Potjandrie, de Jeep Gladiator met Maserati motor komt ook onze kant op!
Het is een van de gaafste auto’s die we in Nederland niet kunnen krijgen: de Jeep Gladiator. Natuurlijk, pick-ups als de RAM 1500 , Ford F-150 en Chevrolet Silverado zijn enorm indrukwkkend, maar tegenwoordig ook veel te groot en lomp.
Nu maakt dat in de VS minder uit, want er is voldoende ruimte. Maar dan nog: echt wendbaar is zo’n slagschip niet. Het is niet alsof de genoemde Amerikaanse pickups zoiets hebben als een ‘wegligging’. Nee, een maatje kleiner zijn leukere alternatieven te vinden en de Jeep Gladiator is de leukste. Als bedrijfswagen is het misschien de minst interessante, want heel groot is de laadbak niet.
Daarom is het goed om te weten dat de buitengewoon succesvolle Jeep Gladiator met Maserati motor naar Europa komt. Nu horen wij u denken: Maserati motor? De V8 is een Ferrari-ontwerp en de basis van de V6 is een Pentastar V6. De 3.0 V6 diesel wordt verkocht in de Maserati Ghibli, Levante en Quattroporte. De motor is al een tijdje geleden voor de Amerikaanse markt en is daar al een tijdje leverbaar. Maar er is goed nieuws, want de auto komt nu naar Europa!
Uiteraard wordt de auto wel aangepast aan de Europese smaak. We zeggen gekscherend Maserati-motor, maar officieel is de 3.0 V6 ‘A630’-diesel van VM Motori. In het geval van de Europese Jeep Gladiator heeft de 3.0 V6 turbodiesel 264 pk aan vermogen en 600 Nm aan koppel. De motor is gekoppeld aan een achttraps automaat afkomstig van ZF.
Jeep gaat de Gladiator ook exporteren met de 3.6 V6 benzinemotor, maar alleen in landen waar ze niet zoveel geven om emissies, zoals in het Midden-Oosten. Een V8 staat later op de planning. In Europa is er geen keuze qua motor, maar wel qua uitvoering. Er is een ‘Sport’ en een ‘Overland’. Uiteraard is er ook een ‘Launch Edition’ om de introductie luister bij te zetten. Mocht je dat aantal uitvoeringen te weinig vinden, weet dat er een enorme Mopar-gids is met accessoires om de auto op smaak te brengen.
Of de auto naar Nederland komt, is vooralsnog niet bekend.
toyotafortuner zegt
Da’s tof nieuws!
@willeme: is er toevallig ergens een grotere variant van die hoofdfoto te vinden? Vind m erg tof!
daihatsucuore zegt
https://paultan.org/2018/11/30/2020-jeep-gladiator-debuts-in-la-best-of-both-worlds/2020-jeep-gladiator-overland-26/
Hier is de betreffende foto (en nog meer hoge resolutie foto’s van de Jeep)
sntial zegt
Bedankt reverse image search
toyotafortuner zegt
Thx man!
dees zegt
Een auto met veel hype en dat was het dan.
Zoals al in het artikel staat is het een zeer grote lompe auto waardoor hij vrij onhandig is. En dan valt de laadbak inderdaad flink tegen.
Zet daar tegenover dat er weinig tot geen comfort is en de auto toch bizar duur is (zelfs in de VS) en dan heb je gewoon een auto waarvoor eigenlijk geen markt is, maar toch word hij vanwege de hype gekocht.
Er zijn pickups met een grotere laadbak die veel goedkoper zijn en minstens net zoveel comfort bieden.
Deze auto koop je alleen om te kunnen zeggen dat je een Gladiator hebt, niet omdat het een handige auto is of beste in zijn klasse.
dutchneon zegt
precies, erg gehyped. Verwacht wel dat er een grijs import kanaaltje komt. Als de bak een stukje verlengd word kun je dit in NL ook op grijs kenteken krijgen. Dan is die cabine met veel ruimte en luxe wel interessant!
wimof zegt
Gaat het daar meestal niet om?
pignon zegt
@dees: is toch hetzelfde met de defender? Geen rationeel argument en toch willen we’m
leaper035t zegt
@dees: Ik zag hem vorige week rijden. Echt lelijk als pick up en totaal nutteloos bij ons…
Dutchdriftking zegt
En ik hopen op een Jeep met Ferrari V8. Jammer weer.
mashell zegt
Die zou een BPM van meer dan de staatschuld hebben.
gregorius zegt
Je mag wel een flinke korrel zout bij dit alles plaatsen.
De Gladiator is geen succes: alle first editions waren wel ‘verkocht’; maar een hoop werden pas geleverd op het moment normale Gladiators gewoon bij de dealer te koop stonden. Dat zal de Jeep-fanaat wel 2x laten nadenken voordat hij weer een First Edition koopt.
Daarnaast is ‘een motor die ook in een Maserati’ ligt natuurlijk iets anders dan een ‘Maserati motor’. Overigens is 264pk met 600nm voor een 3.0 tdi, natuurlijk meer iets van 2008 dan van 2021. Weinig premium daar.
En zoals @dees al schreef: in vele reviews is te vinden dat deze auto precies nergens goed in is en als all-rounder eigenlijk ook niet. Het beste aan de auto is de naam….
Dieseltor zegt
Mooi ding hoor. Jammer dat ons belastingklimaat dit niet zo makkelijk toelaat.
Off-topic: Ik was een tijdje op zoek naar een jetboat, maar wilde zelf niet beginnen aan importeren. Niks in NL/BE/FR kunnen vinden in de categorie SeadoO Challenger 180 of Yamaha AR190. Nu de zomer dichterbij komt en ik die boot zie begint het weer te kriebelen. Nog iemand hier die van boten weet en een leuke plek kent waar ze jetboats hebben?
mercs zegt
In de USA is dit model behoorlijk gehyped door Jeep, dus de orders stroomden binnen. Maar daarna is het vooral een teleurstelling geweest, zowel wat betreft verkopen als qua prestaties.
Amerikanen willen trucks omdat die veel kunnen en wordt dit model veel vergeleken met grotere jongens als de F150 en de RAM 1500. En dan valt deze tegen, want in bijna alles (behalve styling) doet die er voor onder terwijl de prijzen niet zo gunstig waren.
E34M5Touring zegt
Ding ziet er niet uit. Totaal uit verhouding als je het mij vraagt. Daarbij, zoals hierboven ook al aangegeven, is het niet echt een succesnr. Kien heeft er wat staan. Maar die staan ook al effe.
erce zegt
Niet? Ik vind hem echt geweldig. Jammer dat ‘ie zo schofterig duur is helaas.
joki zegt
Deze ziet er tenminste niet zo agressief uit als de andere, hij ziet er bijna sympathiek uit…