Nog net voor de vrijmibo een nieuwe Chinese SUV die we ook in ons land mogen gaan verwelkomen! Dit is de Jaecoo J5.
We wisten niet dat er ruimte is op de Nederlandse markt voor nog een Chinese SUV, maar zie hier de Jaecoo J5. Een kleine variant van de Jaecoo J7. Ook die laatste is nog niet in ons land gearriveerd, maar ze komen toch echt allebei volgend jaar!
Jaecoo J5
De Europese invasie door het merk, dat zeer nauw verwant is aan het eveneens nog te introduceren Chinese Omoda (ze zoeken nog dealers), is nog in volle voorbereiding. Beide merken vallen onder het Chinese Chery en delen alvast een klein beetje info over de nieuwe Jaecoo J5.
Om te beginnen komt de auto pas in de zomer van 2025, dus je kunt nog even nadenken of je het wat vindt. Interessant is wel dat de auto niet alleen als volledig elektrisch op de markt komt. Hij is er ook als hybride, of gewoon ouderwets met een plofmotor. In Italië is de J7 er ook op LPG en wie weet komt er ook van de J5 aldaar een versie op LPG, maar het lijkt ons sterk dat we die in ons land gaan krijgen.
Benzinemotoren
De benzinevariant heeft een 147 pk sterke 1.6 turbomotor. het maximale koppel is 278 Nm. De motor is gekoppeld aan een zeven versnellingen tellende automaat met dubbele koppeling en de auto is voorzien van vierwielaandrijving. De prijs is nog niet bekend maar in de Italiaanse media wordt gespeculeerd over een prijs vanaf ongeveer 30.000 euro. Dat zal bij ons wel wat meer worden.
De hybride wordt een versie met eveneens 147 pk, maar dan een 1.5 Miller-cyclus turbobenzinemotor. Vooralsnog lijkt het erop dat dit een full-hybrid wordt en geen plug-in hybride. Maar wie zal het zeggen. Deze versie komt pas einde van volgend jaar en in Italië wordt gemikt op een prijs vanaf 35.000 euro. Wederom zonder BPM dus.
Jeacoo J5 BEV
De meest interessante versie is voor ons land ongetwijfeld de volledig elektrische variant. Er is nog niet zo heel veel bekend, maar hij heeft een 67 kWh batterij, 204 pk en een actieradius van 420 kilometer. Let op, volgens de Chinese testcyclus, dus dat kan nog wel veranderen voor onze markt. Deze auto zou onder de 40 duizend euro moeten blijven. Daar komt dan in Nederland volgend jaar ook een beetje BPM bij.
Qua formaat is de Jaecoo J5 een auto die een beetje tussen het B- en het C-SUV segment invalt. Hij is 4,38 meter lang, 1,86 meter breed en 1,65 meter hoog. De kofferbak meet 480 liter en met de banken plat kan er 1.180 liter in.
Range Rover Evoque
De Jaecoo J5 ziet er op zich redelijk uit qua design, al is dat natuurlijk altijd een smaakkwestie. Kijk je een beetje door je oogharen dan kun je zien dat de ontwerpers goed gekeken hebben naar de Range Rover Evoque. Maar goed, de prijs is is wel wat aangenamer natuurlijk.
Er zijn nog geen foto’s beschikbaar, maar in het interieur een groot 13,2 inch touchscreen waarmee al het infotainment mee bediend kan worden. De software wordt door middel van over-the-air updates bij de tijd gehouden. De sfeerverlichting in het interieur kan naar eigen smaak worden aangepast en je smartphone kun je geventileerd draadloos opladen. Luxe!
Volgend jaar in Nederland
Niet allemaal meteen naar een dealer gaan zoeken online, die is er namelijk nog niet. Volgend jaar zomer komt de Jaecoo J5 naar ons land, de J7 wellicht iets eerder, want die is al in Europa te koop. Bijvoorbeeld in het eerder genoemde Italië waar deze grotere Jaecoo J7 gewoon al bij de dealer staat.
Lambrusco zegt
Toch wel bijzonder dat de Chinezen steeds Europeser worden qua design en de Europese merken steeds gekker, hoekiger, Chinezer.
mashell zegt
Met de steeds betere Chinese auto’s hebben de Chinezen steeds meer de voorkeur voor nationale auto’s (het zijn net mensen) en steeds minder voor Europese merken. Dus misschien is het vreemde design van sommige Europese merken (BMW voorop) binnenkort niet meer nodig…
DeWitteCondor zegt
Nu nog wat doen aan die bizarre merknamen en typeaanduidingen.
rogerzz zegt
Gaan we nog veel van horen! Van de consumentenbond over een paar jaar als de accu’s kapot zijn, ze de garanties niet nakomen en de Nederlandse BV’s allemaal failliet zijn.
Hopelijk trappen consumenten er niet in, misschien dat leasemaatschappijen naïef genoeg zijn..
Richmond zegt
Jij kunt in de toekomst kijken en trekt conclusies die nergens op gebaseerd zijn
outlook zegt
Gefeliciteerd! We hebben een winnaar! Wanneer wilt u uw auto in ontvangst nemen? U mag met PIN betalen.
mashell zegt
Leasemaatschappijen hebben hele afdelingen om te voorkomen dat ze naïef zijn. Maar het is inderdaad goed om te kijken of er een degelijke naam als importeur achter staat.
alfagtv6 zegt
Bah je wordt overspoeld tegenwoordig met die Chinese troep. Ze lijken allemaal op elkaar en anders zijn het kopieën van Europese modellen.
schuimbekje3 zegt
alsof de aston martin vantage zoveel verschilt van de jaguar xk, of de peugeot rcz en audi tt, of de bentley mulsanne vs chrysler 300, of range rover evoge en ford edge? of misschien de honda insight en toyota prius? of ford troller (whats in a name) en de suzuki vitara? of dichter bij huis, de volkswagen cc en de mercedes cls? of kia amanti en mercedes e, kia k900 met de.bmw 7? alfa romeo gulietta en de.mazda 3? hyundai genesis en de.mercedes s? kia karens en bmw 2? seat cordoba en alfa 159? ferrari 356 gtc4 vs chevy monza(als je wat ouder bent).mazda rx7 en de chrysler conquest….
affijn, straks is mijn accu leeg..
DeWitteCondor zegt
Ik zou morgen even een kopje koffie nemen, tot rust komen en een afspraak bij de Hans Anders maken. Behalve 4 wielen hebben de auto’s die je noemt vrij weinig met elkaar gemeen.
outlook zegt
Dus u zou één van deze pareltjes serieus overwegen? Daadwerkelijk aanschaffen van jullie zuurverdiende centjes?
schuimbekje3 zegt
wat een koeienpoep zeg… de renaults staan al 125 jaar bovenaan de onbetrouwbaarheidslijstjes met.misschien de clio, de twingo en laguna alsjaar 2000 draken bovenaan…
daar is de consumentenbond nooit over gevallen….
de garages voeren beurten uit bij leaseauto’s die nooit 1cm bewogen hebben…
onderdelen die vervangen worden omdat ze ECHT aan vervanging toe waren, hetzelfde wat de vorige 3 renault garages ook al zeiden 6 tot 12 maanden ervoor…
over software updates gesproken, alles is verouderd bij mijn renault, van fabriek tomtom die na 18 maanden al EOL was (een 80 euro china foon krijgt nog meer updates)
dus ALS ze het al doen zijn het slappe drollen die alleen wat op de grond ligt kopschoppen en dan zichzelf op de schouder kloppen van ‘goed bezig’…
outlook zegt
Zelfs de Renaultmonteur rijdt een ander meek. Frans chauvinisme is de bestaanszekerheid hier. Al is die nieuwe 5 wel een plaatje