Niet alleen de Land Rover Defender heeft een nieuw hart gekregen. Ook zijn Amerikaanse evenknie, de Jeep Wrangler, krijgt een gloednieuwe motor onder de kap. De stokoude 3.8 V6 (199 pk/315 Nm) wordt eindelijk met pensioen gestuurd en vervangen door de gloednieuwe aluminium 3.6 liter V6 Pentastar motor met 285 pk/353 Nm. En dat zijn nog niet eens alle verbeteringen voor het nieuwe modeljaar.
Er komt namelijk ook een nieuwe automaat in de Jeep Wrangler te hangen. De bejaarde 4-trapsautomaat mag het museum in en wordt vervangen door een exemplaar met 5 versnellingen. Diezelfde automaat wordt ook gebruikt in de nieuwe Jeep Grand Cherokee en is ontwikkeld door Mercedes. Vorig jaar kreeg de Wrangler al een compleet opgefrist interieur en nu dus een nieuwe motor. Dankzij deze verbeteringen is deze terreinbeul weer helemaal geschikt voor de toekomst.
Ondanks al dat extra vermogen is de Wrangler met zijn nieuwe motor wel een stuk zuiniger geworden, hoeveel zuiniger precies kunnen we nog niet vertellen, maar het zal ongetwijfeld een stuk beter zijn dan de 11,9 liter per 100 km die de Wrangler nu verstookt. Naast een 5-trapsautomaat zal er ook een handgeschakelde 6-bak leverbaar worden (iig in de VS).
Het sprintje van 0 naar 100 km/u ging met de oude motor in 11,1 seconden en zal nu zo’n 8,5 seconde in beslag nemen. Naast deze benzinemotor is er in Europa ook nog een 2.8 viercilinder diesel leverbaar met 200 pk/410 Nm. Of daar ook een modernere (Fiat?) diesel voor in de plaats komt is nog niet bekend.
dennisr zegt
Hele verbetering, vooral dat zuiniger.. Vind die Grand Cherokee wel een mooie bak, deze minder :) dan zou ik voor de Land Rover Defender gaan.
nicktexel zegt
@dennisr: vooral de cherokee srt 8 is dik:)
bobb zegt
De 2.8 is een VM diesel, dit bedrijf is al deels van Fiat.
robbie zegt
@bobb: true, maar VM Motori zou er beter hun nieuwe 3.0 V6 in kunnen hangen.
Carreza zegt
Klassieker maar naar mijn mening niet zo tijdloos als de Land Rover Defender.
mout zegt
@Carreza: Klopt. Maar het komt natuurlijk omda de LaRo nog met hetzelfde chassis en hele lappen ongewijzigd plaatwerk in elkaar wordt geschroefd, terwijl de Jeep ongeveer als de 911 keer op keer opnieuw is ontworpen volgens hetzelfde recept.
Ruben00 zegt
Geef mij maar een WIlly’s Jeep met lier voorop, en klapruit.
willemseles zegt
@Ruben00, zo’n onveilige jeep waarmee van de week een ernstig ongeluk is gebeurd ? Dat is geromantiseer van oude tijden. Slechts leuk om heel af en toe een ritje mee te rijden, maar niet voor dagelijks vervoer.
Ruben00 zegt
@willemseles: Eeen Hobbby heet dat.
norge zegt
Lijkt me een perfecte auto voor Nederland. :twisted:
Roelio zegt
Ach zuinig in de states moet je relatief zien… Toen ik daar was afgelopen vier weken heb ik regelmatig een reclame gezien op tv van Ford. De reclame ging over de F-150/250/350 (Super Duty), met de slogan: “Does 31 Miles to the gallon on the highway!” Wat neer komt op 1l op 8km voor het zuinigste model F-150. Dus als auto’s zuinig zijn in de States zullen die waarschijnlijk niet heel erg zuinig zijn naar Europese begrippen… Een paar uitzonderingen daar gelaten.
Mas zegt
@Roelio:
Volgens mij is 31 miles/gallon toch echt 1 op 13…
1 gallon = 3,8 liter
31 miles = 50 km
50/3,8= 13,15 liter
Benjamin1 zegt
@Roelio: Faaaaaal
1 op 13 voor een terreinwagen ter grootte van een stadsbus is juist heel netjes…
maxx1 zegt
ik vind dit toch wel de lelijkste terrein wagen van de wereld. ongetwijfeld goed en een erg leuke pk verhoging. zou hem gratis nog niet willen