
Technische Daten
Preis 375.000 €
Fahrzeugzustand Unfallfrei
KategorieSportwagen / Coupé, Neufahrzeug
FahrzeugnummerDIWE1909EM no VAT
VerfügbarkeitAb 07.09.2019
HerkunftEU-Ausführung
Kilometerstand20 km
Hubraum3.996 cm³
Leistung368 kW (500 PS)
KraftstoffartBenzin
Verbrauch
12,7 l/100km (kombiniert)*
19,4 l/100km (innerorts)*
8,8 l/100km (außerorts)*
CO₂-Emissionen288 g/km (kombiniert)*
Zugr.-lgd. TreibstoffartBenzin Super Plus
Energieeffizienzklasse G
… lekker betaalbaar, NOT!
mikje90 zegt
@T16: dit is nog de duitse prijs. Waarschijnlijk kost deze veredelde kever hier 500k.
silenro zegt
@mikje90: originele bijnaam voor een 911! Helemaal zelf bedacht?
mikje90 zegt
@silenro: nee mijn oude leermeester autotechniek, en tevens alfist in hart en nieren heeft me dit geleerd.
str8six zegt
@mikje90: o een alfist. Die moet je niet serieus nemen.
harie zegt
@mikje90: Een autotechnicus en alfist…… is eigenlijk net als een kettingrokende longarts….
occasiefapper zegt
@harie: is het niet een vereiste om te kunnen sleutelen bij aanschaf van een alfa?
mikje90 zegt
@occasiefapper: ja
theblazerunner zegt
@harie: Die vergelijking slaat als een lul op een drumstel.
theblazerunner zegt
@harie: Maar het is wel grappig.
kniesoor zegt
@t16:
Neem aan, dat dit een advertentie op een welbekende duitse autosite is van een handelaar, die flink aan een al door hem besteld exemplaar met vroege uitlevering wil gaan verdienen. Als je ‘m rechtstreeks bij Porsche AG koopt/gekocht hebt ligt de prijs vermoedelijk een behoorlijk stukkie lager.
kniesoor zegt
@amghans:
Heb de advertentie er even bijgezocht, m’n aanname blijkt te kloppen. Te koop bij een winkel in de buurt van München.
rikv99 zegt
Yes! Kan niet wachten tot alle verzamelaars er lekker NIET mee gaan rijden!
viezefreddyw zegt
Vind de Speedsters bij Porsche altijd wel erg mooi. Zo ook deze. Ziet er weer fraai uit.
Breinstein zegt
Bij het zien van deze foto’s valt pas op hoeveel mooier de 991 is t.o.v. de 992.
pielemuis zegt
Je zal er maar op gewacht hebben… krijg je een 991 terwijl de 992 al rond rijd.
trolle zegt
@pielemuis: de mensen die niet kunnen wachten kopen nu snel de speedster en als de 992 speedster uitkomt kopen ze snel die. 2 keer kassa dus.
pielemuis zegt
@trolle: tegen de tijd dat de 992 speedster er is, torren we alweer rond in de 993.
pielemuis zegt
@pielemuis: ik realiseer me net dat de 993 er al is… maakt niet uit, ze lijken toch allemaal op elkaar.
StijnB zegt
@pielemuis:
Dat is het net, the best is yet to come; we krijgen weer een luchtkoeler :p
rhellema zegt
@pielemuis: inderdaad, als je de typenummers van de 911 al niet van elkaar kan onderscheiden dan is het niet meer dan logisch dat je iedere 911 op elkaar vind lijken.
mvdd zegt
Soms maakt de komst van een nieuw model dat zijn voorganger er in een keer verouderd uitziet, maar ik kan niet zeggen dat dat hier het geval is
ghost zegt
Deze kont is al 3000x keer beter dan van die nieuwe nieuwe.
flatsix010 zegt
Is er nog bagageruimte waar normaal de achterstoeltjes zitten? Anders koop ik hem niet…
berlinetta zegt
Ik ben niet echt een 911-fan en ook geen cabriofan, maar hier word ik toch wel heel hebberig van. Ziet er serieus goed uit en dat motorblok maakt het helemaal af. Ook de specs zijn meer dan prima. 500 pk, 4 tellen naar de 100. Niks om je voor te schamen, maar ook weer niet zo overdreven dat je er niet mee durft te rijden. Wat mij betreft toch wel een van de meest begeerlijke Porsches van het afgelopen decennium.
theblazerunner zegt
@berlinetta: Mee eens, Speedsters hebben wel iets speciaals. Net als de Boxster Spyder vind ik.
mrB zegt
4 seconden naar de 100, is dat een typfout?
mashell zegt
@mrb: een 992 Carrera 4S cabriolet doet 0..100 in 3,9s met 450pk. Deze Speedster valt dus inderdaad een beetje tegen.
berlinetta zegt
@mashell: Klap meer koppel, 4WD, misschien een snellere versnellingsbak. Scheelt toch wel.
Dutchdriftking zegt
Wat is ie mooi he!
cazzo046 zegt
Vind het nix. Als ik GT3 specs wil koop ik wel een GT3.
Niemand gaat met een speedster het circuit op, dus die prestaties hebt je ook niet nodig.
Dan liever nog lichter of goedkoper en een pekaatje of 400.
theblazerunner zegt
@cazzo046: Dan kun je toch gewoon een Carrera (S) Cabriolet kopen?