Porsche claimde altijd dat er geen dieselgestookte Porsches zullen komen, maar in de markt voor SUV’s zijn veel kopers wel in voor een TDI variantje. Bovendien heeft Porsche aangegeven dat ze de emissie van CO2 met 20% willen reduceren in 2012 en daar past een zuinige diesel dan wel weer bij. In Zweden werd dan ook een diesel drinkende Cayenne gespot.
Het viel de lokale spyfotograaf op dat de Cayenne bij diesel pomp wegreed en dus besloot hij de achtervolging in te zetten. Tijdens een tussenstop bij een restaurant viel op dat deze Cayenne ook een andere uitlaat had dan andere exemplaren die dit exemplaar vergezelden. Om vast te stellen of het daadwerkelijk heeft de beste man gewacht tot de Cayennes weer vertrokken. Toen bleek de Cayenne inderdaad een typische diesel geluid voort te brengen. Behalve een hybride Cayenne kunnen groene ridders straks ook een diesel Porsche kopen om hun geweten te sussen. Vermoedelijk krijgt de Cayenne een 3.2 liter V6 twinturbo diesel met meer dan 300 pk die Audi in ontwikkeling heeft, maar wellicht wordt het ook wel de 500 pk V12 TDI. De tijd zal het leren. (bron: Worldcarfans)
the missing genie zegt
Dieselen is tegenwoordig geen straf meer…
LilJeezy zegt
wat is er erg aan een diesel of benzie of lpg of wat dan ook dat een auto laat rijden :P
P@ zegt
Ik gok:
550pk met 1250nm
Vapid zegt
Ach ja, zat er aan te komen hé
Ben benieuwd wat de specs worden.
Ps : Klopt het dat Autoblog en Autojunk net offline waren?
Ik kon er namelijk niet opkomen.
Eric zegt
Waarom? Waarom? Deze wereld gaat echt naar de kl…..n!
Hoop dat deze er niet komt!!!!!!
phil zegt
Zolang het maar bij de cayenne blijft. Diesels zijn toch nog altijd de ideale krachtbron voor zo’n suv: relatief zuinig en veel trekkracht en neem daarbij dat de typische suv koper zich weinig aantrekt van het motorgeluid.
slk zegt
Leuk alternatief voor een transporter of vito lees aannemersbusje.
Bunzing zegt
hmmm…..ze willen 20 % minder uitstoot hebben…. dan zeg ik: forget about that V12….daar wordt de gemiddelde porschE niet bepaald zuiniger van
Frank deH zegt
Ach over 15 jaar rijden we allemaal met electrisch aangedreven auto’s.
ZOEF zegt
“dieselgestookt” is haarjuist opgemerkt.
Citrofiel zegt
Ai. Nog meer van die nijlpaarden op de weg. Ik vind de Cayenne echt verschrikkelijk lelijk, en al helemaal niet voldoen aan het beeld van een sportieve SUV. Hij ziet er zo lomp uit! Hopelijk weten ze dit met de opvolger wel op te lossen.
Maar op zich vind ik met het idee van diesel niets mis.
@ Vapid; Zal wel kloppen, want ik had het ook…
w0o0dy zegt
We mogen hopen dat Porsche serieus werk maakt van die motor om er iets fatsoenlijks van te maken…. in de regel klinken die VAG diesels zo ongeveer het minst lekker van alle mainstream diesels….
Misschien dat variabele inlaatkanalen, variabele turbo geometrie wel wat pk’s en veel koppel oplevert… maar een beetje stijl zou geen kwaad kunnen als ze er weer een prijskaartje van 80k en meer aan gaan knopen.
AppieFlappie zegt
We moeten niet vergeten dat diesels idd veel roet en NOx uitstooten, maar een gemiddelde diesel heeft een stuk lagere CO2-uitstoot dan een benzine auto.
Bas zegt
@ZOEF: Diesel….geen stoom!
@w0o0dy: Inderdeed…die diesels van VAG klinken een beetje rauw…een beetje als een traktor…ohw…wacht…zou het het daarom te doen zijn? :)
Ik bedoel….het ding ziet er al uit als een traktor dus dit sluit wel goed aan eigenlijk ;)
SimonMc zegt
@Bas: als een tractor?Nee, een tractor heeft zo’n lekker zwaar geluid.Maar deze de vw diesels klinken als een fucking bestelwagen, een oude bestelwagen dan nog, want mercedes’ sprinters klinken nog beter dan dat.
RA999 zegt
Mij lijkt een dikke diesel in een 911 veel leuker, maar dat zal wel niet passen…
@Vapid & Citrofiel
Werkt Autojunk bij jullie wel dan? Bij mij werkt alleen Autoblog. De server is ontploft onder alle druk ofzo…
Stephan zegt
Hier is junk ook kapot, blijf de melding krijgen dat ik moet updaten9uiteraard maar ff gedaan). terwijl dat vanmiddag ook nog totaal niet nodig was.
Citrofiel zegt
@ RA999; Eerlijk gezegd had ik er nog niet naar gekeken, maar idd, AJ doet het bij mij ook niet. En AB is ook niet op zijn normale snelheid. Ze zullen wel even druk bezig zijn met (hopelijk) verbeteringen.
RenesisHP zegt
Turbodieseltje nodig voor het slagschip Cayenne? Probeer deze even, gegarandeerd genoeg pk’s en koppel bij een laag toerental en ook nog zuinig. Ideaal om de concurrentie ver achter zich te laten. Het wordt alleen een beetje passen denk ik. :P
Master_R zegt
jah idd junk ligt er al best een hele tijd uit :(
RenesisHP zegt
Ik kon net ook niet op AB en AJ komen. Verbinding lijkt ook een beetje vertraagd.
rgseidl zegt
De V12 TDi lijkt me meer een Audi verhaal, zij kunnen aansluiten aan hun successen ermee in LeMans. De V6 met 300+ pk zal vermoedelijk sequentiele turbos vertonen, vgl. BMW zescylinder diesels. De V6 weegt minder dan een V8 met een turbo trap, zodat de gewichtsverdeling tussen de assen niet wordt gestoord.
De Panamera zal Porsche dan wellicht ook met een dieseloptie aan gaan bieden, de motor zit in dat model immers gewoon voorin zoals dat reeds in de 928 het geval was. Een benzine hybride komt er in ieder geval.
RA999 zegt
Bij mij werk nu alles weer op normale snelheid…
Citrofiel zegt
Ja, AJ staat weer in de rechterkolom hier, en doet het weer. Nu de plaatjes nog (staat bij mij zo’n rood kruisje). XD
RA999 zegt
@Citrofiel
Gewoon de URL van het kleine plaatje op de homepage nemen en dan het gedeelte “_thumb” weghalen en daarna kan je “image_01” veranderen in “image_02” enz. ;)
Citrofiel zegt
@ RA999; Mocht het nodig zijn, ik zal er aan denken. Het lijkt me echter zaak dat AB er voor zorgt dat AJ ook gewoon toegankelijk is zonder die kennis. ;)
Thibaut zegt
nu schiet ik mezelf overhoop…
wie is de volgende?
maserati in hun quatroporte?
of meteen maar lamborghini/ferrari..
RenesisHP zegt
Oeps, geen “correcte” foto. Zelfde blokje, andere foto.
Citrofiel zegt
@ RA999; En het is er inmiddels! Toppie, AB. Maar waarom waren er nu eigenlijk in eerste instantie die problemen?
lincoln zegt
@Thibaut .. vinden ze bij Porsche/lambo/ferarri niet erg hoor .. mensen die zo bang voor vernieuwing zijn .. zijn toch geen klanten van hun ..
Stephan zegt
En sowieso lincoln, klanten die zich doodschieten kunnen lastig auto’s kopen he.
RA999 zegt
@Citrofiel
Waarschijnlijk drukte iemand op dit knopje van de server :)
Citrofiel zegt
@ RA999; Sure… XD Bestaat dat überhaupt? Eén knopje waarmee je de hele server plat gooit? Lijkt me onhandig. XD En dat zou ook niet verklaren waarom het in stappen weer terug kwam. (eerst AB, toen AJ, toen foto’s op AJ)
@ Thibaut; Nou, R.I.P. dan maar!
RA999 zegt
@Citrofiel
Ik heb geen verstand van servers dus ik zou het niet weten, maarja zolang we niks horen moet ik wel rare gokken doen ;)
Mijn volgende gok is een terroristische aanslag…
wilco zegt
3.2 motor gok ik. Die V12 is niet voor porsche bedoeld denk ik.
the missing genie zegt
Effe offtopic, ik zag zaterdag in Duitsland een gecamoufleerde Mercedes SL rijden… Alleen de voor- en achterkant. Raar, ze zijn toch net gefacelift?
dekster zegt
Misschien een SL65amg?
Stephan zegt
Was het niet gewoon een AMG pakket? Zo mooi zijn die nou ook weer niet :P
the missing genie zegt
Ik weet het niet, het viel me alleen op. En Stephan, het was geen nieuw AMG pakket, gewoon ouderwets plakband! ;-)
CSL zegt
Diesels horen juist in SUV’s. Vooral het hoge koppel onderin en het verbruik zijn erg interessant.
Stephan zegt
Verbruik is interessant voor pomphouders ja!!
rider zegt
geen V12 gok ik. is te zwaar voor porsche wat gewicht betreft en druisd ook in tegen de wil om alles lichter en zuiniger te maken.
ik gok op de V6 (al dan niet met 2 turbo’s) TDI met ongeveer 350pk/780Nm. die is lichter en zuiniger dan die dikke V12 (ookal heeft die de euro 5 norm gehaald). een V12 past ook totaal niet bij porsche (ookal hebben ze vroeger wel boxer 12cylinders gemaakt). zeg porsche en je zegt 6cylinders. alleen een beetje jammer dat ze dan geen boxer 6cylinder diesel gaan maken. dat was helemaal des porsches geweest.
die V6 is ruim voldoende voor de Cayenne.
Arnoud zegt
@mx5-owner:
V12, geen 12 in lijn zoals dat plaatje dat jij post. Is een MAN B&W, niet? Zo aan de kleur te zien..
Jopie zegt
Wat een waanzin. Een >500 pk diesel om aan milieunormen te voldoen. Iedereen krijgt kanker van de roetuitstoot, maar de CO2 uitstoot is lekker laag. Waarom wordt dit volk zo dom gehouden?
Kees zegt
@Citrofiel
Theoretisch gezien is het allemaal mogelijk…
RenesisHP zegt
@Arnoud.
Een Wartsila-Sulzer RTA96-C turbocharged twee takt.
“Het hele blok weegt 2300 ton (de krukas alleen weegt al 300 ton)
Lengte: 27,1 meter
Hoogte: 13,5 meter
Max. vermogen: 108.920 PK bij 102 t/pm
Max. Koppel: 7.750.678Nm bij 102 t/pm”
Wedden dat je de pk-race wint. :D
mashell zegt
Tja, als het in een Q7 of Touareg past, past het ook in een Cayenne.
harry zegt
mx-5,
over welk tijdperk heb je het ?