75 lentes jong, maar nog lang niet toe aan pensioen.
Jeep viert met bovenstaande conceptcar dat de Jeep 75 kaarsjes mag uitblazen. De auto heet dan ook Wrangler 75th Salute Concept. Over productieplannen is nog niets bekend, maar een gelimiteerde oplage van deze op Willys MB geïnspireerde terreinwagen zullen ze in the Land of Freedom gerust kunnen slijten. Hij doet een beetje denken aan de Staff Car Concept die Jeep vorig jaar op Easter Jeep Safari toonde.
Laat ik beginnen de feeststemming iets te drukken door vraagtekens te zetten bij deze verjaardagsviering. Jeep heeft namelijk het moment dat zij van de Amerikaanse overheid de order kregen voor de originele Willys GP gekozen als nulpunt. En da’s zeker niet het moment waarop de Jeep geboren werd.
Het Amerikaanse leger vroeg autofabrikanten een licht terreinvoertuig te bouwen dat aan een specifieke set eisen voldeed. American Bantam, een kleine fabrikant van nog kleinere auto’s, was de enige die binnen de tijd (49 dagen om een rijdend prototype aan te leveren) met een ontwerp kwam. De Amerikaanse overheid heeft hun ontwerp met een simpel ’thank you’ doorgespeeld naar Ford en Willys, die het gros van de productie voor hun rekening namen. Bantam mocht een kleine batch Jeeps bouwen en zou uiteindelijk vooral veel aanhangers produceren.
Met het heengaan van de Defender lijkt de Wrangler de terreinwagen met de langste ononderbroken bloedbaan te zijn. Ook dat is niet helemaal waar. Waar de Defender nooit volledig opnieuw is ontworpen, was de eerste Wrangler technisch gezien een totaal andere auto dan de CJ-7 en deelde hij onderhuids meer met de Cherokee. Visueel hebben ze de familiebanden echter altijd weten vast te houden en ook aan karakter heeft de Jeep in 75 jaar maar weinig ingeboet.
En dat alleen al is meer dan genoeg reden om de Jeep een welverdiend eerbetoon te geven met dit lijstje. Verre van compleet, maar het geeft wel een mooi beeld van de evolutie van een militaire alleskunner naar een nog altijd zeer potente civiele terreinwagen. Aanvullingen zijn uiteraard welkom in de comments!
Bantam GP (1940)
Willys MA (1941)
Willys MB (1942)
Willys-Overland CJ-2A (1945)
Jeep CJ-5 (1954)
Jeep CJ-5 Renegade (1971)
Jeep CJ-7 Renegade (1977)
Jeep Wrangler YJ (1987)
Jeep Wrangler TJ (1997)
Jeep Wrangler JK (2007)
martinus zegt
De Willy MB blijft als bevrijdingsauto mijn favoriet.
[img]http://static.autoblog.nl/images/wp2016/Willys-mb-550.jpg[/img]
harrie zegt
Bantam General Purpose, afgekort GP, spreek je uit als Dzjiee-P, fonetisch geschreven als Jeep.
henkp1 zegt
@harrie: Dat is de ene verklaring. Ten tijde van de introductie van de Jeep, werd er ook een figuurtje in de Popeye tekenfilms geïntroduceerd die Jeepie heette. Ik vermoed dat het een combinatie is: G.P. en Jeepie werd JEEP!
pomoek zegt
@harrie: grappig dat dit toch in de nevelen van de geschiedenis verhuld blijft.
roadrage78 zegt
De Willis MB is het mooiste!
Dutchdriftking zegt
Niet mijn auto, wel een karakterbak.
henkp1 zegt
Kijk zo’n Jeep, vooral die MB, is nou nog eens een échte auto. No nonsense maar kan alles aan!
pinut187 zegt
Neef van me had een Renegade met een dikke uitlaat, flink meegeragd met dat ding.
moveyourmind zegt
De Willys MB, die zou ik het allerliefst willen hebben. Alleen al dat onmiskenbare geluid van motor en aandrijflijn. Zo ontzettend gaaf.
De latere civiele versies doen me weinig tot niets, dat oorlogsspel, dat vind ik interessant. Ik kan er niks aan doen, met een vader die bijna obsessief gefascineerd is door alles wat met de Tweede Wereldoorlog te maken heeft en schuren vol heeft staan met allerlei spulletjes uit die periode. Ontelbare hoeveelheden met munitiekisten, complete rupsbanden, hulzen, granaatscherven, communicatie-apparatuur, camouflagenetten, diverse ‘gewone’ gebruiksvoorwerpen, zoals een scheerset van de Moffen.
Zoveel militaire snuisterijen dat de schuren bijna net zo vol staan als bij de Ludolfs. Maar er is één ding wat hij niet heeft, en dat zijn legervoertuigen. En die vind ik nou net het interessantste. Maar die gaan er zeker nog bij komen! Mijn vader is inmiddels te oud om die naar huis te slepen. Maar als het aan mij ligt zet ik zijn traditie voort…
En komt er ooit nog een Willys bij te staan. Én een GMC CCKW, een Chevrolet CMP, een Dodge Weaponcarrier, een REO m35…
Jammer dat dit spul bijna niet te betalen is.
Maar er komt zeker een Daf YA-328, bijna net zo gaaf en nog wel te betalen. Die dan gezelschap gaat krijgen van een YA126 en een YA616…
moveyourmind zegt
@moveyourmind: *oorlogsspul
lincoln zegt
@moveyourmind:
Koop jij eens heel rap een nekaf voor je ouwe voor dat het te laat is en je eeuwig spijt krijgt ..
moveyourmind zegt
@lincoln: Ik heb al spijt dat ik twee jaar geleden zo stom ben geweest om niet die DAF YA328 die op Marktplaats stond te kopen. Ding was maar 1500 euro, met lopende motor én met een huif die op wat algaanslag na in nieuwstaat was…
Echt zo dom om dat ding niet te kopen, die 1500 euro was hij al waard geweest al had dat ding stil in de schuur gestaan. En je hebt gelijk, ik moet gewoon snel zo’n ding kopen zodat mijn pa er ook nog van kan genieten.
meneermandjegtav zegt
Hoezo klimt die kerel of de foto van de jeep cj-7 een rots terwijl ie een renegade heeft??!!
mercedesclk350 zegt
Raar dat ze van de iconische ronde koplampen ineens vierkante maakte en dan weer naar ronde. Ronde zijn mooier dus ik begrijp het anderzijds ook weer wel. Iconische bak, en die concept is gaaf!
Design_Driven zegt
@mercedesclk350: dat had met regelgeving in de VS te maken. Alle auto’s uit die periode hadden (ongeveer) gelijke vierkante koplampen.
swid zegt
@mercedesclk350: alleen Audi wijzigt de vorm van de koplampen niet.
pomoek zegt
Als ik die Wrangler 75th Salute Concept zie vraag ik mij af waarom nog niemand dat laatste model al in die kleuren heeft geschilderd? Het ding ziet er geweldig uit. Gelimiteerde productie? Nein! Full scale productie tegen een gelimiteerde prijs. Geen airco, Radio, geluidwerend spul of geïsoleerd dak. Gewoon koud hard metaal om met je knieën tegenaan te botsen.
mistermention zegt
De auto op de eerste foto is een Bantam BRC 60, of gewoon Bantam BRC wat het tweede prototype was na de Pilot Car. De afkorting GP is alleen door Ford gebruikt, want ondanks dat het leger een General Purpose Vehicle nodig had, was de interne aanduiding quarter ton truck…
jochempie zegt
Ik vind het maar lelijke dingen, maar toch iconisch!
mopar zegt
@jochempie: ten tijden van oorlog was oogstrelend design niet bepaald een eis.
Jochempie zegt
@mopar: jammer dat ze zich in tijden van vrede niet bedachten.
mopar zegt
@Jochempie: toen was de toon al gezet qua ontwerp en buiten dat hoeft een terreinwagen er niet mooi uit te zien. Die is namelijk bedoelt om te werken.
Jochempie zegt
@mopar: Oh, dan kunnen ze het net zo goed bij een geschreven bericht laten, hoef ik de foto’s niet te zien van iets waar de esthetiek kennelijk onbelangrijk is.
mrwheely zegt
De nieuwe FIAT FREEDOM ???