Jeremy Clarkson is een Max-fan, maar zijn eigen Britse fans vinden dat niet leuk.
De Grand Prix van Amerika 2021 was een ouderwetse nagelbijter. Het was wellicht niet de meest spectaculaire race. In de openingsfase was er wat actie en daarna tussen wat achterhoede-coureurs. Maar vooraan het veld was het vooral spanning, in plaats van sensatie.
Uiteindelijk was het Max Verstappen die de race won en de opstormende Lewis Hamilton die het moest doen met de tweede plaats.
Jermey Clarkson is Max-fan
Jeremy Clarkson laat het volgende weten op zijn Twitter-account:
‘Plezier’ mij. Max Verstappen. Wat een rit!
Jeremy Clarkson, man van weinig woorden.
Veel van de volgers van Jeremy Clarkson zijn Brits en zien liever een ander winnen. Namelijk de eveneens Britse Lewis Hamilton. Het is grappig hoe ons perspectief is, want in Engeland zijn ze dus door voor de Engelsman. Goh. Behalve Clarkson, die zich al vaker positief heeft uitgelaten over Max Verstappen.
De fans begrijpen niet waarom Clarkson de race zo bijzonder vond. Max Verstappen zou zijn start om zeep hebben geholpen en ging slecht met zijn banden om, waardoor hij telkens veel eerder de pits in moest dan Lewis Hamilton. De enige reden dat Verstappen won, was omdat hij in schone lucht reed en Hamilton simpelweg niet in de buurt kon komen omdat hij in de ‘dirty air’ zat. Althans, volgens de fans op het sociale afvoerputje dat Twitter heet.
Die snelheid vast weten te houden op die banden in de laatste vijf ronden was heel erg indrukwekkend.
Jeremy Clarkson, is niet zomaar een Max-fan.
Heeft Clarkson gelijk?
Ook daarbij zijn de Britse fans niet helemaal eensgezind. Het zou voornamelijk te maken hebben met de aerodynamica. Dit werd overigens in de race op SkyTV tegengesproken door Brundle, Croft en Kravitz. Die drie heren waren er heilig van overtuigd dat Red Bull een flater had geslagen met de strategie en dat Hamilton met DRS, extra Mercedes-power én slipstream met gemak langs moest kunnen komen.
Kijken we naar de tijden, lijkt de waarheid toch echt iets meer in het midden te liggen. Hamilton naderde Verstappen met rasse schreden. Verstappen reed tijden in de lage 1:40, terwijl Hamilton met hoge 1:38, lage 1:39 rondetijden erop af kwam. De laatste ronden gaf Verstappen duidelijk meer gas. Naarmate Hamilton dichterbij kwam, reed Verstappen lage 1:39-rondes. Dus wat betreft heeft Jeremy Clarkson als Max-fan ook gewoon gelijk.
berlinetta zegt
En als Hamilton voorop reed, lag het zeker niet aan de schone lucht maar aan zijn superieure rijkwaliteiten – aldus zijn Britse fans. Feit is gewoon dat beide coureurs goed hebben gereden, bijna foutloos zelfs. Alleen Max had een iets mindere start dan Lewis. Verder heeft Max kunnen winnen vanwege een uitstekende strategie van het team.
karhengst zegt
Dit. Dat vuile lucht een factor speeld bleek reeds toen Verstappen nog achter Hamilton zat in het begin. Hier heeft Red Bull perfect op ingespeeld met hun strategisch geplaatste stop. Vreemd eigenlijk dat Mercedes hier niet op heeft ingespeeld.
Het zal me niks verbazen als Verstappen bewust niet vol gas is gegaan om, toen Hamilton weer in de vuile lucht verscheen, nog wat over te hebben.
Mooie race en spannend ook. Niet in de laatste plaats door alle achterliggers.
Johanneke zegt
Ja dat lijkt mij ook. Verstappen was in de openingsfase sneller dan Hamilton, maar kon er niet langs want vuile lucht. Verstappen wist ook wel dat als ie Hamilton binnen 1 tot 2 seconden kon houden het ideaal was geweest. Erg knap van RB en Verstappen.
Overigens had RB een keer de luxe om de strategie te bepalen, omdat Perez in de pitwindow van Hamilton reed. Was Hamilton eerder gepit, had Perez hem op kunnen houden terwijl Verstappen was weggereden, en dan had ie na een pitstop 1e gereden op versere banden. Dus het initiatief lag nu bij RB, leuk voor de verandering.
Robert zegt
Max is af en toe een recalcitrant mannetje over de boordradio en een bloedzuiger op de baan. Puur afgaande op het karakter snap ik helemaal waarom Jeremy Clarkson fan is.
Aanvullend een inschatting mijnerzijds, maar ik gok dat JC ook niets moet hebben van overdreven politiek correcte gelul van Hamilton.
toniominestrone zegt
@RRRobert: je benoemd precies de eigenschappen van een kampioen, kijk naar Schumacher, Senna en Alonso stuk voor stuk recalcitrante mannetjes die het het niet schuwen de concurrentie middels truukjes te manipuleren.
piedlourd zegt
Nou, ik vind het allemaal vrij logisch.
Ik heb ook altijd gelijk en ben tevens fan van Max.
Misschien interessant om wetenschappelijk uit te zoeken; hebben fans van Max altijd gelijk?
Of is daar geen verband en ligt het gewoon aan mij (en Jeremy)?!
ghini zegt
Brundle, Croft en Kravitz zaten er duidelijk naast met die opmerking over strategie. Na die start moesten ze iets doen. Uitvoering had nog iets verfijnder gemogen, 2e stop een a twee rondjes later miss maar verder top aangepast op situatie.
faalhaas zegt
Mooie kerel, laat gewoon zijn mening weten en draait er geen doekjes om.
Dutchdriftking zegt
Toch leuk om te zien dat deze Brit fan is van de sport, en niet zozeer van “hun eigen” coureur. Al zal hij Norris ook kunnen waarderen.
pomoek zegt
Opvallend hoe anders er naar de strijd tussen Hamilton en Verstappen gekeken wordt aan de andere kant van de Noordzee. Of eigenlijk niet. Hoe dan ook, Engelse en Britse journalisten zag ik, tot een paar maanden geleden, altijd als onpartijdig. Maar de laatste tijd valt me op dat ze vaak vinden dat Verstappen “Lucky” is en Hamilton “unlucky”. Hongarije en Silverstone wordt afgedaan als incidentjes, waarbij volledig voorbij wordt gegaan aan het feit dat Hamilton in die race Verstappen simpelweg van punten heeft beroofd. Ja Verstappen was iets te eager, maar dat had niet “bestraft” hoeven te worden met een 0-punten finish.
De race gisteren leek zich te ontvouwen als het scenario Hongarije 2019. Maar MB leek geen rekening te hebben gehouden met de turbulentie die de auto’s nu veroorzaken waardoor inhalen erg lastig is. Verstappen had hier de eerste 10 ronden overigens net zo goed last van. De kans dat Hamilton als de race een ronde langer had geduurd Verstappen voorbij zou zijn gegaan, zoals een reaguurder op twitter suggereert, is helemaal niet zo waarschijnlijk.
por100 zegt
Ja mee eens, max kwam hamilton op geel ook niet voorbij ook al zat hij ruim binnen de drs. 1 of 2 ronden extra had max het nog kunnen uithouden, mits geen pech met achterblijvers natuurlijk.
mashell zegt
Er zijn inmiddels net zoveel F1 analisten als voetbal analisten. En ze doen allemaal dat wat analisten het beste doen: de koe in de kont kijken!
Het is een zeldzaam spannend F1 seizoen, Lewis en Max bedankt daarvoor!
sportabgasanlage zegt
@mashell dankjewel voor de enige juiste reactie. De fans zullen altijd achter hun idool staan en hem fouten vergeven, en alle acties van de belangrijkste concurrent onder een vergrootglas leggen en negatief proberen uit te leggen.
Wie er aan ’t einde ook kampioen wordt, het was eindelijk een geweldig spannend seizoen. Met dank aan Max en Lewis.
Loek zegt
Ik vond het een mooie race om te zien en eigenlijk vind ik dat je geen conclusies kunt trekken uit ‘wie beter was’. Er zijn twee strategieën geweest en beide hadden ze kunnen werken, eentje werkte gewoon nét ietsje beter dan de andere. Het resultaat is in beide gevallen dat we aan het einde van de race de twee potentiële wereldkampioenen alles uit hun auto hebben zien halen. Ik vind het tof van Max dat ‘ie het heeft kunnen volhouden, maar ik heb even veel respect voor Lewis die een gat van 8,9 seconden tot een seconde reduceert om het extreem spannend te maken.
Los van dat vond ik nog wel één kudtopmerking die van Bono (volgens mij?) aan het einde dat ‘ze vandaag niet snel genoeg waren’. Ze waren plenty snel, er is gewoon iemand die vandaag iets sneller was. Doet mij toch laten denken dat Mercedes die zeven wereldtitels zo makkelijk heeft binnen gehengeld dat rivaliteit niet lijkt te bestaan. Terwijl dat momenteel wel het geval is.
Zoals ik altijd zeg zou ik Verstappen het WDC gunnen maar dat is niet gezegd vanwege een oranje bril (het speelt wel mee, ik vind het tof om Nederland goed vertegenwoordigd te zien), maar gewoon voor de afwisseling. Ik haat Hamilton niet, ik ben geen fan van zijn divagedrag maar racen kan ‘ie zeker, maar iemand anders die het hem eens moeilijk maakt is mooi om te zien. Ook lijkt het me leuk om weer eens een seizoen te hebben waar het seizoen pas bepaald wordt in de laatste ronde van Abu Dhabi, niet bij de start van Turkije.
gregorius zegt
Nederlanders zijn vaak echte ‘chauvinisten’ voor hun sporters (terwijl een hoop van die sporters weinig met die gekke fans hebben).
Maar die Britten zijn niet veel erger (ik heb er hier ook een paar van op kantoor, in CH); die LH kan door de week 16 puppies doodslaan, maar als hij in het weekend rijdt staan ze allemaal voor hem te juichen. Dus op die manier zijn die Britten niet heel veel anders dan de NLers.
Verder was het gister een omgekeerd Bahrein. Toen werkte de undercut van LH op MV; en kwam MV er niet (legaal) lang in de laatste ronde.
Dit keer was het omgekeerd; ook weten we al een paar jaar dat MV beter is in het volgen van een voorganger van dichtbij als de verschillen niet heel groot zijn (bijvoorbeeld eind van een stint); terwijl de MB er iets meer problemen mee heeft. Dus in dat geval was het zo duidelijk nog niet voor LH dat hij er langs zou moeten kunnen komen.
Uiteindelijk lieten beide LH en MV zien dat als het moet ze allebei verdomde snel kunnen rijden (tov de rest). Maar afgezien daar van, was het allemaal zo bijzonder niet gister.
sportevo zegt
Beide hebben het gisteren goed gedaan. Verstappen kwam met zijn eerste stop op het juiste moment. Je legt dan de bal echt bij je tegenstander die dan eigenlijk langer buiten moet blijven om het voordeel van versere banden te doen laten gelden maar inhalen is 1, er voorbij is 2 en dat is best lastig.
hondekop zegt
Clarkson heeft gewoon meer ballen dan er in zijn broek passen..
Held !
cossiekiller zegt
Some say that Jeremy is born in the Netherlands. And that Max is born in the most boring country in the world…
All we know is, that he is faster than the Stig!
cthijs zegt
Ik snap niet dat ze perez niet naar binnen hebben gehaald om de snelste ronde te hebben die kon toch maar 1 positie zakken nu kan het de beslissende punt voor het kampioenschap worden
Henkie zegt
Ja en omdat hij naar binnen gaat verliest die dus punten. Zul je net zien aan het eind van het jaar dat Redbull dat net te kort komt in het constructeurs kampioenschap.
streetglide zegt
Ik vraag mij af wie die startopstelling verzint. Deze opstelling na kwalificatie doet de polewinst teniet. de afstand tussen 1 en 2 is 9 meter. Dat is weinig. Zeker met zo’n kort stuk naar de eerste bocht.
sportabgasanlage zegt
Max reageerde 3 honderdsten langzamer dan Lewis op de rode lampen, en de Mercedes zat een paar tienden sneller op de 200 dan de Red Bull. Kortom, Lewis had gewoon een betere start.
Als ze even snel waren, had Max gewoon kunnen blocken. Maar het zou me niet eens verbazen als het vooraf ingecalculeerd was.
MarcoM zegt
Geweldige kerel die Clarkson, maar dan puur in de oude tijd van Top Gear.