Ja, ook jij staat te veel in de file. En je bent er zelf onderdeel van, hè?
Wij Nederlanders zijn enorme gewoontedieren. 7 op staan, 8 in de auto, dan een uur in de file pendelen en dan aan de slag op kantoor. Dan om 12:15 met Edgar een broodje lunchen (wat heb jij op je brood?) en om 3 minuten voor vijf sta je klaar om weer in je Skoda Enyaq iV of Tesla Model Y naar huis te te kachelen. Wederom in de file. Ja, iedereen staat daar, dus aan jou ligt het niet!
Het ligt aan al die anderen en al die anderen maken er een puinhoop van. Het aantal files is namelijk al een tijdje aan het stijgen, zo meldt de ANWB. De vereniging heeft gekeken naar de files van het jaar 2023 (januari tot september) en de uitkomst kan geen verrassing zijn. Er zijn namelijk meer files dan ooit! Na de coronaperiode is de groei meer dan 19 procent. In de ochtendspits zijn de files met 12 procent toegenomen, de avondspits om en nabij de 20 procent.
Het oude file niveau
Daarmee zitten we dus weer op het niveau van voor de coronacrisis van 2019. Na de coronaperiode gingen meer mensen thuis werken of – en dit is echt een verschrikkelijke term – ‘hybride werken’. Hybride werken betekent dat je 2-3 dagen in de week in je Toyota Prius stapt om naar kantoor te gaan. Die Toyota is natuurlijk gekkigheid, maar wel heel erg passend.
Ook buiten de spitsuren ziet de ANWB de files toenemen. Je zou zeggen dat de spits simpelweg eerder begint en later eindigt. Het komt niet alleen omdat iedereen weer op de oude voet verder gaat: er komen ook simpelweg meer auto’s bij.
Zijn er uitzonderingen? Jazeker! De vrijdagochtend wordt rustiger. Dermate rustig dat er bijna geen sprake is van een spits. De Vrij-Mi-Bo is aanzienlijk minder populair dan social media ons doet laten geloven. Nu volgt ondergetekende alleen Von Dobben, Kwekkeboom en Mora op Instagram, dus zo heel erg vreemd is die discrepantie niet.
Waar is het het drukst?
In Noord-Brabant nemen de files en drukte het meeste toe, ongeveer 35%. Noord-Holland staat qua drukte op P2 en Zuid-Holland op P3.
Zoals gezegd, dit is nog het rapport van de eerste 9 maanden. De laatste 3 maanden zijn traditioneel het drukst. De herfst komt eraan, dus lekker koud, veel neerslag en vroege zonsondergang.
Meestal nemen de files en drukte dan nog meer toe. Dus mocht je een mogelijkheid zien om toch thuis brood te bakken, thuis een brand te blussen of thuis een vasectomie uit te voeren, probeer dat even te regelen met je baas.
Robert zegt
Oplossing: ik sta om zes uur op, stap om kwart voor zeven in de auto, en ik rij zo om half vijf weer naar huis. In 99% van de tijd rij ik netjes voor de files uit.
aerohead zegt
Ahh, bouwvakkert ! 😉
Robert zegt
Neuh, de werklui die ik ken en faciliteer, stappen meestal al tussen half zes en zes in de bus-van-de-baas, en rijden vaak rond drie uur ’s middags al weer huiswaarts. Ook als file vermijding.
por100 zegt
Ik ben meer avond dan ochtendmens en zal dus niet zo vroeg opstaan. Gezondheid is belangrijker.
Snap niet dat hele branches daar nog zo strikt in zijn.
tatog zegt
Klopt! Een kleine verandering in gedrag levert veel winst op!
dutchneon zegt
Ik ben er mee gestopt, niet alleen die k** file maar ook dat klot* kantoor.
Lekker buiten bezig, carriere volledig om, geen vastigheid meer, niks meer te maken met mn hbo opleiding
maar wel veel meer naar mn zin en verdiende al erg goed in IT maar nu toch nog wat beter.
En barst van het werk in een straal van 15km rondom huis + heb nu het idee dat ik mensen echt blij maak met wat ik achterlaat
De keren dat ik in de file sta per jaar zijn op twee handen te tellen.
mashell zegt
Maar laten we eerlijk zijn, een carrièreswitch van ITer naar gigolo is niet voor iedereen weggelegd…
str8six zegt
Wat ik niet goed begrijp is dat veel mensen post-corona toch weer massaal naar kantoor gaan dan wel dat de werkgever verwacht dat men weer op kantoor aanwezig is. Ik snap dat er sommige banen zijn waarvoor je fysiek op kantoor dient te zijn maar het gros kan toch prima vanuit huis?
petroldrinker zegt
Omdat veel managers en/of bedrijfseigenaren hun personeel niet vertrouwen dat ze wel de hele tijd aan het werk zijn ipv wasjes doen, boodschappen doen, met de kids bezig zijn etc… hebben veel mensen het zelf naar gemaakt met hun gedrag toenw e thuis moesten werken met hun klagen en weinig uitvoeren tijdens werktijd…
outlook zegt
Misschien omdat de mens een sociaal dier is dat graag met anderen omgaat? Ergens bij willen horen? Team gevoel? Of blij om thuis ff helemaal weg te zijn? File rijden naar huis kan ook een remedie zijn om ff af te schakelen?
mashell zegt
Hmm. Ik ga één dag in de week naar kantoor maar werk aan een plan om dat uit te breiden, dat thuiswerk is ongelooflijk saai en laat in mijn hoofd het idee achter dat de pandemie nog altijd niet voorbij is.
Oopelkadet zegt
Ook ihkv milieubewust: die weigering een wet in te voeren voor hybride werken is zon gemiste kans. Als ik mijn werk neem: zoveel waardeloze vergaderingen die prima met teams oid kunnen maar toch fysiek aanwezig noodzakelijk geacht wordt.. zo komen we er niet.
Johanneke zegt
Sinds de zomervakantie voorbij is is het weer huilen, maar bij mijn woon-werk route zijn het vooral de 80km wegen die vast staan. Ik rij nu 2km om via de dijk, maar is een stuk sneller en zuiniger want kan gewoon de cruise control op 65 zetten. Dan klein stukje A50 om de rivier over te gaan, en dan direct via het bos ipv de 80km weg. Ik weiger om in de file te staan, rij liever om.
aerohead zegt
Afijn, hoe zou het toch komen dat er nog meer auto’s op de weg zijn dan in 2019 ?
Iets met kerona toen iedereen en zijn moeder een auto ging aanschaffen ?
En die ze nu niet meer weg wilenl doen want waarom zou je nog opgevouwen in een trein staan tussen de mandarijnen en knoflook lucht als je alleen maar 15 tot 30 minuten even achter een paar rooie lampjes hoeft te rijden en alsnog sneller op het werk bent als dan met het OV !
Oke, spitsheffing in het OV is van de tafel maar die komt er toch wel, alleen heet het dan “prijsdifferentiatie”, sta je voor nog meer geld nog steeds als een haring in een ruftende gele ton.
Heb onderhand de schurft aan reizen op bepaalde tijden en al helemaal als het eigenlijk niet hoeft, want ik kan 99% van mijn werk op afstand uitvoeren.
Die 1% laat ik lekker door een andere collega doen 😬
Thuiswerken, heerlijk !
Dutchdriftking zegt
Gelukkig is het OV een goed alternatief, toch?
willeme zegt
@dutchdriftking: Oh zeker, ik kan dat alleen niet betalen :-D
Tonnie zegt
Ik reis nu meer met de trein en met de motor. Meestal hooguit 1x per week met auto. Voor 2023 wel altijd met de auto. Dus aan mij ligt het niet meer!
rollingstoned zegt
“Ja, ook jij staat te veel in de file. En je bent er zelf onderdeel van, hè?”
Uh, nee. Ik werk meestal vanuit huis. Daarbij woon en werk in een grote stad, dus als ik naar de zaak moet dan ga ik gewoon lopen (15 min), met de fiets (5 min) of als het baggerweer is, zoals vandaag, met de tram (10 min)…
tatog zegt
Ik blijf het toch bijzonder vinden dat we ons gedrag niet aan gaan passen. Heel veel mensen kunnen echt wel een deel thuis werken. Al ga je het eerste uur wat mailtjes beantwoorden en stap dan pas in de auto. In de file staan is echt verspilde tijd. Toch doen we het omdat we vinden dat we geen andere keus hebben. Dat hebben we echt.
lekkaah zegt
Hoe bedoel je? Covid19 bleek een zeer goede testcase voor massaal thuiswerken. Het blijkt een flop. Veel werkgevers hebben hun personeel juist weer ’teruggefloten’ omdat is gebleken dat een groep mensen minder deden thuis. Je zou dus kunnen stellen dat deze groep het verpest heeft voor de rest die thuis wel iets uitvoeren. Je zal dit moeten stimuleren vanuit de overheid, maar iemand moet het betalen..
rollingstoned zegt
Flop? Daar zijn diverse onderzoeken naar gedaan en die spreken jouw bewering toch echt tegen.
mashell zegt
Er zijn wel degelijk managers die vinden dat mensen thuis minder doen. En er zijn ook managers die er achter gekomen zijn dat zijn/haar/hen toegevoegde waarde alleen ligt in het directe toezicht, als alles gewoon verder draait terwijl iedereen thuis werkt dan kun je jezelf als manager flink overbodig voelen en een enorme angst ontwikkelen dat jouw chef dat ook zo gaat zien.
lekkaah zegt
Link maar, dan link ik onderzoeken terug die anderzijds beweren. Leuke is, tijdens de pandemie riepen we allemaal dat het beter was. Nu blijkt dat dus totaal anders te zijn. Tot zover de onafhankelijke “onderzoeken” en “experts”. Er zijn in de US alleen al 100 duizenden teruggehaald naar kantoor vanwege slechte performance.. Anders gezegd: verklaar dan eens waarom bedrijven iedereen terugroepen?
@mashell: wellicht dat jij bovenstaande vraag kan beantwoorden?
pomoek zegt
@lekkaah: ik denk dat het corona tijdperk duidelijk heeft gemaakt welke bedrijven in staat zijn mensen zonder constante supervisie productief te laten zijn en welke niet. Ik denk dat de eerste categorie logischerwijs klein is om dat het gros van de bedrijven gewoon k^t is om voor te werken.
En natuurlijk zijn er beroepen waar niet thuis gewerkt kan worden. Dat snap ik ook nog wel.
lekkaah zegt
Hmm, zou kunnen. Al denk ik wel dat je een behoorlijke IT, management en een grote portemonnee nodig hebt om thuiswerken efficiënter te laten verlopen. Het laatste wat we nodig hebben is nog meer krimp in het MKB ten goede van big corps. Ik denk dat het een bedrijf altijd linksom of rechtsom meer geld gaat kosten. Zelfs het feit dat de werkgever geen reiskosten hoeft te vergoeden, blijkt niet genoeg. Wellicht dat de overheid met extra stimuleringsmaatregelen kan komen wat de ondernemer tegemoet kan komen op dit vlak. Men kan niet verwachten dat bedrijven uit zichzelf geld bijleggen om men thuis te laten werken; als de concurrentie dat niet doet ben je als ondernemer gezien.
rollingstoned zegt
Helaas hebben lang niet alle werknemers deze vrijheid/keuze. Genoeg micromanagers die vinden dat het personeel van 9 – 5 op kantoor aanwezig moet zijn…
enricoleerdam zegt
Er zijn teveel mensen/Autos en te weinig wegen!
superfred zegt
Ik sta vrijwel nooit meer in een file. Ik begin elke dag thuis, en overweeg niet eens meer om voor half tien in de auto te stappen. Ik vertrek ook uiterlijk om vier uur weer van kantoor, en maak dan thuis zo nodig nog de laatste dingen af.
Werkt perfect, en scheelt een hoop gedoe en een hoop fileleed.
Bijkomend voordeel is dat het ook nog eens positief effect heeft op het verbruik van m’n mito QV, van zichzelf toch al niet echt eej zuinigheidswonder… 😉
potver7 zegt
Ik sta vrijwel nooit in de file. Woon-werk per fiets.
por100 zegt
Ai, sterkte man
ttr6 zegt
Check, hier ook. Beste secundaire arbeidsvoorwaarde die er is: op fietsafstand werken.
por100 zegt
Heen valt de file mee en sta ik dus niet vroeger op.
Terug ga ik rustig om 15 uur al naar huis en werk dan thuis nog 1 of 2 uurtjes. Door die tussenbreak ben ik eigenlijk ook fitter die laatste uurtjes en ik heb mooi de spits vermeden.
RobTWo zegt
Oplossing: ik neem de motorfiets.
Als 15% van ingeblikte filerijders op een motor stapt, ben je van de files af. Het gaat alleen mis, wanneer het glad is, maar dankzij de global warming is dat bijna nooit meer.
mashell zegt
Denk ik niet. Als iedereen zou motorrijden zouden er zoveel ongelukken gebeuren dat er altijd wegen afgesloten zullen zijn om de boel op te ruimen. Per kilometer is de motor factoren gevaarlijker dan de auto. 6,7% van de dodelijke ongevallen en maximaal 1,5% van de afgelegde kilometers, zie: https://swov.nl/nl/factsheet/motorrijders