Kijk nou, men loopt aardig warm voor de Jeep Avenger. Zie jij hem ook verschijnen in het straatbeeld?
Sommige auto’s hebben een plaats en een tijd. Voor Jeep is die plaats de VS en de tijd een aantal jaar geleden. Dus een Jeep Wrangler, al dan niet als hybride, in Europa aanbieden kan niet echt rekenen op een groot succes.
Jeep in Europa
Toch is Jeep in Europa niet zo kansloos als je denkt. Denk maar aan het relatieve succes van de Renegade die alweer een goed aantal jaar onder ons is. Je kan eindeloze discussies voeren over hoe het niet een ‘echte’ Jeep is (de basis is van Fiat, 4×4 is optioneel en echt een keiharde offroader is het niet), maar het zorgde er mede voor dat Jeep in Europa aardig wat auto’s kon slijten.
Jeep Avenger
Datzelfde lijkt nu een beetje te gebeuren met Jeeps nieuwe telg, de Avenger. Ja, het is een wat generieke crossover met een Jeep-grilla. Ja, de basis is hetzelfde platform van Stellantis waar je ook de Peugeot e-2008 en Opel Mokka Electric op vindt, niet echt uniek voor een Jeep dus. Ja, offroaden met de Avenger lijkt ons geen briljant idee. Maar maakt het uit? Qua crossover-hype komt de Avenger precies op het juiste moment in precies het juiste segment. Kan ook deze auto Jeep weer een succesje opleveren in Europa?
Orders
Nou, het lijkt de goede kant op te gaan met de Jeep Avenger. Volgens Automotive News Europe staan er al 40.000 orders open voor de Jeep Avenger. Ook zijn er al 18.000 exemplaren geleverd door Europa en daarvan is 31 procent de volledig elektrische versie. In augustus was het aandeel elektrische Avengers 58 procent. Men loopt dus aardig warm voor de kleine SUV.
Acceleratie
Jeep rolt de Avenger uit in steeds meer landen en dus lijkt het balletje te gaan rollen. Des te meer landen, des te meer registraties, zo veel lijkt logisch. Op zich is de Avenger ook aardig competitief geprijsd. 550 km rijbereik, een 156 pk sterke e-motor (enkel op de voorwielen helaas) en dat voor alles vanaf 39.500 euro. Je kan dus ook een benzine-versie krijgen voor 33.850 euro, dan krijg je de welbekende 1.2 PureTech motor van Stellantis. Dan valt de meerprijs voor de EV toch mee.
Jeep lijkt dus een schot in de roos te hebben, maar de Avenger heeft nog een lange weg te gaan. Hopelijk zorgt dit ervoor dat het merk kan goedpraten dat ze de Wrangler verkopen. Dan kan je die ook nog eens kopen als deze op de tweedehands markt komen.
Johanneke zegt
Qua styling is dit ding geweldig. Ik kan haten op crossovers wat ik wil, dit ding ziet er gewoon erg goed uit.
Qua bouwkwaliteit is het volgens de reviews en de klachten gelijk met zijn broers en zussen. En dat is niet best
PunicaOase zegt
Zag ze in Spanje af en toe rijden.. Viel me wat tegen: op de foto is hij gaver.
outlook zegt
Ziet er ook gewoon fraai uit!
Tonnie zegt
Die avenger ziet er ook gewoon strak uit. Ik snap het wel. Net iets leuker dan de e2008 bv
sleepyj zegt
Ik had deze op mijn voorkeurslijstje staan. Echter, 0kg trekgewicht deed m afvallen. Leuke kar!
ghini zegt
Hoeveel daarvan gaan / blijven in Italië en gaan naar verhuur bedrijven?
Nino zegt
Dit dus. Was een paar weken geleden op Ibiza en denk dat ik daar de helft van die 18.000 geleverde Avengers heb gezien (bij wijze van). Die dingen waren op elke straathoek te vinden als huurauto. Overigens, vanuit marketing perspectief lijkt me het ontzettend slim van Jeep om deals te sluiten met huurmaatschappijen en zo de auto/het merk een beetje op de kaart te zetten.
slowland zegt
Ik dacht dat het dezelfde auto was als de Compass in de US, maar dat is niet zo?
Hij is zo’n 25cm korter en iets lager
SpiderIV zegt
Compass is ook hier leverbaar. Idd maatje groter
HZW zegt
Ik ben er nog nooit één in het wild tegengekomen, ook nog niet in het echt gezien.
Op foto’s lijkt het een leuk karretje met een mooi design.
ericc zegt
Stellantis……Als basis voor een nieuwe Alfa?
lekkerlinksrijden zegt
Ik zag er gisteren 1 rijden, leuke auto om te zien. Maar zoals Johanneke al zei, de techniek van Stellantis is om te janken.
nofxke zegt
Staat op CMP platform, niet op STLA
Loek zegt
@nofxke: STLA is een doorontwikkeling van het CMP-platform. Laatstgenoemde is wat Peugeot ontwikkeld heeft voor de e-2008 en sinds zij samen zijn met alle merken die nu Stellantis vormen heet het platform nu STLA.
nofxke zegt
STLA zijn de 3 nieuwe platformen die uitkomen binnenkort voor alle merken.
Nieuwe 3008 is eerste voertuig op STLA platform.
Avenger staat inderdaad op aangepast CMP, maar dit is nog niet 1 vd 3 nieuwe STLA platformen
allesmetturbo zegt
Looks top, aandrijving op de voorwieltjes meh. Ik zeg maak een sportmodelletje met awd en ik wil m
mustang750supersnake zegt
z’n voorganger is ook aardig om te zien….