“When I see a Range Rover on the street, my blood boils, because we should be able to do a thing like that, [..] and we will.” ~ Sergio Marchionne, CEO van Fiat Chrysler Automobiles.
Als baas van een Italiaans-Amerikaanse multinational die per jaar 4,5 miljoen voertuigen verkoopt heb je het nooit rustig, en zeker Marchionne niet. Er ligt een ambitieus 5-jarenplan tot 2018, en als we de verhalen mogen geloven is de revival van Alfa Romeo in volle gang. Daarnaast is Serg niet vies van flirten met Apple en Tesla, en geeft hij zo nu en dan een interview.
Tegenover Bloomberg liet de Italiaans-Canadese eindbaas weten dat er een top-of-the-line SUV van Jeep zit aan te komen, die verkopen bij Range Rover moet wegtrekken. Met die luxewagens verdient het JLR-concern momenteel goud geld in de States.
Te kleine marges
Een dergelijk model is voor FCA hard nodig, want grote luxewagens verkopen betekent meer marge draaien. Waar de concurrentie marges van 6 tot 8% (8-10% in de premiumsector) draait, moet FCA het stellen met een magere 4%. In Europa en Zuid-Amerika omdat het voornamelijk kleine autootjes verkoopt, waarbij het vooral om volume draait, en in de VS omdat de laatste jaren agressief marktaandeel is gepakt door grote kortingen te bieden. Daarnaast moest er in de VS ook flink geïnvesteerd worden, want dat was onder de vorige eigenaren niet gebeurd.
Het bouwen van zeer luxe voertuigen is echter een kunst die niet onderschat moet worden. Niet iedereen schroeft zomaar even een SUV voor de veeleisende rijke clientèle in elkaar, en Jeep heeft nou niet bepaald een geweldige naam als het op afwerking en precisie van de (soms benevelde) fabrieksarbeiders aankomt. Maar wie weet lukt het FCA.
Jeep of Maserati?
Wat wellicht bij bovenstaande in je opkwam: ‘waarom zou je een luxe SUV als Jeep marketen, als je ook Maserati in je portfolio hebt’? Een heel goede vraag, waarop we het antwoord nu nog schuldig moeten blijven. Wat voor de hand ligt is dat het een Maserati Levante-rebadge wordt met Jeep-logo, maar waarom zou je dat doen? In de luxesector is Maserati – dat zijn Levante naar verwachting in januari 2016 in Detroit onthult – een 100 keer sterker merk.
Overigens: het grootste dat Jeep nu bouwt is de Grand Cherokee. Tot begin jaren ’90 hadden ze nog een grote model, de Canyonero (Grand) Wagoneer.
In 2018 – als hij afgerekend kan worden op zijn 5-jarenplan – stapt Marchionne op als CEO, en draagt hij de sleutels van zijn opgebouwde imperium over aan een later te bepalen opvolger. Volgens hardnekkige geruchten werkt hij achter de schermen aan een rapcarrière, en zal kort na zijn aftreden onder zijn rap-alias Surge-I.O. zijn eerste mixtape droppen. De dikke auto’s voor in de clip heeft ‘ie al.
Voor het zover is lijkt de FCA-baas nog één laatste klapper te willen maken, omdat hij als geen ander van mening is dat in de automotive een verdere schaalvergroting en gemeenschappelijke ontwikkeling noodzakelijk is, en dat na dit proces slechts een handvol grote fabrikanten over is gebleven. Of dit hem ook gaat lukken is de vraag, bepaalde analisten omschrijven zijn niet-aflatende paringsdans met zowel de tech- als autoindustrie al als ‘desperate’.
bmw507coupe zegt
Niet aan beginnen, de range rover is een legende. Dat is niet te overtreffen…
ko3n zegt
@bmw507coupe: ben bang dat je daar gelijk in hebt. Er zijn ook honderden pogingen geweest om de 911 een kopje kleiner te maken. Allemaal tevergeefs…..
mopar zegt
@bmw507coupe: een legende die er niet zou zijn zonder Jeep.
Als er 1 merk een legende is qua terreinwagens, dan is het Jeep wel…
henkhupelschoten zegt
@mopar: precies en wel om deze reden: http://assets.blog.hemmings.com/wp-content/uploads//2013/05/1944WillysMB_02_1500.jpg zonder de jeep hadden we helemaal geen g-klasse’s range rover’s etc gehad, dit is wel echt de eerste echte suv. en dat kan niemand ontkennen.
Esprit_de_Flandre zegt
@henkhupelschoten: O, das makkelijk te ontkennen hoor. Das geen SUV, maar een militair hulpmiddel, dat later een agrarisch hulpmiddel is geworden. Range Rover heeft luxe toegevoegd aan dat agrarisch hulpmiddel, met succes. Een SUV is een tegenwoordig een gewone auto met wat 4×4 looks, en soms met een beetje 4×4 ook. Want stoer…
henkhupelschoten zegt
@Esprit_de_Flandre: misschien moet je je meer eens gaan verdiepen in de geschiedenis van Jeep, de willy’s is wel degelijk een suv en de jeep wagoneer was nog altijd 10 jaar eerder dan de range rover
mopar zegt
@Esprit_de_Flandre: nooit gehoord van de wagonneer???
Als je werkelijk denkt dat de range rover de eerste luxe terreinwagen is dan heb ik best medelijden met je.
Esprit_de_Flandre zegt
@mopar: Jawel, ik ken de Wagoneer, en idd, Range is niet de eerste, maar is tegenwoordig wel de benchmark…
@henkhupelschoten: Hangt af van je definitie van SUV. In mijn ogen vind ik het beledigend voor een Willys Jeep om het een SUV te noemen…
mcaa zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
rubentheys zegt
Graag! De designtaal van Jeep spreekt me erg aan. Vooral die Grand Cherokee tegenwoordig.
super zegt
@rubentheys:
Je kunt ook gewoon zeggen dat je ze mooi vindt.
rubentheys zegt
@super: Da’s voor het plebs
str8six zegt
@super: als iets je aanspreekt wil dat niet gelijk zeggen dat je t mooi vindt. Een schilderij van Picasso spreekt me aan maar een schilderij van Dalí vind ik mooi.
henkhupelschoten zegt
@str8six: Wie?
ghost zegt
Die Sergio kent een aardige dosis Italiaans temperament.
norge zegt
Zou zelf de naam Lancia gebruiken…
Dimglor zegt
@norge: Bestaat het merk Lancia nog?
Ik dacht dat ze op elke Lancia een Chrysler badge plakten nu?
Dimglor zegt
@Dimglor: Net gekeken op de site van Lancia België.
Blijkbaar verkopen ze enkel nog de Lancia Ypsilon en de Voyager (die eigenlijk van Chrysler is..).
norge zegt
@Dimglor: Past mooi een luxe 4×4 bij…..Denk dat ik Surg I.O. is ga bellen…
Dimglor zegt
@norge: Zou ook liever een Lancia “Range Rover” zien dan een versie van Jeep.
Beetje Italiaanse flair ipv de robuuste vormen van Jeep…
Past volgens mij nog goed op een luxe suv..
str8six zegt
@Dimglor: Hmm die Italiaanse ‘flair’ heeft anders van de Cherokee echt een gedrocht van de bovenste plank gemaakt.
agera zegt
@Dimglor: volgens mij is het andersom, zoals met de 300c –> thema, de voyager –> oh wacht, daarvoor hebben ze niet eens de naam veranderd
ukbob zegt
Tof plan hoor Sergio, maar eerst willen we heel graag mooie nieuwe alfa’s zien!
Geen plannen, schetsen of beloftes maar échte auto’s die petrolhead’s als wij allemaal hier kunnen (en zullen!) kopen..
trustmeiamanengineer zegt
@ukbob: 24 juni is die dag!
888natan zegt
Ik kijk altijd wanneer ik die range rover zie rijden, ik vind dat zo’n klasse! Ik zou er graag eentje willen..
lekbak zegt
Goh, laat de Range Rover nou net als een concurrent van een Jeep bedacht zijn. Hoe krom kan het lopen…
norge zegt
@lekbak: Nee, dat was LandRover..
lekbak zegt
@norge: ook ja, maar Jeep was ook eerder met een luxe terreinwagen. De Grand Wagoneer was er al halverwege de jaren ’60.
gtwillem zegt
@sir_smokalot: ik wil niet heel betweterig zijn, maar had Jeep van 2005 tot 2009 niet de matig succesvolle Commander als rangetopper boven de Grand Cherokee? (Ja mag dit weg-editten ;-))
centho zegt
Het is bestwel haalbaar man dan moet Crysler het design langer vasthouden en langzaam aan laten evolueren.
berlinetta zegt
Ik zie niet zo succesvol in. De Grand Cherokee vind ik een prima suv, maar zeker niet de beste in zijn klasse. De RR is dat op gebied van luxe veruit. Overtref dat maar eens. Plus daar komt nog eens bij dat RR een sterke merknaam heeft, Jeep niet.
mopar zegt
@berlinetta: daar kan je het nog best mis hebben. In de VS en zuid Amerika heeft Jeep een veel sterker imago dan LR. Qua luxe is een RR beter, maar in het terrein niet per se.
berlinetta zegt
@mopar: Misschien dat Jeep in die gebieden dan wat verkopen bij RR kan weg snoepen. Hier in Europa zie ik het niet gebeuren. In Azië ook niet.
mopar zegt
@berlinetta: grappig, ik woon in Azië en die GC is niet aan te slepen….
berlinetta zegt
@mopar: We hebben het hier ook niet over de GC.
mopar zegt
@berlinetta: Gast, je hebt het er zelf over
henkhupelschoten zegt
@berlinetta: precies ik zie ze hier nog steeds van die rare mannen met zo’n neppe amerikaanse zonnebril en lange haren al die ouwe jeep hotchkisses ombouwen, zo komen ze er inderdaad niet….
toyotafortuner zegt
Nog leuker: maak een moderne Wagoneer in de geest van het originele (SJ) model! Gewoon niet als topuitvoering van de Grand Cherokee, maar weer een op zichzelf staand model. Met ‘hout’ in de zijpanelen en een diep brullende (Hemi) V8. Dat zou pas cool zijn.
michaelcorleone zegt
Heel simpel over 10 jaar is het de vraag of deze eventuele Jeep nog bestaat laat staan dat deze daadwerkelijk gebouwd wordt. De Range Rover is dan alweer een nieuwe generatie verder.
M.a.w. de Range is hetzelfde wat de 911 en de S-Klasse zijn in hun markt.
kapiteinaudi zegt
@michaelcorleone: Persoonlijk vind ik Range Rover erg overrated, en de S-Klasse eigenlijk ook wel.
michaelcorleone zegt
@kapiteinaudi: Persoonlijk ben ik meer van de BMW 7-serie, maar de S-Klasse, Range Rover en de 911 worden door veel autoriteiten als de maatstaf in hun klasse gezien vandaar.
mercedesbenz63 zegt
Dat wordt leuk!
lincoln zegt
Yeahhhhh .. Nog meer kitscherige handtasjes .. Ja ja .. Die Italianen hebben smaak hoor ..
schellekens006 zegt
20 jaar geleden deed de Grand Cherokee ook echt wel goed mee in dat segment. Maar tegenwoordig jezus het lijkt wel een Kia of een andere Koreaans model. Als ze hem echt goed hadden gemaakt hadden ze nu nog een topper gehad.
henkhupelschoten zegt
hoewel ik dit alleen maar kan toejuichen ben ik benieuwd hoe ze dit aan willen pakken, amerikanen hebben nou eenmaal niet de zelfde goede smaken als de engelsen, benieuwd wie er gaat voor een amerikaanse suv met leer van chloorkippen….. overigens wel grappig dat er alleen maar exclusief spul uit engeland komt rollen. de mini clubman en countryman worden alleen nog maar gemaakt en oxford en de rest is vrijwel allemaal exclusief spul.
clarkson zegt
Hahah die sergio wordt elke dag weer wakker en denk… wat voor bommetje zal ik vandaag laten vallen?
kingdecay zegt
Lol @ Surg.I.O.
Los daarvan, het lijkt me bij voorbaat een fail. No way dat Jeep ooit dezelfde brand status zal bereiken als Range, zelfs al gooien ze er een gerebadgede Maserati tegenaan.
goodolddays zegt
Zijn ze mooi laat mee
Alexke zegt
Gaat niet lukken,
in de VS is een jeep een wagen voor het plebs , its not foreign…
Zoals de CEO van Lexus al aangaf , is het moeilijk tot onmogelijk om tegen een gevestigde waarde op te gaan.
De Range Rover staat op vlak van luxe en terrein capaciteiten zeer ver. een autobiography heeft letterlijk alles in het interieur bekleed met soepel nappa leder, het voelt voor 90% aan als een bentley.
Zelf hier thuis erg Land Rover minded , mijn ouders hebben in totaal 7 Range Rovers gehad. va de Classic tot de L322 . Top wagens , weinig problemen bij ons althans en superieur comfort. ook hebben we opvallend veel offroad met gedaan (jacht).
daarna hebben ze een X5 gekocht met de hoop op ietwat zelfde eigenschappen , totaal niet dus veel te sportief.
Dan gaan kijken naar een Jeep Grand Cherokee, mooie wagen opzich, maar het mist de stijl en het karakter van de Brit… het schreeuwt te veel USA USA… met al het chroom enz.
mopar zegt
@Alexke: bullcrap, die RR van je zou er niet eens zijn zonder de Jeep. Daarnaast opereren de GC en RR in andere klassen dus waarom je ze zou vergelijken in je argument is me totaal vreemd. Vandaar ook dat marchinonne een apart model wil hebben, hij weet dat de GC niet tegen een RR op kan.
Liever een auto voor het plebs die nog enigszins bereikbaar is voor het gewone volk dan een elitaire wagen waarin -jouw als voorbeeld nemend- alleen volk in rijdt dat zich verheven voelt boven de rest.
Daarnaast is de gemiddelde clientèle van een RR in de VS een rappert…dus als je je daarmee wilt associeren…
Ik zal je iets verklappen; echt nette mensen rijden niet in een nieuwe range rover, veel te patserig en opzichtig. Heb je ooit “hoe heurt het” gezien?
Maar goed, nieuw geld heeft natuurlijk niet de klasse van het origineel…
RobUSA zegt
Range Rover moet je ook niet vergelijken met een Grand Cherokee (qua maat en uiterlijk)
Maar meer met de huidige Tahoe/Suburban/GMC Yukon/XL en de Escalade.
En die komen qua style en uiterlijk toch heel dichtbij tegenwoordig.
Ok het is geen walvispenisleer maar het interieur is echt net verkeerd en dat voor de helft of meer goedkoper, in de VS dan.
michaelcorleone zegt
@RobUSA: De Chevrolet Tahoe uit 2007 vond ik met name een hele fraaie bak.
De nieuwe Escalade is echt een stap vooruit, als ik in de markt was voor dit type auto’s zou ik de Escalade zeker overwegen.
RobUSA zegt
https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAcQjRw&url=http%3A%2F%2Fbarakef.com%2F61587%2F2016-chevrolet-camaro-concept-photo-wallpaper&ei=tJZUVZ7gK4rYtQXeoIFY&bvm=bv.93112503,d.b2w&psig=AFQjCNF0q8gv_l0b96wE9nFUlETSIDaOyw&ust=1431693320258200
RobUSA zegt
Sorry foutje -edit-
RobUSA zegt
https://www.youtube.com/watch?v=_Pic02xUGuw
desjonnies zegt
@RobUSA:
Jammer dat dit soort wagens onbetaalbaar zijn in müsli engined Europa, ik vind die Tahoe echt bruut ! Mooier dan de nieuwe Range Rover
mrrallycross zegt
Ze kunnen dat wel, daar geloof ik in maar dat word niet echt makkelijk voor ze
desjonnies zegt
Hoe je het ook wendt of keer, Jeep was gewoon de eerste in dit segment.
Dus zou ik daar eerder over bluffen als Marchionne zijnde en gewoon met een 62ér voorkomen rijden !
Hier een reclame fillempie uit 1962 :
https://www.youtube.com/watch?v=6fOrpo5ttmA
En de folder :
http://www.oldcarbrochures.com/static/NA/Jeep/1962_Jeep/1962_Jeep_Wagoneer_Brochure/1962%20Jeep%20Wagoneer-03.html
In Europa reden we toen nog in berenvellen rond :
http://www.fahrzeugbilder.de/bild/Nutzfahrzeuge+Oldtimer~Mercedes-Benz~Unimog/21411/unimog-401-steht-am-strassenrand-anl.html
lekbak zegt
@desjonnies: een unimog kan je niet vergelijken met een Jeep. Het is een totaal ander ding.
Ik moet de eerste Jeep met aftakas nog tegenkomen.
desjonnies zegt
@lekbak:
Was een geintje mijnheer Sonneberreg een geintje !