Het merk Jensen heeft op nostalgisten een ongekende aantrekkingskracht, maar het was dan ook een aardig roemrucht Brits merk. Geholpen door de recente retro-opleving maakt Jensen zich nu op voor een renaissance, en dit is de GT…als kleimodel.
Naast de GT zegt Jensen (formele naam: The Jensen Group) eveneens te werken aan een opvolger voor de legendarische Interceptor, die – logisch – Interceptor 2 gaat heten. Aan het roer van staat Tim Hearley, een voormalig Aston Martin-baasje, die kennelijk nog connecties heeft bij Jaguar, want hij heeft voor zijn kleimodel een set F-Type-achterlichten geleend.
In 2016 wil Jensen zijn nieuwe model klaar hebben, waarbij je moet denken aan een kleine oplage en een hoge mate van personalisering, gelijk het net zo Britse spul van Eagle. Dat hier een navenant prijskaartje aan hangt is evident: tegenover Autocar laat het bedrijf een getal van £350.000 vallen.
Aan een prototype van de GT wordt ondertussen hard gewerkt, de Interceptor 2 is een zorg voor hierna. Eerstgenoemde model zou de meer rauwe van de twee zijn, maar wel wat verfijnder dan een muscle car, zo voegen de Britten toe. Mja, als je er bijna een half miljoen euro voor wilt vragen dan mogen we ook wel iets meer dan een gemiddelde Camaro verwachten lijkt ons zo.
Geen connectie met Healey Sports Cars
Overigens hebben de eigenaren net zo weinig met die andere Jensen-revival uit 2011 – van Healey Sports Cars – te maken als met niet-grappige radio-dj’s met een dikke kop, en daarom zijn de merkrechten gekocht en veilig gesteld; opdat niet nog meer ‘Jensens’ van een andere maker kunnen verschijnen. We zijn benieuwd of het de heren gaat lukken een product neer te zetten.
UPDATE 1: Meer informatie sijpelt binnen. de aluminium-composiet Jensen krijgt – niet heel verrassenderwijs – een GM V8, die gekieteld kan worden tot zo’n 675 supercharged pk’s. De makers van de RWD-coupé mikken op een gewicht van 1530 kg. Kopers kunnen kiezen uit een zestraps automaat of een handbak met evenzoveel gangen.
UPDATE 2: Helaas, in Geneve was geen Jensen te bekennen…
peugti zegt
ik vind hem top
ary777 zegt
@peugti: Ik ook, maar dan in GTA 5 ; )
bluesbrother zegt
ja wat moet je ervan denken.
als ik het geld had zou ik er één bestellen.
maar vind de schets op een saab lijken. de neus op een mustang.
en dan die kont.. volgens mij krijg je problemen met de Nederlandse drempels.
newguy92 zegt
@bluesbrother: neus lijkt meer op een charger/Challenger imo door de koplampen
reggie-boy_rood zegt
Originele achterlichten………
rs6issnel zegt
@reggie-boy_rood: Jaguar anyone?
Design_Driven zegt
@rs6issnel: Het ontwikkelen en vooral het homologeren van achterlichten is duur. Dus kleine fabrikanten hebben 2 opties. Standaard universele lichten gebruiken (van Hella bijvoorbeeld, vermoed dat de koplampen de standaard Hella koplampen zijn) of toestemming vragen om bestaande autolichten te gebruiken. Hier hebben ze idd die van de F-type gebruikt.
rs6issnel zegt
@sketcher: Als een exemplaar 350.000 pond! kost dan mogen ze best eigen lichten ontwerpen/maken. Die prijs is wel heel erg over the top.
dillon zegt
@rs6issnel: Check dit: http://www.autoblog.nl/nieuws/wat-hebben-18-supercars-en-een-citroen-cx-gemeen-72792
OT: Wat een schitterende auto, al vind ik de achterlichten er niet geheel bij passen. Die lijken trouwens echt op die van de Jaguar vinden jullie niet? (geintje natuurlijk)
motoragent zegt
@rs6issnel: Als je je bedenkt dat zelfs een merk als Pagani of Alfa Romeo (bijv. de 4c) er voor kiest om standaard lampen toe te passen in plaats van zelf te homologeren, kun je je misschien indenken hoe duur dat wel niet is. Dat is zeker voor een kleine nieuwe autofabrikant als Jensen niet op te brengen.
Edge zegt
@motoragent: Alleen zijn ze bij Alfa en Pagani wel zo slim om er een leuke behuizing omheen te maken, zodat je niet meteen door hebt dat het standaardspul is. Dat hadden ze bij deze auto ook kunnen doen. In vergelijking met het zelf ontwikkelen en homologeren is het een fluitje van een cent.
Esprit_de_Flandre zegt
@rs6issnel: Ontwikkeling en keuring verdien je niet terug op een auto van 350.000 waarvan er maar 100 (zeer optimistisch) per jaar worden verkocht…
Design_Driven zegt
@rs6issnel: De kosten voor zo een kleine productie zijn ook veel hoger. Uren en productie faciliteiten moeten terugverdient worden op maar een paar auto’s want ze weten ook dat ze er ook niet zoveel gaan verkopen.
Bij achterlichten is het niet anders. De achterlichten bestaan uit meerder onderdelen, minimaal 3 vrij grote delen voor elke unit, plus wat kleine mouldings. De lens moet ook nog eens van zeer goede kwaliteit zijn. Denk per mal aan 20k + de uren die het kost om ze in CAD uit te werken, productie rijp te maken, lichtbeeld te testen etc. Dan heb ik het nog niet over de elektronica. Vervolgens moeten ze nog gehomologeerd worden, als kleine fabrikant mag je dat niet zelf doen dus moet je daar een extern lab voor inschakelen. Productie kan tegenwoordig wel goedkoper in China maar de kwaliteit is nog niet best. Voor auto producenten als Jaguar is het geen probleem want de afschrijving per unit is veel lager door de aantallen die ze draaien. Dan is er nog de hele aftermarket en service, ze zouden dan een aantal op voorraad moeten hebben en die ergens opslaan, ook niet gratis. Bij een bestaande unit kunnen ze die gewoon achteraf bestellen.
Ze hebben dus gewoon een afweging gemaakt en besloten daar niet te investeren, en ik geef ze geen ongelijk ze hebben dat achterlicht er best mooi in geïntegreerd. Het is ook niets nieuws, kleine fabrikanten doen dit al jaren.
Het bovenstaande is waar voor alle onderdelen die ze zelf ontwikkelen dus de prijs is niet eens zo gek al zullen ze er best een goede marge op hebben. Als je weet wat voor werk en kosten er gaan in het ontwikkelen en productie van een auto dan zijn auto’s als de Dacia echt wondertjes.
reggie-boy_rood zegt
@sketcher: nou.. Dat zeg je wel. Maar After market achterlichten hebben in een keurmerk en zien er compleet anders uit! En vaak zien ze er nog goedkoper uit ook. Kan niet geloven dat het ontwerpen van die lichten duur moet zijn
Design_Driven zegt
@reggie-boy_rood: Veel tuning achterlichten hebben geen goedkeuring. Heel soms hoor je dat ze afgekeurd worden bij een APK maar meestal kom je er mee weg. Op de verpakking staat dan bv voor show only. Als ze wel een type goedkeuring hebben dan rekenen ze er gewoon op dat ze er genoeg van af zetten.
Er is trouwens een verschil tussen aftermarket units die eigenlijk gewoon versie zijn van de OEM, andere kleur, andere lensjes maar dezelfde vorm, (soms kunnen die gewoon vallen onder de keuring van de originele) en licht units die ontwikkeld zijn voor kleine producenten. Denk aan bussen en caravans al kiezen die ook steeds vaker voor eigen units.
De kwaliteit verschilt nog al inderdaad.
reggie-boy_rood zegt
@sketcher: zou de vencer sarte niet gewoon hella achterlichten gebruiken?
reggie-boy_rood zegt
@rs6issnel: ja dat mag je zeggen…
nnaverbranding zegt
Wat. Vreselijk. Dik.
Nu nog een betaalbare versie.
sydney zegt
Het zou mooi zijn als het lukt.Een flink prijskaartje hoeft het probleem niet per se te zijn,Jensen’s zijn op z’n zacht’s gezegd nooit prijspakkers geweest.
E34M5Touring zegt
Nehhh, vind het niks. Kont klopt niet en het front vind ik een beetje Halfords. Liever een originele. Of die aangepaste die Top Gear gebruikte voor de ‘The Interceptors’ theme song.
w0o0dy zegt
Oubollig en saai, koop een echte als je zoiets zoekt.
supersim200 zegt
Die achterlichten hebben ze ook zo van de F-type afgeplukt.
janus82 zegt
@supersim200: serieus??
dameister zegt
@supersim200: zou je denken? Als je ergens tussen al die lettertjes hierboven kijkt dan zul je dat ook zien staan
smadb zegt
@supersim200: hoe kom je er bij?
supersim200 zegt
@smadb @dameister @janus82 sorry jullie hebben gelijk. overheen gelezen
smadb zegt
@supersim200: geeft niet bruh.
888natan zegt
Nou moah voor -400000€
ettie zegt
@888natan: duidelijk hoor
mazdarx zegt
Ik kan dit alleen maar toejuichen, Jensen maakte vroeger erg gave auto’s. Ik vind de naamgeving van de Interceptor wel vreemd, er is namelijk al een Interceptor Mark II… Maar goed, niet dat veel uitmaakt.
w0o0dy zegt
Deze is veel mooier en toch ook retro genoeg?http://www.autowereld.be/wp-content/uploads/2011/09/Jensen1-600×350.jpg
kapitein zegt
Puntig kontje! Ik vind het wel wat hebben.
FB_100002177943068 zegt
verschrikkelijk
Rob zegt
Er is toch een, uiteraard Engels, bedrijfje wat ouwe Interceptors voorziet van nieuwerwetse techniek? Corvette motor, nieuwe remmen, beter onderstel, etc.
Doe dan dat, dit trekt op niks.
Edge zegt
@Rob: Ja, dat is tegenwoordig helemaal hip. Ook bij E-Type’s trouwens.
Tonnie zegt
Maken, ziet er heel gaaf uit!
str8six zegt
Och, toen ik de foto zag hoopte ik dat het de revival van de BMW 3.0 Csi zou zijn.. Precies dezelfde, mooie lijnen. De voorkant valt me wel een beetje tegen.
Design_Driven zegt
Persoonlijk juich ik de terugkeer van Jensen van harte toe maar het design zoals die uit het klei geboetseerd is doet me wat verouderd aan.
Als je me vertelde dat hij in 2000 gemaakt was geloof ik het ook. De taille lijn is (te)laag en het glas (greenhouse) is erg hoog. Echt heel speciaal is het ook niet, jammer gemiste kans.
st33fie zegt
auto’s met karakter hebben we wel een keer nodig met al die 7%ers
kapiteinaudi zegt
Buiten die F-Type lampen ziet dit er echt super uit.
henkhupelschoten zegt
Als ik het geld had kocht ik hem! Schitterende pooiersbak! Misschien een idee voor autoblog classics, was altijd vermakelijk! Vraag anders aan de reaguurders of ze hun wagen willen uitlenen.
dracae zegt
Nu nog een lekker ‘dikke’ motor er in, HEMI misschien?
deladude zegt
@dracae: ze bonjouren er een Gm V8
deladude zegt
@deladude: dusss… Typen en telefoons..
Wat ik wilde zeggen: GM V8 de de kans dat het HEMI wordt is wat? 100%?
dracae zegt
@deladude: Waarschijnlijk, maar ik kan hopen..
mercedesbenz63 zegt
Het lijkt op een moderne oude mutang uit de jaren70. Met een Jaguar xk 1999 achterkant. Jaguar F type achterlichten. En de voorkant van een oude mustang met combinatie van de nieuwe .
desjonnies zegt
Jensen bouwde altijd auto’s met onderdelen die bij anderen in de vuilnisbak verdwenen, zoals @sketcher terecht opmerkt is het homologeren van onderdelen als verlichting is gewoon duur.
Daarbij is het wel zeer goed mogelijk dat die achterlichten niet eens van Jaguar zelf zijn maar van een toeleverancier als Wipac of Lucas.
De originele Interceptor zat trouwens propvol met Leyland onderdelen voor verwarming en ventilatie, stuurhuis kwam weleens van Triumph en weleens van Ford , knipperlichten (pinkers voor de Vlamingen) waren min of meer standaard Lucas van de Austin 1100 Glider en de koplampen waren ook standaard 5 3/4″ Lucas (ik heb een koplamp fetish is men hier achter gekomen )
Verder was de motor een7 liter Chrysler V8 en de bak een Amerikaanse Borg Warner automaat.
De Interceptor was matig om het nog zachtjes uit te drukken, een typisch 70’ér jaren Brits product.
Als je het kocht, moest je het halve ding slopen om hem betrouwbaarder te maken.
Daarentegen lag de prijs voor de Interceptor behoorlijk lager dan een Ferrari of Lamborghini, was’ie zoals reeds gezegd net zo slecht, maar had je meer ruimte en was een Interceptor met de bolle achterruit best wel een imposante verschijning.
In onderhoud, met de Amerikaanse V8 en ditto bak was de Jensen een stuk goedkoper dan de concurrenten.
In de VS zijn er best wel een aantal verkocht, goede prijs en Amerikaanse powerrr.
Voor deze prijs en dit model zie ik zelf weinig mogelijkheden, laa’n we eerlijk zijn en eerlijk wezen : Aston Martins rijden tegenwoordig en Jaguars ook.
In de Interceptor tijden waren die dingen nog grotere kolere hokken dan een Interceptor; zeker een door velen bejubelde Aston Martin was een pokkeding, onbetrouwbaar en echt waar schreeuwend duur in reparatie(s)
Een Aston Martin mag dan van 10 keer meer nobele komaf zijn dan de Jensen destijds, als je in de zeikregen op de vluchtstrook staat te wachten op de takelwagen, doe dat je op zo’n moment weinig !
Maar dat was toen.
Ik denk dat dit alleen een kans van slagen heeft met een veel betere prijs/kwaliteit en een veel imponeerender model, kortom, haal die bolle achterruit maar weer van stal !
kapiteinaudi zegt
@desjonnies: Correct me if I’m wrong, maar ik dacht dat ze oorspronkelijk een 6.3 liter Mopar V8 gebruikten. Deze was gekoppeld aan, ofwel een 3-speed automaat van Chrysler (TorqueFlite), ofwel een optionele 4-speed handbak. De 7 liter werd denk ik later pas geïntroduceerd.
Design_Driven zegt
@desjonnies:
“Daarbij is het wel zeer goed mogelijk dat die achterlichten niet eens van Jaguar zelf zijn maar van een toeleverancier als Wipac of Lucas.”
Je hebt (deels) gelijk, Ik ken geen 1 autofabrikant die zijn eigen achterlichten produceert, ze werken allemaal met leveranciers die soms de mallen bezitten maar de autofabrikant heeft altijd het laatste woord of ze ergens anders voor gebruikt mogen worden. Jensen heeft, of moet daar nog toestemming voor krijgen anders krijgen ze de advocaten van JLR op hun dak.
philipf zegt
@desjonnies: Eerst was het een 6.3 V8. Later hebben ze die vervangen voor een 7.2
carmasterr zegt
@philipf:
Precies, de 383 (6.3) en de 440 (7.2).
De 7.0 heette 426 en was de overbekende Hemi “Elephant Engine”.
Deze heeft Jensen dan ook nooit mogen gebruiken.
ericc zegt
Volgens gaat de wagen op een F-type chasis gebouwd worden. De kofferbak lijkt me nogal lang in verhouding met de rest van de wagen.
W115 zegt
Alfa 159 deurgrepen, verdient Fiat toch nog wat aan Alfa
Esprit_de_Flandre zegt
Weeral retro…
En binnenkort weeral een faillissement…
pomoek zegt
@Esprit_de_Flandre: Haha, inderdaad wat het faillissement betreft! er komen op autoblog meer startups voorbij dan reeds bestaande merken. En inderdaad wel heel erg retro. De voorzijde lijkt als 2 druppels water op de originele interceptor. Niets mis mee, maar ontwerptechnisch niet echt een innovatie.
4244cc zegt
Heb de interceptor altijd erg gaaf gevonden
Dutchdriftking zegt
Dik ding, inderdaad jammer van de Jaguar achterlichten.
screamer zegt
Die voorkant is geweldig, maar die achterkant steekt veels te ver uit en is te smal wat mij betreft. staat lelluk
mout zegt
Ik ben een beetje klaar met die revivals van dit soort.
Bestaand chassis, onvermijdelijke GM V8 en tunings beloften, en een carrosserie die naar het oude model verwijst. Daar zijn er nu wel genoeg van, wat mij betreft.
Zal wel komen omdat ik geen fan ben van de GM V8.
lekbak zegt
@mout: ik ben het helemaal met je eens. De auto’s van vroeger komen nooit weer terug dus als je dat leuk vind moet je maar een oude kopen. De echte…
De GM V8 is trouwens een hele goede motor waar je bijna wel fan van moet zijn. Hij is goedkoop, krachtig, betrouwbaar en gaat goed met de brandstof om. Het is (mede daardoor) zo inspiratieloos om dat blok er maar weer in te hangen, van mij mag het wel een beetje anders. Ik moet die blokken dus ook niet.
Bovendien hoort hier een Chrysler V8 in te hangen, een zo groot mogelijke, en dan nog groter.
philipf zegt
Holy shit! Heel vet! Alleen jammer dat ie de gebogen achterruit niet meer heeft… Ohh ik ben zo benieuwd hoe deze eruit gaat zien in eindvorm
vwally zegt
mooie auto! Alleen jammer van de vele overeenkomsten!
Den zegt
Hoera!!! Prachtige wagens, mooi concept.
deladude zegt
Blijft historisch gezien mooi maar designtechnisch vind ik hem toch wel erg voorspelbaar. Ik zou mijn 400k ergens anders aan besteden zeg maar..
schellekens006 zegt
Scheelt niet veel van het origineel die was ook zo slecht gebouwd, alsof ie van klei was!.
mrrallycross zegt
Hij heeft de achterlampen van een f type.
Edge zegt
Van voren vind ik het vooral erg op dit lijken:
series2 zegt
Waarom moet er weer een interceptor 2 komen? Waarom geen echte opvolger! Altijd die retro ellende!
toyotafortuner zegt
Ziet er wel erg sexy uit!
e1000bmw zegt
Mwah, het ziet er redelijk uit, maar ik laat het aan me voorbij gaan.
En waarom in godsnaam een 6-gangs automaat?!
lekbak zegt
Mooie voorkant maar die achterkant had wat minder lang moeten zijn. Ook is dit geen echte Jenssen want de achterruit is niet goed.
Kortom verander de achterkant iets en sloop de naam eraf. Dit maken als een nieuw merk en de echte Jenssen Intercepter in zijn waarde laten.