De monsterlijke supercharged 6,2 liter SRT Hellcat motor ligt inmiddels in verschillende modellen van Dodge. Waarom dan ook niet gewoon in een Jeep?
Dat was de vraag die een normale sterveling zomaar op de CEO van Jeep afvuurde. Het antwoord dat hij kreeg is ronduit bevredigend te noemen: “Not only can I put a Hellcat motor in one of those for you, I’m going to bring that to market before the end of 2017.”
Het is namelijk niet de meest logische motor om in een moderne SUV te stoppen. Hij maakt een oorverdovend kabaal, is zo ongeveer de sterkste productiemotor ooit en zuipt uiteraard harder dan Bonnie St. Claire dat ooit deed. Leuk is het echter wel en aan de reactie van de verslaggever te zien (of horen) had hij het ook niet helemaal verwacht. Het belooft in ieder geval een monsterlijk apparaat te worden dat voor eind 2017 in ieder geval op de Amerikaanse markt te verkrijgen is. Het is maar beter dat dit model niet in Nederland te koop zal komen te staan, want van de BPM alleen al kan de belastingdienst waarschijnlijk al haar kantoren een paar keer renoveren. Bekijk de video hieronder:
robage zegt
Oooowwww gekkenhuis! 717pk! Primaaaa!
goodolddays zegt
Why? Because we can!
henkhupelschoten zegt
tot ziens, GLE63s, X5m en die olieboot van Audi. tering wat een bak! complete onzin maar o zo gaaf!
henkhupelschoten zegt
Vergeet ik toch de Bentley karbonkel…
87sandyd zegt
@henkhupelschoten: bye bye x6m (lelijk) gle coupé (nog lelijker)
Kijken of de Bentagay nog steeds de snelste SUV is
mrniesoe zegt
Wat hou ik van die Amerikanen! :)
danone zegt
Hoe onzinniger, hoe leuker!!
dominiekdd zegt
milieu, wat is dat?
henkhupelschoten zegt
@dominiekdd: iets wat Co2 nodig heeft om te groeien!
bmwm3gtr zegt
De Über SUV kwa looks en specs hebben hebben!
ocda zegt
Leuke bak voor m’n overbuurvrouw als vervanger van haar Commander, die kocht elke 2 jaar een nieuwe Jeep Commander om dr’ hond mee te nemen naar t strand (wonen 500 meter bij vandaan)
awesome zegt
Al draagt een aap een gouden ring….
Mooi is het allemaal niet natuurlijk. 717 pk in een apparaat met de stroomlijn van een woontoren en een zwaartepunt dat hoog ligt is alleen leuk op het rechte stuk.
Oh, en Bonnie st. Claire? <3
Xoxox
Gall & Gall.
fmgarcia zegt
@awesome: Je zou maar een paar honderdste per dag laten liggen in die bochten op de a2.. Gelukkig zit je na 19:00 in 1 seconde weer boven de 130.
phaeton zegt
@awesome: 600 of 700pk, dat maakt dan ook niet meer uit. De pk-race moet echt stoppen. Ik vind het totaal oninteressant bij alles wat er boven de 500 bij komt.
benjiiporsche911 zegt
@phaeton: tja, ik snap je wel maar het is wel gewoon ontzettend gaaf en bruut!!
norge zegt
En ja , in Amerika kan dit gewoon …goedgekeurd en alles.
dwersbongel zegt
Zo dat wordt lekker Amerikaans! Als dodge Roadkill nu blijft sponsoren kunnen we hem daar ook nog een keer in verwachten :)
5cilinder zegt
@dwersbongel: Kijk is aan, nog meer Roadkill fans! Ze kunnen er ook samen met Fred van Dirt everyday een rondje in gaan maken. Dan staat in elk geval vast dat ie ‘uitvoerig’ getest zal worden.
elias zegt
Zuipt dat ding en blijft dit ooongelofelijk veel uitstoten maar dan toch zagen over het 4 cilindertje bluemotion dat iets meer uitstoot…
alfaitak zegt
@elias: murica…
dutchcorvette zegt
@elias: omdat zei niet liegen, en die Duitsers dat wel hebben gedaan
dutchcorvette zegt
@dutchcorvette: *zij
hplh zegt
@elias: ik vroeg me al af waar hij bleef.
Je stelt me niet teleur.
thefmanl zegt
@elias: dit is een benzine, die van vw waren diesels
kennone zegt
Holy shit haha wat een bazen!! En dan te bedenken dat je daar ook een chiptuning voor hebt!!
biohazardracer zegt
Zal de straat leuk vinden als je in de vroege ochtend naar je werk gaat ?
The SUV from hell(cat)
toyotafortuner zegt
Holy SHIT!
Wat een middelvinger op wielen gaat dit worden!
Because fuck logic!
dutchcorvette zegt
Zo wat een monster op wielen word dat, ben gek van die Amerikanen. Ik heb dit dan ook 10x liever dan een Cayenne Turbo, GLE AMG of een X5M
Dutchdriftking zegt
Eat that X5M! Geniaal toch! Zal wel niet door een bocht te krijgen zijn maar daar gaat het niet om hier.
888natan zegt
Een cherokee srt zat zo op mijn reet in duitsland, ik werd er gewoon bang van. Wat een vette uitdrukking heeft die auto in volkomen zwart!
gtwillem zegt
Wat is het toch met dat verbruik?? Ja, als je constant volgas gaat, dan zuipt ie. Maar de motor heeft zo veel koppel, dat ie bij normaal gebruik nauwelijks zijn reserves hoeft aan te spreken.
Dat is de reden waarom in Duitslands nog kale 535i’s worden verkocht ipv High Executive 520i’s met 20″ M-sportpakket en strepen. Als he veel stukken op wat hogere snelheid rijdt, is een grotere motor niet alleen fijner, maar omdat je niet alles eruit hoeft te wringen ook nog eens zuiniger.
Tuurlijk, dit zal zeker geen zuinigheidswonder zijn, maar dat is de gewone SRT-8 of 5.7 ook niet.
rood zegt
@gtwillem: Je opmerking i.v.m. zuinigheid klopt niet, als je gaat kijken naar BSFC (brake specific fuel consumption) zie je dat motoren over het algemeen het minste brandstof per kW verbruiken onder hogere belastingen en vaak in de regionen van 2000-3000 toeren per minuut (maar dat gebied is erg afhankelijk van de karakteristieken). http://ecomodder.com/wiki/images/e/e3/Saturn_1.9l_BSFC_cleaned.png
gtwillem zegt
@rood: wat jij stelt is deels waar, maar er zijn zó veel vaste en variabele factoren dat de stelling eigenlijk alleen in theorie klopt. Niet in praktijk. Dan heb je te maken met luchtweerstand, bakverhoudingen, rolweerstand, koppelopbouw, type versnellingsbak, gewicht, temperatuur en andere weersomstandigheden. Oh, en niet te vergeten, de bestuurder ;-).
CriminalSausage zegt
@rood: bsfc is een maat van efficiëntie, een motor heeft logischerwijs een hogere efficiëntie als de last (relatieve luchtvulling) de 100% naderd of overschrijdt (bij turbomotor).
Waar je nog op moet Letten Is dat een motor die hogere toeren draait, onder hoge relatieve last bijvoorbeeld extra brandstof gaat inspuiten om de cilinder te koelen en de uitlaatgas temperatuur te verlagen (een licht arm mengsel geeft de hoogste temperatuur). Dat kan nogal oplopen.
Waar @gtwillem
CriminalSausage zegt
@CriminalSausage: op doelt Is dat een grotere motor niet in diet gebied van aanrijking zal komen bij hogere snelheden.
dutchneon zegt
@gtwillem: zo jammer he al die Nederlanders die gehersenspoeld zijn door zuinigheidswaanzin. Kom op,of je auto nu 1 op 8 of 1 op 12 doet, dat moet gelul in de marge zijn voor je als je een klein beetje liefhebber bent.
Waar hebben we het over tientjes werk!
En als zelfs de liefhebbers er aan toegeven dat alles boven de 1.6 of 2.0 zuipschuiten zijn dan zijn we verloren….. bah!
clarkson zegt
@dutchneon: Gek he met al die belastingen? Misschien kost de brandstof in amerika ook amper een derde vergeleken met hier?
dutchneon zegt
@clarkson: ach maakt toch niet uit, of je nu belasting betaald over brandstof of over je nieuwe telefoon, leeggezogen worden we toch wel!
Ce zegt
Aanmoedigen dit soort initiatieven! Benzin im Blut !!
Sir_Vmax zegt
Ik kan niet wachten……
mrrallycross zegt
Zou wel willen weten wat zoiets nieuw in Nederland zou kosten en dan vooral wat je aan de staat moet betalen
dutchneon zegt
@mrrallycross: daar heeft de belastingdienst hele fijne sommetjes voor. Vroeger heette het netjes slurptaks, mocht niet meer van Brussel, maar nu gewoon verstopt in de bpm als co2 toeslag.
Reken op iets als de Challenger, die doet 480 gram Co2/km en met € 142.739,– BPM
Deze Cherokee iets meer, dus gaat totaal wel richting de 250.000 euro
phevtreb zegt
@dutchneon: eigenlijk moet je zo’n ding op grijs kenteken zetten, geen bpm. Dan valt het wel mee.
Sir_Vmax zegt
Zal waarschijnlijk in minder dan 3 sec 0-100 doen. Zelfde als een GTR! Niet slecht voor een suv…
Edge zegt
@srthellcat: Ik betwijfel het hoor. Tuurlijk, met zijn 4WD zou hij makkelijker weg moeten komen dan een Challenger of Charger Hellcat met RWD, maar is ook een dikke 500kg zwaarder.
gtwillem zegt
@Edge: Volgens mij is de Grand Cherokee in SRT trim ongeveer 250kg zwaarder dan de Challenger in SRT uitvoering. Dus met 717pk en 4WD moet 3-3,5 seconden wel mogelijk zijn.
Edge zegt
@gtwillem: Ik heb het nog even opgezocht in de CarandDriver.com database. We zaten er allebei iets naast. In SRT -trim heeft Challenger een rijklaar gewicht van 4469 lb en de Grand Cherokee van 5331 lb. Dat is een verschil 862 lb, wat zich laat vertalen naar 390 kilogrammetjes.
Ik kijk er overigens niet raar van op als ze de 0-100 inderdaad in 3-3,5 seconden weten te klaren. Zoals je zegt, 717pk, 4WD, dan moet dat prima te doen zijn. De 0-100 in minder dan drie seconden zoals @srthellcat voorspelde lijkt mij niet echter niet haalbaar, tenzij ze praktisch de hele wagen optrekken uit carbon en daarmee nog wat kilo’s weten te besparen.
Sir_Vmax zegt
@Edge: had ook ergens gelezen dat 2.7 sec mogelijk was. Nu vond ik dat ook een klein beetje te onwaarschijnlijk, maar rond 3 sec moet lukken.
Edge zegt
Right! Nu nog een Dodge Grand Caravan Hellcat alsteblieft!
microwave303 zegt
Gewoon weer een dom extreem opgeboord blok. Typical American.
1. Ik zie Amerikaanse blokken met veel pk’s alleen maar met exorbitant veel cilinderinhoud.
Smart?
2. Wat moet een mud diver met zoveel pk’s. Stupid?
3. Amerikaanse vierwielers willen alleen maar rechtdoor. Wat een lol met 700 ps. Leuk voor de dragstrip. Have fun!
gtwillem zegt
@microwave303: Het is niet een ‘dom extreem opgeboord blok’. De Hellcat heeft een 6.2 liter V8, en die is zelf iets kleiner dan de standaard SRT V8, welke 6.4 liter meet.
1, Ja. Als je veel vermogen wilt is een combinatie van een mechanishe compressor en een grote cilinderinhoud een slim plan. Een motorblok moet ook een tijdje meegaan. Je kan ook 700pk uit een veel kleinere motor halen, maar dan worden de stresslevels een stuk hoger. Dat is niet altijd smart.
2. De Grand Cherokee is al lang niet meer de ‘Mud Driver’ van weleer. Het is een SUV die voornamelijk is afgestemd op straatgebruik. Zoals alle SUV’s tegenwoordig.
3. Amerikaanse vierwielers willen alleen maar rechtdoor is een foutieve aanname. De Chevrolet Corvette (C6 Z06, C6 ZR1, C7 Z06 Z07) en Dodge Viper (ACR) zijn extreem snel op de circuits met bochten, zoals de Nurburgring… Ook de Mustang Boss 302 Laguna Seca en Shelby GT350R weten in de bochten enorm goed te scoren.
Als je kijkt naar de vergelijking tussen de Viper ACR tegen de Z07 en 991 GT3 RS zie je dat de Viper maar liefst 3 (!) seconden sneller is op Mazda Raceway Laguna Seca.
Je aannames zijn mijn inziens nogal van de jaren 90, en ook toen waren er goede Amerikanen voor het circuit. Alleen wij Europeanen willen nog wel een beetje een hautaine houding aannemen jegens Amerikaanse auto’s.
dutchneon zegt
@gtwillem: amen to that, man naar mn hart. Echt weinig mensen die beseffen wat de Viper allemaal op zn naam heeft, ondanks dat hij zijn enorme gewicht moet compenseren!
microwave303 zegt
@gtwillem: misschien is mijn reactie ’90.
Het blijft een feit dat de Amerikanen alleen echte nieuwtjes scoren met pk’s uit opgeboorde blokken en toegevoegde kilo’s. Europees-Amerikaanse samenwerking heeft wel voor wat verbetering gezorgd maar wegligging en efficiëntie zijn nog steeds ondergeschikt.
De bekendste nieuwe Amerikaanse “supercar” de Corvette Z06 heeft 2 liter extra motorinhoud nodig en heeft 200kg extra om naast z’n Europese concurrenten te mogen staan.
De enige echte Amerikaanse innovatie in de autowereld komt op het ogenblik van Tesla.
gtwillem zegt
@microwave303:
Klopt niet helemaal wat je zegt, ik zal het proberen toe te lichten voor je. Als voorbeeld pakken we de Corvette C6 Z06 uit 2006. Vergelijkingsmateriaal pakken we een Europese lieveling, de Porsche 911 GT3 997 uit 2006. Oh, en we doen de Ferrari F430 er ook bij.
De Corvette heeft een 7.0 liter grote V8. Dit is flink groter dan de 3.6 Mezger uit de GT3 of de flatplane 4.3 van de Ferrari. De Corvette motor heeft slechts een enkele tussenliggende nokkenas en zestien kleppen in totaal. Dat lijkt lowtech, maar alle materialen zijn wel hightech (aluminium, titanium, carbon etc). Daardoor kan de motor wel hoge toerentallen aan en is het blok ook nog eens heel erg licht én compact. Dit heeft als voordeel dat de motor heel ver tegen het schutbord achter de voorwielen geplaatst kan worden. Goed voor de balans en een laag zwaartepunt. Dus een andere aanpak met dezelfde resultaten, echter, de Corvette is flink zuiniger dan de Ferrari.
Vermogen, koppel, gewicht:
Corvette Z06: 505pk, 645nm, 1420kg
F430: 490pk, 465nm, 1450kg
997.1 GT3: 415pk, 1395kg
Prestaties:
Corvette Z06: 3.9 s, 319 km/h
F430: 4.0, 315 km/h
997.1 GT3: 4.3s, 310 km/h
Daarbij is de Corvette bij gewoon verbruik nog eens zuiniger ook, met name de Ferrari is desastreus. En als laatste: de Corvette was destijds verreweg het goedkoopst van de 3. Zelfs in Nederlands met exta belastingen.Als ik de VS prijzen ga vergelijken gaat het al helemaal mank.
Met deze argumenten ben ik het zeer hartgrondig oneens met jouw stelling. Ik denk dat het erg kortzichtig is en zeer ongeïnformeerd.
Rob zegt
@gtwillem:
Je vergeet nog te melden dat die belachelijk slecht sturende Corvette winnaar (in zijn klasse) was op Le Mans in 2015. Voor die superieure Porsche en Ferrari’s. En dat met twee van die obesitas hamburgervreters (en een verdwaalde Engelsman) achter het stuur. Echt, wat kunnen die Amerikanen wél???
maxk91 zegt
In m’n beste David Attenborough stem: “And here we see the powerful hellcat. If you listen closely, you can hear it excreting money from its exhaust pipe”
hammond zegt
hell yeah
daffaa zegt
Murica!
ArnoldH zegt
Dit doet me echt denken aan de reclame van Tele2.
Niet omdat het moet, maar omdat het kan!!
Geweldig!
clarkson zegt
Dit is wel heel erg gaaf hoor! Ik denk dat dit nog best gaat verkopen ook. Wie weet krijgen we nog wat import?
Edge zegt
@clarkson: Ongetwijfeld, er is altijd wel een bedrijf/autoliefhebber die de BPM voor lief neemt en zo’n ding importeert. De Mustang (vorige generatie, die niet officieel in Nederland geleverd is), Raptor, Camaro en Challenger zie ik ook met enige regelmaat voorbij komen. De Charger Hellcat die in mei 2015 voorbij kwam heeft helaas nog geen nieuw baasje gevonden en staat nog steeds bij de dealer in Echt.