Jaguar Land Rover wil dat Audi, Lamborghini, Porsche en Volkswagen geen SUV’s meer verkopen in de VS, omdat VAG patentinbreuk zou plegen.
Het is een handige tool van Jaguar Land Rover, die Terrain Response-technologie. Met een flinke knop vlakbij de versnellingspook kan je tegen de auto zeggen op wat voor terrein je rijdt. Gewoon de weg, of op zand, modder ijs, noem maar op. Je Jaguar of Land Rover zorgt er dan voor dat jouw auto perfect op die terreinen kan rijden. Het systeem past de versnellingsbak aan, de engine response, de Hill Descent Control, noem maar op. Sinds 2013 en Terrain Respons 2, krijgen de JLR-modellen zelfs een automatische stand. Dan hoef je de auto niet meer te vertellen op wat voor terrein je rijdt. Je Jaguar of Land Rover kan dat dan zelf uitvogelen.
Kennelijk vond VAG dat hele Terrain Response-systeem wel goed klinken. Meerdere Porsches, Lamborghini’s, Audi’s en Volkswagens zijn namelijk uitgerust met vergelijkbare technologie. En daarbij hebben ze mogelijk net iets te veel afgekeken bij JLR. Volgens het Tata-dochterbedrijf pleegt Volkswagen met bepaalde SUV’s in de VS namelijk patentinbreuk. Reden voor JLR om naar de Amerikaanse marktwaakhond te stappen, om de import van bepaalde VAG-auto’s te stoppen.
Volgens Automotive News Europe gaat het specifiek om de Porsche Cayenne, Lamborghini Urus, Volkswagen Tiguan en de Audi Q8, Q7, Q5, A6 Allroad en e-tron. De United States International Trade Commission bevestigt de klacht van JLR te hebben ontvangen en buigt zich nu over de kwestie. Volgens Automotive News kan de ITC geen boete opleggen aan VAG, maar kunnen ze wel de import van de Duitse en Italiaanse auto’s blokkeren. JLR heeft daarnaast rechtszaken aangespannen in twee staten, om financiële compensatie voor de vermeende patentinbreuk te zien. Volgens ANE heeft VAG nog niet gereageerd over de kwestie. Het is niet duidelijk of JLR ook in andere landen de import en verkoop van VAG SUV’s wil stoppen.
Afbeelding: Lamborghini Urus van @Joosstra, via Autojunk.nl.
joosstra zegt
Ha, ze zijn bij JLR wakker geworden na 7 jaar. Ik denk dat ze daarom niet echt meer een kans maken. En nogal opportunistisch om in de VS een procedure te starten. Dan laadt je de schijn op je om niet te procederen voor het principe maar puur voor financiële genoegdoening.
moveyourmind zegt
Jatten ze Hill Descent Control en gaan ze straks uitgerekend daardoor keihard bergafwaarts…
De ironie.
mashell zegt
Iedereen komt zoiets toch gewoon in bij Bosch of zo?
wimof zegt
En JLR heeft van anderen afgekeken om hun blokken lekvrij te krijgen!
goodvibrations zegt
Ahh nu weet iedereen dat je net zo goed een audi of VW kunt kopen voor die techniek.. Goede marketing dit ?
saxoke zegt
Volgens mij heb k de Urus van op de foto vanavond in het echt gezien. Wat Een Beest!
mp014 zegt
Ik vind het maar zielig dat je je als autofabrikant gaat bezig houden met het aanspannen van rechtszaken tegen anderen die zogezegd “jouw” trucje stelen! Op de eerste plaats kan je verwachten dat goede technologie op een bepaald moment wordt nagemaakt! Ten tweede kost dit geld en betaald uiteindelijk de consument hiervoor de prijs, op de 3e plaatst stel je hiermee dus dat iedereen het wiel zelf maar moet uitvinden? Volgens mij is het JLR die hier en daar ook wat afkijk werk hebben gedaan! Ze waren niet de eersten met een 4×4, hadden niet als eerste een trekhaak en ook niet als eerste een Head up display om maar wat voorbeelden te noemen.
Beschamelijk
doublechevron65 zegt
@mp014: het gaat om patent inbreuk en daar JLR best succes mee gaan hebben. Maar dat kan wederom lang gaan duren i.v.m. met de vele details.
nofxke zegt
En Bentley Bentayga valt hier niet onder ?
potver7 zegt
Engelsen onder elkaar hè, die lossen dat anders op.
chimaera zegt
@potver7: pub-fight!