Offroaden en toch stekkeren. Jeep heeft het voor je en dit moet je betalen.
Om een boze EU met uitdelende boetes te voorkomen moeten autofabrikanten er alles aan doen om die gemiddelde CO2 van het wagenpark naar beneden te schoppen. Uit een toverhoed een reeks elektrische auto’s schoppen is er niet bij, dus kunnen we de komende jaren veel plug-in hybrides verwachten. Ook van Jeep.
Vorig jaar kondigde het automerk de Renegade en Compass aan als 4xe. Ze staan deze zomer bij de dealer en nu is ook een prijs bekendgemaakt. Met de introductie komen beide modellen als First Edition op de markt. Enkele zaken die normaal gesproken een optie zijn komen standaard op zo’n First Edition.
We beginnen even bij het begin. Wat bieden die 4xe’s precies? De auto’s staan op een aandrijflijn die het mogelijk moet maken om 50 kilometer volledig elektrisch te rijden. Een 1.3 turbobenzinemotor drijft de voorwielen aan, terwijl een elektromotor de achterwielen voor zijn rekening neemt. Het systeemvermogen komt uit op 240 pk. De auto’s sprinten in zo’n zeven seconden naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 130 km/u elektrisch, of 200 km/u met de benzinemotor ingeschakeld. De Jeeps komen met 5 jaar fabrieksgarantie (zonder kilometerlimiet) en op het accupakket zit 8 jaar garantie.
De First Edition komt met onder andere 19-inch velgen, elektrisch verstelbare stoelen, een 8.4-inch touchscreen met FCA’s UConnect en parkeerhulp met een camera. Er is keuze uit vijf kleuren: Carbon Black, Alpine White, Granite Crystal, Blue Shade en Sting Grey.
Daarnaast levert Jeep de First Editions met een Hybrid Wallbox. Afhankelijk van het aantal kW is de laadtijd 1,5 uur (7,4 kW) of 3,1 uur (3,6 kW). Met de eveneens meegeleverde Type-2 (Mennekes) laadkabel kun je onderweg laden.
Prijzen voor de PHEVS beginnen bij 43.990 euro voor de Renegade 4xe First Edition. De Compass 4xe First Edition kost je 47.990 euro. Daarmee zijn de auto’s fors duurder in vergelijking met de niet-hybride varianten. Daar staat tegenover dat je een klap meer vermogen krijgt. De krachtigste Renegade tot nu toe heeft 150 pk en kost 34.890 euro. De plug-in hybride Renegade is bijna 100 pk krachtiger.
Edge zegt
@RubenPriest; Door werkzaanmheden aan mijn mailserver kan ik deze tip even niet zoals het heurt naar [email protected] sturen, dus dump ik hem even hier. Verwijder deze comment gerust als je de tip hebt gelezen:
Een consortium onder leiding van Lawrence Stroll (Racing Point F1) heeft aangekondigd een significant aandeel in Aston Martin te nemen. Naast dat er daardoor extra geld beschikbaar komt voor de autofabrikant, betekent het ook dat Racing Point vanaf 2021 als Aston Martin F1 verder gaat, dat het titelsponsorschap van Red Bull Racing aan het eind van dit jaar stopt en dat de samenwerking tussen Red Bull Advanced Technologies en Aston Martin na het Valkyrie-project stopt.
Dutchdriftking zegt
De Renegade blijft toch net een Playmobil auto……
fanboy zegt
Dat koppel is wel lekker in het terreinrijden. Dat was je eerder wel kwijt geraakt met die kleine motoren.
Maar goed, zo’n Renegade ziet doorgaans bijna nooit terrein.
gczjwj zegt
@fanboy: wat wil je met deze fiats in het terrein doen? Heb ze al verschillende keren meegemaakt en daar zijn ze niks waard. Hoogstens een leuk zandpaadje over de veluwe?
caprio zegt
Mooi dat het Fiat concern eindelijk de weg naar wat groener rijden gevonden heeft. Klinkt goed deze uitvoeringen met 4×4 techniek. In Zuid Europa, Scandinavië en Amerika wonen er volop mensen aan onverharde wegen, met slechte weersomstandigheden is dit een uitkomst.
clarkson zegt
Fantastisch auto’s. Techniek zal ongetwijfeld super zijn. Alleen voor in NL een succes… ?
rotasaxal zegt
@clarkson: jahaa want Italianen en Amerikanen zijn zo goed in techniek.
clarkson zegt
@rotasaxal: Nou… ik durf wel te roepen dat dit grotendeels italiaans is. Maar die doen aardig hun best qua betrouwbaarheid afgelopen jaren. Zal zeker niet minder zijn vergeleken met de bekende Japanners en Koreaanen.
sntial zegt
mijn vader rijdt ermee :(
jamesatthewatercooler zegt
Compliance auto’s, welke old auto is er niet groot mee geworden.
Ze zouden best willen innoveren, het lukt ze alleen niet.
Waar zal het grootste Jeep museum komen te staan?
exclusivecarspotter zegt
Wat een prijzen, Mitsubishi biedt voor ca. €12.000 minder een Outlander PHEV aan weliswaar een ouder model maar wel met de bewezen kwaliteit en betrouwbaarheid.
rvandereem zegt
Veel te duur voor wat je eigenlijk krijgt.
auto62 zegt
Ziet ze bijna niet rijden. Gaan ze naar boven upgradeden. En in Nederland maximumsnelheid gaat naar 100. Lekker nuttig.