
Showdown tussen Jeep en VW. Kon laatstgenoemde zo’n twee jaar geleden nog trots melden dat de Touareg een nieuw hoogte-record had neergezet (6080 meter), Jeep klapt er nu overheen met zo’n 6.646 meter. Op de hoogste vulkaan ter wereld, de Ojos del Salado in Chili, komen bergbeklimmers voortaan een nieuw bord tegen: Jeep Parking Only.
De vijfdaagse expeditie met de Wranglers werd begeleid door de specialisten van Extreme Events onder leiding van Mattias Jeschke. De term ‘barre tocht’ kreeg daarbij een nieuwe betekenis. De expeditieleden en de auto’s werden niet alleen geconfronteerd met extreme temperaturen (-30 graden Celcius), maar ook met verraderlijke gletsjers, onafzienbare rotspartijen en onstabiel vulkanisch zand. Bovendien wogen de laatste loodjes het zwaarst – eigenlijk was de gletsjer net onder de top, met zijn messcherpe ijspunten, niet eens begaanbaar. Juist dáár lieten de ongemodificeerde Wranglers Rubicon zien wat de aanduiding Trail Rated precies betekent.
lachen! echt droog jeep parking only. had ik niet van jeep verwacht. ik vind het een beetje een saai merk. dit doen ze dan wel weer goed.
hele gave actie! met dikke auto’s natuurlijk!
Goede marketingsstunt!
Ik heb in diverse Wranglers (Unlimited) gereden met de jeep-off road trainingen. Het is gewoon absurd wat die dingen kunnen, al moet ik zeggen dat ik niet weet hoe de concurrenten, bv de Defender of G-klasse het zouden doen. Maar technisch gezien kunnen ze de Wrangler echt niet veel ontlopen.
Denk dat alleen ’n Landcruiser nog in de buurt zal komen of zelfs erover heen kan gaan.
Nieuwe wedloop?
Op zulke hoogtes moet je wel met een turbo werken.
Het wordt inderdaad tijd dat de onverwoestbare Toyota Landcruiser eens een poging waagt.
Leuke wedloop. Leuker dan elke week 2 pk meer uit een motor persen.
Ben benieuwd hoe ver de andere toppers komen.
Zo, dat is goed van deze Dodge Nitro… ehm Jeep Wrangler
haha dat bord, echt humor
ik denk dat een V8 Land Rover Defender dit ook wel kan…(met een goede bemanning) en de Landcruisers zijn ook serieus goed in dit soort werk. Als een lange wielbasis Jeep boven komt dat zijn er meer terreinwagens dit het kunnen.
Da’s overigens geen beledigende opmerking over Jeep’s Wrangler. Een goede vriend heeft een 4.0 6cilinder en dat apparaat kan ook best veel in het terrein, ook al issie standaard (qua wielophanging en banden).
De Land Cruiser is te groot en te zwaar om veel dingen te doen. Echter een meer dan formidabele offroader. De Land Rover Defender en ook de oude Range Rover zijn hele goede autos .. echter waar het met offroaden om gaat is niet de auto maar de skill van de bestuurder. Als je niet weet wat je moet doen tijdens het offroaden kun je zelfs met de meest goede auto vast te komen zitten. Zoals de sticker op een van mijn autos zegt “4wd can get you stuck in even more remote places” ;)
Op zich is een diesel beter dan een V8 … het nadeel van een dikke V8 is het verbruik .. tijdens offroaden in low range gaat het verbruik heel snel naar 1 op 2 of 1 op 4 … een diesel heeft meer koppel. Nadeel van de Wrangler is (ik heb er in gereden) dat je na een ritje gelijk naar de chiropractor kunt … lekker oncomfortabel :(
Waar slaat dat nou op?!
“Jeep parking only. All others don´t make it up here anyway.”
Hoe denken ze dat dat bord daar is gekomen?! Door mij natuurlijk! Met mijn Ford Transit! Als ze 100 meter hoger waren geweest hadden ze mijn volgende bord gezien met: “LOSERTS!” ;) :P
Ik denk dat het eerder op je X5slaat ;)
Nee, dat denk je toch verkeerd! ;)
Tja…”Jeep” komt mij niet zo bekend over tegen land rover range (rover sport, defender),toyota (landcruiser, en de onverwoestbare hilux).
En ja misschien nog de Lada niva met zijn 1.7l 80pk…
Vw gaat wel ff naar 7000 meter… Droge actie van dat bordje. Nooit van Jeep verwacht. Voor mij blijft het een *** wagen.
@ Floris
Misschien heeft Jeep in de spiegel gekeken en kwamen ze ook tot die conclusie :) Dit is inderdaad zeker stoer.
Nu wachten tot Land Rover het dunnetjes over doet? ;)
Hele goede auto auto vooral de nieuwe wrangler (unlimited) rijd erg goed zowel op de weg als in het terrein. En iedereen heeft het hier wel over een defender en een ranger rover maar ga maar een proberen voor het geld waar je een jeep voor koopt zo een auto te kopen. Zoals amerikanen dat zo mooi kunnnen zeggen value for money ;)
LOL :)
Probleem is natuurlijk met de Wrangler … zoals met zo veel Amerikaanse autos dat de kwaliteit natuurlijk weer helemaal niks is. Ik hou het lekker bij m’n Range Rover .. als het koud is hoog in de bergen kan ik mijn stoelverwarming inschakelen … en hoef tenminste me geen zorgen te maken over m’n nieren zoals dat wel in een Wrangler gebeurt :P
Bijna alles met starre assen en een goede overbrenging kan dit. Alleen hoe groter hoe zwaarder en hoe sneller het wegzakt. Op lange hellingen is een dikke motor wel fijn, maar zonder kom je ook een eind :-)
Neem een G-klasse 320 cdi.
Doe daar:
1. een lier op
2. goede bestuurders in
En doe het na.