Hoe is het mogelijk?
Ondanks betere actieve en passieve veiligheidssystemen vallen de laatste jaren weer meer dodelijke slachtoffers in het verkeer te betreuren. Wellicht heeft het er iets mee te maken dat het gros van de automobilisten alvast vooruitloopt op de autonome trend en rustig achter het stuur zit te multitasken. Of misschien worden we wel gewoon een beetje overmoedig van al die elektronische hulpjes en nemen we daarom meer risico’s.
De bestuurder van deze Toyota MR2 kan dergelijke gizmo’s niet als excuus opvoeren en toch ging het behoorlijk mis. De rode sportwagen crashte in Derbyshire (Verenigd Koninkrijk) en zoals je ziet werd de Toyota vakkundig om een lantaarnpaal gevouwen, waarna de auto als een trekzak in elkaar werd gedrukt.
Gelukkig voor de bestuurder ving de passagierszijde (stuur zit rechts) de grootste klapper op. De brokkenpiloot kwam er dan ook met lichte verwondingen vanaf. Dat had héél anders kunnen aflopen… De politie vermoedt trouwens dat aquaplaning de grote boosdoener is en benadrukt dat weggebruikers hun rijstijl aan de omstandigheden moeten aanpassen.
Foto via Derbys Road Police
skid zegt
Zonde van de MR2! De bestuurder is wel een grote geluksvogel, er zijn er genoeg die zoiets niet kunnen navertellen.
Aquaplaning doe je weinig tegen, maar hoe was het met de bandjes?
nism0 zegt
@skid: Ultrasofts
cupsport zegt
@skid: exact! Veel bestuurders van (oudere) snelle auto besparen op kwalitatieve banden.
Ik snap het helemaal (deed ik ook toen ik 18 was) maar het kan echt je leven kosten.
Het verbeteren van een auto begint echt bij goede remmen en banden. Pas als dat gedaan is moet je aan andere leuke(re) zaken als audio en spoilers gaan denken…
fmgarcia zegt
@cupsport: Leukere zaken en spoilers..
davelepeef zegt
@cupsport: dat kan wel zo zijn, maar in de lagere klassen nieuwe auto’s voel je doorgaans geen fluit van wat er tussen banden en wegdek speelt, met dank aan die lekker licht sturende elektrische bekrachtiging – goede banden of niet. Ik rij nu een fonkelnieuwe Hyundai als huurauto en heb het gevoel zo’n stuurtje in zo’n auto voor kinderen in een draaimolen rond te hoepelen. Als je niet voelt wat er gebeurt, dan weet je ook niet hoever je kunt gaan, ik denk dat dat in combinatie met moderne veiligheidsvoorzieningen zorgt voor een misverstand van wat je auto kan hebben. En wat dacht je van al die eco-banden?? Een band moet grip hebben, dat gaat niet goed samen met een laag brandstofverbruik of afrolgeluid.
stijnvermeersch zegt
@davelepeef: Eco-banden warmen minder op door dunnere zijwanden, andere types vezels, andere samenstelling van het rubber. Wie weet wel kwalitatiever in vergelijking met standaard modellen.
En ja, ze hebben langslopende groeven waardoor de ze minder lawaai maken en wellicht op sneeuw en zo minder grip hebben. Maar daar hebben we dan ook winterbanden voor.
davelepeef zegt
@stijnvermeersch: ik weet niet waar de verschillen liggen, ik weet wel dat ‘ze’ meetbaar lager scoren op bepaalde proeven (ze tussen haakjes, er zijn vast uitzonderingen…). Overigens moet ik opmerken dat ik kijk naar sportbanden, vergeleken met comfortbanden zal er een kleiner verschil met eco-banden zijn. Maar dat doet er niet toe; m’n punt is, een band heeft wat mij betreft belangrijker eigenschappen dan comfort en verbruik. Dat ligt bij eco-banden simpelweg anders.
Onehp zegt
@davelepeef: op juist aquaplaning doet menig eco band het beter dan een sportband. Er is geen echt verschil daar.
davelepeef zegt
@Onehp: als ik daar een reden voor moet verzinnen gooi ik het erop dat een sportband meer footprint heeft, en daardoor een lagere vlaktedruk. Doorgaans hebben auto’s uitgerust met ecorubbers ook gewoon een kleinere breedtemaat, net als winterbanden, maar ik neem aan dat je dat niet bedoelt
Onehp zegt
@davelepeef: nee, in gelijke maat. En beide smaller en hogere bandendruk (en daarmee oppervlaktedruk) is positief om aquaplaning te verminderen…
ArnoldH zegt
@cupsport: goede kwaliteit banden hoeft niet veel te kosten. Ik rij sinds de aanschaf van mijn mr2 7 jaar terug op falken banden, goede band voor een normale prijs.
Erg zonde van de MR2…
Sir_Vmax zegt
@cupsport: heb nu onder mn BRM een setje delinte dh2 banden. Zo ongeveer t goedkoopste wat nog te balanceren is. Maar wat een k*t dingen zijn het, zodra t nat is gelijk bij normale snelheden onderstuur en wielspin. Gaat binnen kort een betere set onder ondanks dat ik nog niet eens halverwege t profiel ben. Dus ben inderdaad eerst begonnen met audio maar de banden zijn dus t eerst volgende….
rutger97 zegt
@srthellcat: heb ook delintebanden sinds de beurt( wel een ander type). Onder mijn swift meer dan voldoende grip. Op droge ondergrond enorm goede grip en bij regen gewoon beheerst de bocht om…
hartman zegt
@skid: `Aquaplaning doe je weinig tegen,`.
Wat je zelf (en anderen) al oppert, banden met veel profiel maken het verschil.
Maar volgens mij nog veel belangrijker, en de Derbys Road Police zegt dat in dit stuk ook , is je aanpassen aan de omstandigheden. De bestuurder maakt het verschil. Pas daarna zijn auto.
volvoturbo zegt
Wow, linksgestuurd dan was hij er geweest.
kennone zegt
@volvoturbo: als de auto ontploft was ook
benzinehoofd zegt
@volvoturbo: Als mijn tante een…
StijnB zegt
@benzinehoofd:
linksgestuurde was, was ze niet extreem rechts?
Onehp zegt
@volvoturbo: nee dan had de lantaarnpaal er ook in de andere kant ingezeten. ‘Had’
asfalt zegt
Jetcars lapt hem nog wel op…
madmarky zegt
Nog steeds geen opmerkingen over Jetcars?
Onderdelen overzetten op een MR2 met voor- en/of achterschade en er is weer een auto te verkopen.
asfalt zegt
@madmarky: net gereageerd, is alleen nog niet geplaatst :)
v6ti zegt
@madmarky: velgen zijn zeker 50 euro waard.
kempenaer zegt
Tsssss. Wel belachelijk dat het lot van de passagier helemaal onbenoemd blijft…
towi1989 zegt
@kempenaer: die zat thuis op de bank
JaxDryke zegt
@kempenaer: Die was er niet. En als ie er wel was, dan was ie er nú niet meer ..
JaxDryke zegt
Heh, ’t is nu nét een Porsche :)
Onehp zegt
Ik vervang nu mn ps4 met een nieuwe set, goede 3-4mm over maar ik rij wel graag door in de regen. Pay to play. De oude krijg ik nog verkocht, schrijf er wel even bij dat de aquaplaning eigenschappen wat minder zijn, maar de droge dan wel weer wat beter, perfect voor een mooiweer rijder die nu en dan eens een natte baan tegenkomt… Of voor een natte maar niet doordrenkte track day…
metalmike zegt
@Onehp: Er zitten banden onder je PlayStation 4?
galgootje zegt
@metalmike: pilot sport 4, @onehp
galgootje zegt
@onehp: dat heb je erg rap gedaan dan! Pilot sport 4 is nog niet heel lang op de markt toch?
Was voor m’n E39 M5 aan het kijken voor die banden, nog niet in assortiment. Voor Pilot Supersport gegaan nu. Volgende week montage, ben erg benieuwd!
Onehp zegt
@galgootje: de 4 is vooral beter in de regen, in het droog is het verschil erg klein, groter verschil is van versleten naar volle profieldiepte…
Inderdaad, een 20 duizend km op een jaartje, slijt wel een beetje extra met >300 pk op de voorwielen (square setup op tijd gewisseld voor/achter, dus alle vier ongeveer gelijk versleten)…
cossiekiller zegt
Deze man kan nu de voorkant én de achterkant van zijn auto tegelijk zien.
hollandbest zegt
Gesteggel over bpm?? Meeste is al afgeschreven lijkt mij
Hupke zegt
Die sw20 mr2 is sowieso een listige wagen. Geen nieuws, wel zonde blijven er niet veel over die niet weg geroest zijn.
tenaci zegt
Waarschijnlijk is de bestuurder gewoon uit de auto geflikkerd. Als hij aan de passagierskant zo dubbelgevouwen is dan zal hij aan bestuurderskant wel open gescheurd zijn en zat deze Brit met z’n kont in het gras.
p993 zegt
Aquaplaning ja…de snelheid heeft daar ook wel wat mee van doen, denk ik.
Onehp zegt
@p993: in zo een erg lichte middenmotor rwd met hoogstwaarschijnlijk bredere en meer versleten achterbanden die eerst aquaplanenen, kan die achterkant wel erg snel van rijrichting veranderden. 70km/h kan dan genoeg zijn, ook genoeg om deze schade te berokkenen… Kan uiteraard ook sneller gegaan zijn…