Op Monza kregen de beide Red Bulls nog billenkoek van de concurrentie met Ferrari- en Mercedesmotoren. De Oostenrijkers/Britten houden echter hoop op verbetering.
Nu Mercedes in het WK-klassement aan de horizon verdwijnt, hebben Ricciardo en Verstappen hun pijlen gericht op Ferrari. De Italianen moeten worden verslagen in het constructeurskampioenschap en ondanks grillige prestaties van de rode brigade, lijken ze ook daar het lek boven te hebben. Hoog tijd dus dat Red Bull en Renault (TAG Heuer, we weten het) met verbeteringen op de proppen komen.
Wel: die gaan er komen! Renault heeft namelijk beloofd dat de 1,6-liter V6 voor de komende race (over twee weken) de beschikking krijgt over 15 extra pk’s, al hebben de Fransen daar wel drie tokens voor nodig. Bovendien moeten diverse nieuwe onderdelen zorgen voor meer snelheid en heeft brandstoftoko Total een nieuwe benzine ontwikkeld die een duit in het zakje moet doen. Alles bij elkaar verwacht men dat de Red Bulls 0,2 seconde per rondje sneller worden. Geen wereld van verschil dus, maar de marges in de F1 zijn nu eenmaal klein.
De aankomende race zal plaatsvinden op het stratencircuit van Singapore. Met de afgelopen race van Monza is bovendien een einde gekomen aan de trits van Europese circuits op de kalender. Voor de opfris ende vermaeck: vorig jaar reageerde Max vrij krachtig op het commando vanuit de pits om (toen nog) teamgenoot Sainz voorbij te laten. (bron: Auto, Motor und Sport)
goodolddays zegt
Hat het al vernomen, 0,2 sec. Klinkt niet veel, maar het zal maar net die 0,2sec zijn die je nodig hebt. Alles helpt in de F1, dat is zeker.
Singapore is zowiezo een circuit wat de Red Bulls wat beter moet liggen…
goodolddays zegt
@goodolddays: had*
gertjan2012 zegt
15pk extra zou in mijn auto al een vermogenswinst betekenen van 21%, ik doe het er voor!
martinus zegt
@gertjan2012: De meeste motoren in consumentenauto’s zijn nog wel te kietelen met chiptuning, een grotere turbo of ander uitlaatsysteem.
lekbak zegt
@martinus: ik denk dat die F1 motoren met de laptop binnen notime veel meer vermogen hebben. Maar dan gaan ze teveel verbruiken.
MrSkyline zegt
@lekbak: Ze hebben er niet eens een laptop voor nodig, een knopje op het stuur is voldoende. In de kwalificatiestand heeft de motor meer vermogen, maar het gebruik van die stand is beperkt mogelijk in verband met zoals je zelf noemt het verbruik, maar ook de warmteontwikkeling en bovenal slijtage spelen een grote rol. Ze mogen maar een paar blokken per seizoen gebruiken, zonder deze limiet gok ik dat ze zo nog een paar honderd pk extra uit het blok kunnen persen.
peug206 zegt
@martinus: of gewoon turbodruk opvoeren, intercooler groter en custom uitlaat. Voor datxelfse geld kun je bijvoorbeeld ook een compleet blok (afhankelijk van de auto dat wel!) Ombouwen naar je eigen auto… met meer pk’s en koppel dan dat je met die 3 ooit zal bereiken.
martinus zegt
@peug206: Kan allemaal,
Maar naar aanleiding van het artikel dacht ik dat mensen al met slechts 15 pk blij zouden zijn.
pomoek zegt
Waren zowel ricciardo als Verstappen een plek opgeschoven in de startopstelling van de GP Italië, en waren ze ook in de race 10 seconden sneller geweest wat ook voor beide een plek gescheeld zou hebben. Maar goed, as is verbrande turf…
berlinetta zegt
0,2 seconde per rondje vind ik toch nog een aardige tijdwinst. Dat maakt de strijd tussen Ferrari en Red Bull wel weer extra spannend.
En volgens mij heeft Ferrari al haar tokens verbruikt voor dit seizoen dus er bestaat een kans dat Red Bull het constructeurskampioenschap toch echt van ze gaat winnen.
viezefreddyw zegt
Dus toch?! In eerste instantie zou Renault dit jaar geen upgrades meer doorvoeren. Dit is wel lekker hoor, al is het wel een beetje laat. Op een stratencircuit als Singapore is motorvermogen minder van belang dan aerodynamica en chassis. Op Sepang zal het wel prettiger zijn.
saikol zegt
@viezefreddyw: renault heeft geen updates ingepland omdat ze willen focussen op de motor voor volgend jaar omdat dan de engine freeze niet meer telt. Maar als er een update was die makkelijk in de huidige motor kon zouden ze het niet laten. Althans dat was het verhaal na monaco
treinrukker zegt
@viezefreddyw: er was een updrage gepland voor Japan, dat zou de laatste van het jaar worden, blijkbaar is deze vervroegd of komt er nog een aan in Japan
rob5nismo zegt
Nu maar hopen dat niemand het circuit over wil steken
pinut187 zegt
Alle kleine beetje helpen..
pinut187 zegt
@pinut187: *beetjes
pomoek zegt
Hier ging het vorig jaar volkomen kvt voor de zilverpijlen. Ik doe, op basis van vorig dan ook de volgende voorspelling: Ricciardo op 1, Verstappen op 2 en Vettel op 3.
viezefreddyw zegt
@pomoek: Ik teken er nu al voor.
Dutchdriftking zegt
Op 50 laps is het toch 10 seconden.
bmw507coupe zegt
Ferrari het lek boven? Monza past de auto gewoon goed, Singapore zal heel andere koek worden voor ze..
treinrukker zegt
@bmw507coupe: Hoezo? Race van vorig jaar gemist? Waarbij de ferarri beter was dan de Mercedes?
bimmert zegt
Dat geneuzel met die tokens snapt toch niemand.
Laat die heren lekker sleutelen aan zo`n blok om de races wat spannender te maken.
chaos zegt
@bimmert: nog even wachten dus. Volgend jaar mogen ze weer onbeperkt sleutelen.
peug206 zegt
@chaos: geld dat ook voor de subteams? Want bijvoorbeeld toro rosso zit nu met een oud blok, waar ze niets meer mee mogen doen….
chaos zegt
@peug206: geldt voor alle motorenbouwers. Het is meer dat Ferrari heeft gezegd dat ze het blok wel willen leveren maar er niks meer aan gaan doen.
tvr1974 zegt
Tov de Mercedes(die stonden in Italië 1,5 sec voor ze, op hardere banden) is meer nodig.. Tov de Ferraris is dit natuurlijk leuk. De strijd in de F1 gaat dit jaar dan ook om p2 bij de constructeurs en niet om de wereldkampioen. Dat gaat tussen rosberg en Hamilton.. Nu hoop ik dat dit rosberg wordt ipv Hamilton(alhoewel hij de betere rijder is).. Tja ben rosberg is gewoon wat sympathieker en minder “cool” dan Hamilton.. Heb t daar nooit zo mee
kilum zegt
3 tokens? Is dat alles? Al ik het goed onthouden heb heeft Renault nog 21 tokens. Waar Ferrari nu op 0 staat en er Mercedes nog 3 heeft. Dan mag van mij de improvement best wat drastischer. Maar goed misschien/hopelijk komt er nog een grote verbetering aan op Suzuka zoals eerst het geval was en wat later weer werd ontkent.
kilum zegt
@kilum: Als ik het goed onthouden heb*
mrB zegt
@kilum: Maar met 3 tokens 0.2 seconden sneller is wel heel efficient gebruik van die tokens. De vorige update waren behoorlijk goed, maar koste ook maar een paar tokens. Ferrari heeft ze dan wel allemaal opgebruikt, maar is die nou zoveel sneller geworden?
kilum zegt
@mrb: Dat is zeker waar. 0.2 seconden is natuurlijk een prima vooruitgang. Maar als ze 0.2 sec uit 3 tokens halen dan moet er toch wel een volle seconde te winnen zijn met inzet van 21 tokens? Dan kun je het Mercedes ineens lastig maken de laatste races.
RuVi zegt
@kilum: als je lang genoeg wacht met invoeren van verbeteringen kan je 1 seconde uit 3 tokens halen…
harrie zegt
Eerste pole Verstappen in Singapore
clarkson zegt
@harrie: Dat zou leuk zijn Harrie.
exclusieviteitsfreak zegt
Die 15 pk’s meer gaan absoluut het verschil niet maken, er moet minstens 40 pk’s bij, zolang dat niet gebeurt, zal Max blijven kwakkelen, en puur geluk hem in het voordeel zal brengen, al is hij wel een genie te noemen voor zijn leeftijd . . .