
In vergelijking met de reguliere Jetta is deze Volkswagen Jetta GLI Blue Lagoon Edition enorm spannend.
In Nederland is de Volkswagen Jetta een beetje een vreemde eend in de bijt. Want de ‘Golf met kont’ is te goed verkocht om te zeggen dat wij er niets van moesten hebben. Echter, zo’n succes als de auto in andere landen is, was de Jetta bij ons niet. Ook een tijdelijke naamsverandering (Vento en later Bora) heeft niet echt veel geholpen.
Originele Jetta GLI Blue Lagoon
Dit betekent dat wij ook een hoop leuke modellen moesten missen. Zoals de Jetta GLI (1J) uit 2004. Dit was een uitloopmodel van de generatie die wij Bora noemden. Dat model wordt door de VW-adepten in het land van Sleepy Joe een warm hart toegedragen. Dermate warm dat Volkswagen een ware hommage heeft gecreëerd, de Jetta GLI Blue Lagoon.
Bijzonder aan het 2004-model was de lak. Destijds kon je ‘m alleen krijgen in Blue Lagoon (een modeljaar later werd dat Jazz Blue). Deze kleur hebben ze opnieuw gecreëerd. Helaas wel middels een wrap en niet door ‘m opnieuw te spuiten. Ze zijn wel zorgvuldig te werk gegaan en hebben elk stukje koetswerk gewrapt. Ook de binnenkant van de raamstijlen en deuren zijn getrapt, iets dat nogal eens vergeten wordt.

Nieuwe Jetta GLI Blue Lagoon
Ondanks dat de basis van dit project (een Volkswagen GLI Autobahn) er al wat dikker uitziet, heeft VW de auto subtiel dikker gemaakt. De voorspoiler komt bij Fifteen52 vandaan, de sideskirts zijn van de firma Air Design. Een schroefset van H&R zorgt ervoor dat de auto lager op zijn wielen staat.
Over wielen gesproken, de Jetta GLI Blue Lagoon is voorzien van BBS CH-R velgen. De diameter van deze flowformed-wielen is 20 inch. Eromheen liggen 235 mm brede Continental ExtremeContact-banden. Uiteraard is het smaak, maar deze relatief subtiele aanpassingen zorgen ervoor dat het eindresultaat er geslaagd uitziet.
Interieur
Ook in het interieur is auto goed aangepakt, zonder dat het over de top is. Zo is er een pookknop in de vorm van een golfbal. Gave toevoeging zijn de Recaro ErgoMed sportstoelen.
Concept
De Jetta GLI Blue Lagoon is voor nu nog een ‘concept’, om te laten zien wat er allemaal mogelijk is. Alle onderdelen kun je overigens gewoon bestellen bij de genoemde leveranciers. Dus je kan zelf aan de slag.
Concept? Strik erom en afleveren die handel. Prachtige wagen.
De Bora (1J6). Saaimans nummer 1, maar stiekem veel leuker dan een Golf IV, want hij zat veel beter in z’n accessoires én hij was leverbaar als stationwagen(!) Die Edelkombi of Luxus Variant was feitelijk gewoon de Golf Variant met Bora-neus. Maat van me had er eentje, met de 1.8T motor. Ik was er best wel een beetje jaloers op, destijds.
Geweldige kleur is dat Blue Lagoon trouwens. En inderdaad, een mooie hoedtik.
Zo dat is een strakke bak! Ik heb op een of andere manier wel negatieve associaties bij de namen Jetta en Bora
@pindakoning: Spreek je uit over jouw associaties.
@pindakoning: als je een Jetta hebt ga je op den duur een weddenschap aan die je niet kunt winnen, vlucht je, en word je neergeschoten.
Heb helemaal niets met VW maar hier zou ik een uitzondering voor maken. De (haast) perfecte sedan, zeker voor het oog.
Erg mooie uitvoering zo, zeer geslaagd. En heerlijk “gewoon” grijze wielen. Al twijfel ik een beetje over die frontlip maar hij komt ermee weg
Hij is leuk. Het origineel uit 2004, is dat de Amerikaanse tegenhanger van de GTI 25 jahre?
Best een strak ding
Ziet er gaaf uit. Jammer dat hij op basis van de specs die sportive pretenties niet echt kan waarmaken. Meer show dan go dus. Desalniettemin een heel goed ogende sedan.
Die voorstoelen zijn erg vet, lijkt zo op nieuw beklede stoelen uit een jaren 80 golf
Ziet er retro-dik uit. Mooie auto.
Vet om eens iets anders te zien dan een recaro poleposition in zo’n project
Ha, een sedan, fijn…
Met 2.0 en handbak heeft de ‘normale’ GLI een vanafprijs van iets meer dan $ 27.000,- en levert 228 hp.
Vind het een knap ding. Je leest in de US press wel vaak dat de kwaliteit van het een en ander echt een beetje tegenvalt. Vooral in het interieur. Er rijden er wel een paar in NL.
En nu in de showroom zetten, zo moet het zijn.