De geruchtenmachine draaide al een poosje overuren, maar de kogel lijkt door de kerk: Lexus gaat een nieuwe supercar bouwen.
Automotive News schrijft dat Executive Vice President Mark Templin vandaag heeft bevestigd dat er inderdaad een opvolger komt van de bejubelde LFA, de Japanse supercar met een V10 die tot maar liefst 9000 toeren per minuut kon worden uitgeknepen, en daarbij 560 pretpony’s op het asfalt losliet. Er kleefden ook twee grote nadelen aan deze rappe Jap: er werden er maar 500 van gebouwd en ze kostten (op Nederlands kenteken) een half miljoen euro.
Toyota’s eindbaas Akio Toyoda zou zijn goedkeuring al hebben afgegeven, dus de seinen staan voorlopig op groen. De ontwikkeltijd van de LFA was met tien jaar niet gering, maar bedenk hierbij wel dat deze auto from scratch ontworpen is. Daarnaast heeft de supercar, samen met de IS-F, het sportieve imago van het merk Lexus naar een hoger plan getild. Of er een mogelijke link gaat zijn met de nog te introduceren Toyota Supra is niet bekend.
Fotocredit: autojunk
dimi zegt
Zeer goed nieuws! Ik ben nooit een grote fan geweest van de styling van de LFA, maar voor de rest was dat een schitterende auto.
Weer iets om naar uit te kijken dus. Hopelijk blijft de atmosferische motor.
spotu2 zegt
De LFA kostte het dubbel van auto’s met vergelijkbare prestaties, dat was het probleem.
SpiderTS zegt
@spotu2: Klinkt wel 10 keer zo goed!
jrmpower24 zegt
@SpiderTS: naar mijn mening echt lang niet de best klinkende V10, zoals sommige mensen wel beweren.
wimpster zegt
@jrmpower24: Carrera GT, baby!
jrmpower24 zegt
@wimpster: juist!
Kippenvel dat geluid.
stancedjetta zegt
@jrmpower24: ik vind die v10 van een m5 met een ander uitlaatje ook wel heerlijk klinken
jrmpower24 zegt
@stancedjetta: ja M5 V10 met Eisenmann uitlaat is prachtig!
redbeams zegt
@jrmpower24:
Vind ik van wel maar dat is natuurlijk mijn mening.
Welke v10 klinkt volgens jou dan wel het best?
jrmpower24 zegt
@redbeams: top 4 :
1. Carrera GT
Gewoon puur en geeft me kippenvel:
http://m.youtube.com/watch?v=3b0W7Gitr6M
2. 2008 Gallardo Superleggera
3. M5 V10 met Eissenmann uitlaat
4. LFA
redbeams zegt
@jrmpower24:
M5 en gallardo vallen sowieso al af.
Vind de GT ook lekker klinken maar niet zo rauw als de LFA.
jrmpower24 zegt
@redbeams: De 2008 Superleggera wel eens gehoord dan? Hij klinkt beter dan elke andere V10 Lambo, puurder dan een LFA en naar mijn mening ook mooier:
http://m.youtube.com/watch?v=1tFea7q4Z_g
M5 klinkt niet minder geweldig. Deze stond bij mij in de buurt: http://m.youtube.com/watch?v=1tFea7q4Z_g
jrmpower24 zegt
@redbeams: die M5:
http://m.youtube.com/watch?v=HvyI6P6eg4c
boenket97 zegt
@redbeams: doe mij de 8,4 liter v10 van een viper maar!
agera zegt
Nice nice en nog eens nice voor mij prachtig nieuws dit, samen met de GT-R mijn lievelings supercar.
Ik hoop dat ze in de buurt blijven van de huidige styling en dat de auto qua vermogen erop vooruit gaat.
toyotafortuner zegt
@agera: Heb het niet beter kunnen verwoorden!
Jappenlovers rejoice!
boenket97 zegt
@toyotafortuner: Jappowahh!
thomcarspotter zegt
Yes pls
i want it now :)
Geweldig om de oranje LFA gezien te hebben bij Louwman!
rammillius zegt
De LFB? maar goed van Lexus om zo iets te maken. De LFA is al een schoonheid
reggie-boy_rood zegt
Hoeveel zijn er daadwerkelijk verkocht.??
mierenneuker zegt
@reggie-boy_rood:
500.
lambolover95 zegt
Dit keer wel een cupholder?
jrk68 zegt
@lambolover95:
Alstublieft niet, in een LFA moet je bezig zijn met autorijden, koffie zuipen doe je maar ergens anders….
lexusfan zegt
Kijk, dit is goed nieuws. Fijn dat er een komt. Bent trost op het merk.
karsvdtuin zegt
Vermogensupgrade er tegen aan voor de huidige motor (prachtig blok) en de styling vernieuwen naar een wat meer huidige uiterlijk (grotere lichten led uiteraard wat minder laag zoals dit) en de prijs iets naar beneden!
knipperlichtje zegt
Zeker een LFA2 die op 100 km/u begrenst is.
moveyourmind zegt
Goed nieuws!
Auto’s die ontsproten zijn aan het brein van engineers ipv accountants of marketingjongens hebben nog altijd een streepje voor.
berlinetta zegt
Ook ik vind dit heel fijn nieuws, geweldige wagen die LFA. De prijs was wel aan de hoge kant, maar je reed wel iets exclusiefs. En dat geluid……
Corrado16v zegt
Dat is tof nieuws! Altijd wel een zwak gehad voor de LFA. Hij zou ook wel aan de prijs zijn. Maar zoo graag atmosferisch! Dat geluid moet geëvenaard worden.
baasbas zegt
Oke, ik zeg turbo blok en hybride crap, kom er maar in…..
:-|
jrmpower24 zegt
@baasbas: kan je wel zeggen maar ik heb zoveel
liever een McLaren P1 dan een LFA.
baasbas zegt
eh…
mrB zegt
Ik vond het altijd een gavere auto dan de ferrari 599 GTB, wat volgens mij toch wel de concurrent was. Ben benieuwd hoe die zich gaat verhouden tegenover de F12/opvolger daarvan
baasbas zegt
@mrB: Mijn 5 cent: hier gaan geheid turbo’s en elektromotoren bij komen. De ‘LFB’ zal significant sneller op de ring zijn, maar nooit meer het pure karakter van de LFA kunnen benaderen. Wat dat betreft zal dus een zieke machine als de F12 de juiste keus zijn voor de purist (met track skills). …..denk ik
Trouwens, wat lul ik, ze gaan gewoon weer een eeuwigheid over de ontwikkeling doen zodat tegen die tijd de Ferrari ook vol zal hangen met accu’s en turbo’s.
berlinetta zegt
@baasbas: Of zouden ze de huidige V10 door ontwikkelen om ze de kosten een beetje eruit te halen? Het zou niet verkeerd zijn als de prijs van de nieuwe een stuk omlaag ging. Desnoods nog met een elektromotor erbij voor koppel in de lage toeren. Veel gebruik van carbon om het gewicht redelijk laag te houden. Geen verkeerde auto lijkt me zo.
baasbas zegt
@berlinetta: Zou kunnen, maar lijk mij niet heel waarschijnlijk. Met de strenger wordende emissienormen zou dat best een klus worden. Bovendien heeft het merk ‘iets’ met hybrides, dus het lijkt me voor de hand liggend dat ze met een image builder komen die alle know how moet tonen. Ik bedoel, op papier gezien zou de 918 een Lexus badge kunnen hebben. Het zou best eens kunnen steken dat Porsche (en Ferrari + Mc Laren) met een USP van Lexus aan de haal gaan?
Verkeerde auto zou ik niet willen durven beweren, ik weet zeker dat hij op alle fronten capabeler gaat zijn dan de LFA. Maar ja, capabel vs. leuk.
Anyway, deze zeer gefundeerde mening komt uiteraard uit mijn linker grote teen. Dus mocht jij straks een LFA en ‘LFB’ gekocht hebben en de ‘LFB’ blijkt léuker…. dan kan je me niet aanklagen. Zo.
jrk68 zegt
@baasbas:
Hmmm, een LFA met een stekker?
Dat zou zomaar eens erg leuk kunnen worden, die prachtig jankende V10 gecombineerd met veel koppel onderin. Ik ben voor….
baasbas zegt
@jrk68: koppel kan niemand bezwaar tegen hebben… Maar het is niet gratis. En de prijs is gewicht. Ik dacht dat jij fervent voorstander was van minder gewicht? :-)
jrk68 zegt
@baasbas:
Klopt, een auto als de LFA krijg je echter toch nooit aan het gewicht dat ik wil hebben.
Zo’n ding weegt al snel 1400kg, dan maakt die 100kg extra qua rijdynamiek ook niet zo heel veel meer uit.
Accu’s kan je in de bodem wegwerken, dus het zwaartepunt zou weleens lager kunnen liggen dan nu het geval is. Dat heft elkaar dan weer aardig op.
Voor mij is alles boven een ton eigenlijk al een no,no.
Sracerr zegt
Het blijft een Toyota en die hebben nog nooit een echte race of wk gewonnen!. Nep auto dus.NEXT.
jrk68 zegt
@Sracerr:
Mwah, het is maar net wat je wil zien.
1990, 1992, 1993 en 1994 wereldkampioen rally bij de rijders en 1993 en 1994 bij de constructeurs, 8 keer winnaar in de Safarirally (de zwaarste op de kalender), ik ken merken die minder gepresteerd hebben.
De wereld is groter dan F1 en Le Mans, de rallysport staat bovendien veel dichter bij de straat.
redbeams zegt
@Sracerr:
Iets met jaar kruik of onder een steen geleefd?
parker zegt
Zal allemaal wel, maar wat is dit ding godsgruwelijk LELIJK. Mán wat een overdosis aan liflafjes, lijntjes en andere prullaria. Waarom moet iedere Lexus tegenwoordig op een obese Star Wars robot lijken?? Het is gewoon serieus sneu dit..