Koop geen Bugatti Chiron occasions zonder garantie, ik herhaal..
Als de nieuwprijs van een Bugatti Chiron je te gortig is kun je altijd nog gaan voor een occasion. Vergeet echter niet de gouden regel. Wat ooit een dure auto was en nu wat voordeliger, betekent niet dat het ook voordeliger rijden is. Nu is een Bugatti Chiron als tweedehandsje nog steeds peperduur, dus eigenlijk slaat deze vergelijking als een lul op Dirk.
Want natuurlijk had je niet verwacht dat de onderdelen van een Bugatti Chiron schappelijk geprijsd zouden zijn. Toch is het elke keer weer schrikken als je de bedragen ziet van onderdelen van een hypercar. In dit geval een setje koplampen voor een Bugatti Chiron. Op eBay heeft iemand een setje in de aanbieding. Vraag me niet waarom, maar het staat te koop het internationale handelsplatform.
De Bugatti Chiron koplampen mogen mee voor 123.529 euro. Voor de prijs van een nieuwe BMW M2 kun je dus ook een setje Bugatti Chiron lampen op de kop tikken. De adverteerder zit in Polen, echt deze advertentie roept met de minuut meer vragen op.
Bugatti heeft niet zichtbaar online een prijslijst met onderdelen. Of shoppen bij het merk zelf voor onderdelen voordeliger is dan deze koplampen van een handelaar afnemen is daardoor niet te achterhalen. Maar meer dan 120k voor een setje koplampen moet toch goedkoper kunnen. Zou je denken.
Vaak zijn de verzendkosten gratis als je bij een webshop winkelt voor een bepaald bedrag. Niet in het geval van Bugatti Chiron koplampen op eBay. De verzendkosten bedragen namelijk 840 euro. Ach, dat kan er ook nog wel bij. Het mag geen verrassing zijn dat je eerst moet betalen en daarna krijg je pas de spullen geleverd. Wellicht even een lening afsluiten via Klarna. Heb je 14 dagen de tijd om aan die 120 mille te komen.
Dus, iemand nog een setje gebruikte koplampen nodig?
William zegt
Slijtageonderdelen zijn soms uitgesloten van zo’n garantie. (Ik weet niet of zo’n lampeenheid te repareren is, of dat altijd het geheel moet worden vervangen. Er lijkt een goede winstmarge op te zitten)
Otua zegt
Ledverlichting een slijtage onderdeel noemen vind ik wel een beetje misplaatst. De gemiddelde ledlamp gaat op z’n minst 20000 uur mee. Tenzij je meer dan een miljoen kilometers gaat maken met je Chiron zouden ze in theorie nooit vervangen hoeven worden
kareljansen zegt
Die miljoen kilometers zouden in theorie in zo’n 2400 moeten kunnen lukken.
potver7 zegt
Je vergeet een paar dingen: iedere 10 minuten ben je een kwartier bezig met tanken, en in die miljoen kilometer moet je 7 beurten laten doen.
rijnounsdoor zegt
Wel leuk om ze in een Golfje 4 te bouwen. Maar inderdaad best prijzig voor zo’n grapje.
Dutchdriftking zegt
Het leek mij een mooie OEM+ upgrade voor een Audi. Jammer weer.
Mini Joe zegt
Ja dan wordt het misschien nog wat, die pkw bedoel ik 😺
ghengiskhan zegt
Op een iets lagere schaal heb ik er ook ervaring mee.
De definitie van een optimist? Iemand met een enigszins normaal inkomen (en geen belachelijk technisch inzicht) die denkt dattie een 12 cilinder Benz dat kan geven wat nodig is. Hahaha etc.
Het waren mooie weken.
aadzor zegt
+je voor jou. Gewoon doen waar andere mensen over fantaseren.
youknowme zegt
Laat het Gemballa of Techart niet weten want voor je het weet hebben ze deze lampen in een of andere Cayenne ingebouwd.
Gele Koplamp zegt
Zit gewoon een Valeo-stickertje op. Kan het artikelnummer helaas niet ontcijferen op basis van de foto’s
Wicos zegt
Gewoon Valeo. Ja, want ook Bugatti laat dit soort onderdelen door een toeleverancier maken.
Maar dat wil nog niet zeggen dat je ze bij Valeo voor een appel-en-een-ei kunt kopen. Het lijkt mij ook niet dat Valeo ze zelf op de markt mag brengen.
geelbarrel zegt
Ontwikkelen / produceren en homologeren van een verlichtingsunit kost wel wat. NIet voor niets dat zoveel exoten een voor of achterlicht unit van een courant autotype lenen.
okdoei zegt
Dat klopt maar lijkt me dat die ontwikkel- en toolingkosten (mallen etc.) uitgespreid zijn over Chiron’s die verkocht worden.
Hier 123k voor vragen slaat helemaal nergens op. Echt niet dat dit zo veel kost om te produceren dat het die prijs rechtvaardigd.
Want ja het is een dure auto, dat ding is nog steeds een hoop plastic.
tuutertuuter zegt
Ik zou de gereedschappen voor de kunststofdelen in het extreemste geval schatten op ~€500.000,-. En dat is echt extreem duur, zodat we hier niet in discussie moeten gaan of het nou 100 of 500k is. Laten we nog 300 uur ontwikkelkosten R&D á €200/u rekenen en materialen/kleingoed op €500 per lampunit.
Bij een oplage van 1000 auto’s (lampen zijn niet symmetrisch dus 2000 units) zit je op €280 per unit R&D en CAPEX, en €500 materialen, €100 productiekosten. Alles samen met 100% winstmarge zit je op €1800 per unit.
Laten we zeggen dat Bogdan er ook nog wat aan moet verdienen, dan kan die ze voor €5000 als set verkopen. Maak het lekker Bugatti exclusief en vraag er €15k voor, maar ja 123k is volledig van het padje.
pomoek zegt
Ik slinger mijn 3d printer aan en ga aan de slag.
Appie64 zegt
Beter duur te koop, dan niet te krijgen, zullen we maar zeggen 😉
dtwo zegt
“Wat ooit een dure auto was en nu wat voordeliger, betekent niet dat het ook voordeliger rijden is. ”
Hoe verander ik een eenvoudige zin van minder dan 20 woorden efficiënt in een klein treinrampje…
mashell zegt
Herverdeling van rijkdom in de praktijk gebracht…
560pk zegt
Vreemd dat er nergens een bericht is te vinden over de diefstal van deze units.
Een stuur/navi van een 3-serie, de koplampen van een Porsche, en tegenwoordig de spiegelglazen van zo’n beetje iedere auto: diefstal hiervan is (helaas) tegenwoordig geen nieuws meer. Maar de koplampunits van een Bugatti? Wie parkeert zo’n auto nou ‘s nachts onder een lantarenpaal?
maotje zegt
Mooi voorbeeld van de reden waarom autoverzekering alsmaar duurder wordt.
DeWitteCondor zegt
Welke Bugatti eigenaar koopt er nu koplampen op Ebay? Als je zo moeilijk veel geld uitgeeft aan een exoot dan doe je dat toch niet? Dit lijkt me volstrekt onverkoopbaar. Een dealer zal het ook niet aanschaffen want als Bugatti erachter komt dat je hun auto’s met Ebay meuk repareert kun je fluiten naar je dealership.
Ik ben wel zeer benieuwd hoe deze figuur eraan komt.
tuutertuuter zegt
De garage waar de eigenaar z’n Bugatti laat onderhouden (als dat niet altijd een specifieke Bugatti dealer is?) zou het eventueel kunnen kopen. Maar denk dat je idd gelijk hebt.
dracae zegt
Hij staat nog niet op deze lijst:
https://gyazo.com/f61ce3a3a79e302be858394f16c8c4bf
( 5 most expensive lamps in the world, check how you can steal them…..)
harrie zegt
eBay zegt dat ik snel moet zijn omdat hij al bij 30 kopers in het winkelmandje zit.
.
Hij verkoopt ook een setje Veyron lampies, koopje voor slechts 35.000,- euro.
Die hoge verzendkosten zal wel inclusief verzekering zijn. Maar bijzonder handeltje wel.
Eric zegt
Nu is het in dit geval een Bugatti. Een compleet ander prijsniveau maar nog steeds belachelijk duur…..
Onlangs had ik een kleine schade aan de voorzijde van mijn 540i. Een koplamp unit moest vervangen worden. Dat ding kostte (hier in Abu Dhabi, dus omgerekend) toch ook €5875. Een setje doet dus €11750. Gelukkig betaald door de verzekering, maar toch een hoop geld.