Doem en verderf aan de andere kant van Het Kanaal.
Waar een aanzienlijk deel van de Britten de Brexit aanvankelijk nog zag als een stap in de goede richting, zien ook zij nu in dat het een vrij idioot idee was. Veel anders kunnen we niet verwachten, want inmiddels zijn zelfs de politici die het plan bedachten teruggekomen op hun woorden.
Nu we aan de vooravond staan van het vertrek van Groot-Brittannië uit de Europese Unie, beginnen talloze belangrijke figure in het land de hitte aardig onder de voeten te voelen. Zo ook bij Jaguar Land Rover. De CEO van het concern, Ralf Speth, sprak deze week op een conferentie met de Britse Premier, Theresa May, en uitte daar zijn zorgen over de Brexit.
Speth is momenteel vooral bezorgd over het idee dat zijn bedrijf niet meer in staat is auto’s te bouwen, als er na een verkeerde Brexit-deal geen vlotte doorvoer van goederen meer bestaat. Dit in het licht van recente ontwikkelingen binnen de conservatieve partij van Theresa May. Hoewel Auntie May met haar zogenaamde Chequers Brexit-plan mikt op een deal waarbij vrij verkeer van goederen kan blijven bestaan – May is er op uit banen te beschermen – voelen haar hardcore Brexit partijgenoten hier weinig voor.
Mocht Groot-Brittannië niet in staat zijn de door May beoogde voorstellen te verwerken in de Brexit-deal, dan kan dit dus eenvoudig resulteren in het verlies van tienduizenden banen in de Britse autoindustrie, waar momenteel meer dan 850.000 mensen actief zijn. Groot-Brittannië is namelijk voor een groot deel afhankelijk van de toevoer en distributie naar en van de rest van de wereld, maar met name binnen de Europese Unie. Door een verkeerde Brexit-deal zal dit niet mogelijk zijn.
“A thousand (jobs were) lost as a result of diesel policy and those numbers will be counted in the tens of thousands if we do not get the right Brexit deal. Currently I do not even know if any of our manufacturing facilities in the UK will be able to function on the 30th (of March).”
Groot-Brittannië is momenteel hard bezig met het organiseren van een deal, daar ze officieel op 29 maart 2019 uit de Europese Unie zullen stappen. Mogelijk komt er volgende maand al een oplossing, anders volgt er uiterlijk later dit jaar een deal. (Bron: Reuters)
panam1 zegt
Allemaal bangmakerij, laat ze er maar eens uitgaan en kijken of de soep daadwerkelijk zo heet gegeten wordt. Mooie testcase, komen ze er beter uit kunnen wij volgen.
ghengiskhan zegt
@panam1: Dus jij zegt dat allemaal fake news is? Wait & see, inderdaad.
Verder inhoudelijk commentaar zal ik voor me houden.
panam1 zegt
@ghengiskhan: tot op zekere hoogte wel – voor compleet noord en midden Europa is UK een van de belangrijkste handelspartners / leveranciers dus ik kan me niet voorstellen dat de handel stopt / veel onaantrekkelijker wordt. Je moet ook niet vergeten dat het ook in Europees belang is om een soepel verdrag te hebben, anders zit je straks in Europa met 100’en bedrijven die failliet gaan ivm ontbreken handelsverdrag
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@panam1: Tot op zekere hoogte wel… Alleen is de balans in de onderhandelingen natuurlijk zoek. Het word niet meer gezien als gelijkwaardige EU partner, dus de duimschroeven worden aangedraaid in de verdragen. Dus nee, de handel zal niet stoppen. Maar ja, het zal voor het VK vele malen onaantrekkelijker worden.
frank2b zegt
@panam1: Eens. Dat is inderdaad precies wat er op het spel staat nu. Een handelsverdrag is zeer gewenst. Dat is ook waarom May een relatief milde koers volgt.
Esprit_de_Flandre zegt
@panam1: En wat als de EU nu eens de poot stijf houdt? Om die rebelse Britten een lesje te leren, maar vooral om andere landen af te schrikken om af te scheuren van de EU?
Ja, een paar honderd Europese bedrijven zullen het loodje laten – maar daarvoor steken we de schuld dan op de Britten – maar nog veel meer Britse bedrijven zullen overkop gaan. Waardoor niemand met wat verstand van economie nog zal pleiten voor een Nexit/Grexit/Frexit/Etceterexit…
hplh zegt
@panam1: eens.. als ze er morgen uitstappen staan overmorgen alle europesche leiders met een nieuw handelsverdrag te wapperen.
frank2b zegt
@hplh: Huh? Wie?
hplh zegt
@frank2b: s
frank2b zegt
@hplh: De landen binnen de EU zullen dat niet doen. De EU gaat dan via WTO-voorwaarden handelen. Noorwegen en Zwitserland misschien wel, dat zou kunnen. Of Kosovo, Kroatië en Servië. Die waarschijnlijk ook. Dan is in elk geval de zalm in het VK goedkoop.
Airbus heeft al aangegeven haar productie uit het VK terug te halen als er geen goede deal komt. https://www.theguardian.com/business/2018/jul/14/airbus-brexit-warning-wing-production-bristol-wales
De toekomst is moeilijk te voorspellen maar de signalen zijn vooralsnog niet positief.
pomoek zegt
@panam1: wel een leuk filmpje over brexit: https://youtu.be/Sx4AF-3Rd44
cloverleaf zegt
@panam1: Nederland uit de EU? Yeah right… Dat zou vrij dom zijn.
Arnoud zegt
Lang leve de democratie. Waarin 2% in onwetendheid of een vlaag van verstandsverbijstering ervoor kan zorgen dat 50% van de bevolking (inclusief die 2% zelf) dat er de komende generaties weinig tot niks verdiend gaat worden.
frank2b zegt
Goh, wie had dat nou verwacht? Brexit was toch een feestje?
rufctr01 zegt
@frank2b: Nivelleren was een feestje! Met dank aan de smerige linkse kliek!
frank2b zegt
@rufctr01: oh, dáár is dus het feestje!
mashell zegt
@rufctr01: je hebt helemaal gelijk, de manier waarop Mark Rutte cadeautjes aan het bedrijfsleven (verlaging winstbelasting en afschaffing dividendbelasting) uitdeelt dat is een feestje. Bij een feestje horen immers cadeautjes! En zoals betaald de burger die voor het feestje heeft uitgenodigd de rekening.
Natuurlijk weten we allemaal dat Rutte dat doet om Nederland nog aantrekkelijker te maken voor de stroom bedrijven die bij een slechte Brexit het VK gaan verlaten.
moveyourmind zegt
Als dit doemscenario uit zou komen is dat niet best. Tienduizenden banen op een aantal van nog geen 43.000 medewerkers.
Als dat komt omdat het aantal verkochte auto’s in een zelfde verhouding daalt vrees ik dat de British Leyland periode niet meer de donkerste periode uit de Britse automobielgeschiedenis zal zijn.
Esprit_de_Flandre zegt
@moveyourmind: Ja, maar JLR is niet Brits. Dus Tata verplaatst de productie gewoon naar Polen en Mexico. EU en US krijgen nog steeds dikke bakken, JLR maakt nog veel meer winst, iedereen tevree…
Behalve de Britten natuurlijk…
niek1411 zegt
Dit is precies waarom het goed is dat er in Nederland geen referenda meer komen, de meerderheid van het volk leest zich niet in (of blijft nieuws lezen in de eigen bias) en gaat naar de stembus zonder enig verstand van zake.
In GB een mooi voorbeeld hoe het uitpakt, een aantal schreeuwt extreem hard, de grote menigte volgt, met een enorm banenverlies tot gevolg
Arnoud zegt
@niek458:
Geheel mee eens. Ik lees over het algemeen ook véél te weinig over economie en politiek. Maar ik pretendeer dan ook niet te weten wat een ander moet stemmen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@niek458: Helemaal mee eens. Zo zou ik ook graag een weging naar IQ zien bij de verkiezingen. Gewoon, net als vroeger: de wijze mensen bepalen het beleid.
niek1411 zegt
@svenska_aeroplan_ab: dat lijkt me dan weer een stap te ver, zou ook niet mogelijk zijn met onze grondwet, discriminatie op basis van IQ. Ook al zou ik dan tevredener zijn met de verkiezingsuitslagen, is het niet iets dat wenselijk is.
desjonnies zegt
@niek458:
Ja, ik was dan ook niet verbaasd dat een nota bene fucking studente me vertelde dat ze Jesse Klaver had gestemd omdat hij zo’n leuk ondeugend koppe heeft.
BaRa zegt
@svenska_aeroplan_ab: Daar heb je geen verkiezingen voor nodig. Loting is voldoende.
davido89 zegt
@niek458: Mee eens dat het merendeel van de bevolking dom is en zich niet inleest..
Maar dat geldt net zo goed voor de regering.
Het oekraine verdrag als beste voorbeeld.. Wat een onkunde vanuit de politiek
desjonnies zegt
@davido89:
Steun aan de voute jihadisten..
mashell zegt
@niek458: we houden ook referenda over veel te ingewikkelde zaken. Terwijl het juist over eenduidige niet politieke zaken zou moeten gaan. Zoals afschaffen zomertijd, mag het Nederlands elftal nog wel in oranje spelen, staan we toe dat Bløf buiten de provincie Zeeland optreed, moeten het Duitse bloed en de Spaanse koning uit het volkslied gehaald worden…
fernie zegt
JLR heeft niet een sterke periode achter de kiezen. Verkopen zijn niet wat ze hadden verwacht van zeker de Velar en betrouwbaarheid is ook niet al te best. Laatst wezen kijken voor een nieuwe Velar voor de vrouw en korting was 10% wat best een hoop is voor een jonge auto.
johnhert zegt
@fernie: Dan toch maar de elektrische bakfiets voor de vrouw houden…
fernie zegt
@johnhert: haha, die fietst of in de sportschool of enkel als we in NL zijn…
tatog zegt
Die Brexit valt of staat echt met de afspraken die er worden gemaakt.
Ik werk bij een internationaal bedrijf en het is altijd weer gekloot als we naar een niet EU land moeten leveren. Papierwerk en vrachtwagens die de grens niet over mogen. Als dat ook met het VK moet dan wordt het lastig…
Aan de andere kant snap ik die Britten ook wel. De EU is te groot. Hongarije bijvoorbeeld. Is gewoon klote om zaken mee te doen. Komen echt nooit hun afspraken na en geef je ze een vinger, pakken ze je hele hand. Intensief samenwerken oké, maar dan wel met dezelfde normen en waarden.
ikleesookoverautos zegt
@tatog: meestal mag een vrachtwagen de grens niet over zonder het juiste papierwerk. Maw gewoon je papierwerk op orde hebben.
tatog zegt
@ikleesookoverautos: klopt! Maar het is wel extra werk. En extra werk betekend extra kosten en een (hogere) drempel om zaken mee te doen.
drommedaris zegt
Lekker dan. Kan toch niet zo zijn dat ik straks een maand moet wachten op RR onderdelen??
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@drommedaris: Ik denk het wel… En ze worden 2x zo duur vanwege importheffingen !
frank2b zegt
@drommedaris: AliExpress heeft vast wel de juiste onderdelen voor een zacht prijsje ergens voor je op de plank liggen.
En, ze passen altijd bijna!
pomoek zegt
En dat is bij lange na niet het grootste probleem dat het VK heeft. In november moet er een deal liggen zodat het VK eind maart de EU kan verlaten. Het VK wil eigenlijk wel de lusten maar niet de lasten van deelname aan de EU. Daar kan de EU gewoon niet in meegaan. Vooral het vrije verkeer van personen is daarin een struikelblok.
De kans op een harde brexit is dus groot en dan is er dus geen handelsovereenkomst. De handel tussen het VK en de EU komt dan vrijwel volledig stil te liggen. Niet omdat niemand wil handelen maar simpelweg omdat het niet mag en kan. De kans is groot dat de EU binnen een paar weken een noodhulpprogramma op moet starten om de Britten te voorzien van primaire levensbehoeften zoals voedsel en medicijnen. Als voorbeeld: Radioactieve medicijnen voor kankerpatiënten wordt in het VK niet gemaakt. Dat komt uit Europa. Dat heeft een hele beperkte houdbaarheidsdatum. Als de havens vol staan met containers die moeten worden ingeklaard kan dit spul nooit op tijd aan ziekenhuizen in het VK worden geleverd. Het VK zal gewoon moeten inbinden en accepteren dat ze water bij de wijn moeten doen.
Jantje_555 zegt
toch wel knap hoe de media in de toekomst kan zien! Ze weten nu de afloop van de brexit al!
pomoek zegt
@jantje_555: kojk, uiteindelijk zal het allemaal wel goedkomen. De bankencrisis, de internet bubble, we zijn er allemaal overheen gekomen. Maar dat dit een enorm negatief effect gaat hebben op de Britse economie is wel duidelijk.
Design_Driven zegt
Mooi doe maar. Dan gaan de huizen prijzen bij mij hier in de buurt van Gaydon weer wat zakken. Door de enorme groei van JLR zijn die een beetje de pan uit gerezen.
karaya zegt
Wel grappig.
Als Trump z’n poot stijf houdt hangt iedereen in de gordijnen. Als de EU z’n poot stijf houdt is het allemaal fantastisch.
Veel mensen redeneren naar de (politiek)gewenste conclusie toe.