Zojuist, op exact hetzelfde tijdstip, maakten BMW en Fiat Nederland de vanafprijzen bekend van respectievelijk de X6 mini X4 en de Jeep Cherokee (een jaar na zijn onthulling). Dat schreeuwt om een ‘kies maar’.
Jeep Cherokee
Met de komst van de Renegade is de Cherokee niet meer de kleinste Jeep, hij valt nu tussen de Grand Cherokee en de eerdergenoemde Renegade in. De Amerikaan met de samengeknepen oogjes is verkrijgbaar vanaf €44.990,- Voor dit geld krijg je een voorwielaanhgedreven 2.0 liter Multijet II turbodiesel met 140 pk. Het off-road topmodel, de Trailhawk, met 272 pk kent een vanafprijs van € 67.490,-.
Het model dat wij in onze vergelijking pakken is echter de 2.0 Multijet II turbodiesel met 170 pk, 350 Nm en AWD. Deze is gekoppeld aan de nieuwe 9-traps automaat, dus op versnellingen wint Jeep het al van BMW. De vanafprijs bedraagt € 52.990,-.
Standaard geeft Jeep aan de volgende zaken te leveren: het basismodel kent een omvangrijke standaarduitrusting met onder meer 17-inch lichtmetalen velgen, parkeerhulp achter, 5-inch touchscreen Uconnect infotainment-systeem, audiosysteem met zes speakers, instrumentenpaneel met 3,5-inch TFT monochroomdisplay, climate control, zesvoudig verstelbare bestuurdersstoel en stuurwiel/ pookknop met leder bekleed.
BMW X4
BMW levert zijn nieuwe X4, die zijn beursdebuut nog moet maken, vanaf € 55.990,- Dit behelst de xDrive20iA. Daarnaast is de X4 in diverse varianten met tot 313 pk te krijgen, maar over de prijs van de toppers houden de Duitsers nog even de kaken op elkaar.
Van de xDrive20d weten we wel de prijs: € 59.990,- Dit is een volle 7 mille meer dan de Jeep, maar voor dit geld peutert BMW wel 20 pk extra uit de 2 liter diesel: 190 paardjes om precies te zijn. Wel zit er een handgeschakelde zesbak in, voor de 8-traps automaat moet bijbetaald worden. Na het eerste kwartaal vervalt de ‘gratis automatenactie‘ van BMW immers.
BMW geeft je deze standaarduitrusting: onder meer Variable Sport Steering, Performance Control, xDrive vierwielaandrijving en Hill Descent Control. Tot de uitrusting van de BMW X4 behoren tevens comfortverhogende zaken als regen- en lichtsensor, Park Distance Control, Active Cruise Control, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels en een elektrisch te openen en sluiten achterklep. Een boordcomputer met een 6,5-inch display, iDrive controller, Radio BMW Professional met zes luidsprekers, Bluetooth telefoonvoorbereiding en USB-aansluiting zijn eveneens standaard.
Dus: als je in de markt bent voor een mid-size SUV op diesel en heb je ongeveer 60.000 euro stuk te slaan? Ga je dan voor een standaard X4 of toch voor de Jeep met een kleine 10k aan opties? Kies maarrrrrr!
snodaard zegt
BMW
riddertevoet zegt
Ik vind helemaal hartstikke mooi.
snodaard zegt
@ridder te voet: Dat is wel een erg sterke mening.
norge zegt
@snodaard: In ieder geval meer onderbouwd dan de jouwe.
snodaard zegt
@norge: Nou nou nou Rob… Wat een scherpe constatering.
gash zegt
Amerikaanse meuk of een lelijke BMW op hoge poten….lastig inderdaad! Rationeel bekeken zal het dan toch de BMW worden.
featherlight zegt
@gash: Amerikaanse meuk? En dat weet jij uit ervaring?
gash zegt
@featherlight:
Ja, ik ben in het bezit geweest van een 2 Grand Cherokee’s: een 5.9 en een 4.7 V8. Plastic fantastic…..
E34M5Touring zegt
@gash: Dus na de eerste dacht je, weet je, plastic fantastic, ik neem er nog 1…..
gash zegt
@E34M5Touring:
Precies! :) Ik heb ze ook maar kort gereden. Veel voor weinig plus je krijgt er een boot-ervaring gratis bij: ze piepen en kraken plus ze zwabberen alle kanten op. Het koppel van zo’n dikke V8 is overigens wel geinig. Het vele tanken alleen wat minder….
E34M5Touring zegt
@gash: Maar dat wist je na de 1ste ook al dus waarom nog 1? Als je het tanken zo vervelend vind had je als 2e een CRD kunnen nemen. Als je het piepen, kraken en zwabberen verschrikkelijk vind zijn er 10tallen alternatieven op te noemen die hetzelfde doen voor hetzelfde geld. Dus ergens was er wel een aantrekkingskracht voor de Jeep. Heb het idee dat vooral het ‘veel voor weinig’ argument een rol speelde. En dan moet je niet zeiken over piepjes en kraakjes. VInd ik dan.
gash zegt
@E34M5Touring:
Het is kwalitatief gewoon een slechte auto, neemt niet weg dat je er wel lol mee kunt hebben. Het moet niet alleen je dagelijks vervoer zijn. Leuk als je er voor weinig aan kunt komen en er af en toe mee rijdt. Zo’n Jeep nieuw kopen is al helemaal een aanslag op je portemonnee, een afschrijving waar je boekhouder grijze haren van krijgt. Een diesel is absoluut geen optie. Het enige leuke aan zo’n zwabber plastic hok is juist de V8.
featherlight zegt
@gash:
Uit deze reactie haal ik dus dat je nog niet in een nieuwe Grand Cherokee heb gereden. Is toch een wereld van verschil met de vorige op gebied van interieur en ergonomie. Een nieuwe Jeep is helemaal niet een “aanslag op je portemonnee”. In Amerika heeft Jeep een van de hogere “resale values”. Het feit dat je er goedkoop aan bent gekomen en kort heb gereden, geeft mij het gevoel dat (no offense) jou Jeeps niet echt in de beste staat van onderhoud waren. Dat piepen, kraken, en zwabberen… sway bar bushings en links vervangen? Ouwe Jeeps hebben daar last van, en na een bepaalde tijd zijn deze versleten of gewoon kapot. Vooral op een tweedehandse Jeep is dat het eerste waar ik naar kijk. Kost niet veel, maar maakt een wereld van verschil.
gash zegt
@featherlight:
Nederland is Amerika niet: een Jeep daalt gewoon verschrikkelijk snel in waarde. Daarbij waren mijn Jeeps goed onderhouden: de wegligging en het stuurgedrag van een Jeep is gewoon beroerd in vergelijking met Eurpeese auto’s. Dat ‘ie z’n mannetje staat op onverhard terrein zal de gemiddelde rijder maar weinig interesseren. Ze blinken wel uit in het nemen van parkeerdrempels en hoge stoepranden!
featherlight zegt
@gash:
Ik heb zelf een Jeep… inderdaad plastic fantastic. Maar de nieuwe Jeeps zijn veel beter uitgerust en niet meer zoals vroeger. Ga zelf maar eens kijken.
Echter, waar het voor mij om gaat is “capability”. Veel belangrijker dat mijn Jeep door sneeuw, modder, bos, woestijn kan (en ja, dat doe ik er ook mee); dan dat er leer of hout in zit. Dat plastic is misschien wel lelijk, maar het is makkelijk schoon te houden en ik maak me geen zorgen dat iemand met vuile handen en voeten overal aan/op zit. Is zo weer opgeruimd en schoon. Als jij wel eens een keer off-road bent geweest met een van jou Jeeps en dan ook nog in een X5, dan begrijp je meteen het verschil.
mout zegt
@gash: Hoge poten? En dat weet jij uit ervaring?
tievdz zegt
Ik vind die BMW toch wel erg een ‘kijk-mij-nou’ auto. Styling beetje over the top. Jammer, want het zal vast een goede auto zijn
tievdz zegt
@tievdz: En de Jeep vind ik dan weer erg Koreaans vormgegeven. Allebei matig dus.
lamborgfan zegt
Doe maar de Jeep! Eens een keer lekker wat anders. X4 voegt voor mij niks toe. Neem dan de x3 of nog liever, de 4 grancoupe!
erind zegt
Omg wat hebben ze met de voorkant van die jeep gedaan. Haha
Carreza zegt
@erind: niets speciaals de afgelopen 6 maand…
tupperware zegt
De BMW graag, dan ruil ik hem wel om voor een Alfa 4C..
cargeeksnl zegt
De BMW en dan laat ik er wel even een olifant op zitten zodat ik dan een normale auto kan rijden
xiran zegt
60 mile voor een suv zonder opties. Nee dankje dan liever een mazda
JeejEm zegt
Sodeknetters zeg wat is die Jeep duur! Dat de Beemer duur zou worden dat kon iedereen aan zien komen. Maar ben bang dat het geen vergelijk is als je eenmaal ingestapt bent. Ik ben geen enorme fan van het design van de huidige bmw interieurs maar het voelt allemaal wel onwijs degelijk en met zorg vormgegeven. Dat gevoel zul je – ben ik bang – niet krijgen in de Italiaans/Amerikaanse Jeep. Bovendien ga je qua restwaarde de deksel keihard op je neus krijgen bij inruil van zo’n Jeep. Die schrijft over 5 jaar rustig 60% af. Zul je bij de BMW niet zien. Maar alles goed en wel, stiekem zijn het allebei wanstaltige auto’s. Als ik toch zoveel geld uit zou geven aan een suv’je doe ik wel een normale X3 of een Q5…Of doe verstandig en neem een 5 touring met X-drive of een Audi a6 Quattro!
tupperware zegt
@JeejEm:
De Jeep Duur?
Volgens mijn snelle berekening is de BMW 15 ruggen duurder dan de Jeep, dat duurt dus wel even voordat je dat extra afgeschreven hebt.
Dan laat ik de extra kosten om de BMW met een vergelijkbare uitrusting te krijgen nog even buiten beschouwing.
JeejEm zegt
@tupperware: Ik vind 52 mille voor een 170 2.0 dieseltorretje een belachelijke prijs gezien het een mid-size suv is. Temeer omdat je voor dat bedrag een deftige E-segmenter voor de deur kunt zetten. En let wel: je krijgt gewoon en monochroom schermpje voor je hoofd en een mini 5″ navi unit. Het lijkt mij niet echt hoogwaardig aanvoelen. Het zou mij storen als ik zoveel geld uitgeef. Vandaar dus mijn keuze voor een A6 quattro of 5-serie. Die zal je wel het verwengevoel geven waar je op hoopt met zo’n bak pegels.
tupperware zegt
@JeejEm:
De 5 serie zal je wel het verwen gevoel geven, dat geloof ik ook wel.
Van de A6 krijg je grijze haren (als je die haren al niet uit je kop trekt) van de onderhoudskosten.
Ik hoef sowieso geen SUFfertjes, zie mijn andere reactie.
FB_100003908191927 zegt
@JeejEm: BMW 335 XI van een maat van me heeft 6 jaar terug meer dan 75 duizend gekost
Auto is vorig jaar ingeruild voor 21 duizend. en dat was het hoogste bod dat ie kreeg. de laagste was 17 duizend toen hij hem in wilde ruilen op een nieuwe 535.
Dus ook een BMW schrijft gigantisch af
str8six zegt
De Bimmer! Ik vind t echt een gave bak!
bayernmunchen zegt
Zonder twijfel,de BMW.
mout zegt
Ik hoop voorlopig niets in deze klasse te hoeven kiezen…
derf1opa zegt
X4 is voor parvenu’s. Er gaat geen enkele fatsoenlijke mens zo’n wagen kopen. En met de styling van die Jeep gaan ze in Europa niet veel potten breken. Doe mij maar een GLA of een gewone 4-reeks.
launchcontrol zegt
De X4 !!!!
sturmovik zegt
moeilijk keuze: beiden zien er niet uit, maar de cherokee is nog wel een pak lelijker
featherlight zegt
Antwoord op deze vraag is afhankelijk van wat je ermee van plan bent. Alleen maar op straat rijden, nooit de modder in, kies dan de BMW. Wil je wel eens een keer de modder in, eventjes door een bos of woestijn rijden, etc. kies dan de Jeep. In Nederland is er amper nood om een SUV te kopen, laat staan een off-road SUV. Dus het verbaast mij niet dat de meeste mensen zullen kiezen voor de BMW. Het uiterlijk van de nieuwe Cherokee spreekt mij ook niet aan, maar als het gaat om hoe een Jeep eruit ziet en wat een Jeep kan…….
Mijn ouders en ik hebben allebei een Jeep erbij in de garage (beiden Trail Rated). Ja, interieur zit vol hard plastic, en “ergonomisch” is een woord die niet echt van toepassing is, maar “come hell or high water” ze gaan gewoon er doorheen alsof het niks is.
bmw1m zegt
Bmw :)
Lennart95vdk zegt
Even wachten op de bimmer X4M
Marijn90 zegt
Dit is kiezen tussen verbranden of verdrinken.
Den zegt
Cherokee!
r32turbo zegt
doe maar de x4 vind die X modellen wel mooi
RazorHead zegt
Als men zegt dat de iDrive controller al tot de basisuitrusting behoort weet je dat de term karig een understatement is..
celicatwincam zegt
ondanks dat ik een BMW SUV al per definity geen echte SUV vind, zou ik in dit geval toch voor de BMW gaan. Wat hebben ze die Cherokee verneukt zeg, vond het altijd een mooie stoere Amerikaanse SUV, na de Range Rover mijn eerste keus. Het is nu eigenlijk een soort van quasimodo. . . .
celicatwincam zegt
@celicatwincam: definitie
jaapiyo zegt
X4. Ik ben wel fan van het rare design van de Cherokee, maar dat is een auto die gemaakt is voor jonge gezinnen of zelfs nog studenten in de VS en daar voor minder dan 30K dollar verkocht wordt.
Dan komt ‘ie naar Nederland, krijg je de jaloeziebelasting (SUV, foei!) en is de prijs/kwaliteit verhouding totaal zoek.
De BMW heeft daar ook last van, maar minder omdat ze die op papier heel zuinig maken, dus minder CO2 belasting, plus de bimmer is vanaf begin af aan al iets hoger in de markt gezet en dan is teveel betalen net wat beter te pruimen. Je wordt niet zoals in de Cherokee constant herinnert dat je de hoofdprijs hebt betaalt voor een auto die ontworpen en bedoeld is voor Jan Modaal (of John Doe in dit geval).
Ergo…X4, maar ik zou voor deze prijzen beide laten staan, succesvol uit de markt geprijsd door de roverheid.
deladude zegt
Vind het allebei vreselijk lelijke apparaten maar als ik dan moest kiezen zou het dan toch maar de Cherokee worden. Deze mening is trouwens ook puur gebaseerd op design want ik heb geen ervaring met SUV’s van beide merken
sydney zegt
Gebeten worden door een witte haai, of door een zoutwaterkrokodil?
Allebei maar niet dus.
norge zegt
Jeep, alleen maar omdat mijn Amerikaans beter is dan mijn Duits.
bmw1 zegt
Sowieso de BMW x4 ziet er veel beter uit, vooral het interieur. Die jeep is zo’n lelijk gedrocht.
thomaz zegt
De X4. Is ongetwijfeld ook goedkoper in de lease, en ja, dit soort auto’s wordt zakelijk aangeschaft / geleaset.
toyotafortuner zegt
Het allerallerliefst wil ik met hetzelfde geld de ORIGINELE Cherokee kopen, het SJ model (allerliefst met de 6.6L AMC blok). Ook al is ie niet meer belastingvrij (1974):
Sowieso Jeep > BMW. En het kan mij aan mijn reet roesten of een wagen een plastic interieur heeft. Dus voor mij de Cherokee. Ook al is het huidige model lang niet zo awesome als de voorgaande modellen.
E34M5Touring zegt
@toyotafortuner: Heb laatst nog gekeken naar zo’n ding voor een maat van me. Die heeft een 1st gen Bronco gekocht. Vind ik ook mooi, wel meer basic. Blijf dit ook leuke dingen vinden, zeker als driedeurs. Een International Harvester Scout is ook cool maar zeldzaam. Zie je in NL eigenlijk nooit.
Svensson zegt
Vind beide auto’s drie keer niks dus ik sla met alle plezier een ronde over. En dat zeg ik als BMW liefhebber.