
De Tour de France Formule 1, de tijd van mijn leven…
FIA-baas Jean Todt heeft een snood plannetje om fans alsnog warm te maken voor de HALO. Ongeveer anderhalve maand geleden bracht de FIA naar buiten dat de gekke wichelroede over de cockpits van F1-bolides verplicht wordt gesteld in 2018. Dat kwam voor velen als een (onprettige) verrassing, omdat de HALO in een eerder stadium al afgeschoten leek te zijn. De invoering van het ‘apparaat’ stond aanvankelijk immers op de planning voor 2017, maar dat plan werd in de ijskast gezet om (optisch) betere mogelijkheden te onderzoeken om de coureurs extra bescherming te geven tegen rondvliegende objecten.
Dat laatste plan slaagde echter niet in zijn opzet, want toen Vettel uiteindelijk de baan opzocht met het HALO-alternatief genaamd ‘The Shield’, werd hij daar flink misselijk van. Velen hoopten dat het hiermee gedaan was met ontsierende contrapties op de F1-auto’s, maar helaas besloot de FIA dus pardoes de HALO weer uit de mottenballen te halen.
Nog steeds lijken sommigen in de F1-paddock af en toe te ageren tegen de HALO. Onlangs deed Alonso bijvoorbeeld nog wat rondjes op Monza met het ding, waarbij hij opmerkte dat hij de startlichten op de meet niet kon zien en hier en daar ook zijn referentiepunten om te remmen achter de spijlen verdwenen. Maar Todt laat zich niet zomaar afbluffen.
De kleine Fransman doet zijn beste spindoctor-imitatie om de HALO te ‘verkopen’ aan fans en teams. Op de HALO zouden bijvoorbeeld startnummers groot weergegeven kunnen worden (jeuj) en kunnen sponsornamen een plaats vinden. Maar dat is nog niet alles! Todt vindt het volgens Autosport een puik idee om de leider in het kampioenschap de baan op te sturen met een gele HALO, naar voorbeeld van de Tour de France. Persoonlijk lijkt het me een beter idee als Todt zelf ‘gaat fietsen’, maar misschien denken jullie daar anders over?
Wat een clown, ik zie een switch naar het circus wel zitten!
Leuk idee, maar als je er dan écht iets leuks van wil maken, haal je de HALO er gewoon af.
@jobberns: dan ook terug naar dit soort wagens….
https://www.google.nl/search?q=Maserati f1&client=ms-android-samsung&prmd=insv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwij8Z6W_5PWAhXJYVAKHfEVALIQ_AUICSgB&biw=360&bih=560#imgrc=DLT_Az-_yGoFYM:
Ik vind het echt zo’n bijzonder besluit. De coureurs geven aan dat ze het vervelend vinden, dat het zicht wegneemt. Je weet wel, die gasten die straks met 300+ over een circuit knallen. Als zij het niks vinden, voor wie doe je het dan? En daarbij, alles wat kleiner is dan een band vliegt zo doorheen, dus wat het nou moet tegenhouden is me echt een raadsel.
@E34M5Touring: o.a. hijskranen
@henk_he: Als je met 2-300 km/h tegen een stilstaande kraan rijdt helpt die boomerang ook niks hoor.
@E34M5Touring: er zijn meer coureurs voor, dan tegen.
@kilum: er zijn meer burgers tegen snelheidslimieten/belastingen/damesvoetbal dan voor. En toch is het maar beter dat ze er zijn.
@mashell:
lijkt me onzin, waar haal je die cijfers vandaan? Ik ben er van overtuigd dat de meeste mensen voor belastingen en snelheidslimieten zijn zolang ze op andere mensen toegpast worden.
@e34m5touring: diezelfde geluiden waren ook te horen toen het HANS (Head And Neck Security) systeem in de F1 werd ingevoerd, om de kans op whiplash -of erger- te voorkomen. Het zou de bewegingsvrijheid beperken (klopt an sich) en daarmee zicht en veiligheid inperken, maar nu wordt het in zo’n beetje elke raceklasse, waarbij je niet op een zadel maar ín een stoeltje zit gebruikt, en hoor je er niemand meer over. Alles went.
@rrrobert: Maar die wordt niet recht in je zichtveld gezet. Dit creeert gewoon dode hoeken. Men moet er ‘omheen’ kijken. Vind ik toch anders.
Nee laat maar dat ding geel maken.
Laat het maar lekker zoveel mogelijk wegvallen in de livery
De ene na de andere stuiptrekking van deze afstervende sport.
@Original_Arnoud: Alles sterft af, naarmate het ouder wordt.
Vroegah was alles beter, toen was het nog een show, nu rijden ze zo hard mogelijk en veilig mogelijk achter elkaar aan
@juniorclk: naar mate de sport groter werd, ging er meer geld mee gemoeid en werd het nog groter en geavanceerder en ging er nóg meer geld mee gemoeid. Inmiddels is het zo dat als Hamilton zijn W08 in L1 crasht, hij dus 1,5 tv-tijd misloopt, waardoor Petronas / Puma / Bose enz. minder sponsorgelden over maken. Dus wordt Hamilton (en alle 19 andere mannen) vriendelijk doch dringend verzocht de boel heel te houden en de eindstreep te halen. Resultaat, een heel snelle optocht van technisch hoogstaande stofzuigers waar weinig gewaagde acties plaatsvinden. Gelukkig hebben we Max (en het Force India duo) nog.
Kunnen we die bejaarde Fransosen nou niet eens ruimen uit alle sport organisaties, tijd voor wat weldenkende jonge Noord-Europeanen met fatsoenlijke ideeën.
@trustmeiamanengineer: en dan nog te bedenken dat die bejaarde Fransoos het destijds geworden is ten koste van Ari Vatanen. Geen jonge maar wel N-Europeaan met echt alleen maar goede ideeën. En die reserve Blatter heeft daar alleen maar politieke spelletjes tegenover gezet.
Gele trui:is doping, hoe noemen we het nu:olie!
het wordt onderhand wel tijd om opa Todt duidelijk te maken, dat verplicht stellen van de Halo, de doodsteek voor de F1 zal blijken. Zo jammer dit…
Hoe kun je nu groot een startnummer op zo’n dunne Halo zetten????
@av_diver: Vrij eenvoudig. Het punt waar de spijlen bij elkaar komen is vrij fors. Tijdens de tests heeft Ferrari er al het logo van een sponsor op geplakt: https://www.formula1.com/content/fom-website/en/latest/headlines/2016/3/halo-concept-draws-contrasting-opinions-in-the-paddock/_jcr_content/image16x9.img.1024.medium.jpg
Beeld je daar een startnummer in plaats van Claro in en je zit op de goede weg.
@edge: laten we het er maat op houden dat “groot” relatief is. Op de neus en zijkant (of die sharkfin) kan het veel groter… en dus duidelijker…
Ik ben wel benieuwd wat ze van die halo gaan fabrieken. Het zal er in ieder geval anders uitzien dan we denken. Heel anders zijn de reacties van de F1 fans. Die zien veranderingen traditioneel niet zitten.
Kunnen we geen eigen klasse oprichten, F max en dan om beurten op Zandvoort en Assen racen.
De Halo blijft natuurlijk een kansloos verhaal. Aan de ene kant bescherm je de coureur tegen rondvliegende wielen, maar aan de andere kant wordt het uit de auto klimmen een stuk lastiger. Erg fijn als je auto in de fik staat…
Komt er dan ook een hillclimb voor de bolletjes-halo? En Max dan standaard het rode startnummer als meest aanvallende rijder?
@cj87: vergeet de volgwagens niet. Die kunnen mooi de wielen wisselen op de baan.
Kan liberty media de F1 niet loskopen van de FIA? zijn ze meteen van al die ellendige regeltjes af zoals de halo, maar ook heel veel andere shitzooi die ze gecreëerd hebben…