Qua looks krijgt deze nieuwe SUV op de Nederlandse markt een dikke duim, qua specs en prijs ook?
Het kan aan mij liggen, maar de Chinese invasie heeft als nadeel dat het allemaal tegelijk komt. Je bent nog maar net aan BYD gewend of je mag alle namen van Zeekr uit je hoofd kennen. En als we het daar toch over hebben: die namen voelen soms ook een beetje alsof je smartphone vraagt om een niet-te-kraken wachtwoord bij je account te genereren. Alsof dat nog niet erg genoeg is: de meeste modellen lijken ook nog eens best wel op elkaar.
Voyah Free
Da’s wel een grappige, want de Chinese automarkt was nog niet belachelijk lang geleden gewoon niks anders dan kopieën van Europese auto’s. Nu weten Chinezen steeds vaker gewoon zelf met goede designs te komen. Een goed voorbeeld daarvan is de Voyah Free.
Zo’n anderhalf jaar geleden zat ondergetekende zich ook al te vergapen aan de Voyah Free, een SUV in het hogere segment van het Chinese merk Voyah. Dat design is niet per ongeluk gelikt, want de Free is ontworpen door Italdesign-Giugiaro. Voyah is overigens één van de automerken van Dongfeng, één van de grote Chinese conglomeraten op autogebied. In China werd de Free dus al een tijdje geleden voorgesteld en in februari 2022 werd duidelijk dat je in de zomer van ’22 in Noorwegen een Free mocht bestellen.
Voyah Free komt naar Nederland!
Design is een mening, maar mocht je de Voyah Free ook een gelikte bak vinden, dan is er goed nieuws. Voyah komt naar Nederland en de Free is per direct te bestellen! Ook jij kan dus deze uit de kluiten gewassen SUV met elektropower bezitten. Naar verwachting mag je dan plaatsnemen in je nieuwe auto in het begin van 2024.
Helaas maakt de Voyah Free zijn naam niet waar wat betreft het prijskaartje. Die is dan ook fors: 74.150 euro. Daarmee zijn de meest directe concurrenten voor de Voyah Free auto’s als de Audi Q8 e-tron en BMW iX3. Tegen die twee is de Voyah een goede deal, maar dan heb je het over twee auto’s op een oud platform en geen dedicated EV. Nieuwere auto’s als de Tesla Model Y of Kia EV9 bieden ofwel gelijkwaardige specs ofwel gelijkwaardige ruimte voor minder geld. Voyah hoopt stiekem toch dat de ID-Giugiaro-lijnen je een beetje kunnen verleiden, zo lijkt. Maar ook materiaalgebruik en interieurdesign moet je over de streep trekken.
Specs
Helaas zijn keiharde cijfers niet waar de Voyah Free de concurrentie van tafel veegt. 500 kilometer WLTP-bereik, bijvoorbeeld, dat breekt anno 2023 geen potten meer. Niet in de laatste plaats omdat er een flinke unit van een batterij onder de Free ligt: 106 kWh groot. 490 pk en 720 Nm voor een sprinttijd van 4,4 seconden is dikke prima, maar ook niet bizar. Er is een 680 pk sterke versie in China, maar die lijkt Nederland over te slaan. Jammer!
Een paar dingen waar de Voyah Free wel scoort: bidirectioneel laden (dus de accu kan ook apparaten van stroom voorzien) is niet nieuw, maar kan lang nog niet met elke auto. Een geremde trekkracht van 2.000 kg is voor een EV zeer netjes en zal de Free gelijk op de shortlist zetten van werklui of caravantrekkers. Qua rijhulpsystemen heb je eigenlijk vrijwel alles en het zit er ook standaard op. Het dashboard met drie schermen is in hoogte verstelbaar, in de sportstand zakt deze om meer gefocust te kunnen zijn op de weg. Ja, dan was die 680 pk sterke versie echt leuk geweest, maar goed.
Nu te bestellen dus en dealergroepen ASV en Gomes nemen de verkoop op zich. Mercedes-dealers, die dankzij het verdwijnen van de EQC geen direct concurrent meer hebben voor de Free. Opvallend.
schuimbekje3 zegt
quadrupletest met xpeng, free, laro pehv, ev9
JelmerS zegt
Ziet eruit als een Maserati Levante die het gezellig heeft gehad met een Porsche Cayenne. Dit zal vast heel hard afschrijven ongeacht (nog te bepalen) waarde en kwaliteit voor je geld.
Corrado16v zegt
Eerlijk is eerlijk, voor een SUV is deze nog best wel te pruimen qua design.
V8Vantage zegt
Lijkt wel alsof ze ChatGPT gevraagd hebben om de neus van een BMW G30 te tekenen.
golf1985 zegt
Ligt het aan mij of lijken alle chinese elektrische suv’s aan de achterkant allemaal op elkaar? Ik zou het verschil niet meer zien denk ik
e36thuglife zegt
Eerst maar is kappen met die debiele namen want Voyah!!!! of Build Your Dreams! klinkt als een irritante influencer. 🥊💥😵💫
mashell zegt
BYD en BMW is precies even raar. Voyah is zelfs minder raar dan Volkswagen. Kortom, je went er wel aan.
e36thuglife zegt
Bayerische Motor Werke klinkt als staal klinknagels rokende schoorstenen zweet motorolie en
Build Your Dreams klinkt als een tiktokkie met een chihuahua die alleen in Harbour Club wil tjappen. Nuff said.
mashell zegt
Tja, als je jezelf helemaal vol pompt met vooroordelen zul je nooit positief verrast worden…
Heb jaren in Beieren gewoon maar als je Bayern tegen me zegt dat zie ik toch nog Markus Söder in lederhosen in een feesttent met hoempapa muziek met links in de hand een Maß Bier en rechts een Weißwurst, geen fraai gezicht… O’zapft is!
sleepyj zegt
Kostda?
mashell zegt
Dat zwarte interieur met die twee varianten zwart… Euggghh. Dat zal wel geen IDG werk geweest zijn.
bvdp zegt
ik reed van de week op de a1 achter een Voyah. Dacht eerst dat het een nieuwe Evoque was. Heb thuis maar eens gegoogled waar ik nu precies achter reed. Zag er niet verkeerd uit.