![](https://www.autoblog.nl/files/2020/10/megane-rs-tanken-4.jpg)
Dat zou je oprecht niet moeten willen weten. Maar aangezien er altijd wel masochisten zijn die van pijn houden, gaan we het toch zeggen.
Laten we dit artikel even beginnen met een open deur. Dan hebben we die alvast gehad. Dus, ga er maar even lekker voor zitten, hier komt ‘ie:
“Het leven is de laatste 20 jaar schrikbarend veel duurder geworden.“
Mooi, dan hebben dat maar gezegd, dan is het nu tijd voor de ijskoude cijfers. En eerlijk is eerlijk, daar moesten wij hier ter redactie met z’n allen best even van bijkomen. @willeme nog het meest. Die zit al een half uur in kleemakerszit op zijn stoel te wippen en te murmelen dat je vroeger voor 5 cent een trekdrop kocht en dat daarmee je hele dag goed was… Arme Willem… Want zo is het niet meer.
Benzine is echt schrikbarend veel duurder
Er is namelijk onderzoek naar gedaan en je weet; als iets onderzocht is, dan is het waar. Zo ook de bevindingen van Platform voor spaarrekeningen Raisin.nl, die de kosten van 2002 en 2022 eens tegenover elkaar zette. En ja, het is echt een heel stuk duurder geworden.
Vooral de prijsstijging van benzine is om je kapot om te schrikken. 20 jaar geleden kostte een litertje benzine je namelijk gemiddeld 1,14 euro, terwijl je nu zeker 2,05 euro betaalt. Dat is een stijging van 79,6%….
Tank je diesel, dan ben je nog harder de figuurlijke Sjaak In 2002 betaalde je nog € 0,79 per liter, twintig jaar later zie je de teller per liter met € 2,06 omhooggaan. AU!!! En helaas, dankzij een aantal manspersonen (Vlad, Robbie en Franske onder anderen) gaan die prijzen ook echt niet meer veel naar beneden. Lekker dan.
Niet alleen benzine is duurder, bijna alles kost meer
Helaas is het niet alleen de benzine waar je zo extreem meer voor betaalt. Ook de kapper (+30%), horeca (+80%) en reizen (+29,7%) zijn allang niet meer goedkoop te noemen. En in de supermarkt betaal je alleen voor rijst, bananen en komkommers minder. De rest is duurder.
Eén voordeel; we verdienen ook meer!
Tegen al dit negatieve nieuws, willen we nog wel 1 positief puntje plaatsen. We zijn ook flink meer gaan verdienen in de afgelopen 20 jaar. In 2022 is het gemiddeld bruto-uurloon € 24,42; in het jaar dat de euro werd geïntroduceerd in Nederland was dit gemiddeld € 17,24. Dit is een stijging van 41,6 procent.
Een flinke stijging dus, maar blijkbaar niet genoeg om de torenhoge inflatie bij te houden…
“We zijn ook flink meer gaan verdienen in de afgelopen 20 jaar (…) een stijging van 41,6 procent. “
En dáár zit hem nou net de crux. als je dat verrekend met de ‘kassabonnetjes’ (+ 23,5%) in het artikel, dan is het gemiddelde prijspijl feitelijk dus omlaag gegaan.
Ga je specifiek in op een aantal prijzen, dan wordt het nog veel gekker. Benzine die in 20 jaar van € 1,14 naar € 2,06 gaat (+ 80,9%), da’s natuurlijk bizar, maar vergeet niet dat in de afgelopen 20 jaar de brandstofprijzen als gevolg van schommelingen in de wisselkoersen en de prijs van ruwe aardolie enórm konden fluctueren. Zo betaalden wij aan het begin van de covid-pandemie (nog maar 2½ jaar geleden) op een gegeven moment óók ongeveer € 1,15 voor een litertje E10 peut…
24,42? Hmm oh ja daarom rijd ik in een toyota yaris uit 2007
Daar waar we meer zijn gaan verdienen heeft den haag ons weer harder een poot uitgedraaid
Dat klopt helemaal niet, zie https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/diversen/2021/inkomens-verdeeld-40-jaar-in-vogelvlucht/4-belastingen. Waarom verspreid je dit soort onzinnige en ongefundeerde opmerkingen? Roeptoeter!
Dan ga ik vanavond rijst met komkommer en banaan eten. Dan kan ik gewoon m’n BMW met atmosferische 6-in-lijn blijven rijden :)
En is ook nog eens best gezond als je zilvervliesrijst neemt, hahaha!
Ik verdien ook bijna 3 keer meer dan toen. Dus eigenlijk kost het me nu minder in procenten…
Tja, wat kan je er van zeggen, als Nederlander word je gigantisch genaaid t.o.v. onze mede-EU leden.
Inderdaad!
Hadden wij maar z’n glad wegdek zoals in België.
Het sociale vangnet zoals in Spanje.
De gezondheidszorg van Italië.
De tabaksprijzen van Frankrijk.
De infrastructuur van Oostenrijk.
Etc.
De eerste keer dat ik zelf brandstof moest gaan betalen was in 1996; mijn scooter wilde gewoon euro 95, want dat was toen nog vrij van ethanol. Een liter kostte volgens mij fl 1,90. Oja, we betaalden dus nog met guldens. In euro’s is dat € 0,86. Een biertje / vaasje in de kroeg was fl 1,75 dus zo’n € 0,79… Mooie tijden.
Mijn bijbaan bij de Super de Boer (tegenwoordig Jumbo) betaalde fl 5,50 per uur. Dat is nu ongeveer € 2,50 per uur. Kon ik na een uurtje werken toch mooi een biertje en twee liter benzine afrekenen. Dat kan een 17-jarige nu niet meer. Een biertje kost nu € 3,20 en twee liter benzine (Premium brandstof, want de ethanol lust je scooter niet) € 4,40. Dus dat is € 7,60.
Dus als je nu maar € 6,- verdient, heb je hier mooie onderbouwing voor een salaris onderhandeling!
Eigenlijk vind ik het enorm meevallen, die benzineprijs stijging. Zeker in vergelijking met bijvoorbeeld sigaretten.
Nou zijn sigaretten ook een van de weinige producten waarvan ik het niet erg vind dat de prijs zo gestegen is, laat die rokers maar lekker de zorgkosten terugbetalen in de vorm van accijnzen
De margarinemaffia lacht zich krom.
Ik schakel vanaf nu over op rijst met komkommer en bananen.
gemiddelden stijging en vergelijking is alleen relevant wanneer de andere factoren niet veranderen of maxima of minima kennen.
zo is het bijvoorbeeld irrelevant dat de gemiddelde schoenmaat 42 is, wanneer je bijvoorbeeld maart 48 hebt zoals ik.
ik heb dan nul-komma-nix aan het nederlands gemiddelde. dat past gewoon niet.
dito voor salarissen… je denkt bij gemiddelden al snel aan wat heel nederland verdient… maar zo werkt dat niet. het is het gemiddelden van IEDEREEN, dus ook de miljardairs die 4x meer zijn verdienen en de minimum-loners die nu pas voor het eerst in tig jaar tijd omhoog gaan in minimum uur loon.
Dus het gemiddelde gaat omhoog, maar dat gaat met name naar de top 10 van Nederland. de rest van de bv NL is er op achteruit gegaan. niet alleen omdat hun salaris NIET steeg maar ook omdat ALLE andere lasten ook omhoog gingen. hypotheek voor huizen die inmiddels 4 tot 20 keer zoveel is dan het huisje kostte om te bouwen., huur die elk jaar met 3.3%.. omdat het kan en mag.. maar ook stroom, gas, water, uit eten, onderhoud auto, bpm op auto, nieuwprijs en 2de handsprijzen, verzekering… als je op 200 punten 10% inlevert, lever je echt 10% in ipv 0.2%.
Gelukkig is er nog iets gelijk gebleven: mijn netto kilometervergoeding!
Oh, wacht….
Nee die was 28 eurocent in 2002 ;-)
Nou dat wordt dan rijst met banaan en komkommer.
Wonderbaarlijk weinig verschil in 20jr als je bekijkt hoeveel geld er bij verzonnen is door overheid/banken in diezelfde periode. En een vergelijk met bruto loon schiet niet veel op, met netto loon na alle taxen (dus ook alle niet loonbelastingen) en toeslagen (erg persoonsafhankelijk dus) zou een eerlijker beeld geven.
Ik keek vanmorgen eens, want masochist, naar de energieprijzen die ik betaalde om mijn huis te verwarmen. Benzine is gewoon retegoedkoop.
En nu de huizenprijzen? Daar valt niet tegenop te werken
En nu eens energie vergelijken!
Waarom vergelijken met 2002? Ik heb in 2008 op oudejaarsdag 0,99/L betaald voor E95. Das nog veel korter geleden 😉