De rechter trok vanochtend een vette streep door de bezwaren van twee gemeenten.
Schultz verhoogde enige tijd terug de maximumsnelheid naar 130 km/u op de A2 tussen Vinkeveen en Maarssen. Volgens de gemeenten Stichtse Vecht en De Ronde Venen is bij de afweging voorafgaand aan dit besluit niet genoeg onderzoek gedaan naar de mogelijk schadelijke gevolgen van deze ophoging. Kennelijk kwamen de partijen er onderling niet uit en dus moest de rechter de knoop doorhakken.
De Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (de hoogste bestuursrechter in het land) heeft vandaag in hoger beroep alle bezwaren van de genoemde gemeenten van tafel geveegd en dus blijft 130 km/u tussen 19:00 en 06:00 gewoon toegestaan. Wie de vrij lange uitspraak zelf wil uitpluizen kan hier terecht.
Foto: Rolls-Royce Ghost op de A2 door @730ld via Autojunk
kaeser zegt
De verhoging geld juist voor het traject tussen Vinkeveen en Abcoude. Het was eerst te alle tijden 100km/h. Nu is de snelheids verhoging in de avond gelijk getrokken en vastgelegd. Hoera!
fiestacruizer zegt
Nu overdag nog.
Auto’s zijn nu met 130 km/h schoner en stiller dan ze met 100km/h 20 jaar geleden waren.
#Stopgemeentelijkeburgerhaat.
robert110 zegt
@fiestacruizer: Maar auto’s nu zijn met 100 km/h schoner dan met 130 km/h, op 80/90 km/h zijn ze gemiddeld het schoonst als ik mij niet vergis.
Maar goed, dat maakt mij verder niets uit.
scottreeder zegt
@fiestacruizer: Da’s een boute stelling. Beetje ongenuanceerd ook, om daarmee 130 km/h goed te praten.
granlusso zegt
Ik vraag me af hoe zo’n rechter tot dat besluit komt; omdat er simpelweg te laat bezwaar is genaakt of omdat het belang van een hogere snelheid zwaarder weegt dan de milieugevolgen (milieu in deze zin ook als zijnde geluidsoverlast in de omgeving)?
Ik heb geen zin om de hele uitspraak te lezen dus :)
Jochempie zegt
@granlusso: Daar ben ik ook benieuwd naar. Waarom zijn de bezwaren dan ongegrond? Heeft de rechter er een expert naar laten kijken? En wat zei die dan?
bouwvakkert zegt
@Jochempie: De bezwaren zijn niet per se ongegrond alleen het punt is dat de minister bij het wijzigen van dit soort zaken met allerlei dingen rekening moet houden zoals omwonenden, milieu en veiligheid. De minister heeft in deze aan zijn verplichting voldaan en dit gemotiveerd met diverse onderzoeken. Tevens beroepen de gemeente zich op allerlei zaken die hier eigenlijk niet aan de orde zijn zoals het arrest Ayuntamiento de Madrid. Tevens is het een belangrijk punt dat enkel de maximumsnelheid verhoogt is en er geen veranderingen etc. Aan de weg zijn doorgebracht, dit haalt een aantal van hun beroepen onderuit. Al met al oordeelt de rechter dus dat er juist js gehandeld en er rekening is gehouden met bijv. Omwonenden en veiligheid. (Dit is wat ik er van begrijp, ik kan er natuurlijk gruwelijk naast zitten).
Dutchdriftking zegt
En nu nog 130km/h 24/7.
Jochempie zegt
@dutchdriftking: En volgend jaar 150..
desjonnies zegt
https://i.ytimg.com/vi/U4lcT-wvCeY/maxresdefault.jpg
Jochempie zegt
Hoera! #Schijtaanjullielongen
bikevscar zegt
Het houdt nooit op!
naamloos3 zegt
Topper Schultz!
dare2think zegt
Als ik een omwonende was zou ik ook niet zomaar alles accepteren.
mrrallycross zegt
Levens gevaarlijk dat 100 rijden op die a2
hijman85 zegt
Is die rolls niet van Afrosjaak?
tarquesh zegt
130 zou een richtsnelheid moeten zijn.
Daarbij bedoel ik dat het verkeer rond die snelheid rijd. Een stel auto’s kunnen en mogen eroverheen met zo’n 140 als dat gewenst word. Post uit Leeuwarden komt bij 143 op de deurmat. Dat bedrag is klein, €10,–
Het gaat hierom om een kennisgeving dat het wel wat minder mag.
Bij een tweede overtreding die binnen 6 maanden van de eerste kennisgeving is, komt het bedrag van €100,– bij 143 geflitst. Bij 153 €200,–. Bij 163 €300,– etc. Bij hoger dan 250 km/h verlies je pas je rijbewijs voor een tijdje. Bij een goede reden bij de rechter word er een boete bedrag opgelegd, inplaats van inbeslagname.
Bender zegt
@tarquesh: hahahaha mooie droom.
Denk dat het je tegenvalt hoeveel auto’s en bestuurders net zo veilig meer dan 130 kunnen rijden.
Hier op Autoblog vinden we onszelf natuurlijk allemaal Gods beste bestuurder, maar wat ik elke dag op de weg tegen kom is echt een drama… Ook de bestuurders van ‘dikke bakken’.
Bender zegt
@tarquesh: daarnaast is het verschil in snelheid juist wat voor onveilige situaties en opstoppingen zorgt.
Ook onhaalbaar maar een beter voorstel lijkt mij een hogere minimum snelheid voor personenauto’s en uitbreiden van het inhaalverbod voor vrachtwagens en auto’s met aanhanger.