Welke vraag staat bij de meeste autoliefhebbers in de top-3 wanneer we informeren naar een auto? Precies, “hoeveel vermogen heeft de auto”. Het antwoord hoort dan uitgedrukt te zijn in kW, maar op één of andere manier, tot grote ergernis van mijn oude natuurkundeleraar, blijven we het vermogen toch liever in PK uitdrukken. Vraag me niet waarom, maar dat spreekt gewoon veel meer tot de verbeelding. En toch is het aantal PK slechts een getalletje en zijn er heel veel meer factoren die een belangrijke rol spelen. Het koppel om maar een voorbeeld te noemen.
De term “paardenkracht” werd rond 1770 door de Schotse uitvinder James Watt geïntroduceerd als pure marketing term voor zijn door stoom aangedreven machines. Een PK was gedefinieerd als “33000 foot-pounds per minute”. Dit is het vermogen van een trekpaard om 150 kilogram in een minuut 30 meter op te hijsen. 1 pk = 736 watt. Lekker abstract dus, maar we willen er wel zoveel mogelijk van hebben.
Als je echt zoveel mogelijk PK’s voor je geld wilt hebben, koop dan zeker geen paard, ook geen auto, maar een stofzuiger. Maar ja, aangezien een stofzuiger je niet naar je werk brengt, zou een motorfiets ook nog een verantwoorde keuze zijn. Veruit het minst voordelig ben je met een Apache helikopter, dus zet dat alsjeblieft uit je hoofd. Nu alleen nog even de wetenschappelijke onderbouwing voor mijn verhaal. Zie hier een fraai geïllustreerde grafiek. Doe er je voordeel mee. (via: jalopnik)
Enne, wanneer stappen we nu van de term PK af? We hebben immers ook aan de Euro kunnen wennen.
feep zegt
Hoe kan het nou weer dat een paard 15 paarde kracht heeft. Dat klopt natuurlijk niet.
Automagnaat zegt
gewoon HEEL HEEL VEEL stofzuigmotoren in je auto zetten op een setje wielen zetten! blijkbaar de grootste hoeveelheid “PK” voor de prijs!
Dennis zegt
@feep: Dat is het ‘m nu juist. Een PK heeft weinig met paarden te maken.
Tomiseentijger zegt
Geniaal, ik snap niet dat als er exacte cijfers zijn voor Pk’s dat ze dan gaan ouwehoeren met kWtjes enzo, maargoed…
wel geniaal dat je met je Fordje een stuk goedkoper uitbent per pk dan met je honda civic:)
t verschil ben je dan weer kwijt aan brandstof, maargoed, je moet wat:)
Yuri zegt
Erg sterk paard ;)
vla zegt
@ feep
Turbocharger
Intercooler
En een setje dragsloffen
C-Driver zegt
Dat is omdat kW een officieel gestandaardiseerde norm is, en PK niet. Daarnaast is 1 PK ook per land nog eens een verschillende eenheid. kW is universeel.
Mo zegt
Ik had toch wel graag wat meer uitleg gezien over koppel, vermogen, kW en dergelijke in dit verhaal. Misschien iets voor de volgende keer?
Want waarom is een Golf 5 1.4GT met 140PK sneller dan een Golf 5 1.9TDI Sport met 105pk maar heeft ie minder trekkracht?
Vroeger keek ik naar de motor. Hoe groter het blok hoe sneller bij benzine. Nu heb je GT, TSI, TFSI en weetikveel wat. Kleinere blokken met hoger PK. Een 1.4 die sneller is dan een 1.8. I’m confused..
wotevajjjj zegt
volgens myn leraar elektriciteit en labo is een engels paard 746watt en james was uit de uk
een europees of amerikaanse pk was 736 kw
zou volgens hem iets te maken hebbn met de soort haver die de paarden krijgen ( haha grappig) niet dus
MATSS zegt
dodge beweert dat ze de beste verhouding prijs/Pk hebben
namelijk de Dodge caliber SRT-4 met 295pk voor €28.500 of zoiets
hierbij is het tegendeel bewezen en de Dacia Logan 1.6 16v dook ook onder die prijs namelijk 115Pk voor €10500 (denk ik toch)
Sorcerer zegt
Mo: ergens is een topic dat daarover gaat.
Het komt er in het kort op neer dat PK’s de snelheid bepalen.
Koppel bepaalt trekkracht bij een bepaald toerental. Hoog koppel bij weinig toeren (zoals bij een turbomotor) betekent dat je minder snel hoeft terug te schakelen om snel te versnellen. Betekent echter niet dat die auto ook sneller is: want als de andere auto meer toeren kan maken met datzelfde koppel dan is die toch sneller (grofweg koppel x toeren)…
Heyhuub zegt
@Mo
Er zijn hier al veel discussies over geweest maar om het simpel te houden.
Het koppel is de kracht die de motor produceert. Hoe snel de motor het koppel rond kan laten draaien zijn de pk’s
Pk’s is de daadwerkelijke kracht wat de auto sneller vooruit laat gaan.
schneller zegt
kracht = m .a
Arbeid = weg x kacht
vermogen = arbeid/sec
vermogen = (150 x 9.82 x 30) / 60 = 736 Watt = 1 pk
RenesisHP zegt
@de vlaeminck.
OMFG :lol: Mijn god, hoe verzin je het. Volgens mij zitten er bij jou af en toe ook een paar draadjes los. Geweldig. :D
vla zegt
@ mx5/rx8owner
Waarom denk je dat ik op autoblog zit? ;) :P
-edit: Juist! ;) –
RenesisHP zegt
I’m innocent until proven guilty.
w0o0dy zegt
Damm 40 stofzuiger motoren gaat gewoon niet passen in de mx5…. nou ja dan toch maar peut stoken, tis niet anders ;)
Zoef zegt
Er is ooit een erg goed artikeltje over kracht-arbeid-koppel-vermogen geweest.
umm een stofzuiger met 5 PK voor maar 105 dollar. Da’s een joekel van een stofzuiger voor geen geld.
Een paardenkracht zoals James Watt het concipieerde was de kracht waarmee een paard werkte in een mijn. Zo’n paard kan niet continu voluit gaan, maar moet eerder matig aan het werk gehouden worden om het de ganse dag uit te houden. Bovendien telde Watt de rustpauzes die de dieren nodig hadden, erbj in. Dus het werk dat een paard op een ganse dag kon verzetten was een paardenkracht. Zo had de mijnbaas een idee hoeveel paarden hij kon vervangen met een machine van Watt. Slim van Watt, wat heet!
RenesisHP zegt
@wOoOdy.
Bouw nou om tot wankel mx5. Ik help je wel met het zoeken naar sponsers. :P
Zoef zegt
Dus een spurtend paard kan gerust 15 pk hebben inderdaad.
Een wielrenner perst er in de sprint zelfs een kilowatt uit, dus 1.3 “paardenkracht”!
Mairsil zegt
@ Tomiseentijger
Watt is een metrische maat, die zijn handiger om te gebruiken om dezelfde reden dat meters handiger zijn dan inches en mijlen.
Zo wordt door een 1 W apparaat 1 joule per seconde gegenereerd. Een joule is weer de hoeveelheid energie die nodig is om 1 gram lucht 1 graad warmer te maken. Zo kan je veel makkelijker tussen die dingen heen en weer rekenen.
Enneh… Je koopt toch ook geen gloelampen van 0.13 pk? Waarom dan wel bij auto’s?
Mo zegt
Gevonden: http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppel-of-vermogen-wat-is-beter
Bedankt voor de tips jongens.
Stephan zegt
Ik weet niet hoor, maar onze stofzuiger heeft 1600W, en dat is dus mss 2 pk ofzo , en dus helemaal geen 5.
Leon zegt
Mijn grasmaaier heeft er 13…
Rob USA zegt
De Ford F250 is $1,00 duurder als de tata nano.. en dan nog zeggen dat de pickup’s geen toekomst hebben en !! :)
japp zegt
oud nieuws wellicht?
RenesisHP zegt
@Stephan.
1600W is aardig knullig in de wereld van de stofzuiger. Mijn vriendin zuigt nog harder. ;)
w0o0dy zegt
@mx5/Rx6 owner: als je van een 4 cilinder overstapt op een andere motorconfiguratie dan moet je een typegoedkeuring aanvragen……
albert zegt
well, you know…. It’s horsepower that sells the car, but it’s torque that’s pullin’ it around.
RenesisHP zegt
@wOoOdy.
Oke, stelde jij net geen 40 stofzuigermotoren voor?
w0o0dy zegt
Ja, maar dat is naast de 4 cilinder natuurlijk, anders heb ik nog steeds geen power over… ;)
AJ zegt
PK slechts een getalletje? Wat is dat voor lulkoek. PK en gewicht zegt nog steeds het meest over de prestaties van de auto. En in ieder geval een stuk meer dan het koppel..
Klassiekerrally zegt
Wie heeft er aan de euro kunnen wennen? Wie rekent er niet meer om naar guldens?
Damn, ik nog steeds wel af en toe hoor!
Dus kilowots, daar kan ik nog steeds niks mee.
Een auto met 500 pk, dat is lekker zeg!
Een auto met 500 kW… Is dat misschien een Nissan Micra of toch iets als een Bugatti Veyron?
Het zegt me gewoon niks… En dat zal waarschijnlijk wel zo blijven, tenzij ik een elektrieke Elise koop ;)
RenesisHP zegt
Wankeltje erbij dan maar. Als hulpje. ;)
w0o0dy zegt
@Mx5/rx8owner: ze zijn er wel…..
http://www.youtube.com/watch?v=HIZL2WVdW10
vla zegt
@ Klassiekerrally
Hee. Psst. Fiets kopen? 5550Kw en 500 euro.
Genoeg lol, tijd om wat ontopic te doen. ;)
Pk is voor mij ook de meest gangbare naam voor het beestje, samen met Nm/koppel en toerenbereik, of hoe noem je het, jeweetwel, waar het koppel zich bevindt in de toeren (hoog of laag).
Voor de rest doet het me er niet zo erg toe, ik hou wel een beetje van dat Yin en Yang gedoe. ;)
RenJie zegt
we moeten rekenen in kiloWatt, maar zo lijkt het vermogen wel achteruit te gaan. Zometeen is 500 pk, 500 kW.. net als bij de gulden en de auto gebeurd is.
RenJie zegt
*euro moet dat zijn uiteraard.
Emmanuel zegt
“Er zijn er heel veel meer factoren die een belangrijke rol spelen. Het koppel om maar een voorbeeld te noemen. ”
Ach koppel is gewoon wetenschappelijke onzin. Ik produceer op mijn fietsje vrolijk 200Nm koppel. Spijtig genoeg haal ik aan dat koppel maar 20rpm, waardoor ik amper 400watt produceer.
Je kan een motor eender welke hoeveelheid koppel laten produceren, steek er gewoon een tandwieloverbrenging tussen. Vermogen daarentegen blijft altijd gelijk doorheen een overbrenging, en is dus een veel objectievere maatstaf van de kracht van een motor.
Een Prius bijvoorbeeld haalt ongeveer 500Nm, een Golf GTI 280Nm. Mag je eens raden welke het vlotst rijdt :)
(Overigens: vermogen in kW = Nm * rpm * (Pi/30))
Jan Groothuijse zegt
De hoogte (in waarde) en de plaatsing (in toerental) van zowel piek koppel als piek pk’s zeggen wat over het koppel (en dus pk, zie berekening hierboven) verloop van een motor, en indirect iets over de koppel kromming.
Om echt te bepalen hoe snel een auto zal acceleren moet je een dynograph hebben, waarop je precies kan zien met welke toeren welk vermogen wordt geleverd, de schakel ratio’s weten zodat je weet welke toerentallen ook werkelijk gebruikt worden en voor hoelang en natuurlijk ook nog het gewicht, de frictie van alle bewegendeonderdelen en earodynamische drag-coefficient weten.
StormRAM zegt
Al dat geleuter over pk/KW en koppel-verhouding en weet ik het wat, op het eind van het verhaaltje gaan we toch met z’n allen voor de in de grafiek afgebeelde Corvette ZR1! Ja toch? Ik wel hoor! :D Geweldige auto! * ;)
* Ennuh, vele malen mooier dan een stofzuiger!
Stephan zegt
1 hp = 745.6999 watt = 0.7456999 kilowatt = 178.2659 calorie/second
1 Nm = 0.737561 pound-force foot (lbf-ft)
voor de rekenaars onder ons
Janno zegt
Voor een leuke apache betaal je dus slechts $7.800.003,36 volgens die grafiek? Is met de huidige dollarkoerst nog best te doen: met tien hypotheken gewoon een tweedehandsje kopen dat altijd binnen heeft gestaan bij een oud vrouwtje! Ben alleen wel bang dat het verschepen wat aan de dure kant wordt…
smokin zegt
Reken ik dit nou goed uit? Kost die Ford F250 omgerekend slechts 14754 euro?
Da’s minder dan een FIAT 500.
Zoef zegt
Klopt helemaal Smokin’!!!
Surfen op car configurators uit de States is erg leerzaam! Daar leer je hoe wij onderdrukt worden.
nog een voorbeeld:
Een Ford Mustang 4 liter zescylinder tweehonderd peekaa met niet al teveel toeters en bellen kost ook maar zoiets, 15.000 euro. Dat is in de States dan ook een typisch eerste autootje voor jonge mannen met een eerste job.
…
Een BMW 335i Coupé full option twin turbo 300 pk kost 42.000 euro, ongeveer zoveel als het instapmodel 325i zonder opties hier…
Doorgaans kost een wagen in de states net iets meer dan de helft van wat ie hier kost…
Baztrd zegt
hmm… als een paard 15 pk heeft, zou een mens dan niet 1 pk (of meer) hebben? 150 kg ophijsen is wellicht een beetje zwaar (als ik mezelf als voorbeeld neem… ik weeg 85kg, dus dan hijs ik mezelf op… :P)
Maar dan maar 50kg over 90 meter of zo… kan dat in een minuut? Geen idee… maar wel leuk om te proberen, toch leuk als je kan zeggen dat je een PK hebt! (of om Clarkson te citeren: “I’m a horse of a man!”)
Of weet iemand hier toevallig hoeveel PK een mens gemiddeld heeft?
Bacchus zegt
Kom op jongens, volgens mij hebben jullie zelf het afgelopen jaar nog geschreven over vermogen, koppel en acceleratie. Mocht je het vergeten zijn: een F1-bolide heeft een grofweg vergelijkbare massa en max. koppel als een TDI’tje maar schijnt toch aanzienlijk sneller te zijn.
badidea zegt
@Baztrd
De 400 watt die Emmanuel noemt is een redelijk getal. Een halve PK dus ongeveer. Zie ook: http://www.kennislink.nl/web/show?id=105669
enzo zegt
nou ik gaa voortaan dan maar op suikerklontjes rijden met mij fiesta. en ben ook zeer ge intreseert in die intercooler enzo.
jongens met benzienen outos ik raad je aan om een simpele weg te neemen.
het mengsel
nitro mentaam< kompressie veranderen dan werkt het wel. 20euro
puroleuse met oktaan 380< hoeft je nix voor te doen gratis
splitfire bougee < 5 euro per stuk
zuurstof puur< nonstop injector 100 euro
stikstof instalaatie voor intercooler zelfbouw 77.50euro
en zie daar heb je pks nm/s kilo wats waar je van droomt
wees slim anders duurt het maar 1 seconde.
denk aan matrejaal veranderingen.\
alu smelt bij een laage temperatuur
ff voor de mensen die het niet wisten 2,6 pk per cm3
denk er om dit is gevaarlijk!!!!!!!!!!!!!!
ik ben niet aanspraakelijk voor julie!!
74 cm3 is 192.4 pk wees gewaarschud
explosie gevaar!!!!!!!!! je kan beter glijk op een bom gaan zitten