![Jeep Grand Wagoneer](https://www.autoblog.nl/files/2020/09/Jeep-Grand-Wagoneer-Concept-12-970x610.jpg)
Jeep grijpt terug naar het verleden en bereidt zich tegelijkertijd voor op de toekomst.
Dubbel nieuws vanaf de andere kant van de Atlantische Oceaan. Jeep herstelt om te beginnen een legendarische naam weer in ere met de Grand Wagoneer. Dit wordt het nieuwe vlaggenschip van het merk. Disclaimer: het is nog een concept. Daarnaast presenteert Jeep ook de Wrangler 4xe. Dat is de Wrangler zoals we die kennen, maar dan in plug-in hybridevorm.
Jeep Grand Wagoneer
![Jeep Grand Wagoneer](https://www.autoblog.nl/files/2020/09/Jeep-Grand-Wagoneer-Concept-2-932x612.jpg)
We beginnen maar met het meest spannende model van de twee: de gloednieuwe Jeep Grand Wagoneer. Het is officieel nog een concept, maar de auto ziet eruit alsof hij morgen in productie kan. Jeep heeft grote plannen, want het is de bedoeling dat er een heel scala aan modellen verschijnen onder de naam Wagoneer. Naast deze Grand Wagoneer zal er ook een normale Wagoneer komen.
Jeep plakte deze naam voor het eerst in 1962 op een auto. Sindsdien is het uitgegroeid tot een iconische naam. In 1984 debuteerde de Grand Wagoneer. Dit model bleef tot 1993 in productie. Na een afwezigheid van zo’n 28 jaar zal de naam volgend jaar een comeback maken.
![Jeep Grand Wagoneer](https://www.autoblog.nl/files/2020/09/Jeep-Grand-Wagoneer-Concept-11.jpg)
![Jeep Grand Wagoneer](https://www.autoblog.nl/files/2020/09/Jeep-Grand-Wagoneer-Concept-10.jpg)
![Jeep Grand Wagoneer](https://www.autoblog.nl/files/2020/09/Jeep-Grand-Wagoneer-Concept-7.jpg)
![Jeep Grand Wagoneer](https://www.autoblog.nl/files/2020/09/Jeep-Grand-Wagoneer-Concept-5.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2020/09/Jeep-Grand-Wagoneer-Concept-4.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2020/09/Jeep-Grand-Wagoneer-Concept-3.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2020/09/Jeep-Grand-Wagoneer-Concept-8.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2020/09/Jeep-Grand-Wagoneer-Concept-9.jpg)
Omdat het een concept betreft heeft Jeep nog geen technische details paraat. Wel vermelden ze dat de Grand Wagoneer Concept over een plug-in hybride aandrijflijn beschikt.
Met het zwarte dak en het welbekende front weet Jeep het model goed te onderscheiden van concurrenten als de Cadillac Escalade en de Lincoln Navigator. Als ze de Grand Wagoneer echt onderscheidend wilden maken had Jeep er eigenlijk nog wat hout aan toe moeten voegen, maar zo nostalgisch zijn ze nu ook weer niet.
In het interieur zien we schermen, schermen en nog eens schermen. Naast het digitale instrumentarium en twee centrale schermen in de middenconsole is er ook nog een apart scherm voor de bijrijder. De achterpassagiers zijn ook niet vergeten, met twee schermen achter de voorstoelen en een scherm in de middenconsole. Dat brengt het totaal op zeven.
Jeep Wrangler 4xe
Dan was er dus ook nog de Wrangler 4xe. Dit model stond in januari al op de CES, maar technische details waren tot op heden nog niet bekend. Jeep biedt momenteel al de Renegade en de Compass als PHEV aan. Compacte en SUV’s en een hybride aandrijflijn zijn ten slotte geen vreemde combinatie. Bij een ouderwetse terreinwagen als de Wrangler is dat toch nog een beetje onwennig. Desondanks is nu de Wrangler aan de beurt.
![](https://www.autoblog.nl/files/2020/09/Jeep-Wrangler-4xe-5-920x612.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2020/09/Jeep-Wrangler-4xe-4-918x612.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2020/09/Jeep-Wrangler-4xe-2-970x610.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2020/09/Jeep-Wrangler-4xe-1-918x612.jpg)
De Wrangler 4xe beschikt over een 2,0 liter viercilinder turboblok en twee elektromotoren. Bij elkaar is dit goed voor 375 pk. Puur elektrisch kom je 40 kilometer ver. Ook handig als je geruiloos een leeuw wilt naderen op safari.
De Wrangler maakt ergens in 2021 zijn opwachting, ook op ons continent. De productieversie van de Jeep Wagoneer en Grand Wagoneer zullen eveneens volgend jaar op de markt verschijnen.
Best een knap ding toch? Wil ik best mee gezien worden.
De Wagoneer ziet er best wel strak uit! Ik mis alleen nog houtfineer zijpanelen
Ik vind het interieur van die Grand Wagoneer wel tof, maar het exterieur valt mij toch wat tegen. De neus oogt wat kort en de kofferruimte wat lang, een beetje alsof je een crew cap pickup truck met zo’n dakkapel rijdt. En los van de verhoudingen oogt het design zelf ook wel een beetje dertien in een dozijn. Als je had gezegd dat de Grand Wagoneer op de Ford Expedition was gebaseerd had ik je ook direct geloofd.
Ik had toch wel gehoopt en verwacht dat voor een retro-design was gegaan. Jeeps eigen Wrangler en de Mercedes G-Klasse laten al jaren zien dat boxy SUV’s die sterk lijken op de modellen van weleer als warme broodjes over de toonbank gaan, en ook de Ford Bronco lijkt een gigantische hit te worden. Ik hoopte dus op een moderne interpretatie van de oude Grand Wagoneer, inclusief hout(look) op de zijkant.
De achterkant van de Grand Wagoneer is toch iets teveel LR Discovery (= lelijk)
Vet, alleen dat stuurtje ziet er wel gaar uit. Mercedes maakte ook die fout, maar gelukkig hadden ze het bij de facelift veranderd.
Zo’n stuurtje zit nu in de nieuwe Octavia, is weer helemaal hip.
Op een gegeven moment worden auto’s simpelweg te groot om ze mooi te krijgen… Vooral die achterzijden van dit soort mastodonten zijn niet om aan te gluren, stuk voor stuk
Mooi design voor de nieuwe Kia suv. Voor een Jeep vindt ik het maar saai.
Een Grand Wagoneer is echt niet te vergelijken met een Cadillac Escalade,,,Zo’n Escalade is op heel ander (kwaliteits)…niveau ….Ik noem maar even Magnetic Ride…een Jeep zal dat nooit hebben…
@snowbird: er zijn nog nul technische gegevens bekend gemaakt maar jij weet dus al meer dan de rest..
Ja dat weet ik…omdat Magnetic Ride een geniale techniek is…zoek het maar even op on the http://www…alleen GM en op bepaalde Ferarri modellen (onder licentie van GM…)…hebben dat..ik heb het zelf ook op mijn Cadillac…Zoals ik zei…het is een geniaal systeem… Nothing rides like a Cadillac ….:)
De ‘echte’ Wagoneer is een icoon geweest. Symbool in de US voor de stoere no-nonsens gezinsbus die geen uitstap of over-sized paardetrailer ooit zou vrezen. Een beetje spijt dat men er nu een designtopic van maakt met teveel LR-genetica. Zonder ook maar enige referentie naar dat prachtige origineel. Dit had veel beter en leuker gekund – op een manier die veel meer kopers over de streep had kunnen halen (zitten er hier misschien teveel Fiat-boys achter de knoppen?).
Waarom is de wrangler hybride iets raar? Het is net geniaal, al het koppel wat je wilt met hun rock track 4*4 onderstel, ideaal om vanuit stilstand te vertrekken terwijl je maar 1 wiel hebt wat tractie heeft terwijl je half scheef hangt of om te kruipen aan 3 per uur.
O ja wacht, autoblog vind de Defender de ideale offroader, om mee te staan blinken in een winkelstraat dan. Nuja, in Europa is off roaden volledig aan banden gelegd dus niet dat je hier iets met die Wrangler kan aanvangen maar mocht je toch ooit is echt offroaden op ongecontroleerd terrein, buiten Europa dan, laat die Defender maar in de winkelstraat staan waar hij thuis hoort.