Hoi Grand Cherokee, maak kennis met je kleine broer: de gefacelifte Jeep Compass.
Het werd ook wel een keer tijd. De kleinste Jeep was nou niet bepaald moeders mooiste (en volgens sommigen ook kwalitatief uitermate teleurstellend) sinds hij in 2006 op de markt kwam. Maar in 2011 mag ‘ie het opnieuw gaan proberen, nu voorzien van het hedendaagse Jeep familiegezicht.
Aan de achterzijde worden de lichtunits vervangen door exemplaren met LEDjes. Andere dakrails, spoiler en een chroom uitlaatsierstukje maken het daar af. Aan de voorkant is meer gebeurd. Zowel de koplampen als de grille, motorkap en zijschermen zijn vernieuwd. Om toch te laten zien dat deze Amerikaan ook buiten de gebaande paden zijn mannetje staat wordt de carrosserie wat opgeleukt met kunststof aan de onderkant.
Het overwegend vierkante interieur van het huidige model maakt plaats voor een binnenkantje met meer rondingen, en volgens de PR-peeps bij Chrysler/Jeep is er meer gebruik gemaakt van zachte materialen. Qua motoren valt er (in de VS) te kiezen uit twee benzine motoren: een 2.0 vierpitter met 158 paarden of een 2.4-liter met 172 pk’s. Beide motoren zijn te leveren met een handgeschakelde vijfbak of een CVT-bak. Het is nog niet bekend welke motortjes Nederland krijgt, en of daar ook een diesel bij zit.
Wie alleen asfalt onder zijn banden krijgt kan prima uit de voeten met een FWD-versie, heb je liever aandrijving op alle wielen (ex. reservewiel) dan is dat uiteraard ook mogelijk. Het blijft immers wel een Jeep hè. Fotofestijn van de facelift in de gallery!
Tom zegt
Geslaagde facelift, vanbinnen nog steeds twijfelachtig.
Vreddy_B zegt
De voorkant is er een stuk op vooruit gegaan. Maar de achterkant is nog steeds afzichtelijk. Als je zoiets produceert dan wil je toch ook gewoon dat het niet verkocht wordt.
janklaassen zegt
Dik hoor,
maar stop hier nou is een lekkere V8 in en niet van die lullige 4-cil, zuinige meuk. daar is die auto niet voor, helemaal niet zo’n Amerikaanse SUV.
Sergey zegt
@philipzuidijk: Voor de V8 koop je maar een Grand Cherokee. Tevens werd de voorgangers, de Cherokee en Liberty, ook alleen geleverd met V4 en V6.
robbie zegt
@Sergey: de Liberty/Cherokee is een stukje groter dan deze Compass. De ‘volgorde’ (van groot naar klein) zit als volgt bij Jeep:
– Commander
– Grand Cherokee
– Liberty (Noord Amerika)/Cherokee (rest van de wereld)
– Compass/Patriot (in 2013 vervangen worden door 1 nieuw model)
– Wrangler
En daarnaast vraag ik mij af sinds wanneer Jeep V4 motoren gebruikt…
Realiks zegt
Een hele verbetering qua looks als je het mij vraagt. De neus ziet er echt geslaagd uit.
Svenska Aeroplan AB zegt
Tja, niet mijn ding dit.
Typisch Amerikaans design: hoe meer lamellen in de grille, hoe mooier hij is???????
Dacht ’t niet…
robbie zegt
@Svenska Aeroplan AB: Uhhh, ik weet niet of je kan tellen, maar Jeep’s hebben altijd 7 lamellen.Oftewel:
Jeep’s Trademark 7 Slot grill
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: 7 gaten, niet 7 lamellen ;)
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre: Touché ;)
Citrofiel zegt
Het ziet er een beetje uit als een slechte photoshop, die brede neus van de Grand Cherokee op de Compass. En dan krijg je door dat het echt is… Ik vind het geen vooruitgang. Toegegeven, de pre-facelift Compass oogde plastic en goedkoop, op dat punt is er vooruitgang geboekt. Maar mooi vind ik het niet.
KaCh1ng zegt
veel beter dan de niet-facelift! mr SUVs zijn gelukkig niets voor mij :D
florisw zegt
De voorkant ziet er bijna uit als de Grand Cherokee. Een beetje uit zijn verband gerukt. Maar ik koop hem nogsteeds niet hoor!
Jipp zegt
is dit niet gewoon een grand cherokee verkleint tot een compass?
DS3OWner zegt
ieuwwwllll ” de niuewe compass nu NOG lelijker”
Truttenschudder zegt
Ik vind ‘m lelijk.
Het is net niks eigenlijk, geen dikke motoren, geen overdreven robuust uiterlijk.
Het is echt ‘het kleine broertje van’, en dat maakt het voor mij tot een saaie auto.
De Grand Cherokee vind ik nog wel iets hebben, vooral met HEMI V8 is zo’n ding puur geweld.
En hij is groot, heel GROOT. Stoer ding dus, maar de Compass…nee!
Esprit_de_Flandre zegt
Beter. Compass zal er altijd wat suf uit. Is nu wat stoerder. De enige Jeep die indruk maakt is de Grand Cherokee, en dat hebben ze bij Jeep nu dus ook door.
zdev zegt
Ik heb jarenlang lol gehad van een oude Jeep Cherokee. Dat was een eerlijke, originele auto. Jeep ging helemaal mis met die ronde opvolger.
En alle huidige modellen zijn vreselijk slecht van kwaliteit. De achterbankjes zijn nog net zo ondiep en piepschuim als een Cherokee uit 1984. Het interieurplastic is nog harder en dunner en grijzer geworden. Met nepchromen glimmertjes waar de chroomverf zo afbladdert.
De buitenkant is er ook niet beter op geworden. Wel weer hoekig maar dan te aangezet. Qua motorisering en ophanging lopen ze ontzettend achter. Ze hadden mee kunnen gaan in het mini SUV segment en in het grote SUV segment. Maar deze auto’s zijn geen concurrentie voor X1, X3, X5, Q5, Q7, Cayenne, Freelander, Land Rover, Ranger Rover Sport, etc.
Voor het geld wat je hier voor neer moet tellen kun je vier originele Cherokees kopen uit 1999/2000. Die dingen gaan niet stuk. Meer lol, en gaat er eentje stuk, dan heb je er nog drie!
De enige nog leuke Jeep (maar niet op de snelweg) is de Wrangler Unlimited Rubicon. Maar dan ben je 50 – 60K verder. Dat zijn absurd hoge prijzen.
robbie zegt
@zdev: Waar heb je het precies over? Zowel qua afmetingen als prestaties is deze Jeep Compass exact te vergelijken met een BMW X1. De Compass is ook een stuk kleiner dan de Cherokee. Je weet blijkbaar niet dat Jeep de afgelopen jaren druk bezig is geweest om kleinere modellen (Compass & Patriot) onder de Cherokee & Grand Cherokee op de markt te brengen.
zdev zegt
@robbie: Dat heb ik wel gemerkt hoor :)
Het is echt goedkope rommel, helaas, want ik vond Jeep altijd een geweldig merk met gave auto’s
Dimglor zegt
De nieuwe Jeep neus… valt wel best mee…
lincoln zegt
stoer bakkie .. aangenaam om aan te zien ..
floryn zegt
Misschien een van de beste facelifts ooit? Met zo’n uitgangspunt is dat niet moeilijk, maar ik denk toch wel in te kunnen schatten dat deze vormgeving bij meer mensen aanslaat. De neus is inderdaad iets te groot, maar dat komt de volgende facelift wel weer. Evolutie, geen revolutie bij Jeep.
marijn zegt
Ik wacht wel op de compass srt-4, als hij er ooit gaat komen. Grand Cherokee srt-8 heb ik altijd een super stoere wagen gevonden!
robbie zegt
@marijn: reken er maar niet op. De Compass zal namelijk nog maar een jaartje of 3 op de markt zijn. In 2013 komt Jeep met 1 nieuw model op de markt dat zowel de Compass als de Patriot moet vervangen. Dat model zal gebouwd worden op het (verbrede) platform van de Alfa Giulietta en ook in Europa gebouwd worden.
marijn zegt
@robbie: Oke nou jammer, bedankt voor de info in ieder geval ;)
TWJ zegt
De voorkant ziet er prima uit, lekker europees zelfs :P
De achterkant minder mooi, lichtunits lijken recht uit de XC90 te komen, die overigens WEL mooi is.
Zou er mijn geld niet aan uitgeven, maar beter dan ik van de Amerikanen gewend ben.
janklaassen zegt
@ Sergey
Leuk, maar in zo’n Amerikaanse SUV moet je niet doen alsof hij zuinig wordt, dat is totale onzin.
maar, we zullen zien.
Atenza zegt
Verbetering maar die lelijke zijkanten zijn gebleven
Mean_Green zegt
Een hele vooruitgang, als je het mij vraagt. Zowel binnen als buiten. Met “beperkte” middelen hebben ze er het beste van gemaakt, en het enige minder geslaagde deel (de C-stijl) is in de persfoto’s mooi in de al dan niet natuurlijk schaduw gehouden ;) Forza Jeep!
Mean_Green zegt
natuurlijk+e
tristan zegt
moooooi vooral die nieuwe gril :D
Vincent996 zegt
Dit is zoveel beter dan het voorgaande model. De nieuwe voorkant maakt de auto een stuk stoerder. Goed bezig Jeep!
corvettez06 zegt
hoe meer ze naar die europeanen gaan luisteren, hoe minder het word jammer het verliest z,n amerikaanse stijl .begint ook al z,n saaie meuk te worden.
duckje zegt
mijn favoriete jeep van het moment!
Greg zegt
Ik ben ook positief verrast! Vind het gewoon een mooie auto. Het dashboard is natuurlijk niet te vergelijken met dat pak m beet een 3008, maar los daarvan klasse.
Wil ‘m eigenlijk wel hebben :-)