Jaguar Land Rover (JLR) erkent dat issues met de kwaliteit van de auto’s ook hen een doorn in het oog is, maar hoop is nabij.
Als het gaat om betrouwbaarheid en of de techniek werkt bij auto’s van Jaguar Land Rover, zijn de resultaten wisselend. De auto’s zitten bomvol met techniek, soms vrij unieke techniek, wat natuurlijk bij elk merk kapot kan gaan. Toch komt JLR in sommige gevallen niet onder hun toch ietwat wisselende imago omtrent kwaliteit en betrouwbaarheid uit. Dat is al een tijdje zo.
JD Power
De cijfers liegen er ook niet om. Het betrouwbaarheidsonderzoek van JD Power wat jaarlijks in de VS wordt gehouden, zet Jaguar en Land Rover vrij laag. Er gaat veel mis met de auto’s, wat tot vervelende situaties voor de klant lijkt. De klant heeft JLR en hun kwaliteit dus niet bepaald hoog zitten. Dat is het imago wat de merken in de VS nu vrij vaak hebben.
Heftige cijfers
Ben je daar blij mee als CEO? Nee natuurlijk niet, de relatief versie topman Thierry Bolloré erkent de problemen en zegt (uiteraard) dat zij het ook niet ideaal vinden zo. Naar het schijnt ‘verliest’ JLR jaarlijks 100.000 verkopen aan issues met kwaliteit. Mensen die door de reputatie geen auto willen hebben, of die reputatie zelf hebben ondervonden en hun Jaguar achterlaten bij de Mercedes-dealer. Toch heftige cijfers.
Oplossing nabij
Gelukkig zegt Bolloré dat kwaliteit naar een hoger plan getild wordt. Vanaf dit jaar wordt de kwaliteit volgens de CEO ‘drastisch verbeterd’. Dat klinkt veelbelovend. De hoe-vraag is natuurlijk lastiger te beantwoorden, maar Bolloré zegt dat het bouwproces vereenvoudigd wordt. Als daar de boel simpeler in elkaar steekt, is het risico op falende techniek kleiner. Ook wordt een groot deel van het motorische euvel voorkomen doordat Jaguar een EV-merk wil worden.
Nieuwe kans
Voor wie zich dus verlaten voelt door zijn Jaguar of Land Rover, JLR is met hun kwaliteit bezig. Betrouwbaarheid komt hoger in het vaandel te staan bij het merk. Dat klinkt als een positief geluid: hopelijk kan het ook daadwerkelijk zoden aan de dijk zetten. (via Automotive News)
Charles Taycan 4S zegt
Hopelijk zijn ze op tijd….😉 Kwaliteit komt altijd boven drijven en blijft het langst.👌
pignon zegt
@Charles Taycan 4S: aan drijven doen ze niet bij JLR. Die auto’s zijn zelfs te voorzien van snorkel omdat ze diep onder water gaan. Zie ik hier een parallel met kwaliteit?
vaakbenjetebang zegt
Nu Jaguar spoedig helemaal over zal stappen op EV’s, mag je als potentiële klant God op je blote knieën danken dat Lucas niet meer bestaat.
ttr6 zegt
The king of darkness……ik heb nog het 1 en ander van hun in mijn TR6 zitten en heb idd een keer in het stikke donker alle lichten uit zien gaan…..
vaakbenjetebang zegt
@ttr6: Lucas denies having invented darkness. But they still claim “sudden, unexpected darkness”.
kennone zegt
Ben benieuwd of er ooit nog iets gedaan word met de klanten die nog in zo’n ellende maandag hok rond rijden. Ons pa had serieuze storingen in zijn Jag XJ, na veel gezeik wat bijna tot een rechtzaak leek te komen wilde JLR de auto voor een redelijk schappelijk bedrag terug kopen zolang we merk trouw bleven. Toen (2 jaar terug) voor de Range Rover gegaan en deze overtrof de ellende van de Jag ruim het dubbele. Ook toen wilde JLR en de dealer amper mee werken en was het serieus een grote ellende. Uit eindelijk is er een klein bedrag van de aankoop terug gestort en heeft ons pa maar geaccepteerd dat hij een auto voor de prijs van een twee onder een kapper rijd waarvan de helft van de optielijst niet functioneert.
racerx zegt
Het lijkt me dat dat laatste wel een rechtszaakje waard is, toch?
kennone zegt
@racerx: ja klopt, maar ik denk dat ons pa daar geen zin meer in heeft. Ik zelf was er 100% voor gegaan, want het kan echt niet wat daar gebeurt.
DeWitteCondor zegt
100.000 is veel. Volgens mij verkoopt JLR in totaal 4 a 500.000 auto’s wereldwijd per jaar. Dan loont het wel om je kwaliteit op te schroeven. Vrees wel dat je die klanten niet allemaal op korte termijn aan je kan binden, dat duurt wel een paar jaar.
coupedriver zegt
Lucas: Get home before it gets dark!! 😅
jannemaneke zegt
Alsof JLR door een EV merk te worden betrouwbaarder zou worden. Dat zijn er gewoon andere problemen, kijk naar Tesla.
mashell zegt
@jannemaneke: Tesla staat bekend om de afvallende onderdelen, de matige afwerking (die gewoon van gemiddeld Amerikaans niveau is) en de software die veel te veel updates nodig heeft. Maar ze staan er niet om bekend dat de aandrijflijn onbetrouwbaar is.
jannemaneke zegt
@mashell: daarom had ik het dan ook over andere problemen 😉
rogierio zegt
Ik rijd sinds december voor het eerst JLR, een Ipace, en hoewel de auto prachtig is (vind ik) en heerlijk rijdt, is vooral de infotainment slecht. Hoop software issues, haperende Navi, app werkt niet goed. Dus helaas, de reputatie klopt nog steeds
tjorque zegt
Bij Jaguar is er tevens een groot kwaliteitsprobleem met de pers die de auto’s tot de correcte hoogte van een luxe sedan, break of sportwagen perst.
Hopelijk nemen ze dat ook even mee… 🤞
lexis zegt
Jammer want kwa looks en design toch altijd anders dan al de rest. En zeker kwa rijvaring moeten ze niet onderdoen met het Duitse spul. Is beetje zoals Alfa de echte liefhebbers zijn er lyrisch over maar velen durven het niet aan, door al de vooroordelen of berichten die je op automedia leest?
bassrt zegt
Ik vind het probleem bij Jaguar Land Rover zit niet zo zeer in de producten die ze inkopen en gebruiken, maar in de structuur van het bedrijf zelf.
Ze beginnen altijd veel te laat met het ontwikkelen van de auto. Wanneer ze leveranciers met kennis gaan betrekken zijn ze altijd al te laat voor hun eigen voorseries. Lopen veel te veel mensen rond die niet weten wat het materiaal precies is waarmee ze moeten werken. Tijdens de ontwikkelingen krijg je altijd vervangers die van niks weten en van voor af aan weer willen beginnen. En de ergste is nog dat ze niet spreken met collega’s die aan dezelfde auto werkt en ze elkaar lastig vallen met het wijzigen van het ontwerp en niet kijken naar de rest. Als je dan alles eindelijk op de rit heb komen ze weer met wijzigingen zo groot dat alles overhoop moet en je te laat bent voor start van productie.
Als dat beter zou verlopen zou zeker de kwaliteit van de auto ten goede komen.
ttr6 zegt
Interessante insider reactie….Werk je bij JLR of één van hun toeleveranciers?
faalhaas zegt
Je kan ook de verwachting omlaag stellen, dan gaat goedkoop je kwaliteit omhoog.
thjvanvlerken zegt
Ik vindt the range rover een van de prachtigste wagens maar beetje duur nieuw en tweedehands vertrouw ik het niet. Dus ja dan maar niet he 😅
thezonda zegt
Hout vasthouden, maar wij hebben met onze Range Rovers nog geen problemen gehad. De F Type daarentegen hebben we wel vriendelijk teruggegeven haha.
hjal zegt
Ik rij nu al 3 jaar zeer tevreden rond in een XE-S. Tot op heden geen enkel probleem ondervonden. Hiervoor jaren lang Audi en BMW gereden en daarmee wel de nodige issues gehad. De laatste Audi spande de kroon, viel compleet dood midden op een kruispunt. Ik kon er zelfs zelf niet meer uit en heb (gelukkig ) maar 20 minuten hoeven wachten om bevrijd te worden door de dealer. Gaf wel een beetje een verkeerschaos :)
Overigens vind ik de Jag ook stukken beter (lees sportiever) rijden. Maar als zelfs de CEO erkent dat er problemen zijn zal ik wel mazzel hebben met deze XE .
landrover69 zegt
Heb sinds een jaar een BMW X5 45e M en die heeft op 12 maanden al meer de garage bezocht dan mijn Range Rover Sport op 5 jaar. Allemaal prullen waaronder derde elektrische tankklep die na tijdje niet meer opengaat, automatische sluiting van wagen die om de c keren niet werkt, parkeerradar die bij vorst ten onpas alarm geeft en de remmen toeslaat…. Tja, van een BMW zeggen ze dan dat het toevallig een maandag auto is… al heb ik destijds na 3 jaar de transferbak van mijn BMW 535d xdrive ook moeten vervangen. Mercedes Hybride van mijn echtgenote is nog rampzaliger dus begin aub niet over Duitse kwaliteit.